Gå til innhold

Alenemor med firlinger og tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, huff det er tøft å leve. Spesielt når man skal ha andre til å løse alle problemmene sine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, hun hadde sikkert tenkt gjennom det. Men livssituasjoner kan endre seg, og det kan ha skjedd med henne. Vi vet ikke om var alenemor fra starten av, eller om hun ble det underveis......som også skjer mange andre her, av ulike årsaker.

Når det viser seg at en har 4 barn i magen, hva skal en gjøre da? Abortere bort 2 av dem eller alle, fordi man kanskje senere ikke har fullt så god økonomi som før, bare for å være på den sikre siden?

Skrevet

Snakker vi om badeland her da? Var det ikke svømmehall?

Enig i at det finnes mange gratis akiviteter, men tror ikke kommunal svømmehall er så dyrt.

Skrevet

Det var sko hun nevnte som kostet 200 kr per par, ikke lue. Du kan jo se om du får sko til 50 kr per par...

Skrevet

Enig med deg 16:38. Er rystet over hva kjerringer her inne kan få seg til å skrive.

Ei alenemor med firlinger må ha bil, i motsetning til mange her inne. Du kan jo prøve å hoppe på bussen med en haug handleposer og fire småbarn.

Problemet hadde langt på vei vært løst om kommunen hadde spandert en praktikant på denne dama. Da hadde hun kommet seg på jobb i tide, og fått avlastning.

Jeg har dyp respekt for denne firlingmammaen. Håper hun ikke leser denne tråden som handler om skittkasting og skadefro. Bare det å begynne å snakke om abort ETTER at ungene er født, er mer enn ufint!

Skrevet

Stakkars dame. Tenk dere for en jobb å oppdra 4 3-åringer pluss en på 16 år, og i tillegg være alene om det! Noen av dere snakker om å abortere eller gi bort noen av dem. For meg er det så lavmål, at jeg ikke gidder å kommentere det engang. Hvor er empatien og omsorgen for andre blitt av?

Synes dama fortjener full lønn for den jobben hun gjør ved å oppdra disse små alene. Hun sitter faktisk ikke på ræva hele dagen, hun har mer enn nok fulltidsjobb med å ta seg av hus og barn. All ære til henne som gjør dette alene.

Skrevet

Jeg blir målløse av dere! Er det virkelig kun jeg som synes synd i denne dama? Jeg så reportasjen på tv og synes ikke hun var stakkarslig i det hele tatt.

Noen skriver lue til 200,-, det var snakk om VINTERSKO til 200 kroner! La meg spørre, hvor mange her inne har vintersko til ungene sine til bare 200,- egentlig? Tenk for en utgift når hun må kjøpe nytt utstyr til barna, barnetrygden dekker jo ingenting.

Og dere som sier det er luksus med bil, hvordan skal hun klare å ha kontroll på 4 3-åringer på bussen, pluss sekker, veske, bæreposer osv.

Skrevet

Det er klart at det er knallhardt å være alenemor for 5 barn! Det står stor respekt av å klare å gi så mange barn gode oppvekstvilkår.

Men det er en ting jeg ikke skjønner helt av denne artikkelen, og det er problemet hun har ihht jobb. Det er jo den samme problemstillingen man har enten man har et eller 10 barn, man må finne seg en jobb som går an å kombinere med å ha ansvar for barn. De aller fleste barnehager har åpningstider som gjør at man kan både levere og hente når man har en "normal" jobb. Det er jo svært få som jobber fra kl 7-17 hver dag?

Og som andre sier, hun har hatt tre år å forberede seg på, selv om hun helt sikkert har hatt andre ting å tenke på i disse årene.

Man må ta ansvar for eget liv og ikke vente på at andre ordner opp for oss.

Og hun har vært alenemor til firlingene fra dag en, jeg husker jeg har lest flere artikler om henne.

Skrevet

Hun må stå opp klokken fem om natta for å få stelt/kledd på alle, samt gi dem mat. I tillegg har hun lang vei til jobben hun er i permisjon fra (og hun begynner tidlig på jobb), samt at barna skal leveres i barnehage.

Ser du virkelig ikke at det er forskjell på å ha ett eller ti barn, 17:11? I såfall så anbefaler jeg deg å låne ti unger i en ukes tid. Tipper horisonten din forandrer seg litt da.

Vi lever i et samfunn som blir kaldere og kaldere hvis alle tenker som deg og flere andre Bim-kjerringer. Heldigvis så gjør ikke alle det.

Her må kommunen trå til å hjelpe dama. Og er det noen som tar ansvar for eget liv, så må det være firlingmammaen. Jeg hadde ikke klart det råkjøret som hun har, og derfor er jeg veldig ydmyk for situasjonen hennes. Ydmykhet er for øvrig et fremmedord for en rekke av debattantene i denne tråden...

Skrevet

Jeg også stusser på dette med jobben.. Hun sier at hvis hun skal begynne på jobb 07.50 istedet for 06.50 så må hun jobbe til 16.30, det blir jo over 8 timer! Og kanskje hun kunne hatt barna i samme barnehage som hun jobber, jeg er sikker på at kommunen kunne hjulpet henne med dette dersom hun hadde bedt om hjelp.

Det er jo som du sier det samme om man har 1 eller 10 barn, alenemødre får den samme utfordringen med å få jobb til å passe med barnehagen uansett!

Selvfølgelig er det ikke hennes feil at når hun ble gravid så var det med firlinger, og abort var jo sikkert ikke et alternativ.. Men det at hun ble gravid i det hele tatt er jo hennes feil, og jeg synes det høres rart ut når far aldri blir nevnt. Vet hun ikke hvem han er? One night stand? Man er jo to om å få barn, vanligvis..

Skrevet

Nå må du slutte å flisespikke. Om hun mener at hun er ferdig på jobb 16.30 (fordi det inkluderer henting av barna), så er du ikke så knepp at du ikke ser at hun har mange utfordringer med å få kabalen til å gå opp, eller er du så knepp?

Som andre har skrevet her, så er det forskjell på å ha et eller ti barn, men matematikk er kanskje ikke din sterkeste side?

Er det hennes feil at hun ble gravid? Hva vet du om det? Kanskje hun brukte prevensjon som ikke virket. Kanskje mannen ønsket seg barn, men stakk? Her er det mange eventuelle forklaringer som du ikke har noen som helst forutsetninger for å vite noe om, tenker jeg.

Du vet heller ikke hva som kan skje i ditt liv i fremtida som kan endre livet ditt fullstendig. Men sånn som du tenker, så har du vel bare deg selv å takke, eller?

Skrevet

Hvis tidene hennes inkluderer henting av barna, så har hun vel ikke et så stort problem!

Så til poenget med at det er det samme om du har ett (ja, det heter ETT når man snakker om tallet 1, du er kanskje ikke så flink i norsk?) eller ti barn... Det er selvfølgelig ikke det samme, men om man bare har ett barn så får man jo likevel den samme utfordningen med henting, spesielt dersom man er alenemor.

Ja, det er hennes feil at hun ble gravid, forutsatt at hun ikke ble voldtatt. Dersom mannen stakk er det jo synd for henne, kanskje hun skulle ha funnet seg en mer stabil mann? Har man sex kan bli gravid, selv om man går på prevensjon. Du visste kanskje ikke det?

Det er klart det er vanskelig for henne, og det er ikke hennes feil at når hun ble gravid så var det med firlinger, men dersom hun hadde vist vilje til å jobbe så hadde kanskje folk vært litt mer forståelsesfulle.

Skrevet

Vet du ikke at dagens alenemødre har rett på sex :-)

Jeg er enig i at det tar lengre tid å kle på fire små barn enn et lite barn. Men det er ikke så mange år til barna hovedsakelig kler på seg selv- selv om hun naturligvis kan rekke å bli gjeldsoffer innen den tid.

Skrevet

noen som vet hvilket land faren er fra? de så veldig unorske ut disse søte små

Skrevet

Helt enig med Clue!

Skrevet

Begynte å tenke litt nå, hun får jo 6 barnetrygder - det utgjør nesten 6000 kr i mnd.. I tillegg får hun nok barnebidrag for eldste pluss sannsynligvis bidragsforskudd for de 4 andre barna, (pappaen er fra afghanistan såvidt jeg har lest og var flyktning.. er ikke involvert i barna nå visstnok) og det utgjør MINST 4000 i mnd.. Hun har altså 10 000 kr i mnd bare ved å ha barna pluss overgangsstønad (så lenge den varer) eller arbeidsinntekt.. Med arbeidsinntekt netto på 17 000 kr i full stilling som noen skriver lengre opp sitter hun altså med 27 000 kr i mnd. Nå bor hune også helt sikkert dyrt ettersom hun bor i stavanger så bokostnader kan hun sikkert kutte på ved f.eks flytte til sandnes (fortsatt nokså sentralt).. Om hun eier selv får hun jo også litt tilbake på skatten pga rentene..

SKjønner at det er trangt med så mange i husholdningen, men kjære vene da - hvor mye hjelp skal man få?? Blir jo ikke billigere etterhvert disse barna heller så det blir vel en årlig klagesang om hvor synd det er i henne hver jul for å få medlidenhet og mer hjelp?

Hun har fått masse hjelp fra kommunen mens ungene var små - når skal det stoppe og hun tar ansvar for seg og sine på selvstendig grunnlag? Uansett hvilken situasjon man er i så er det ikke noe sjakktrekk å ignorere regninger og så senere når det går til inkasso og mulig utkastelse komme med "synd på meg" kortet..

Skrevet

Jeg må dessverre innrømme at jeg reagerer på de pene klærne barna går i. Selv jeg som har ok råd handler ofte brukte klær og på salg. Altså, jeg hadde aldri kjøpt fire så lekre kåper! Hadde ikke kjøpt en engang.. Og hun kommer som sagt langt med en mindre stilling...

Skrevet

De som jobber i bhg har ansvar for 4 unger hver og tar de + utstyr med på tur hver dag også på buss.

Hvorfor skulle ikke hun klare det med egne barn når hun klarte det på jobb?

Hver gang hun klager i blad/avis har jeg skrevet at hun faktisk kan drive sin egen familie bhg med ungene og ville da kunnet jobbet 100% hjemme og fått god lønn for jobben.

Hva med å ta ansvar for eget liv?

Skrevet

Å bli gravid er noe alle kan bli. Og hvem vet om man blir gravid med ett foster eller 4?? Hva skal man gjøre om man blir gravid med 4? Tenker at det jammen ikke er lettere å gå til abort da, som flere av dere sier dere ville gjort. Det er da ikke 1 liv som går tapt, det er 4. Og hvordan skal man, om man så skal abortere bort to eller tre, velge hvem??

Dere er så lettvindte i deres løsninger, men det kommer kanskje av manglende livserfaring og for enkle liv?

Skrevet

Her må det mates inn; nå må du slutte å flisespikke!

At jeg har brukt artikkelen et, når det skal være tallordet ett, var nok den eneste skrivefeilen du fant. Det gjør ikke meg noe, men det sier veldig mye om deg. Igjen ser jeg at du trekker konklusjoner på svært spinkelt grunnlag.

Nei det er ikke den samme utfordringen på langt nær med henting av ETT versus fire barn, eller ti da, som er favoritteksemplet ditt :-)

Igjen, du vet ingenting om bakgrunnen for denne firlinggraviditeten. Og hvis du gjør det, så kanskje du forteller oss andre om den?

Du framstår som grenseløs arrogant - en skikkelig besserwisser! Og husk at man kan falle veldig langt ned fra sin høye hest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...