Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Blir helt overrasket av å lese noen forumtråder her inne. Er det bare jeg som synes det er egosistisk overfor alle andre å ikke vaksinere barna sine? Spesielt overfor foreldre med barna som har sykdommer, nedsatt immunforsvar osv, og som av den grunn ikke kan vaksinere barna sine, og utsetter de for unødig smittefare. Forstår dere ikke at deres barn unngår å bli syke ved at majoriteten av befolkningen velger å vaksinere seg? Fordi dere er hysteriske for eventuelle bivirkninger over tid. I klassen til sønnen min har fem stk valg å ikke følge anbefalt vaksinasjonsprogram. Felles for alle disse barna er at foreldrene ikke er spesielt ressurssterke og noe enfoldige. (Men det er kanskje ikke lov å si?)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Jeg syns det er dumt å velge å ikke vaksinere, men jeg vil ikke si at det er egoistisk. Vi tar alle valg på vegne av våre barn og vi tar de valg vi mener er best for våre barn. Noen ganger går de valgene på kryss av hva andre mener er best for deres barn, men det er ikke alltid at man kan ta hensyn til andre sine barn.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Mener du vaksinasjonprogrammet? Eller alt av vaksiner som måtte være å anbefale? Slik som svineinfluensa ol. ? Jeg kan forstå frustrasjonen, men har selv valgt vekk en sprøyte fra vaksinasjonsprogrammet, den for hjernehinnebetennelsen som ble innført fra 06 var det vel. Samt at vi valgte å ikke ta svineinfluensa. Jeg føler jeg ikke utsetter noen andre for noen videre fare, og er opptatt av å ikke gjøre mine barn til forsøkskaniner for vaksiner som både har vært prøvd ut og har dårlige resultater samt de som ikke ble prøvd ut.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Hovedårsaken til at jeg velger å vaksinere mitt barn er faktisk at jeg ikke ønsker at mitt barn skal bli sykt. (Ego-tanke det også kanskje, men Dernest er det for meg også en bonus at dette bidrar til å holde sykdommene nede på landsbasis. .. og selv om disse sykdommene ikke forekommer så veldig ofte, betyr det ikke at det ikke kan skje deg. Og dersom barnet ikke er vaksinert, så er det faktisk det barnet som vil få sykdommen dersom han blir utsatt for smitte. Skjønner ikke helt logikken til de som ikke vaksinerer barna sine jeg.. (Hilsen meg som skrev det innlegget om da jeg fikk kikhoste).
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Jeg mener vaksinasjonsprogrammet som barna skal i gjennom fra spedbarnsalder til ungdomsskolen. Slik som difteri, stivkrampe og kusma. Osv
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Når jeg skriver at det er dumt å velge å ikke vaksinere så tenker jeg på det vanlige vaksineprogrammet. Alle andre vaksiner må man nesten vurdere fra gang til gang. Det er ikke dumt å bruke hodet heller:-) 13:18
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Om foreldrene velger å vaksinere barna sine er vel dems problem. Alle kan vel ikke gå å tenke på "alle". Det vil alltid være noen som er syke... Skal vi som er normale slutte med å bruke parfyme, deorant etc fordi allergikerne ikke tåler det? Skal vi som er normale slutte å leve? Ja, det er synd på de som har svake immunforsvar, men de må jo lære seg hvordan de skal leve også.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 det er like egoistisk av oss andre å dømme de som ikke velger å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Jeg fikk også kikhoste som liten, var visst ikke å anbefale ifølge foreldrene mine.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Er nok en egoist jeg da som er meget usikker på om de to minste skal få MMR vaksinen. De er litt over 2 år nå. Er mer redd bivirkningene enn selve sykdommene.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 13.24: Tenker nok at du forandrer mening den dagen ditt barn f.eks. får tuberkolose, eller noe annet hun kunne sluppet unna med vaksine..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Ja, sikkert lurt det. Dersom du har sønner som får kusma skal du vite at det er stor fare for at de blir sterile. Søskenbarnet mitt er steril fordi han hadde kusma da han var liten og har blitt steril. Men for all del, vi tar våre egne valg:)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #13 Skrevet 5. desember 2011 Vi følger ikke vaksinasjonsprogrammet. Hvem du velger å kalle for ressursterke vet jeg ikke. Men min sønn har foreldre som bor sammen. Eier hus og bil. Har begge faste jobber. Årsinntekt ca 850 000, ikke at det er så mye, men vi klarer oss. Vi har begge jobber som gjør at vi faktisk har tid til barna, også når de er syke. Min sønn er faktisk blant, for ikke å si er den faglig sterkeste i sin klasse. Så det med ressurser har jeg liten tro på. Vil heller si motsatt. At ofte velger foreldre vaksine fordi alle andre gjør det. Mange vet ikke en gang hva det blir vaksinert mot. Skremmende. Hva med alle voksne som ikke gidder å revaksinere seg. Det er mange flere av de. Hvorfor angriper du ikke de? Bare fordi det ikke er fastsatt et program på papiret, vil ikke det si at de ikke kan være smittebærere. Det er minst like "egoistisk" å ikke revaksinere seg. De voksne flyter på barnas vaksinasjonsstatus. er ikke det egoistisk?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #14 Skrevet 5. desember 2011 Joda, men de får da snakke for seg selv. Jeg har vaksinert meg selv som voksen. HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 For all del, du aner ikke noe om oss ei heller hva vi har vært igjennom ang vaksiner. Helsesøster vil ikke vaksinere mine barn, vi må ha flere leger rundt. Min eldste ble alvorlig syk, en sykdom med opptil 10% dødlighet etter virus. Legene er ikke enig seg imellom om det er etter vaksine eller ei. Har tre barn. Opplevd vaksinenes bakside på alle tre.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #16 Skrevet 5. desember 2011 Det hjelper din sønn lite at dere har hus, bil og 850 000 i året om han blir steril som følge av kusma.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Til 1327 Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har vaksinert barnet mitt? Det er bare det at jeg er dritt lei av å ta hensyn til "alle" som er syke. Man kan ikke gjøre det eller det... Jeg har et barn selv som har allergi og jeg ber ikke mennesker som vi omgås skal ta 100% hensyn til oss. Det jeg gjør er å lære barnet mitt hvordan man kan leve med det. Jeg har ei venninne som er syk i følge henne. Hver gang hun er på besøk så må vi rette oss etter henne... er dritt lei det. Sorry, hvis det jeg skriver virker veldig egoistisk, men ja, jeg er lei av å ta hensyn hele tiden. Venninna mi er ikke dødssyk, men har allergi og astma akkurat som barnet mitt. Hun kan leve normalt hvis hun bare går inn for det, men det gidder hun ikke. For hun mener at siden vi er friske så skal vi ta hensyn. HIlsen 1324
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #18 Skrevet 5. desember 2011 Orker ikke krangle, så skriver derfor kort: Jeg er helt enig, HI. Jeg ser på det som samfunnsansvar, og lar meg provosere over at noen føler de ikke trenger bidra.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #19 Skrevet 5. desember 2011 850.000 i året er vel ikke så mye å skryte av uansett for to personer. Helt gjennomsnittelig vil jeg si. Jeg og mannen min har vel rundt 1,4 mill til sammen i inntekt. Jobber i olja da.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #20 Skrevet 5. desember 2011 Jepp, urettferdig at noen er "gratispassasjerer" og får snylte på at andre tar vaksinen, og majoriteten som har tatt vaksinen får jo ikke bivirkninger. Hele min generasjon har jo nesten fulgt vaksinasjonsprogrammet. Kjenner ingen som har blitt syke av det i ettertid. For all del, gjør hva dere vil, men jeg kan garantere dere at dere angrer den dagen barna deres potensielt blir syke fordi dere ikke valgte å ta en vaksine. HI
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #21 Skrevet 5. desember 2011 Synest mest synd på de barna som ikke er vaksinert. Har truffet to barn (gjennom jobb) som har fått alvorlige sykdomer de ikke var vaksinert mot, som igjen har før til at de ble hennholdsvis blind og hjerneskadet. Hadde ikke turd å la vær å følge vaksinasjonsprogramet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #22 Skrevet 5. desember 2011 Bare ett spørsmål til dere som ikke vaksinerer barna deres. Hadde dere angret på deres valg hvis barnet deres begynte i bhg/skole med ett sykt barn. Å det barnet ble smittet avditt barn og ble feks veldig syk, varig sengeliggende eller holdt på å dø/døde pga ditt valg å ikke vaksinere? Bare lurer!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #23 Skrevet 5. desember 2011 Nei, fordi som nevt mange ganger, så er 70% av befolkningen uten beskyttelse. Og mitt barn spiller lite i den store samenhengen. Men det virker som dere ikke vil ta det inn over dere.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #24 Skrevet 5. desember 2011 70%? Mener du at 70% ikke følger vaksinasjon programmet ?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #25 Skrevet 5. desember 2011 Bare skremselsproppaganda. Sansynligheten er så liten for å få kusma at den er ikke eksisterende. + at en i tillegg skal bli steril er sjansen forsvinnende liten. Faktisk så liten at folkehelseinstitutet sier at det ikke er dokumentert annet en nedsatt fruktbarhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå