Gå til innhold

Var ikke dette en gjerrig bryllupsgave??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda... en skal være takknemlig, jeg er klar over det. Regner med å få kjeft av en eller annen.

Men hør her... jeg har to eldre brødre som tjener SKIKKELIG saftig. Det er snakk om over 900 000 i året på han ene og nummer to tjener rundt 700 000 Og konene deres tjener også langt over snittet. Men til bryllupet mitt spleiset begge de familiene på en gave som kostet 3000 kr fant jeg ut.

Og hvis jeg skal regne hva de "kostet" å ha begge de familiene i bryllupet mitt så ble regnestykket slik ved å regne ut kuvertpris på store og små= 6030 kr. Jeg har lært at hvis en blir invitert i bryllup skal en aldri gi mindre enn kuvertprisen.

Hva mener dere damer her inne? Jeg er så lei av å gi mer i gave til mine rike brødre enn vi får tilbake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er en gjerrig gave. kanskje du bør vurdere å bruke litt mindre i gaver på dem i stedet.

Skrevet

I min familie har vi også et slikt lønnsnivå. Jeg synes ikke det er en gjerrig gave. Da burde dere heller laget et billigere bryllup hvis økonomi er et så hett tema.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det var en gjerrig gave. Bryllupsgave til kr 1500,- pr par er faktisk langt over budsjett for de fleste.

Jeg tenker ikke på giveres inntekt når jeg får gave, gitt, det synes jeg faktisk er litt ufint.

Skrevet

3000,- er en fin sum å bruke på gave. Hva de tjener mener jeg er irrelevant bortsett fra i tilfeller der folk tjener veldig lite eller ingenting, da har jeg full forståelse for at man gir en mindre gave (det er tanken som teller:).

Forventer du at folk vet kuvertprisen?? Du burde isåfall ha opplyst om dette i invitasjonen slik at folk kunne velge å takke nei om summen på gaven ikke kunne møte summen på kuvertprisen.

Skrevet

Hvordan kan man før bryllupet vite hva maten koster og kjøpe gave ut fra det? Vet ikke selv hva maten vi hadde i vårt bryllup kostet engang, jeg synes det er en merkelig tankegang å gå å gnage på noe sånnt! 3000 i gave er mye penger, spiller vel ingen rolle hvor mye de tjener,vel.. Så lenge gaven var fin?

Skrevet

Må bare si at høy lønn ikke er ensbetydende med god råd. Jeg og mannen tjener tilsammen 1,3 mill, men vi har IKKE god råd for det. Vi hat nemlig tre barn, huslån på 4,3 mill, billån på over 300 000 samt msnnensmannens studielån.

Skrevet

Så du mener altså at siden du har brukt 6000 kr på de så skal de kjøpe gave som tilsvarer det??

Skrev du på invitasjonen hvor mye maten pr person kostet sånn at gjestene kunne kjøpe gaver som oversteg den prisen??

Hvis ikke, hvordan i all verden skulle de vite hva hver kuvert kostet?!

3000 kr må da være helt greit det? Får da være grenser for hvor mye man skal ut med i gaver...

Og... Det er ikke bestandig at de som tjener godt har god råd! Kommer an på utgiftene det vettu...

Og om du er lei av å gi bedre gaver, så kan du jo bare slutte med det ;P

Skrevet

Mannens søster og hennes mann tjener over 100.000 netto i måneden, vi fikk gave til rundt 1.500 kroner. Syns det er helt greit, hvorfor skal de gi mye mer enn andre? Hadde lurt litt hvis det var svigerforeldre, hadde de tjent såpass mye hadde jeg kanskje vært litt skuffet, men ikke søsken.

Skrevet

..Jeg har forresten aldri hør at dte var en regel som sier at man aldri skal gi gave som er verd mindre enn kuvertprisen i et bryllup.

Hvordan i alle dager skal gjesten vite kuverprisen?

Skrevet

Håper jeg aldri blir invitert i bryllup igjen etter å ha lest bryllupstråder her inne. Så mange kravstore og forsmådde bruder skal man lete lenge etter.

Trodde litt av poenget var å feire en stor og viktig dag sammen med de man var glad i.

Skrevet

HI svarer:

Skjønner argumentene til flere her inne. Men i blant føler jeg at jeg kan "forvente" litt mer av disse to.

Eksempel: han ene valgte å gifte seg i utlandet bare en måned før meg. Vi betalte alt av hotell og reise for oss selv(selvsagt) og det ble 8000 kr i tillegg til at vi ga gave. Vi brukte også en del feriedager som en selvfølge siden det var et stykke å reise.

Et eksempel til: Han andre brorsan har en sønn som ble konfirmert i vår. Han presterte å bli sur fordi brorsan nummer 1 hadde gitt 1000 i stedet for 3000 kr til sønnen hans. Slik som "alle andre" tanter og onkler ga. Med andre ord... vi følte oss presset til å gi 3000 kr selv om jeg ikke egentlig har råd til det.

Og for det tredje... de var 11 stykker til sammen bare de to familiene. Ingen tror vel at kuvertprisen er 272 kroner når middagen blir holdt på et ganske ekslusivt hotell med treretters middag.

Jaja, så er jeg utakknemlig. Men jeg må få si at jeg ble kjempeglad for alle gaver vi fikk fra andre selv om det var på mye mindre summer. Jeg er bare så "fed up" av gjerrige familiemedlemmer som krever mer til seg selv enn de gir andre.

Skrevet

Folk skal jo ikke betale for å være med i bryllup. Den festen er det du som har og da spanderer du for gjestene, det er ingen regel som sier at prisen på gaven skal matche kuvert!

Skrevet

Dette med kuvertprisen.... det inkluderer faktisk bare mat og drikke.

De skal da ikke betale for alt det andre? Er jo dere selv som setter standarden på bryllupet.

Og btw... brødrene dine er ikke gjerrige. Det er du som er grisk.

Skrevet

Skremmende hvor kravstore folk er!

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men de jeg har vært i har vært kjempekoselige! Aldri tenkt at gaven skal samsvare med prisen på maten... Skal man nå begynne å grue seg til bryllup etter å ha lest så mye rart fra kravstore og bortskjemte bruder??

Om jeg en dag gifter meg er ikke prisen på gavene viktig. Men at man har en fin dag sammen med familie og venner.

Skrevet

"Jeg har lært at hvis en blir invitert i bryllup skal en aldri gi mindre enn kuvertprisen. "

Unnskyld meg, men hvordan i huleste kan man vite kuvertprisen? :P Om dere valgte å ha et veldig dyrt og eksklusivt bryllup så er det deres valg; dere kan da ikke forlange at gjestene skal vrenge lommebøkene fullstendig for å matche kuvertprisen (som de uansett ikke vet hva er)...

Husk at det er DERES magiske bryllup, mens for alle andre så er det faktisk kun et bryllup; mange er f eks i 4 bryllup på en sommer!

Mannen min og jeg hadde selv et dyrt og eksklusivt bryllup, og var veldig takknemlige for at gjestene pyntet seg i flotte tøy og smykker, og satte av helgen til oss, og til og med kjøpte flotte gaver til oss - uansett pris!

Skrevet

handler det om så mye av verdien på gavene man får,.??

vær glad du fikk en gave. og uansett hvor mye andre tjener så kansje de prioriterer pengene anderledes enn deg.

bruk hode,..

Skrevet

Visste ikke at man skulle gi gave ut i fra hva man tjente!?

Synes man skal være takknemlig at man får noe i det hele tatt. Når jeg gifter meg kommer jeg ikke til å "forvente" at de som tjener godt skal gi de dyreste gavene. Som regel legger man seg på en sum som er felles for de fleste bryllup - avhengig hvor nært man er brudeparet.

Tror neppe jeg kommer til å få en gave til 3000 fra mine brødre. Og jeg er heller ikke lei meg for det ;)

Skrevet

HI

Les tilleggsinfoen min. Da kan dere se at jeg ble glad for mindre gaver fra andre i bryllupet. Det er bare brødrene mine jeg er litt fed up av.

Skjønner at jeg virker som DEN bur-ugla.

Skrevet

Du kan ikke regne med å gå overskudd på bryllupet slik du har beregnet. Du mener da at om du blir invitert i bryllup til en skikkelig riking som bruker 5 mill på bryllupet (de finnes faktisk selv om de selvfølgelig hører til de ekstreme) bør du ut med en gave til minst 25.000 pr gjest om det er 200 gjester, men om du skal i et bryllup til en fattig veninne som lager fest for 10.000 greier det seg med en femtilapp om det er like mange gjester?

1500,- fra et par er ikke lite i bryllupspresang. Om du synes du gir for mye i gaver i forhold til dem så justerer du bare ned dine egne gaver.

Skrevet

Du vet dems inntekt, men vet du utgiftene dems?

Skrevet

kansje du burde gi mindre verdi i gaver til dine brødre,. så slepper du og bli skuffet når du får gaver.

jeg fikk ikke engang gavee av min bror når jeg giftet meg. men er kjempe glad i han. og når han gifter seg får han gave av meg og min familie.

jeg skjønner du ble skuffet men kansje du burde ikke legge så mye i gavene du gir til dien brødre,..

nettopp derfor jeg tror du er skuffet nå..

alle gjør ulike ting i sine bryllup. gir ulike gaver,

her hos oss gir vi gaver utifra hva vi har råd til men også utifra hvor mye kontakt vi har med personen.

søstrene til min mann kommer til og få et kake fat til 300-500 kr av oss når de gifter seg. de ga oss ingen gave alene. foreldrene betalte for gaven de ga. vi ser ikke disse søstrene, dermed slik gave

Skrevet

HI

Takk.

Ja, vet dere hva... en sak har dere helt rett i. Jeg skal ta å slutte å legge så mye tanker og arbeid bak gavene jeg gir til mine brødre og deres familie. Jeg pleier alltid å tenke mye gjennom hva jeg skal gi, hvor mye og at ingen skal føle de får for lite. Hver jul og bursdag stresser jeg for å glede tanteunger og søsken med gjennomtenkte ting som skal koste "så og så" mye.

Fra nå av skal jeg gjøre som de gjør. Kjøpe et eller annet mest som en oppmerksomhet bare. Da slipper jeg å bli så skuffet for at de ikke tenker gjennom hva de gir meg.

Og for all del... jeg regna ikke med å gå i pluss i brullupet mitt. Hadde det ikke vært for sponsing fra foreldre og svigers hadde vi gått mye i minus.

Takk for innspill, selv fra dere som sikkert syntes jeg er ei bur-ugle.

Skrevet

Mannen min tjener nesten 7 mill i året.. vi gir allikevel ikke gaver for noe særlig mer enn 1500 ,- når vi er i bryllup. Jeg mener, det er ikke utifra hva man tjener at man skal regne pris på gaver.

Ja, ikke bare virker du som DEN burugla, du ER en burugle.

Mine søsken tjener "normalt".. 300-400.000 i året. de forventer allikevel ikke at vi skal gi de gave til flerfoldige tusen, bare fordi mannen min tjener mye! Skam deg!

Skrevet

Akkurat nå synes jeg du er en skikkelig burugle!

Kan du ikke heller være takknemlig for at de gav dere en gave? Og møtte opp? Er det ikke tanken som teller?

Jeg blir faktisk litt sjokkert når jeg ser slike folk som deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...