Gå til innhold

hvorfor bruker man uttrykket biomor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det daglige er det ikke ofte man trenger å pressisere om en person er biomor eller stemor, men noen ganger er det praktisk. Stemor og biomor er etter min mening jevnbyrdige ord som trengs for å forklare på en grei måte hvem personene er i forhold til barnet.

Hvis det bare er en morsskikkelse inne i bildet er det ytterst sjelden en pressisering er nødendig, men hvis det er flere er det oftere nødvendig.

Min venninne har en stesønn som konsekvent har kalt henne mamma i over 12 år. Biomor kaller han mor. Da er det greit å bruke pressiseringer som stemor og biomor innimellom for at folk skal forstå hvem det er snakk om. Det ligger hverken sjalusi eller ønske om å fornedre noen bak det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biomor og barnefar ser jeg på som bare har "donert" sin del for at den andre skal være alene.

Jeg har en barnefar til ungen min, men ingen far (han er ikke i papirene eller har samvær). Samme prinsipp ser jeg på med tittelen biomor. Trodde i begynnelsen først at biomor ikke hadde noe med sin unge og gjøre, etter hvert fant jeg ut at det var brukt for å mindregjøre tittelen til mor...

Skrevet

Det er like tåpelig å kalle pappa for barnefar, for gjett hva, barnet har kun en pappa så hva er vitsen med å pressisere at det er barnefar? Ettersom det tydeligvis er bitre og sjalu stemødre som sier biomor, er det tydelig at alenemødrene like bittre og sjalu over at de ikke er nr 1 i eksen liv lenger.

Skrevet

I jussen blir foreldrene til barna, altså de som var delaktig i unnfangelsen, betegnet som BIOLOGISKE foreldre. I motsetning til steforeldre, adoptivforeldre, forsterforeldre. At man forkorter uttrykket "biologisk" til "bio" er da ikke noe rart? Reagerer mer på at stebarn, som er helt vanlig norsk uttrykk blir betegnet som fy fy, og de blir omtalt i hjemmesnekra navn som kosebarn, bonusbarn og gud vet hva.

Skrevet

Kan vel legge til at til folk jeg kjenner så sier jeg heller ikke barnefaren, men faren til ***** eller faren hennes. På nett bruker jeg barnefaren pga DIB har smittet meg med det ordet :P

Skrevet

Det er like tåpelig å kalle pappa for barnefar, for gjett hva, barnet har kun en pappa så hva er vitsen med å pressisere at det er barnefar? Ettersom det tydeligvis er bitre og sjalu stemødre som sier biomor, er det tydelig at alenemødrene like bittre og sjalu over at de ikke er nr 1 i eksen liv lenger.

Nope, barn har ikke bestandig en far. Blir de adoptert, så får de ny far. De får også ny farsfigur som fungerer som far, som i mitt tilfelle - min forlovede fungerer som far for barna, siden verken DEN BIOLOGISKE far eller fars familie har tatt noe kontakt etter at jeg kastet den biologiske faren ut. Og ut fra det at jeg kastet ham ut da jeg anså det som utrygt for barna å vokse opp med en psykopat av en far som var fysisk voldelig og utro etter noter, så er jeg absolutt ikke bitter for at jeg ikke er "nr 1" i hans liv lenger. Er kjempehappy for at verken jeg eller ungene har noe med ham å gjøre per dags dato, selv om beslutningen om å kutte kontakt med ungene kom fra ham, til tross for gjentatte forsøk på tilrettelegging fra min side.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Husker ikke det engelske uttrykket helt ordrett, men det heter noe som "every dick can become a father, but it takes a man to become a daddy". Biologiske bånd er ikke alltid viktigst.

Skrevet

Nope, barn har ikke bestandig en far. Blir de adoptert, så får de ny far. De får også ny farsfigur som fungerer som far, som i mitt tilfelle - min forlovede fungerer som far for barna, siden verken DEN BIOLOGISKE far eller fars familie har tatt noe kontakt etter at jeg kastet den biologiske faren ut. Og ut fra det at jeg kastet ham ut da jeg anså det som utrygt for barna å vokse opp med en psykopat av en far som var fysisk voldelig og utro etter noter, så er jeg absolutt ikke bitter for at jeg ikke er "nr 1" i hans liv lenger. Er kjempehappy for at verken jeg eller ungene har noe med ham å gjøre per dags dato, selv om beslutningen om å kutte kontakt med ungene kom fra ham, til tross for gjentatte forsøk på tilrettelegging fra min side.

Hvis en biologisk mor er mamma uansett hva er en biologisk far en pappa uansett hva. eneste måte en mamma eller pappa kan miste den retten er ved å adoptere bort sitt barn. Hvis ditt barn pappa ikke har adoptert bort sitt barn er han forsatt barnet pappa og din nye forlovede er barnet stefar. Men det betyr ikke alltid at en pappa er en god pappa, men han like mye pappa som en som sette barna foran alt annet

Skrevet

Hvis en biologisk mor er mamma uansett hva er en biologisk far en pappa uansett hva. eneste måte en mamma eller pappa kan miste den retten er ved å adoptere bort sitt barn. Hvis ditt barn pappa ikke har adoptert bort sitt barn er han forsatt barnet pappa og din nye forlovede er barnet stefar. Men det betyr ikke alltid at en pappa er en god pappa, men han like mye pappa som en som sette barna foran alt annet

Mine barns far er nå død, så per i dag har ikke mine barn noen biologisk far.

Skrevet

Mine barns far er nå død, så per i dag har ikke mine barn noen biologisk far.

Så hvis dine barn spør om sin pappa vil du da si at nei du har ingen pappa, eller vil du si at pappan deres er død grunnet ......... ? For hvis det siste er tilfelle har dine barn en pappa, men pappan er desverre død. Min samboer har en mamma, men desverre døde ho for 8 år siden, blir feil å si at han ikke har noen mamma.

Skrevet

Veldig bra skrevet 18.15. Bare sjalue stemødrer som bruker ordet biomor. Og dessuten så er det rett og slett for dumt å si at mor er en tittel som du kan gjøre deg fortjent til.Blir oppgitt over at noen i det

Så Norges lover, forskrifter og retningslinjer for barnevernet, skole, legetjenesten osv er skrevet utelukkende av sjalue stemødre og stefedre? Siden uttrykket "biologisk mor" og "biologisk far" brukes over en lav sko i disse tekstene?

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Nope. Barna har kun en FAR. De kan ha en annen PAPPA, som bryr seg om dem og har tatt dem og mora imot med åpne armer når den biologiske faren sviktet og stakk av/kuttet ut kontakten.

Skrevet

Nope. Barna har kun en FAR. De kan ha en annen PAPPA, som bryr seg om dem og har tatt dem og mora imot med åpne armer når den biologiske faren sviktet og stakk av/kuttet ut kontakten.

Ordet far kan brukes i mange betydninger. Fra bokmålsordboka: mor I mor -a el. -en, mødre® , mødrene (norr móðir, jf *moder) 1 kvinne som har barn sett i forhold til barnet, jf bestem-, pleiem-, stem-, svigerm- / bli m- få barn / være m- til tre / m- og datter / være sin m-s stolthet / i omtale fra barn: m- er ikke hjemme / i tiltale fra barn: m-, kom hit! / være som en m- for noen / være uskyldig som barnet i m-s liv / be for sin syke m- be for seg selv under påskudd av å tale for andre / hun er ikke av m-s beste barn hun har en tvilsom karakter / den som selv er m-, forstår dette / det var ingen kjære m- (eg kjæremål) ingen bønn / om dyr: andungene følger m-en 2 (gift) kvinne som styrer en husholdning e l m- i huset / husm- 3 opphav filosofien er vitenskapens m-, jf *moder 4 i tiltale til kvinner: kom nå, m-! 5 særl som førsteledd i sms: livmor, i ord som morkake, mormunn

Mamma er også som pappa en latinsk utgave av samme ord.

Det finnes mange typer mødre og fedre. Noen ganger kan det være vansklig å vite hvem det reffereres til hvis man sier bare mor eller far (eventuelt mamma eller pappa). Da er det greit å ha ord som pressiserer dette. Jeg forstår ikke hvorfor noen tar seg nær av det.

Jeg gikk for eksempel noen år på pensjonatskole. Der var det en husmor som på mange måter var som en mor for oss. I det daglige omtalte og tiltalte vi henne bare med "mor", men hvis det var usikkerhet om hvem vi mente kunne vi si husmor. Det var spessielt om vi hadde besøk hjemmefra. Når vi var på skolen og snakket oss imellom refferete vi oftest til "hjemmemor" når vi snakket om vår biologiske mor. Det var for å slippe forvirring om hvem vi snakket om og var ikke nedverdigende på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...