Gå til innhold

Røykende gravide- SKAM DERE!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat opplevd en SA og er nok i en sårbar situasjon, men det får ikke hjelpe..Hva faen feiler det dere gravide som røyker?! Tenk å påføre sitt eget barn gift på den måten??? Jeg var akkurat innom sykehuset og utenfor gyn./føde, så jeg to høygravide som stod der og dampet. Sjelden har jeg kjent meg så knust, provosert og lei meg som akkurat da!! Jeg fikk ikke beholde barnet mitt, men her står det to vordende mødre og skader barna sine, vel vitende om konsekvensene..det et til å grine av!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg unnskylder gravide som røyker, men de bestemmer da vitterlig over sin egen kropp og eget barn. Lite du kan gjøre med det, selv om jeg skjønner at du blir provosert.

Skrevet

Klart de bestemmer over seg selv ( og dessverre) også babyene sine, men at det fortsatt finnes høygravide som røyker i 2011 er for meg helt utrolig.....Mulig det er fryktelig vanskelig for noen å slutte å røyke, men samtidig er det helt latterlig at de har så liten viljestyrke med den fantastiske motivasjonen en liten en i magen er..

TS

Skrevet

Forstår deg godt HI.

Har selv opplevd 4SA før jeg ble gravid nå, og husker hvor jævlig det var for meg å se gravide som var så "utakknemelige".

(selv de som klaget over plager, eller utsatte seg for noen form for "risiko")

Både røykende og narkomane gravide var jeg kjempe provosert av!

Det hjelper ikke å si noe. Iallefall ikke å komme med pekefingeren.

Men man kan gjøre det beste ut av egen situasjon. :)

Det blir bedre!

Skrevet

VET du hva?!

Jeg er ikke gravid nå for min del, men hvorfor i all verden sitte å lage ett såkalt "sutre-innlegg" om hva du syns om gravide som røyker, å disse innleggene har 100vis av andre også laget. Likevel så kan jeg ikke si at mange har klart å overbevise denne verden om røyking av gravide.

JA det er ikke det beste for barnet, risikoen er lav fødselsvekt og blablabla...Evig med blablabla...!

Å hva er vitsen å sitte å kritisere oss for dette? Tror du ikke de gravide har hørt om dette før? Tror ikke ungdommer som nylig har begynt å røyke, ikke har fått opplyst det på skolen, aviser og osv?! JO vi alle vet om dette, vi vet om sykdommer, kols, kreft, dårlig kondis og hva som kan skylde disse symptomene. Hvorfor vi gjør det? Jo vi er dumme, men trenger ikke andre til å fortelle at vi er dumme!

Så la de gravide styre sitt liv og barnet sitt...uansett hva dere måtte mene om ungen, om hvor synd det er i den...Vell forsatt ikke deres problem....Forsatt ingen politi som tar de gravide fordi de røyker.

Skrevet

De røykende har skylden i din spontanabort? Litt drøyt å vinkle det dithen, det er mye skadelig mange gravide gjør også utenom røyken uten at det forårsaker din SA. Noen ganger går det bare ikke som det skal fordi noe ikke er som det skal. Neste gang lykkes du, beklager at du måtte oppleve noe så sårt.

Skrevet

Eh... NEI, mødre bestemmer ikke omde skal forgifte barnet sitt eller ikke! En mor kan da ikke velge om hun vil gi det nyfødte barnet sitt noe som kan være til skade for det, og det er høl i huet at hun skal ha muligheten til det så lenge barnet er foster og på sitt mest sårbare. Enig med HI, det er så egoistisk og avskylig at det er til å grine av!

Skrevet

Dere er mer enn dumme. Jeg mener, helt seriøst, at kvinner som kjenner til alle risikoer ved røyking under graviditeten og allikevel ikke slutter, ikke er egnet til å være mødre. Når man så til de grader setter egen bekvemmelighet fremfor barnets beste, så sier det det aller meste om prioriteringene man gjør.

Skrevet

Jeg skylder selvsagt ikke på røykende gravide for min SA, men det jeg sier er at det er utrolig vanskelig og fryktelig provoserende å se hvordan noen med all den forskning, vitenskap og kunnskap vi har fortsetter likevel!! I tillegg finnes det masse hjelp til å slutte å røyke. LIKEVEL, fortsetter noen med røykinga og det er DET som sjokkerer meg så grenseløst!!

Skrevet

Enig med deg HI, synes det er helt sykt...

Skrevet

Helt sykt. Har en venninne som har røykt seg gjennom svangerskapet til sine 3 barn. Kuttet ned, men likevel. *Herregud så avlegs*

Snakket med hun mange ganger, men innså at det er ikke mitt liv/ mine valg, desverre.

Ble forbanna i går også jeg - gikk ut av bilen, og i bilen ved siden av sitter en baby i bilstolen sin (kanskje 4-5 mnd.), og en voksen man sitter i forsetet på bilen og røyker!!

På parkeringsplassen, så ut som han bare ventet på noen som handlet.

*HA DEG UT AV BILEN MED RØYKEN DA I DET MINSTE!!*

Skrevet

Tror nok dette handler om din sorg over spontanaborten like mye som at du blir provosert av røykende mødre.

Klart at vi alle (i alle fall den store majoriteten) synes det er tragisk at noen med vitende og vilje velger å forgifte barna sine med begrunnelsen at det er deres kropp og deres valg. Men nå som du er i en veldig sårbar situasjon setter du dem opp mot din situasjon og føler på at du synes det er urettferdig at du mister et barn du elsker og er villig til å gjøre ditt aller beste for, samtidig som at de som skader barna sine med vilje får beholde. Tror ikke det er uvanlig å ha det slik.

Selv slet jeg veldig med å bli gravid, og kjente et enormt raseri innimellom på dem som tok abort fordi det passet dårlig å få barn akkurat da. Selv ville jeg gitt hva som helst for å bli gravid, og de som ikke engang ønsket det gadd ikke å se til at de tok en pille for dagen. Det handlet mer om meg enn om dem, for å si det sånn. Når det er sagt, jeg er veldig imot abort brukt som alternativ til å være nøye med prevensjon, men det kom ut av proporsjoner når jeg slet slik selv. Nå som jeg endelig venter mitt første barn reagerer jeg ikke like sterkt på sånne historier, selv om jeg synes det er trist.

Skrevet

Stakkar babyer. Vet hvor fælt det er å puste i røyk selv, så da er det helt GRUSOMT å tenke på de stakkars små babyene, både i magen og etter de er født som må puste inn røyken hver dag, mange ganger.

Moren til mine 3 stebarn røykte da hun var gravid og de har mange plager. Små av vekst, matallergi, dyreallergi, eksem, to har problemer med innvendige organ, "utviklingsfeil". I tillegg har de konsentrasjonsvansker og en med mistanke om adhd.

Kan jo ikke si at alt skyldes røykingen sevfølgelig, men sikkert noe...

Fremdeles røyker moren og stefaren inne og klærne stinker røyk når de kommer til oss.

Skrevet

Forstår tankegangen din. Det er deiras valg om dei vil skade barnet sitt. Dei veit det så godt men kva kan vi gjere. Det er dei som må ta den støyten om det barnet får den og den plaga. Synd at barna som blir straffa ikkje mor.

Skrevet

Både det, å drikke alkohol og bruke narkotika burde vært straffbart når det er barn iu magen.

Det er jo straffbart å bevist skade barna når de har kommet ut, hvorfor er det ikke det når de også er i magen?

Jada det er mamma som bestemmer over sin kropp og sitt barn, men da kan jo dette argumentet strengt talt brukes når de kommer til misshandlingsaker senere i livet.

Skrevet

Åja bestemmer de ikke? Prøv å å meld en mor som røyker til barnevernet og se hva som skjer.

Skrevet

Og jeg mener at kvinner som har et så snevert syn på andres meninger og valg i livet som ditt, ikke burde få barn.

Skrevet

Unnskylder heller ikke gravide som røyker, men du er nok litt for nærtagende etter SA. Selvfølgelig er det trist at du mistet og urettferdig....

Selv blir jeg mer forbanna på tunge rusmisbrukere og alkoholikere som får barn... Har sett babyer med sterk abstinens etter heroin, rett og slett grusomt! Det synes jeg er JÆVELIG det...

Skrevet

Det er straffbart...

Gravide som fortsetter med rusatferd, kan tvangsbehandles på institusjon etter §6.2 a i Lov om Sosiale Tjenester til barnet er født. (Primært brukt mtp Opiater og alkohol)

Skrevet

Folk som røyker når de er gravide er idioter! Ja, er sikkert vanskelig å slutte....blablabla. Hørt det før! Men, det er snakk om en baby!

Skrevet

Så vie r ikke egnet til å bli mødrer fordi vi tar andre valg enn deg i livet? la meg spørre om DU er den "perfekte mor"? Har du gjort noen dårlige valg ot dine barn? Vært uforsiktig på noen måter? la meg tippe, NEI!

For å sette det på spissen, du har sikkert vært ubemerksom, barnet har klemt fingrene mellom dører, barnet har ramlet ned på hødet fra sofaen, barnet har plutselig på vei til å springe rett over veien der en kjørende bil kommer mot. Noe har jo skjedd på en eller annen måte?

Dette går gjerne ikke på det indre, men dette kan gå kjapt på grunn av uoppmerksomhet!

Så perfekt er ikke DU en gang. Tipper du aldri har drukket alkohol i ditt liv, du vet at det dreper hjerneceller?!

Skrevet

Okey...Da bør politiet ta seg en liten runde rundt sykehusene, rett for kvinnene skal føde. Sånn at de får tatt de som røyker da?

Skrevet

Trenger ikke å være "idioter"...de har bare tatt dårlige valg...Akkurat som mange andre av oss også gjør i andre situasjoner....

Skrevet

For det første: det er ikke straffeloven det er snakk om, men sosialtjenesteloven.

For det andre: Denne paragrafen er aldri brukt overfor andre enn narkomane (til tross for at alkohol beviselig er verre og røyking også kan ha verre konsekvenser enn narkotikabruk).

Skrevet

Jo, det er fullt lovlig å ødelegge for barnet sitt på den muligheten i Norge. Du kan også drikke en liter brennvin om dagen eller bosette deg på plata.

Det er mors kropp og den lille som vokser i henne har ikke noe vern i det hele tatt.

Men det betyr ikke at jeg synes det er riktig. Jeg synes det er forkastelig og jeg ser ned på alle som røyker og lar det gå utover andre enn seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...