Gå til innhold

Er ikke dette litt spesielt av sivgers?

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Forstår det er uvant for deg om du er vant til at dine foreldre betaler/bidrar, men det er slettes ikke spesielt av sviger å ikke tilby seg å betale for julematen dere skal servere hjemme hos dere.

Jeg har ikke verdens beste råd selv, men elsker å invitere venner og familie på besøk. Forventer da for all del ikke at andre enn meg skal betale noe som helst.

Dropp alkoholen om dere har knapt med penger, eller ta dere en tur til sverige å kjøpt billig alkohol og mat =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, både mine foreldre og svigerforeldre kan finne på å foreslå at de skal bidra litt når vi har hatt julefeiring her i huset, men jeg ville da aldri finne på å forvente det, eller be om det!

Jeg lager mat etter hva vi har råd til, og går alltid utifra at dette er noe vi må dekke selv - noe annet ville jo vært helt på jordet, alvorlig talt!

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Det er første året jeg skal feire sammen med dem (første året vi har barn og feire sammen). Så derfor ble jeg litt overrasket.

Men jeg kunne jo kanskje bedt dem kjøpe med en flaske akevitt og noen øl, for det er jo de som drikker det. Mannen min og jeg er fornøyde med brus.

Hi

Skrevet

Hehe.. beklager..men klarer ikke å dy meg..

Det er DU som er spesiell..ikke svigers...

=) Og jeg ville ikke bedt dem om å kjøpe med drikken heller...

Skrevet

Uff nei. Det er svært sjelden jeg svarer slik på sånne tråder, men her jeg faktisk veldig enig med flertallet. Det er svært spesielt av deg å tro at noen andre skal betale for julematen i deres hus.

Har dere ikke råd til menyen som er satt opp får dere ta noe annet. Sånn er det å være voksen og ansvarlig for eget liv og egen økonomi.

Og dersom svigers haddt tilbudt seg å betale hadde jeg takket høflig nei. Men dersom de ønsker å ta med seg noe til måltidet kan de gjerne gjøre det.

Skrevet

Har man invitert, får man stå for maten. Men, når det er sagt er det ikke slik at det må være alkohol om økonomien ikke tillater det? Julemiddagen i seg selv er jo ikke så dyr at det kommer på 2000, så da må jo alkoholen trekke opp en del? Her i huset serverer ikke jeg alkohol på sånne dager, og det vet alle, så om gjestene vil ha akevitt til maten må de gjerne ta med seg det. Jeg gjør det ikke for å være vanskelig, men det har ikke falt meg inn å kjøpe inn sånt som vi ikke drikker, og jeg tror ikke det har plaget noen heller. Jeg kjøper alltid inn litt munkholm til jula i tilfelle gjestene vil ha. Jeg serverer gjerne vin også, men ikke på julaften.

Men, første året vi hadde gjester til jul var jeg høygravid og hadde aldri laget ribbe før, så da spurte jeg svigerfar om han kunne være så snill å steke ribbe for meg, siden jeg ikke hadde gjort det før. Da kjøpte han inn og kom med ferdig stekt ribbe på julaften og jeg laget alt tilbehøret. Bortsett fra sausen som han også sto for, siden jeg ikke hadde spist saus til ribbe før.

Skrevet

Høres ut som en god forslag å be svigerforeldrene dine å ta med alkohol. Men det å kalle svigerforeldrene dine spesiell fordi dem ikke tilbyr seg å kjøpe mat, er veldig spesiell.

Skrevet

Det med å be dem ta med drikke støtter jeg. Det er tross alt nærfamilie det er snakk om, man trenger ikke akkurat holde fasaden. Si det enkelt, at finansene er trange og at dere ikke kjøper inn alkohol da dere ikke ser behovet selv, men at de gjerne kan ta med om de ønsker det.

Hilsen en av dem som har svart at den som inviterer står for servering...

Skrevet

Det var jo en god ide, Hi :) Det er jo ikke uvanlig at man tar med en flaske vin om man blir invitert, så hvorfor ikke litt akevitt?!

Men som de andre har sagt. -Den som inviterer,betaler. Hvis ikke så får man la være å invitere :)

Er også vandt med å få litt hjelp av mamma og pappa, men ber aldri om det! Det er mer av typen pappa betalte plutselig for bilen min på verksted, eller mamma var med på IKEA (vi skulle begge handle) og hun betalte plutselig for teppet mitt... Men aldri for middager. (nå spiser vi oftere hos de en motsatt da... ;) men )

Og spesielt ikke etter at man har samboer og barn! -De vil nok kjøpe litt til jr osv, men da er man likksom "voksne" nok til å stå for egen husholdning... ;)

Skrevet

Herregud da HI..

de skal drikke akevitt men det er du som MÅÅÅ kjøpe det? ærlig talt da...

bli voksen.

Jeg hadde aldrig handlet sprit til andre.

Skrevet

Halloooo! Det er tross alt forskjell på nærmeste familie og "gjester" man ber...Er alle her så formelle og jålete? Blir helt slapp jeg...:(

Skrevet

Julen er spesiell,da samles vi alle sammen, store som små hjemme hos mamma.

Vi hjelper alle til med både innkjøp og laging av maten(og drikke) slik at ingen(Mamma) skal være nødt til å ta de store "summene".

Det er noe helt annet om hun eller vi for den del inviterer til søndags middag,da holder hun(vi) selvsagt alt.

Synes det er på sin plass at alle som vil være med å feiringen av julekvelden også tar sin del.

Skrevet

Vi skal ha mamma og pappa hos oss på julaften. Men de betaler kjøttet, var hun som foreslo det. Eller hun handlet det før vi hadde snakket noe større om det. Er kjempe takknemlig for det, er student og har kjøpt hus, så det har vært litt trangt økonomisk. Heldigvis har vi en solid inntekt om ikke lenge, og vi kan "yte" tilbake. Svigermor skal bo hos oss i jula, og insisterte på at vi ikke får handle mat før hun kommer, men må ta det før hun kommer, så vi får det vi skal ha. Å da sparte hun de pengene :)

Skrevet

Min søster inviterte hele familien til julaften. Våre foreldre er dem som sa; Dette blir dyrt for dere - vi kjøper inn pinnekjøtt og drikke.

Ganske naturlig for foreldre å tenke slik - selv om man blir invitert. Iallefall i etableringsfasen.

Selv inviterte jeg flere venner til nyttårsmiddag et år. Alle gav med en hundrings etterpå. Ikke fordi jeg ba om det, men fordi de visste at maten kostet og at penger ikke vokser på trær.

En ting er når man har stort hus, ny bil, jobber i flere år....men når man er ung så spleiser man gjerne uten at vertskapet spør etter det.

Skrevet

Dei reknar dykk vel som ansvarlege vaksne, som står for maten sjølv når de inviterar til besøk ;) Men mange foreldre ville nok ha tilbode å spandere på unge nyetablerte, spesielt sidan de vert såpass mange.

Eg synes godt du kan seie at de kjøper inn brus, men om dei vil ha noko anna å drikke så må dei gjerne ta med.

Skrevet

Pleier du å gi dem penger når du er invitert til dem på middag? neppe... inviterer man, betaler man...

Skrevet

Nei, det er ikke spesielt i det hele tatt. Jeg blir litt sjokkert av folk som mener at eller et vant til at foreldre betaler for maten når man er samlet andre steder enn hjemme hos foreldrene - i alle fall om vi snakker om en kveld, ikke et fleredagers besøk.

Selvfølgelig kan det være tilfeller der man avtaler å spleise, men det må i så tilfelle skje før man inviterer, ikke etterpå.

Jeg hadde familien min her til jul i fjor, og jeg ville blitt temmelig grinete om de hadde dratt opp penger og skulle betale for seg.

At man kan tilby seg å ta med et eller annet, det er en annen sak om det passer sånn. Men det er ingen nødvendighet.

Skrevet

Jeg drikker ikke akevit, men jeg kjøper det selvfølgelig inn til julemiddagen likevel. Jeg kjøper det gjestene mine drikker, innenfor visse grenser i alle fall.

Skrevet

Hm... Jeg må være veldig sær jeg da :)

Skal ha familie på besøk i ca. en uke og vi skal alle hjelpe til med mat og slikt. Bare rett og rimelig i vår familie. Gjør det alltid slik.

Hadde ikke hatt råd til å brødfrø seks stykker i en uke.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Du kan fint be de ta med alkoholen, de er forskjell på å forvente at de tar med når det ikke er vanlig hos de og å be de ta med.

Så si dere har det litt trangt økonomisk og at dere hadde blitt veldig glade om de bidro med alkoholen eller noe annet.

God jul!

Skrevet

Du får si at i stedet for julegaver ønsker du deg penger til middagen. Eller at de tar med juleøl osv. eller lignende.

Kanskje litt sent nå hvis de har kjøpt julegaver men..

Skrevet

Når man innviterer til selskap så betaler man det selv også. Jeg hadde blitt flau om mine svigerforeldre tilbydde seg å betale for maten. Er ikke akkurat resturant de er på...

Skrevet

Må nesten si meg enige med flertallet her altså. Synes det er litt spesielt av deg å forvente at de skal betale. Vi skal også invitere mine foreldre - søsken og mannens foreldre og søsken. De vet at vi ikke har verdens beste råd siden jeg er student, og i tillegg høygravid, og har da tilbudt seg å hjelpe til ved at bror min lager svineribbe, mamma riskrem og svigermor lager en kake. Men hadde ALDRI forventet at de skulle betalt noe, når vi inviterer...

Men det går faktisk ann å spørre om de vil bidra med noe? At de lager f.eks julepølsene eller noe, ikke spørre om de vil være med å betale.. det høres bare frekt ut.. Men om dere har et greit forhold skal det vel ikke være noe problem å spørre om de vil hjelpe til med noe??

Skrevet

Hva har økonomien med det at du er høygravid å gjøre?

Skrevet

Jeg synest det er litt spesielt jeg også. Men vent å se, kanskje de ordner det på annet vi, med en flott gave, eller en ekstra fin gave til barna. Det er mange måter å gjøre ting på.

Det kan jo være at de ikke er komfortable med å spøøre om de skal bidra økonomisk, kanskje de frykter at dere skal ta det ille opp.

Min mann synest ikke bare det er greit når mine foreldre kommer inn å dekker alle mulige utgifter. Og når hans mor (far er død) kommer stikkende med penger, eller uttrykker at hun vil betale for ulike ting, ber han henne legge pengene vekk.

Både hans mor og mine foreldre har helt super ok økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...