Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Har drevet og lest inne på mine-dine-våre barn og det er en ting jeg lurer veldig på. Hvorfor omtales barnas mor som "biomor"? Barnas mor er barnas mor og de har bare en mor! Hvis det er snakk om adopterte barn synes jeg uttrykket biomor er mer naturlig å bruke fordi da har barnet fått en ny mor og den moren som har satt barnet til verden kan kalles biomor. Men blir du sammen med en mann som har barn fra før så er og blir barnas mor deres eneste mor!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg hadde aldri hørt om biomor før jeg begynte å vanker her inne på dib og jeg trodde seriøst at det var snakk om en biologisk mor som var død eller som hadde adoptert bort barnet sitt. Men det er det visst ikke. Det er visstnok en vanlig mamma, men for at man ikke skal bli forvirret av ordet mamma og stemamma så er biomor et bedre ord. Fiffig, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg derimot mener "mor" er en tittel du kan gjøre deg fortjent til ved å være der for barnet i det daglige. "Biomor" er et greit uttrykk, akkurat som "stemor", "stefar" og "barnefar". De fyller et behov for pressisering av hvem en person er i forhold til barnet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Ikke når biomor brukes om en mamma som har hovedomsorgen for barna. Da er det en kjip betegnelse fra en kjip stemor. Til og med barnemor er bedre enn biomor. Jeg har aldri hørt om biofar? Nei, biomor er en betegnelse lagt av kjipe stemødre som vil lage mest mulig avstand til barnas mamma.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Å være en mor er ikke en tittel du fortjener eller ikke. Kvinnen som fødet barnet, er moren til barnet. Det er bare dumt å si at det er en tittel du kan gjøre deg fortjent til...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Veldig bra skrevet 18.15. Bare sjalue stemødrer som bruker ordet biomor. Og dessuten så er det rett og slett for dumt å si at mor er en tittel som du kan gjøre deg fortjent til. Blir oppgitt over at noen i det
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 ...fikk ikke skrevet ferdig...for fortsetter her: Altså...blir så oppgitt over at noen i det hele tatt kan snakke uten å bruke hodet. 18.21
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Ikke enig i det med at "mor" er en tittel du kan gjøre deg fortjent til. Bare jeg er mor til mitt barn og bare ***** er mor til samboeren min sin datter. At jeg bryr meg om jenta og stiller opp for henne når hun er hos oss betyr ikke at jeg skal kalles "mor". Og min datter er sammen med sin far og hans kone annenhver uke. Hans kone er flink og god mot jenta mi og stiller opp for henne også, men hun er likevel ikke jentas "mor".
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Biomor og far er et utrykk som stammer fra fosterhjemsomsorgen, og så har det blitt adoptert over i familier hvor man har mange konsellasjoner av foreldre.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Det er sikkert ikke så lett for alle å skjønne at mamma er mamma og at pappa er pappa. Man kunne jo tro at stemamma er mamma og da faller hele korthuset sammen.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 "Barnemor" har desverre den ulempen at mange daser for seg en jente som har fått barn mens hun var veldig ung, bare et barn. Hvorfor det samme ikke er tilfellet med "barnefar" vet jeg ikke, men slik er det nå. "Stemødre" og fedre bruker uttrykket "biomor" ofte for å unngå misforståelser. Spessielt når barnet bor ganske mye hos far vil barnet i praksiss ha to mødre. Da er det greit å ha benevninger som tydliggjør hvem man snakker om. Det ligger ikke noe mer nedverdigende i "biomor" enn i "stemor".
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Men det er vel ikke stemor som har fødet ungen, selv om ungen bor mer hos far og stemor? Mor er barnets mor, hun er ikke biomor. Barnets mor er hun som fødet barnet uansett.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 Misforståelser? Hvordan da? Barnet har en mamma og en pappa. Det kan da ikke være så vanskelig? En stemor og en stefar vil aldri bli mamma og pappa unntatt ved adposjon og da igjen er biomor / biofar greie betegnelser å bruke. Når jeg sier til deg: "Vet du hva mamma da i dag? Hun sa at....." Vil du da tenke: "Hmm, var det mora hennes som sa det eller var det stemor?". "Det ligger ikke noe mer nedverdigende i "biomor" enn i "stemor"." Selvfølgelig gjør det det. Bak betegnelsen "biomor" ligger det en nedsettelse av mor ved å gjøre henne til kun en biologisk del og en biologisk mor. Hun er altså ikke mamma. Hun er biomor og for meg høres det ut som om hun ikke engang er en del av barnets liv for hadde hun vært en del av barnets liv så ville hun vært en mamma. Biomor er helt klart nedsettende. Stemor er en forkortelse av en stedfortreder-mor. Den er egentlig ganske så fin om du tenker etter.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 Hva med adoptivmødre og fostermødre? Er ikke de mødre selv om de ikke har født barnet?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Da er dem adoptivmor eller forstermor. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg vil si at adoptivforeldre er mamma og pappa. Akkurat som de som bruker donor blir mamma og pappa. Fosterforeldre blir ikke mamma og pappa all den tid barnet / barna har foreldre som kanskje en dag igjen vil bli en del av barnas liv. Det er også en juridisk del i dette og hvem som blir registrert som barnas foreldre. Adoptivforeldre blir registrert som barnas mor og far. Fosterforeldre blir ikke det.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Jo, det er faktisk så vansklig. Når jeg ringer på hos noen og et barn åpner døra kan jeg gjerne spørre om jeg kan få snakke med "mamma", uten å vite noe om hvorvidt det dreier seg om en adoptivmor, en stemor, en fostermor, en biomor eller en annen type mor. Slik er det i mange situasjoner. Det er bare å innse at man ofte har et behov for et klargjørende ord. For min del kan det godt være noe annet enn "biomor" men vi trenger noe mer enn bare "mor" / "mamma".
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Men uansett så er jo adoptivforeldrene bare adoptivforeldrer. Adoptivmor og adoptivfar. Dem er ikke mamma eller pappa til barnet, det er det biologiste foreldrene som er.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 Nei du gjør ikke det. Mamma er mamma. Ferdig med den saken. Og kjenner du ikke familien godt nok til å vite hvordan familiesituasjonen er spiller det likevel ingen rolle.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #21 Skrevet 1. oktober 2011 At du ringer på og spør etter mamma eller pappa er vel ikke noe problem? Jeg skjønte ikke helt den.... Mener du at man da skal si "Er biomor eller stemor hjemme?" Man har allerede et oppklarende ord: Mamma. Det er kun en mamma og det er kun en pappa. Andre som er i barnets liv (være seg steforeldre, tanter, onkler, naoer osv.) vil aldri bli mamma eller pappa uansett hvor mye man vris og vender på det. At folk tar feil innimellom skjer ofte, også utenfor nære relasjoner, som feks. i barnehagen når noen lurer på om jeg er mammaen til Ida. Da sier at det er jeg ikke. Jeg er naboen til Ida. Det kan sikkert også en stemor gjøre om noen slulle være så uheldig å ta feil. Da kan hun si at hun ikke er mammaen til Ida, men stemoren. Man trenger ikke mer enn mamma og pappa. Ordene forklarer seg selv og trenger ingen videre pressisering.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #22 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er stemor til en jente som bor annenhver uke hos oss. Ville aldri falle meg inn å kalle moren hennes for biomor. Når jeg spør jenta om noe ang. mamma'n hennes, så sprø jeg f.eks: hva sier mamma da? Ste-datteren min kaller meg ved navn her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #23 Skrevet 1. oktober 2011 Når man velger å oppgi barnet sitt for adopsjon så gir man også avkall på retten til å være foreldre (mamma og pappa) til barnet. Da er det, ifølge loven, de nye foreldrene som blir mor og far med alt av ansvar, plikter og rettigheter det innebærer - både for foreldrene og for barnet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #24 Skrevet 1. oktober 2011 "Vet du hva mamma da i dag? Hun sa at....." Da ville jeg anntatt at det var snakk om den kvinnen som har den dagilge omsorgen for barnet for tiden, uavhengi av om det dreier seg om biomor, stemor, fostermor eller adoptivmor.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2011 #25 Skrevet 1. oktober 2011 Haha, det tror jeg faktisk ikke noe på at du ville trodd at det var stemor. Kjenner du mange barn som kaller stemor for mamma?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå