Gå til innhold

Røykende gravide- SKAM DERE!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nikotinhjertet litt dårlig samvittighet.

En ting er å vite at man gjør en feil, men å sitte å forsvare det blir helt teit.

Kanskje alle skulle begynne å røyke med en gang de fikk en positiv test slik at du ikke fikk så dårlig samvittighet?

Det finnes ingen perfekte mødre, noen av dem røyker i tillegg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du og dine likesinnede har sikkert en god del å skamme dere over dere også. Denne oppfordringen til skam for eksempel.

Skrevet

Ja, ikke røykere har helt sikkert mye å skamme seg over.....men vi trekker ikke inn den dritten. Stakkars barn!

Skrevet

Og det gir dere grunn til å heve dere over andre? Trekk nesa ned fra skyene, sier jeg.

Skrevet

Dette var da en direkte latterlig sammenlikning, 12.36! Om jeg drikker alkohol og dreper MINE hjerneceller får være min egen sak, på samme måte som det får være andre kvinners sak om de ønsker å bryte ned lungene SINE med tobakksrøyk. Det er imidlertid ikke min sak om jeg ønsker å utsette barnet mitt for skadene av alkohol, og det burde heller ikke være fritt valg hvorvidt man skal utsette barnet sitt for tobakkens skadevirkninger.

Du kanheller ikke trekke en parallell mellom uoppmerksomhet og det å med fullt overlegg å utsette barnet sitt for skade, fordi man prioriterer eget velbehag foran barnets helse. Ditt svar er faktisk et av de dårligste jeg har lest i denne debatten, og det viser jo helt tydelig at du ikke har forstått et dugg av hva debatten dreier seg om!

Skrevet

I så fall er det mange som burde "skamme" seg vel så mye som denne gruppen. Jeg kan nevne noen eksempler: Mordere, voldtektsforbrytere,tyver,løgnere, konemishandlere, ekle griser som misbruker barn og kvinner, osv osv

Skrevet

Er det noen som mener at disse gruppene som du refererer til ikke burde skamme seg?

Det virker som om logikken er at så lenge det finnes folk der ute som gjør langt værre ting med barn så er det greit om jeg gir mitt ufødte barn nikotin?

Skrevet

Det er noe med det groteske behovet for å fortelle andre, man kanskje ikke en gang kjenner, at skal skamme seg. Jeg synes det er rart og ikke så rent lite frastøtende, at noen legger ut et innlegg på nett med oppfordring til at mange skal skamme seg rett og slett,- og det understreket med flere ropetegn. Dette er bygdetrollmentalitet. Minner også en del om homohets fra fanatiske religiøse miljøer. Det oser: jeg er bedre enn andre, se så flink jeg er! Mistenkelig, hadde en psykiater tenkt.

Hvorfor legges det sjelden ut tilsvarende innlegg om de som virkelig er hatobjekter i samfunnet? Er det fordi Hi ikke kjenner seg så godt igjen i deres personlighet?

Skrevet

HEI HEI, roe seg litt nå... Jeg svarte på et innlegg over ang at det ikke burde vært lov for mødre å røyke eller bruke NARK... Og svarer da at det er ikke lov å bruke nark. -thats it!-

Denne paragrafen er til for å beskytte det ufødte barnet.

Jeg sa ALDRI at den ble brukt imot røykere! Jeg skrev vel tilogmed sort på hvitt at jeg har sett den ibruk imot narkomane(primært opiatmissbrukere, men også annen stimuli som tabl. og kokain f.eks OG alkoholikere)

Jeg sa heller ALDRI at det var straffeloven.

Så ro dere litt, dere har tydeligvis aldri lært dere å diskutere som voksne mennesker.

12:28

Skrevet

Det er rart hvordan innlegget om min fortvilelse over røykende høygravide fra idag morres har tatt en svingom innom både voldtektsmenn, mordere, homohets og bygdetrollmentalitet og det "faktum" at jeg tydeligvis tror jeg er bedre enn andre..Wow, jeg har ikke fantasi nok til å se at innlegget mitt tydeligvis involverer alt dette. Innlegget ble skrevet i ren og skjær fortvilelse over å miste sitt eget etterlengtede barn, samtidig som man ser vordendre mødre med store runde mager og en halvrøyket sigg. De kan selvsagt ikke vite hva jeg har vært gjennom og de har heller ingen skyld i det, men det er søren ikke lett å se at de skader noe så uskyldig som sitt eget kjøtt og blod. Av den grunn sa jeg at røykende gravide burde skamme seg- ikke fordi jeg tror jeg er noe bedre eller mer perfekt enn andre..

Da har jeg fått sagt mitt. Ta vare på småttisene deres da, jenter

HI

Skrevet

At DU selv har vondt for å få barn gjør deg ikke til noen autoritet på andres kropp, andres valg og andres svangerskap. Synd med DIN spontanabort, men det gjør ikke at JEG behøver bli hellig av den grunn.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jepp, der traff 13.50 spikeren på hodet! Hør, hør!

(Og jeg har aldri selv røkt under svangerskap, og ikke drukket heller, men det gjør meg ikke til noe bedre enn dem som har, og gir meg ikke noen rett til å mene noe som helst om andres valg...)

Skrevet

Jeg er enig, det er helt sykt!

Men jeg er også så frekk og freidig at jeg synes alle hjem (med barn) burde være røykfrie. Og ikke kom her å si at det hjelper å røyke under kjøkkenvifta eller ut av vinduet... Fysj!!!!

Skrevet

Nei, du sa ikke "ta vare på" noe som helst, du sa "SKAM dere!" fordi du selv er skuffa.

De der innleggene gåpr jevnlig igjen. Kvinner som ikke KAN få barn, og som derfor går til skikkelige hat-angrep på kvinner som ikke VIL ha barn (jfr alle "abort er mord"-trådene).

Hva med å identifisere dine egne føleser som DINE, og ikke blande alle andres liv inn i det? DU er skuffa og har det vondt, ja vel, og om jeg har mistet et barn i en drukningsulykke skal jeg gå rundt og kjefte opp de utakkknemlige foreldrene i verden som lar barna gå på stranda? Skal jeg kjefte opp alle fergepassasjerer som ikke har redningsvest på ungene sine?

Eller bør jeg kanskje heller kjefte opp Gud, som ikke lot meg beholde mitt barn selv om jeg var så inderlig flink og gjorde alt rett....

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at jeg mener alle gravide burde slutte å røyke, og jeg klarte heldigvis også dette selv da jeg er gravid.

Men jeg synes ikke dette VOLDSOMME engasjementet, ja nærmest HATET, som hi og mange andre utviser i denne saken helt står i stil til "forbrytelsen". Dere tar jo fullstendig av!

Si meg, blir dere like eitrandes forbanna når dere ser en overvektig gravid drikke cola? Overvekt hos gravide innebærer jo like stor, om ikke større, risiko for barnet som røyk...

Hva med gravide som ikke bruker spesialtilpasset bilbelte for å skåne barnet ved kollisjon? Det finnes TUSEN ting gravide kan gjre, og gjør, som utsetter barnet for risiko. Men det er liksom bare røyk folk har hengt seg opp i.

Ellers mener jeg legen ved NTNU har et litt mer nøktert syn på det:

Ikke bli helseterrorister

– Vi skal ikke så langt tilbake i tid før ingen reagerte på at gravide røykte. Nå vet vi mye mer om de mulige skadevirkningene, og det er viktig at vi kommuniserer dette, i folkehelsens navn. Men det betyr ikke at vi skal bli helseterrorister og skremme livet av gravide som røyker, sier Steinar Westin, fastlege og professor i sosialmedisin ved Institutt for samfunnsmedisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, NTNU.

Skal ikke føle skam

Som lege synes han det er viktig at gravide som røyker også bør sees på med romslighet.

– Å føle skam og skyldfølelse gagner ingen, og vil bare bli en tilleggsbelastning. Selv om vi vet at sigarettrøyk kan være skadelig for fosteret, er dette bare en av mange risikofaktorer og skumle ting som kan skje. Vi kan legge til veldig mye annet; Alkohol, infeksjoner, genetiske faktorer, uforutsigbare ting. Et svangerskap kan aldri bli et nullrisiko-prosjekt, uansett hvor sunt man lever. Men oftest går det jo bra.

– Vi må ikke miste perspektivet og tro at alle som røyker vil få morkakesvikt, små barn eller barn med astma og allergier. Verden er ikke svart hvit.

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article696859.ece

Skrevet

Ja, mødre som mener at det er forkastelig å ta valg som går ut på at man prioriterer egen nytelse fremfor barnas helse er fæle greier, gitt!

Skrevet

Jeg synes bare det er trist at helt ferske, små nurk skal fødes med nikotin i kroppen:(

Fælt å høre at du mistet babyen din, HI.

Skrevet

Tja, dersom barnet har astma ville nok barnevernet ha reagert.

Men dessverre har foreldre fremdeles rett til å utsette barna sine for dødelig gift gjennom luften. Men dersom de blander noe kreftfremkallende i maten dere, mister de foreldreansvaret og havner i fengsel. Paradoks.

Skrevet

det finnes INGEN unnskyldning for å røye i svangerskapet. Det der "min kropp, jeg bestemmer, prøvde å slutte" blir for dumt. ALLE klarer å slutte, jeg sluttet på dagen etter å ha røykt i flere år. Og det er en selvfølge, og ikke noe som jeg fortjener ros for. Jeg tror det hadde drept meg å få et barn med skader som var min egen skyld.

De som røyker tør jeg påstå er dumme- det finnes som sagt INGEN unnskyldning for å ikke slutte.

Henger meg på HI her-skam dere!!!!

Skrevet

Det er bare ynkelige "white trash" kvinnfolk med lav IQ som røyker mens de er gravide. At de forsvarer det bare viser hvor lite intelligente de er.

Skrevet

Så synd for deg at det var en latterlig sammenligning, tdlig du ikke forsto det inni den nøtta de, men sånn er det nok bare. Alle klarer ikke å forstå alle.

Likevel, så er det ikke opp deg deg å bestemme om noen skal røyke under svangerskap eller ikke.

Jeg for min del syns du har noen av de teiteste LIKE svar som alle andre, ikke sier du noe spesielt nytt, så hvorfor skal jeg bry meg. Går jo bare id et samme gamle..*Gjeeesp* Du forstår ingenting, fordi du liker ikke at enkelte har andre meninger som deg. men slapp av, du overlever sikkert;)

Skrevet

Skikkelig "heksejakt" her inne. Uansett hvor mange unnskyldinger vi skulle komme med eller ikke. Dere har fremdeles ingenting med det, dere er hverken moren, tanten, søsteren eller noe form for de som røyker. jeg er ikke gravid nå.

Forresten, for å slippe røyk, eksos og sånne ting. Vi BØR flytte ut på landet, midt inni en skog...Jo flere trær, jo bedre oksygen?

Forguds skyld, ikke finn på å flytt til Kina, (Tror det kan bli litt vell tett luft der)

FLYTT UT LAAANGT PÅ LANDET DET ER DET ALLER BESTE FOR BARNET!!! Her kan de ikke puste inn eksos fra bilder, røyk ut fra fabrikker, røyk fra piper der forskjellige folk har brent ulike avfall (alltid noen som prøver å brenne plast)... Resten som ikke flytter er "dårlige" mødre ;P

Skrevet

Enig med 16.26 jeg og :) Lowlife at dere forsvarer dere og unnskylder røykingen deres med ditt og datt, greide ikke slutte blablabla. Vel, alkoholen greier jo alle legge på hylla, så hvorfor ikke røyken? Jeg snuste porsjonssnus med slutta på DAGEN når testen lyste positivt. Og ja, jeg var avhengig. Veldig avhengig. Men er det virkelig vanskelig å slutte når dere vet det er til deres barns beste? På lik linje med alkohol og andre rusmidler kan også nikotin påvirke babyen.. 9 mnd av livet deres kan dere ofre vel! Styggeste jeg ser er høygravide røykere.

Skrevet

Jeg vedder ganske mye på at du 17.56 er veeeldig lavt utdannet. Ikke fullført videregående, hm? Ser det både av språket ditt, argumentasjonen din og stavingen din. Skikkelig white trash.

Jeg liker ikke at andre har andre meninger enn meg? Nei, det har du helt rett i - ikke når meningen er at det er helt greit å tilføre barnet sitt kreftfremkallende gift fordi du bare tenker på deg selv. Niks, det liker jeg ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...