Gå til innhold

hvorfor bruker man uttrykket biomor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange barn har i dag i praksiss flere mødre og fedre. Derfor trengs det en pressisering. Hvorfor tror du ordet har oppstått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er ikke i den situasjonen vi prater om nå, 18.47. Ringer du på hos fremmede så er det jo naturlig å spørre om mamma eller pappa er hjemme, uten å vite om det er stemor eller mor som bor der.

Men ellers er jeg enig med hun over her: bare sjalue stemødrer som bruker ordet biomor, for å få en avstand fra mor. Ser seg selv som mor til barnet, selv om hun ikke er det.

Skrevet

Det er kanskje det, men biologiske foreldrene er fremdeles mor og far til barnet.

Skrevet

Nei, man trenger ikke det. Man har mamma, pappa, stemor og stefar. Mer pressisering enn det trenger man ikke.

Jeg tror at ordet har oppstått for å skape avstand til barnas mamma. Det er en kjip betegnelse lagt av kjipe stemødre som av en eller annen grunn trenger å bruke nedsettende betegnelser om barnas mor. Lite sjarmerende.

(og for å si det først som sist, for det kommer sikkert opp, men nei, jeg har ingen stemor til mitt barn:-)

Skrevet

Hadde blitt drit forbanna om samboeren til min x-mann var noe annet enn navnet hennes ovenfor mine barn og resten av omverden.

MEN er de ute og spiser og en kelner sier til barna: spør mamma så skjønner jeg at hun ikke forklarer at hun ikke er mamma, da er hun en voksen person som er i rett posisjon til å ta en avgjørelse der og da...

Skrevet

Ja, det gjør jeg. De fleste barn i min omgangskrets kaller den kvinnen de bor sammen med for mor eller mamma uansett om det er stemor eller biomor. Ofte kaller de biomor for "mamma" og fars kone for "mor" eller omvendt, men jeg kjenner også barn som kaller fars kone for "mamma" men bruker navnet til sin biologiske mor.

Skrevet

19:02 : Biologisk er de foreldre. Juridisk er de ikke det. Og adoptivforeldre kan juridisk kalle seg for mor / far og mamma / pappa.

Skrevet

Ja, som sagt...foreldrene er og blir barnas biologiske foreldre juridisk eller ikke. Adoptivforeldrene KAN kalles juridisk for mor eller far. Men dem er ikke det fordet. Bare barnas foreldrer som er barnas mor eller far.

Skrevet

"kjenner også barn som kaller fars kone for "mamma" men bruker navnet til sin biologiske mor."

Du får gjøre dem kjent med uttrykket biomor så slipper barna å bruke navnet.

Skrevet

Bio mødrene mener at denne språkbruken har festet seg fordi stemødne trenger å fornedre dem(mødrene) fordi de (sremødrerne) er misunnelige og sjalu på dem som faktisk er (MOR). Akkurat som det er samme sjalusi og misunnelse som ligger til grunn for at stemødrene forherliger seg selv ved å kalle seg selv for bonusmor.

Det er vel ikke så enkelt, jeg brukere verken ordet biomor eller bonusmor, og ikke er jeg verken misunnelig ellers sjalu på mora til min mann sine særkullsbarn.

Jeg har selv to barn som jeg elskere over alt på denne jord, og ere svært fornøyd med de, og kunne ikke tenkt meg noen andre sinearn i deres sted. Ikke er jeg sjalu på mora ferdes heller, da mannen hennes stakk fra henne for å væ med meg.

Jeg personlig tror at språkbruken har vokst frerm helt tilfeldig, for at det skal være et gode, mer positiv klang og mer oppklarende. Jeg mener tradisjonell språkbruk duger, og sier mor omhenne om jeg snakker om hennes barn, og jeg sier stemor om meg om jeg snakker om hennes barn, men jeg sier mor om meg selv når jeg snakker om mine barn.

Skrevet

Jeg hadde heller aldri hørt uttrykket biomor før jeg kom inn hit. Bare hørt ordet stemor eller adoptivmor.

Skrevet

Ja, men det er dessverre mange stemødrer som er sjalu på fortiden til mannen.

Skrevet

Det finnes nok av sjalu mennesker, både biomødre, stemødre og andre. De får bare leve med det, men innse at vi bruker ord fordi det er praktisk, ikke for å fornedre dere.

Skrevet

mor og far er titler foreldrene har, bare de biologiske. mens tittlene mamma og pappa er noe en kan gjøre seg fortjent til, etter min mening..

en adoptivmor kan med all stolthet kalle seg mamma, det samme kan en stemor DERSOM ikke det er en annen mamma inne i bildet, altså om barnet har veldig lite kontakt med sin mor og denne moren ikke er noe mammafigur for barnet. det samme går for pappa, det er en tittel barnet fint kan bruke dersom stefar er der for barnet som en pappa.. han kan ikke kalle seg far til barnet, men om han gjør jobben til en pappa fullt ut så syns jeg det er naturlig dersom barnet selv ønsker å bruke tittelen!

Skrevet

nei, nesten ingen barn har to mødre eller to fedre. En steforelder er ikke mor eller far. En presisering er overhodet ikke nødvendig. Man må være ganske kort i hodet hvis man trenger ord som biomor og biofar i denne sammenhengen som diskuteres i denne tråden.

Skrevet

19:36 Mamma er ikke en tittel, men noe jeg ER fordi jeg har satt barnet mitt til verden.

En stemor kan ikke kalle seg mamma bare fordi moren er en dårlig mammafigur.

Skrevet

Pappa og far er det samme! Det samme er mor og mamma!

Skrevet

for dem som ikke blander inn andre ja..

her har mitt barn en mamma og to pappaer der den ene er faren til barnet.

han er på besøk hos sin far annenhver helg og kaller han for pappa, det gjør alle andre rundt også. far har ei ny dame som vi alle (inkludert faren selv) kaller ved navn, det gjør barnet også.

jeg og min nye mann har vært sammen i to år, og han kom inn i bildet da gutten nesten var ett år, han har vært der som en pappa fra "dag en" og har gjort seg fortjent til tittelen (som barnet selv valgte å bruke da han fikk en lillebror som sa pappa til min samboer)

Skrevet

Det har ingenting å si om biomor er en god eller en dårlig morsfigur for hva stemor blir kalt. Mange barn ønsker å si mamma eller mor til stemor. Det er bare et uttrykk for at de er fammilie de også.

Skrevet

19:51Så da hadde det også vært greit hvis barnets far lot barnet ditt kalle sin nye dame mamma også da, fordi han syntes hun hadde gjort seg forjent til tittelen?

Skrevet

Herregud, hvorfor er det så mange som sier at ordet mor og far er en tittel? Å være mor og far er noe man er.

Kronprinsesse, hertuginne, hertug osv er en tittel. Å være mor og far er ikke en tittel man har, men noe man er når man har barn.

Skrevet

hadde hun vært der for gutten på samme måte som min samboer og jeg ikke hadde kunne tatt meg av han som en mamma, så ja, har hun fortjent tittelen så har hun fortjent tittelen.. men nå er hunder for barnet 2-4 dager i mnd, min samboer er her 28-30 dager i mnd.. så det er litt forkjell på hvor godt barnet kjenner dem, det er forskjell på hva de må offre for barnet sin del...

Skrevet

Ja for stebarnas mor kan nettopp være barnas adoptivmor. Så jeg kan ikke kalle stebarnas mor for biomor. ;):)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg synes biomor er en grei forkortelse når jeg skriver her. Det er ikke som om jeg sier det til vanlig. For meg er det ingen negativ mening med det. Det er rett og slett en enkel og rask måte å si "den biologiske moren til barnet". Skjønner ikke hvorfor folk skal bli så fornærmet av det.. I hvert fall er det ikke nødvendig å bli fornærmet når jeg sier det.

Skrevet

Jeg synes biomor er en grei forkortelse når jeg skriver her. Det er ikke som om jeg sier det til vanlig. For meg er det ingen negativ mening med det. Det er rett og slett en enkel og rask måte å si "den biologiske moren til barnet". Skjønner ikke hvorfor folk skal bli så fornærmet av det.. I hvert fall er det ikke nødvendig å bli fornærmet når jeg sier det.

Hvorfor må du forkorte "mor" til et faktisk lenger navn?Det skjønner ikke jeg.

Jeg vil ikke kalles biomor,jeg er mor altså mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...