Gå til innhold

Pysete med epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det mange kvinner der ute som ikke er modige nok til en fodsel uten epidural?

Har 2 barn og selv om det var utrolig vondt ville jeg ha en naturlig opplevelse ved a stte mine barn til verden.

Horfor epidural?

Er det fordi dere ikke takler smerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en nedsettende måte å spørre på. Fødsler er ikke like, vet du. Jeg har født både med og uten epidural, og valget om epidural var helt riktig for meg i den ene fødselen jeg hadde det. Skal man bli sett ned på av andre på grunn av det også?! Og hva så om man har forskjellig smerteterskel... man er vel ikke dårligere egnet til å være mor av den grunn?! At du vil ha en naturlig fødselsopplevelse gjør ikke ditt ønske allmenngyldig... jeg for min del ønsket meg en god fødselsopplevelse, og hva jeg velger utover det er vel min egen sak.

Skrevet

Fødte selv uten smertelindring, men det var fordi jeg ikke kunne få epidural.

Hadde jeg kunne velge, så hadde jeg nok ikke valgt det alternativet. Men vi er alle forskjellig og vi har ulik smerteterskel, så jeg forstår godt de som velger å få epidural

Skrevet

Jeg vil ikke ha epidural fordi jeg er for pysete til den sprøyta i ryggen. Dessuten kan det gå utover babyen og riene, babyen har smerter under fødselen og skjønner ingenting, da skal søren meg jeg og som skjønner hva som skjer tåle smertene.

Skrevet

hvorfor bry seg om hvorfor andre velger epidural.....? bruk hjernen din på noe mer fornuftig!

Skrevet

Ja, siden alle fødsler er ulike, alle kropper er ulike, alle fostre er ulike, alle fødsler oppleves ulike, så er nok ord som pysete og modige de rette ordene å bruke i forbindelse med bruk av epidural. Makan.

Jeg har noen fine ord å bruke på folk som spør på den måten du gjør, HI, og det er ....#&%"¤"¤#?£.... og %¤#"//##%...

Skrevet

Jeg vil ikke ha det vondere enn det jeg behøver, enkelt og greit.

Nå endte det med hastesnitt for meg, så da var det flaks jeg hadde epidural... Eller skal man ha keisersnitt uten bedøvelse også kanskje?

Pass dine egne saker du...

Skrevet

Det forundrer meg at vi fortsatt har et indre respekt-termometer som gjør at respekten stiger etter hvor mye smerte vi påstår å ha tålt. Litt sånn Rambo som opererer ut kula fra armen sjølv, midt i jungelen, med krutt. Oooo, tøffen!

Skrevet

Og sånn forresten, så er det å måtte trekke tenner også en ganske naturlig opplevelse. Gjør du det uten bedøvelse også, eller? I så fall, Hill deg, du store smertetakler, selv om jeg ikke skjønner at du gidder.

Men hvis du gjør ting hos tannlegen Med bedøvelse: Er det fordi du ikke tåler smerten? Pyse, kanskje?

(Ikke for å sammenligne tannlegebehandlinger med fødsler forøvrig, måtte bare ha noe å sammenligne med som de fleste synes gjør j... vondt.)

Skrevet

Jeg var ikke modig nok for en fødsel MED spiral;) min store skrekk var å få den nålen i ryggen så jeg personlig er ikke enige i at de som bruker spiral er pysete!

Skrevet

Fordi jeg ikke ser poenget i å ligge å ha vondt når man ikke må. Jeg tar også en zomig når jeg har migrene, fordi jeg ikke gidder å få ødelagt hele døgnet ved å ligge å spy og vri meg i smerte !

Skrevet

Hvis du blir tvilling gravid neste gang hi, skal du nekte epidural?

Sier nekte for jm er veldig klar på at det er viktig å ta epidural når to babyer skal ut i verden.

Det er ikke for å minske smerter, men for å spare dyrbar tid hvis tvilling 2 for komplikasjoner og må fort ut. Les ks.

Skrevet

Her er det en som ikke har fått med seg noe veldig grunleggende: Alle fødsler er ulike, alle har ulike preferanser og forutsetninger. Jeg fødte uten epidural eller noe annet begge gangene, men fy faen, det vil jeg aldri gjøre igjen. Det var ikke frivillig og det var så jævlig at jeg syns fødsel er bare ekkelt og traumatisk. Overhodet ikke noen fin opplevelse hvertfall. Kanskje hadde jeg sittet igjen med bedre minner med epidural.

Skrevet

Syns du det var så kjedelig på anonym at du måtte lage litt debatt :)?

Skrevet

Jeg fikk ikke valget noen av gangene.

Med storesøster ble jeg satt i gang, fullstendig umoden.

Med lillebror måtte jeg også ha epidural pga str. Han var over 4600g.

Om jeg hadde fått valget, men anbefalt å ta epidural hadde jeg også gjort det.

Før amputerte de og opererte de også uten bedøvelse, hadde du gjort det også pga at det er den naturlige måten? Hadde du taklet den smerten?

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke det!

Rier er forskjellige intensitet og styrke, fødsler er av forskjellig lengde.

Det du synes var utrolig vondt er det ikke sikkert andre ville brydd seg noe videre om. Det vil du aldri få vite.

Skrevet

Med barn nr 1 fikk jeg ikke velge, hun lå i sete og jeg måtte ha epidural.

Med barn nr fikk jeg heller ikke velge, jeg ville ha epidural, men fikk ikke. Hvorfor i alle dager skal man på død og liv finne frem urkvinnen i seg og gå gjennom den verste smerten ever, fordi man ikke skal være pyse??

Skrevet

Jeg ser ikke noe poeng i å ha mer smerte enn nødvendig. Det har ikke noe med å være pysete å gjøre.

Mine to store gutter kom begge til uten epidural, men det var rett og slett fordi det ikke var mulig slik fødslene løp frem. Så smerte vet jeg hva er, men kunne gjerne vært foruten noe av det. Og synes på ingen måte jeg er tøffere enn andre fordi jeg har født uten smertelindring. (fikk kun akupunktur)

Skrevet

Jeg kan no forklare meg.

Med nr 1 fikk jeg hastesnitt.

Når jeg skulle ha nr 2, virket det ikke som om han heller skulle komme ut. Jeg satt i 1 døgn med 10 min mellom riene og 1,5 døgn i aktiv fødsel.

Jeg fikk vel epidural for at jeg var så sliten. Å ungen kom ut vaginalt. Men de skudde jo av epiduralen når pressriene begynnte, så slapp av jeg vet hva smerte er.

På samtalen etter fødsel sa jordmor til oss at de hadde gjort klar til opperasjon, men siden jeg fikk så god smertelindring kunne de la meg ligge litt til. Så, hadde jeg valgt å ikke tatt epidural, hadde han kommet ut med hastesnitt denne også. Hun forklarte det med at: De brukte ikke å tvinge mor til å ligge i smerte så lenge, hvis hun hadde hatt et hastesnitt før. for da blir skuffelsen så kjempestor å måtte bli trillet ned for KS. Å mye tyngere å komme seg dagene etterpå.

Så, for meg.. jeg er kjempeglad for at jeg fikk epidural, å at ungen kom ut vaginalt, isetde for å få ett til hastesnitt.

Skrevet

Greit at du vil være naturkvinnen og syns man er bedre når man føder med smerte, men jeg har kommet videre og ser ikke vits med å pine meg selv mer enn nødvendig. Epidural tar dessverre ikke bort all smerte, men demper den. Jeg får bedøvelse når jeg er hos tannlegen også, eller borrer du hull uten?

Nei, syns det er horribelt at kvinner i 2011 fremdeles skal føde uten den smertelindring de ønsker. Hadde mannfolk født, hadde det garantert vært fullstendig smertefritt.

Skrevet

Nå har jeg enda ikke fått mitt barn, og vet jo ikke hvordan smertene er osv, men jeg vet at min mor hadde en forferdelig lang fødsel med meg, der hun lå med rier i over et døgn uten at ting skjedde, hun var helt utslitt, og fikk tilslutt epidural og for henne satte det fart i fødselen, selv om jeg kom til verden med sugekopp og at jordmor satt på magen til mamma samtidig som hun presset selv.. Så nei, vil ikke si det er pysete med epidural! Som andre har sagt før her, alle fødsle er forskjellige og noen trenger bedøvelse, noen vil ha bedøvelse, andre ikke.. dette er opp til hver enkelt, og det er IKKE pysete............

Skrevet

Første gang måtte jeg ha epidural pga. komplikasjoner. Legen som bestemte det.

2. og 3. fødsel hadde jeg ingenting. Den første var langt mer smertefull, til tross for epidural.

Skrevet

Og hvordan gjorde kvinner det for 200 aar siden?

Det er naturlig aa fode uten smertestillende.

Skrevet

For et idiotisk innlegg! Det er da ikke en konkurranse? Det viktigste er da at ungen kommer trygt ut, og at opplevelsen var noenlunde levelig for mor!

- Og jeg har født helt uten smertelindring, av egen fri vilje, og har tenkt å gjøre det igjen. Men jeg har da gangsyn nok til å ikke se på meg selv som bedre eller "flinkere" enn dem som velger epidural!

Skrevet

Kjære vene HI... SKJERP DEG!!!!!!

Jeg har født fire barn, alle på abc-klinikken.. Hadde min kropp tålt epidural/petidin eller lignende hadde jeg takket JA til det!!! Men desverre kan jeg ikke det.. Jeg ser på ingen måte at det er feigt å takke ja til epidural.. Det må da være en velsignelse å få føde med dette.. Tenk å se tilbake på fødsel med ett smil.. Jeg kan ikke det... Desverre.... Skulle gitt mye for det. Min mann kan heller ikke det.... Derfor tenker vi ikke tilbake på fødslene mine.. men fremover...

Hvorfor stiller du slike nedlatende spørsmål?? Er du usikker på deg selv, og så er det dette her du har å holde deg fast til.. Så flink som fødte uten smertestillende... men likevel usikker på seg selv, og må dermed dømme andre for å øke egenverdi??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...