Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #26 Skrevet 13. desember 2011 Jeg hadde ikke noe valg når jeg fødte heller. Hadde stormrier uten noe pause og måtte ha epidural for å kunne få pauser mellom riene slik at ikke babyen skulle bli stresset og at ikke jeg skulle bli helt utslitt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #27 Skrevet 13. desember 2011 Ja, men dødligheten på barn og i barsel var MYE høyere enn i dag. Kvinner døde hele tiden av barselfeber. Å det har vi nesten ingen ting av i Norge i dag. Så kanksje vi skal være glad for at utviklingen har kommet soppas langt? Har jeg levd for 200år siden, har ganske sikkert jeg og/eller ungen dødd. Jeg hadde 7cm åpning, å ungen satt fast i bekkenet. Det ble til hastesnitt på meg.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #28 Skrevet 13. desember 2011 Med førstemann fekk eg epidural. Himmel Med nr. 2 ba eg ikkje om epidural (trudde det var for seint), og det var skikkelig helvete der og da. Etter fødselden har mannen min sagt til meg at visst vi skal ha en til så SKAL eg ha epidural, ellers så blir han ikkje med på fødselen.... :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #29 Skrevet 13. desember 2011 Det jeg synes er litt rart i diskusjoner som denne, er at folk gjerne påstår at man har lav smerteterskel hvis man tar epidural, og at man tåler smerte godt når man føder uten. I så ekstreme situasjoner som en fødsel faktisk er, så tipper jeg smerteterskelen utgjør kanskje 1 %, mens hvordan fødselen er utgjør resten. Jeg fikk epidural under rmin første fødsel. Den varte i nesten et døgn, jeg hadde vonde men lite effektive rier, slik at jeg fikk rieforsterkende. Det oppsto komplikasjoner, og smertene var uutholdelige. Epiduralen ga meg en times pause, slik at jeg kunne samle krefter til barnet skulle ut. Fødselen var jo veldig smertefull fordet; jeg lå i smerter i maaange timer før epiduralen ble satt, og epiduralen ble jo slått av mot slutten, så det å trykke ut ungen var jo like vondt som for de som ikke får epidural. Fødsel nummer 2 gikk mye bedre, og var over på fem timer. Det var selvsagt vondt, noe annet hadde vært rart, men ikke så vondt at jeg hadde behov for epidural. Det var en "perfekt" fødsel på alle måter. Som jordmor sa så hadde jeg trolig gjort unna det verste jobben til denne fødselen allerede under fødsel nummer 1. Tror ikke smerteterskelen min hadde endret seg så drastisk mellom første og andre fødsel gitt. Men fødslene var totalt forskjellige. Og dette argumentet med at kvinner i andre land klarer seg uten epidural? Vel, i andre land stryker kvinner med som fluer i fødsler også. Og barna dems. Akkuratt som barselkvinner gjorde her i landet før vi fikk moderne medisin. På et tidspunkt i historien døde faktisk så mange som 50 % (mor, barn eller begge) under eller etter fødselen. Så kanskje vi skal være glade for at vi blir tilbudt epidural og annen moderne medisin når vi skal føde? Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde overlevd den første fødselen uten medisinsk hjelp. Ikke barnet mitt heller.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #30 Skrevet 13. desember 2011 Herregud HI... Og om du får kreft i magen eller lårhalsbrudd, så vil vel du bedøves med en halv flaske whisky og ha fire sterke mannfolk til å holde deg fast mens du kuttes åpen og skjæres i? For "slik har det jo alltid vært før, og folk overlevde jo (av og til) - slik som fødende kvinner også overlevde (av og til)". Hvorfor skal kvinner finne seg i å føde uten smertestillende "fordi de alltid har gjort det"? Det er det samme som å si at ingen syke mennesker bør legges i respirator, ingen som får livstruende sykdommer bør behandles, "for det ble de jo aldri før". Ja dette var virkelig dagens smarteste tråd... 0/10
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #31 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er for feig til å få en diger nål i ryggen... Så da ble det uten smertelindring gitt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #32 Skrevet 13. desember 2011 For 200 år siden trakk man tenner uten bedøvelse, man ampurterte uten bedøvelse, trodde alt kunne kureres ved årelating, satt bort barn med Down i skogen med prestens tillatelse, man tvangsgiftet bort sine døtre også her i landet og gjennomsnittsalderen var ca 45 år. Helt naturlig!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #33 Skrevet 13. desember 2011 Tror alle hadde klart å føde uten epidural om de måtte.... Når det er sagt; Jeg har født 5 barn uten noe som helst smertelindring. Og gjett om jeg kunne tenkt meg epidural innemellom! :-)) Mine fødsler har vert lette og kjappe. Men, jeg vet også at det er kvinner som har myyye hardere og lengre fødsler enn det jeg har hatt. Damer som har kynnere/bekkenløsning og er generelt i dårlig når fødselen starter feks. Det er jo en kjent sak at fødselen kan stoppe opp om man er skikkelig slite. Og hvem er vel tjent med en utslitt mamma nå babyen endelig er født? HI du virker utrolig naiv og lite informert lille venn. Kanskje du burde sette deg litt inn i andres situasjon før du utaler deg?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #34 Skrevet 13. desember 2011 Det jeg synes vi skal merke oss i denne debatten, er at de aller fleste som skriver her, og som har hatt epidural, faktisk har hatt medisinske årsaker for bruk av epidural. Du skal ha kraft, ren fysisik styrke igjen til å trykke ut barnet. Om livmora er utslitt, så er den faktisk fysisk ikke i stand til å trykke ut barnet. Dermed er det ikke slik at "alle kan føde uten epidural om de måtte". Om de måtte, så hadde sansynligvis barnet dødd, eller også mor. Epidural er en måte å kontrollere fødselen på, slik at man får et best mulig resultat. Altså at både mor og barn kommer fra det med livet i behold OG uten skader. Det er også fullstending ulogisk at alle fødsler i utgangspunktet er like, siden alle involvert i en fødsel er ulike. Både genetisk og fysisk. Noen har ineffektive rier, noen har altfor heftige rier som gjør at livmora blir utslitt altfor tidlig. Det er da bedre å få epidural enn å legge mor i narkose og da barnet ut i et dramatisk hastesnitt fordi pulsen har forsvunnet, eller hva?
Tigerpote Skrevet 13. desember 2011 #35 Skrevet 13. desember 2011 Hahahaaaaaaaaaaaaa Jepp, er ei skikkelig pyse, takler ikke smerte. Hvorfor skulle jeg det? Fødte med epidural sist, og skal jammen ha det og alt annet jeg kan få neste gang også. Hvorfor mener du at det beste er å føde med mest mulig smerte egentlig? Naturlig fødsel? Hva mener du med det? Om du skal operere deg, stort eller lite, vil du da også gjøre det uten bedøvelse kanskje, fordi det vil være det naturlige?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #36 Skrevet 13. desember 2011 Synes du er litt slem her. De har sikkert gode grunner til epidural, eksempelvis at det er dritvondt å føde. Har ingen tro på at det beste er å få mest mulig vondt, det er ikke akkurat slik at de opererer knær uten smertestillende heller. Skal sies at jeg har født to barn uten smertelindring - en med tang - er hyperallergiker og tåler lite smertestillende. Men tror også det kommer noen komplikasjoner med epidural som man bør vurdere først.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #37 Skrevet 13. desember 2011 Kjære alle dere her inne! Det er mange her med sterke meninger, og det er flott! Men jeg tror det er litt viktig å åpne øynene litt og innse at ingen er like. Det som er riktig for deg, er ikke alltid riktig for alle andre. Epidural og andre smertelindrende midler er ikke bare til for de som har medisinske grunner for å få dette under en fødsel. Det er som regel valgfritt, ihvertfall på vanlige sykehus. Nå er det seks år siden jeg var på fødselsforberedende kurs, men det jeg husker best er dette rådet fra en jordmor: Ikke bind dere til noe på forhånd når det gjelder smertelindring. Ingen vet hvordan en fødsel blir. Hun hadde sett kvinner ha unødvendig mye vondt pga de absolutt skulle føde uten epidural. Selv hadde jeg epidural første gangen. Fødselen dro ut og riene var fryktelig vonde, uten at de var særlig virksomme. Ba selv om epidural, og fikk dette. MEN, epiduralen stoppet hele fødselen, og jeg endte opp på drypp og med pressrier i en time (etter 12 timer i fødsel). Til slutt stoppet pressriene også, så jeg måtte presse uten rier. Huff! Ingen god opplevelse, men så satt babyen fast også da. Men har venninner som har hatt veldig god hjelp og nytte av epidural. Andre gangen klarte jeg meg uten, men fødselen var unnagjort på to timer fra første ri. Håper på å klare meg uten denne gangen også, men ser det ikke som et nederlag å bruke smertelindring viss jeg føler behov for det. Det bør ingen andre gjøre heller! Stol på dere selv, damer! :-) Ikke la andre provosere dere, trykke dere ned og få dere til å føle dere mindre verdt! Gooood jul! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #38 Skrevet 13. desember 2011 Kjeder du deg i dag ;-) Jeg har selv født både med og uten epidural og andre former for smertelindring. Begge fødslene var vondnde, men det var utrolig stor forskjell på dem. Den første fødselen varte i over to døgn. Da fikk jeg epidural de siste 12 timene omtrent. Det var likevell en enormt mye mer smertefull fødsel enn den andre som var over på 3 timer. Jeg hadde sikkert klart den første uten epidural også, men hvorfor skulle jeg det? Når smertene blir såpass store er det til og med bedre for barnet at mor får smertelindring slik at hun ikke er helt utslitt og hysterisk når det kommer til pressingen.
Tigerpote Skrevet 13. desember 2011 #39 Skrevet 13. desember 2011 Ja, det er sant, jeg hadde ingen trykketrang på epidural, så måtte trykke på riene selv om jeg ikke ville/orket. Men vil nok ha epidural igjen, om det oppleves like forjævlig vondt igjen. Sist ble fødselen satt i gang da, og da er det gjerne vondere enn vanlig. Jm bedyrer at neste fødsel ikke vil bli like vond, men jeg vet ikke om jeg tror helt på det
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #40 Skrevet 13. desember 2011 Tigerpote; jeg var som deg, trodde ikke på jordmor som sa at neste fødsel ville gå bedre. Men det gjorde den, den var bare barnemat i forhold til første. Hvis det beroliger deg litt
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #41 Skrevet 13. desember 2011 Etter å ha stått oppreist i 13 timer (klarte ikke ligge eller sitte) fikk jeg epidural.Men seriøst,det stikket i ryggen var like ille som riene.Fødselen tok 40 timer og det kan være pga epiduralen.Nei satser på planlagt KS og slipper hele epiduralen og riene.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #42 Skrevet 13. desember 2011 Jeg fødte uten epidural fordi jeg ønsket det første gangen, men tror det blir epidural neste gang:-D. Har absolutt ingen formening om hva andre bør gjøre, fødsler er ulike og det er kvinnene også! Jm sa etterpå at jeg burde hatt epidural fordi framgangen stoppet opp da livmora(og jeg) var sliten. Vær fornøyd fordi du har hatt greie fødsler uten komplikasjoner, og drit i hva andre gjør!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #43 Skrevet 13. desember 2011 når en har ligget i nesten 1 døgn og ikke fått mer enn 3 cm åpning.. så ber i vertfall jeg om epi. hvorfor andre ønsker dette er opp til dem..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #45 Skrevet 13. desember 2011 Jeg behøvde epidural og det var som å komme til himmelen. Hadde ingen behov for å ha noe naturlig opplevelse rundt fødselen og haaaaaaater smerte. Ekstrem fødselsangst til tross, jeg fødte vaginalt etter 43 timer, MED epidural OG lav smerteterskel. JEG er stolt av meg selv, og så bra at HI er stolt av seg selv for sine bragder. Vi er alle forskjellige og det kan vel ikke plage, skade eller lage kvalme for deg at jeg og mange med meg har brukt epidural, kan det vel??
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #46 Skrevet 13. desember 2011 Hehe, det sier du nå, vent til riene er så vonde at du tror du skal rives i to. Da virker ikke den nåla så stor lengre - min erfaring iallfall
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #47 Skrevet 13. desember 2011 Er det ho med alle gravid sjukmelde for ingenting. Spying Har sjølv født 4 barn kun lystgass. Og driter i om andre vil ha det eller ei.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #48 Skrevet 13. desember 2011 HI, du er en hurpe. Jeg har født to uten epidural og nummer tre med. Hadde jeg visst om hvor bra det var, hadde alle tre kommet ved hjelp av epidural. Jeg rekker tunge til deg.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #49 Skrevet 13. desember 2011 Ehh - de krever at man bruker en viss form for bedøvelse ved keisersnitt....
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #50 Skrevet 13. desember 2011 OG - jeg for min del synes folk er pyser som klager over at en fødsel gjør vondt når de bare har født i 1 døgn eller 2. Prøv deg på et fire-ukers mareritt med STORE smerter og mye tull - så kan du få lov til å snakke om hvor tøff du er! At du tåler litt smerter over noen timer er ikke noe å "skryte" av! Pingle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå