Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #51 Skrevet 25. september 2011 Her er det mange fordommer ute og går! Har dere tenkt på at når man kjøper noe i Norge så går 25% av prisen til staten, som igjen går ut til de som trenger det? Så jo dyrere ting man kjøper, jo mer skatt betaler man. Jeg er oppvokst i overklasse, det er ikke til å legge skjul på. Men jeg har aldri dømt noen for å ha billige/brukte/"ikke kule" ting, klær osv. Jeg ser ikke ned på de som handler på finn.no og Cubus. Tvert i mot! Men jeg ser heller ikke ned på de som velger å kjøpe merker og andre dyre ting. Jeg har faktisk aldri opplevd et menneske som ser ned på de som velger billigere varianter, men hvis man våger å kjøpe noe dyrt, da er det lov å dømme i vei og se ned på. Hvorfor er det greit i Norge? "Er du rik må du tåle å bli dømt"-innstillingen i dette landet er til å bli flau av. Er man et dårligere menneske fordi man har penger? Har dere tenkt på hvor vanvittig mye skatt vi betaler i dette landet? Alle dobbeltbeskattningene? Jeg kunne sikkert skrevet et hel oppgave om dette temaet, men jeg har litt annet å gjøre i dag Men dere skjønner forhåpentligvis poenget mitt.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #52 Skrevet 25. september 2011 Det er noen som tror at har du råd så må du. Vel man kan velge å ikke sløse, faktisk kan man ta etstandpunkt om ikke å være med på et overforbruk og en sløsementalitet som oser "se på meg jeg har penger". Ehhh, hva med å se seg litt rundt, har dere sett nyhetene i det siste??? Ringer det en bjelle?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #53 Skrevet 25. september 2011 Vi er godt voksne mennesker, min mann og jeg, faktisk var jeg snart 40 da jeg fikk lillemann. Vi har gode, faste jobber, og god og stabil økonomi. Når lillemann skal utstyres med klær og diverse vil vi gjerne ha kvalitet, vi følger gjerne med på hva som er best i test, men vi baserer også våre kjøp på egenerfaring (altså det vi har sett fungerer i virkeligheten). Og det er nå en gang sånn at stort sett så henger kvalitet og pris sammen. Vi vet nå etter et par vintere at det er Reimadresser, viking goretex sko, nøstebarn osv som er best på det vi legger vekt på; holde varmen, holde ungen tørr, praktiske og lett å kle på etc etc. Dessuten legger vi vekt på at barnehagen mener disse klærne er best, det er tross alt i barnehagen det er viktigst med gode klær (der er jo ikke vi foreldre å passer på at han ikke fryser, er våt o.l.) Når det gjelder bilstoler og vogner så kjøper vi det som kommer best ut i test - og det er gjerne dyreste modell. Jeg kunne gjerne kjøpt brukt, men det vi vil ha er sjelden til salgs på finn.no. Dessuten er det mye enklere å bare dra på en butikk å kjøpe det man trenger NÅR vi trenger det. Jeg føler meg ikke bedre som bedre mor pga prisen på utstyret, men det er klart at det å sørge for at ungen har godt utstyr og klær er en del av pakka som handler om omsorg. Og jeg tror gutten vår har det bedre med det beste som finnes - og passer akkurat vår gutt - av klær - uavhengig av pris!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #54 Skrevet 25. september 2011 Jeg synes det er så festlig med dem som forsvarer overforbruket sitt med argumenter som "jeg har råd til det så drit i hva jeg bruker pengene min på" og "kun det beste er godt nok". Dem som bare øser ut i øst og vest uten å tenke over hvor mye penger dem faktisk bruker og dem som helt ukritisk velger det absolutt dyreste, enten man har råd eller ikke fordi man gjerne tror at det er det beste, er rimelig tankeløse spør du meg. Hva med å benytte seg av salg ved sesongslutt? Hva med å velge klær og utstyr etter barnas behov? Og deres egne behov? (Dersom man ser bort i fra behovet for å eie det dyreste/"beste" som finnes da...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #55 Skrevet 25. september 2011 Kva sjer vist alle kun kjøper brukt ?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #56 Skrevet 25. september 2011 vi kjøpte dyr vogn fordi det var denne vi hadde lyst på, den passet vårt behov og vi hadde mulighet til å bruke disse pengene på vogn.. den har også blitt brukt så og si hver dag siste to årene og kommer til å bli brukt i tre år til like hyppig som nå! viss vi sier den er brukt alle dager i året (noen dager blir den brukt flere ganger) i 5-6 år og kostet 9000 så blir ikke prisen forferdelig... rundt 4-5kr pr dag.. det betaler jeg gjerne for en super vogn som ikke har manglet noe, ikke blitt slitt til tross for bruk hver dag i allt vær.. den ble med oss til syden og kom like hel hjem, den er nesten nøkkelen til overlevelse her hos oss da den lille hadde problemer med å sove på dagtid en periode.. klær handler jeg på hm, cubus, kappahl og lindex, ull kjøper vi på fabrikkutsalg, men kjøper beste kvalitet og i nødvendige mengder.. totalprisen ble høy, men ulla kan brukes i to sesonger på første barnet og forhåpentligvis to sesonger på nr to.. min lille er liten av vekst og har derfor kunne bruke samme størrelse LENGE har brukt 80 i nesten ett år, 74 brukte hun i 9mnd før hun voks ut av det.. samme med babystørrelsene, de varte ca 6mnd og ble brukt om hverandre og overlappende.. hun har alltid lagt ca 3-4mnd "bak" størrelse-systemet og har kunnet bruke størrelsene mye lenger enn forventet.. ser da helelr ikke problemet med å legge litt penger i ting når de faktisk varer en stund.. det er ikke billigere å kjøpe nytt og billig ofte enn å kjøpe kvalitet som varer... noe utstyr har vi overtatt brukt, seng, lekegrind, store leker, vugge osv, ser ingen problemer med det heller, men jeg føler vi må ha bruk for det vi kjøper/tar over, så jeg tigger ikke til meg en lekegrind eller seng fordi det blir gitt bort eller er billig.. det skal passe vårt behov, og om vi må betale dyrt for det så gjør vi det dersom behovet er stort nok.. barna her har det de trenger, av varierende alder og pris.. men jeg gidder ikke kjøpe en sekk med brukte barneklær fordi den kostet 300kr og det kanskje er 4 plagg jeg liker som er i fin stand.. og resten skal samles på eller kastes? plutselig var det litt bortkastet med 300kr for 4 brukte plagg likevel, selv om du trodde du gjorde et kupp og fikk en hel sekk med klær du ikke vil ikle barnet ditt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå