Gå til innhold

Mammaer som ikke deler FORELDREpermisjonen er egoistiske!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

- Etter tre måneder er jeg i like god fysisk form som jeg var før jeg var gravid. Ingen i barselgruppa (og vi er mange) sliter med formen heller. Argumentet med at mor trenger så lang tid på å komme seg etter gravditet og fødsel holder derfor ikke vann. Og for de som er blitt helt ødelagt finnes det ordninger for det også, men det er heldigvis de ALLER færreste.

 

- Leste i avisa i dag at det bare er 2 prosent som av norske mødre som fullammer når babyen er 6 mndr. Når arbeidsmiljøloven i tillegg pålegger arbeidsgiver å legge til rette for ammefri skulle det løse "problemet" for de som fortsatt ammer innimellom. Så ikke kom med ammeargumentet.

 

TA gjerne hele foreldrepermisjonen selv. Men vær ærlige på at dere gjør dette fordi dere koser dere med å være hjemme og ikke unner mannen deres det samme. Og vær ærlige på at det å ha fri et år er noe dere føler dere fortjener etter graviditet og fødsel - og at dere synes dette er viktigere enn at barnet ditt knytter seg til far like sterkt som det allerede er knyttet til deg.

 

Og please - ikke klag over at mannen din ikke tar mer ansvar hjemme når du selv har stjålet hans mulighet til å gjøre nettopp det!!!! Det blir aldri likestilling hvis ikke kvinner gir litt. Så hvis du vil være ditt barns eneste omsorgspersom samt hushjelp resten av livet (slik mange kvinner er i følge statistikken) --> TA hele permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg.

 

Sist passet det best at jeg var hjemme til barnet var 8 mnd, for da begynte studiene mine.

Denne gangene passer det best om jeg er hjemme til barnet er 3 mnd, for da begynner siste semester.

 

Mannen var første gang hjemme i 3 mnd, og denne gangen blir det jeg som bare blir hjemme i 3 mnd. Syns vi har klart veldig godt å dele på det :) Selvfølgelig vil jeg ikke få til å fullamme slik som sist, men det syns jeg heller ikke er en nødvendighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir jeg hjemme alle ukene som ikke er far sine. Var syk lenge etter fødselen og da var far også hjemme. Han får 10 uker etter jeg har begynnt å jobbe igjen og er strålende fornøyd med det. Jeg for min del hadde ikke klart å gå fra min lille baby på 3 mnd. Syns det sier mer om deg enn om meg! Har en mann som er utrolig snill og god. Han er kjempeflink til å være sammen med babyen vår. Har ikke klaget på han en dag i livet.

Får helt vondt i magen av de mødrene som klarer å gå i fra en baby på 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir blaffen i hva andre mener, det er jeg som gikk gravid i 9 mnd og jeg som fødte henne. Så lenge jeg og minn mann er 100% enig om dette syns jjeg andre bør stikke nesa si tilbake. 14.24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var MER enn fornøyd med de 12 ukene han var hjemme. Han ble rastløs og kjedet seg nesten allerede etter et par uker. Så tror nok ikke han er interessert i så mye mer neste gang heller. Noe som passer meg midt i blinken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg elsker folk som sier hva de mener!

 

"Bare jeg får være hjemme å drikke kaffe å slappe av driter jeg i hva som er best for barnet".

 

Det er mamman sin det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var kanskje frekt skrevet, men tenk å ha en mann som kjeder seg sammen med barnet etter et par uker!

 

Hadde en mor skrevet det samme hadde hun blitt kalt det ene og det andre. Så jeg tar meg friheten: den mannen er en dårlig far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha

ikke drit dere ut a

dårlig far, fordi han kjedet seg hjemme?

Jeg kjedet ræva av meg når jeg gikk hjemme med barnet vårt i to år.

pappa-permisjon ditt, og pappapermisjon datt.

jeg ser ikke så mange fedre som jobber redusert,eller ingenting, for å være hjemme med ungen ett år,ulønnet, utover betalt permisjonstid. Det er der kvaliteten kommer inn i bildet. Men da tenker far bare penger. Alle kan prioritere annerledes vettu. er det ikke det man sier.

Nei du..

her hjemme får far sine 12 uker. og jeg nyter å slippe å være i jobb, endelig, så etter at permisjonen min er over, tar jeg et år ulønnet permisjon i tillegg.

Hvordan klarer man det? Jo fordi , far stakkar må jobbe.. NEI. Fordi mor har lagt av masse sparepenger,skattepenger og diverse lønninger det siste halvannet året.

Tror ikke far var like interessert i å gjøre det gitt. Han var mer interessert i den lønna permisjonen

og hvem er ikke det

betalt fri

halleluja.

alle vil jo ha det.

Selv om jeg ikke liker kaffe, så kan jeg jo drikke andre ting når jeg er hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen når dei velger permisjon må og tenke på økonomien for å få hverdagen til å gå opp. Blandt dem er oss uheldigvis. Da vist han tar mer permisjon enn de vi har lagt opp til nå miste en del tusen i mnd. SÅ for oss så blir de meg som har mest rett å slett for vi skal sleppe å gå under i økonomien da eg har fastlønn å han timelønn å det er mer å hente hos han enn hos meg. Å mye for eg er i risikoen for å bli sjuk da eg har blitt de begge dei 2 andre gangene å måtte få blodoverføring for å komme meg ovenpå ijen. Ellers så hadde nok han tatt mer. Men ting er ikke alltid like rosenrødt her i livet for alle. Noen må kjempe mer enn andre for å få ting til å gå rundt til tider. Er sånn vi lære å kjenne på at vi lever...

 

Å er enige i den at den var under beltespenna.. Kan ligge mange ting bak slike ting.. men du skal ha rett til din mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk må få lov til å gjøre det som passer best i sin situasjon. Noen synes det er kjekt å være hjemme med babyen, andre blir lei. Noen fedre synes det er kjekt å være hjemme med babyen, andre blir lei. Sånn er det bare.

Det som der i mot er helt på trynet er at STATEN skal bestemme at far SKAL ha 12 uker pappaperm. Det er helt forkastelig!!! Det er vi som foreldre som burde bestemme dette. For noen fedre er 12 uker alt for mye, og for noen er det nok også alt for lite. Men atter en gang er det helt på bærtur at staten skal bestemme hvor mye tid en skal være hjemme på heltid!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, har forskjellig forutsetninger og forskjellig lønnsgrunnlag, ikke minst.

Det er mange grunner til ikke å dele en permisjon 50/50. Amming er ikke alltid grunnen, ei heller at man bare har lyst å være hjemme. Som regel tjener mannen to , tre ganger så mye noe som fører til at man ikke har råd slik NAV reglene er i dag. Og barnet knytter seg like mye til far alikevel:) Eller mener du at 80 % av alle barna i norge har tilknytningsvansker til sin far.. haha. Ja da er vi vel skadet hele gjengen som var hjemme med mor da..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staten bestemmer da ikke at far skal ha 12 uker permisjon. Det er faktisk HELT frivillig. Hvordan man kan være utakknemlig overfor et land med den beste permisjonsordningen i verden er utenfor min fatteevne.

 

Med de fleksible ordningene trenger han ikke være hjemme på heltid en gang. Men det forutsetter at man er i stand til å sette seg inn i reglene selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel to om å bli enig om fordelig. At DU mener fedre skal være hjemme betyr ikke at det er den beste løsningen for alle. Alt er ikke svart-hvitt. Derfor er det fint at par selv kan bli enige. (Du syns sikkert det er dumt siden du mener du har løsningen på hva som er det riktige for alle).

 

Hos oss tar far kun sine 12 uker. Han kunne fått mer om han ville, men han syns det er mer enn nok. Jeg er veldig glad for det, siden jeg for min del trives svært godt med å gå hjemme. Far er engasjert og tar sin del av barnestell og kos når han er hjemme. Vi er faktisk mer sammen som famile når han jobber, enn hvis jeg skulle jobbet. 100 % jobb for han er vanlig 7,5 timers dag. 100% jobb for meg vil si at jeg sjelden er hjemme før 17-18.00. Sånn sett ville barnet vårt tapt mer foreldretid hvis jeg jobbet. i tillegg sliter jeg med bekkenløsning i svangerskapet, og hvis det blir som sist så kommer smertene til å vare i minst et år etter fødsel.

 

Likevel vil jeg ikke at de grunnene jeg oppgir skal være unskyldninger for at jeg er mest hjemme. jeg er mest hjemme fordi VI sammen mener det er best for VÅR familie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennene tjener mer nettop fordi vi enda ikke er likestilt!!!!! Og hvis vi fortsetter å bruke det som unnskyldning vil det være akkurat den samme situasjonen når din datter skal ut i permisjon. Vi kan ikke bare kreve og kreve, vi må faktisk bidra selv dersom vi ønsker likestilling.

 

Og selvfølgelig blir ikke tilknytningen mellom far og barn den samme uavhengig av permisjon. Dersom far har hovedomsorgen (er alene med) barnet i seks måneder vil selvfølgelig far få en helt annen status for barnet enn om far kun har vært hjemme noen uker (ofte sammen med mor siden hun tar ferie samtidig).

 

Jeg tror mange er enige i at man har et nærmere forhold til sin mor enn sin far. Og det tror jeg nettopp er fordi mor har vært hovedomsorgspersom fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man er to om fordelingen. Men for veldig mange familier er ikke dette noe som diskuteres en gang. Mor skal ha alt utover de 12 ukene, uansett.

 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å få barn for så å ikke ønske å være hjemme med barnet så mye som mulig. For meg er det helt selvfølgelig at min mann ønsker det like mye som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge at mennesker er forskjellige.

 

At man ikke ønsker å være hjemmeværende er ikke det samme som at man ikke vil være med barnet. Et lite barn har mange våketimer etter klokken 15.00 også.

 

Når skal damene her på forumet skjønnet at deres løsning ikke er den beste for alle andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kjeder rævva av deg når du er hjemme: send barnet i barnehage!!!! Jeg er enig i at barnehage ikke er den optimale løsningen for barn under tre år, men at det er hundre ganger bedre enn å være hjemme med en mor som kjeder seg er jeg HELT overbevist om.

 

Makan til egositiske, dårlige foreldre har jeg ikke hørt om. Hvorfor i h**** fortsetter dere å få barn hvis det er så jævli kjedelig å være sammen med dem??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemme hos oss skal far ha hele permisjonen, og jeg skal studere... skulle virkelig ønske jeg fikk gå hjemme noen måneder, men desverre så går ikke det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skal far få halve permisjonen, iallefall sine uker, jeg blir gal av å gå hjemme (enda ikke hatt noen permisjon, men var arbeidledig i 7 mnder) Og han fortjener å knytte seg til barnet han også, faktisk gleder han seg til sin permisjon med babyen som kommer.

 

Fins mye egoistiske mødre, som det virker som bare får barn får å gå på kafe 5 dager i uka.

 

Og hva vet dere egentlig hva som er best for barnet? har barnet ditt fortalt deg det? det er forskjell fra barn til barn og jeg har ENDA ikke møtt en familie som ikke har gitt deler av permisjon til far eller der barnet viser noen tegn til mistrivsel..

 

Men dere her inne skulle vel gjerne vært hjemme og full amma til ungen var 18 år og skulle flytte ut hjemmefra?!

 

Skulle likt å sett noen ville gi bort sin permisjon og jobbe fult 1 år mens far gikk hjemme ulønna?!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de fedrene som ikke ØNSKER å gå hjemme...

Hva med de som faktisk ikke har råd til at far går hjemme...

Mor tar 80 % lønn for å strekke permisjonen lengst mulig, mens økonomien er slik at det ikke er økonomisk forsvarlig at far er hjemme?

 

Man mann er selger, og får ikke foreldrepenger av provisjon..

Vi har rett og slett ikke råd til at han går ned til kun fastlønn i 3 mnd, uansett om vi velger 100 % eller 80 %

 

Er han hjemme i 3 mnd, så er det ikke bare de tre mnd vi vil slite økomonisk, men for ham og oss økonomisk vil det ha betydning i lang tid framover...

 

Er det det beste for barnet at vi må selge huset fordi staten har bestemt at pappa SKAL være hjemme, for enhver pris?

 

Er det det beste for barnet at det må ut til dagmamma allerede ved 6 mnd alder fordi at vi ikke har råd til at pappa går ned over 50 % i lønn om han er hjemme???

 

Hvorfor skal vi ikke kunne velge selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å stikke under en stol at mange fedre ikke har særlig interesse for å tilbringe tid sammen med barnet før barnet er 2-3 år.

Min mann er en av dem..

 

Han er selvfølgelig glad i de to vi har, og gleder seg stort over den som kommer. Gleder seg mer denne gang enn forrige gang, men han har ikke noe ønske om å gå hjemme.

 

Han deltar på lekser, fotballkamper og treninger. Han tar ungene med ut på tur, og involverer dem i alt de kan involveres i. Han møter opp på foreldremøter, på tilstelninger i barnehagen.

 

Kom ikke her å påstå at han er en dårlig far fordi han mener at de 2 første årene, og spesielt det første året, har barnet (OG mor) det best med å være hjemme sammen.

 

Dere har ingen grunn til å si at min mann ikke har rett på å bli far bare fordi han ikke ønsker pappapermisjon. Hadde han kunnet tatt den når barnet var 5 år, så hadde han gledelig gjort det... og jeg hadde gledelig GITT ham permisjon (som dere kaller det) da det faktisk hadde kommet barnet til gode... At staten pålegger ham pappapermisjon nå i spedbarnstiden, er ikke det beste for noen av dem...

 

Utrolig barnslig å komme med slike påstander og så skjule seg under "anonym"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ammet ikke første lenger enn til 4 mnd, men var hjemme til hun var 15 mnd! pappan hadde også sine 10 uker der vi var sammen alle tre..

 

denne gangen blir det av økonomiske grunner 100% utbetaling og 46 uker total permisjon.. dvs at jeg må tilbake på jobb etter 34 uker.. jeg syns det er for tidlig da babyen er 7,5mnd.. for oss hadde det vert bedre om vi kunne fordelt alle ukene oss i mellom slik det passer oss.. det er ikke snakk om at pappa ikke skal ha permisjon, eller at jeg på død og liv måååå være hjemme, men med hans arbeid og hans egne ønsker kunne han tenke seg en kortere permisjonstid for seg og heller lenger på meg.. (vi følger nok kjønnsmønsteret mer enn hva regjeringen ønsker, men ønsker det slik)

 

fleksibilitet og individualisme passer sammfunnet vårt meget godt i andre sammenhenger, men dette får en altså ikke bestemme selv.. ganske idiotisk egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...