Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #26 Skrevet 24. september 2011 HI, du får tenke som så at folk får kaste vekk pengene sine på det som passer dem. Bruker de det ikke på barnevogn bruker de det på noe annet. Vi har høy inntekt både mannen min og jeg. Likevel kjøpte vi mye brukt på finn.no da vi ventet nr 1 (kjøpte alt brukt med unntak av dyne, vognpose og bilsete). Vi kunne absolutt kjøpt det dyreste uten å merke noe til utgiftene. Det valgte vi å ikke gjøre. Synes det er greit å være økonomisk selv om vi har mye penger. Det betyr at vi snart har betalt ned lånet på huset vårt og eier da vår egen bolig til verdi av 4 mill.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #27 Skrevet 24. september 2011 Fantastisk Synes faktisk det er viktigere enn den nyeste vogna og senga. Barnet har det like godt uansett
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #28 Skrevet 24. september 2011 Et par kommentarer til at det er de med best råd som kjøper det dyreste.... Vi har svært god råd og arver tøy med glede! Setter det i stand om det er en knapp som mangler osv. Men så er det et par ting vi vil ha bra. Vi er akkurat ferdig med vogn, og jeg er glad for at vi kjøpte en ny god en (på tilbud - fjorårets modell, ikke av de dyreste, men svært slitesterk). Etter 3 års bruk er den rimelig sliten og vi planlegger å selge den til en billig penge på finn til "barnehagevong" for vi har ingen som kan arve den. Vi vasker og pakker pent sammen tøyet som er brukt av oss og sender det videre til noen som bruker det osv osv osv. Jeg tror faktisk det er derfor vi har god råd jeg! At vi gjør slikt! jeg har litt inntrykk av at folk med dårlig råd gjenre vil fremstå som med god råd og derfor er opptatt av merker osv.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #29 Skrevet 24. september 2011 Selvfølgelig får ikke barnet det bedre med dyre ting, men noen ganger lønner det seg å kjøpe kvalitet. Det er jo ikke alle som har noen å arve fra heller.. Vi valgte å kjøpe ny dyr vogn(9000), fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke ville blitt fornøyd dersom jeg måtte ha en brukt. Jeg er ekstremt nøye, så ny måtte det bare bli Vi har ingen å arve fra, har heller ikke masse penger(er studenter), men velger likevel å kjøpe kvalitet til barnet vårt. Bruker å handle ting på salg dersom jeg finner noe, ellers handler jeg det som trengs. Synes det er litt greit å se hva som har kommet best ut i test også, vil jo at barnet mitt skal ha det beste
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #30 Skrevet 24. september 2011 Å bruke 9000kr på barnevogn når man er studenter er jo bare idiotisk. Ikke kom med den om at man er nøye og vil ha kvalitet, det er bullshit! Det handler om vrangforestillinger, å prøve å utgi seg for noe man ikke er og reinspikka jåleri, ingenting annet. Kjøpte selv en veldig bra og rimelig barnevogn brukt, enda vi har en samlet årsinntekt på nærmere 1mill, ikke har vi dyr bil eller et dyrt hus heller for den del, men vi har nesten helt nedbetalt hus tross at vi er så vidt over 30år gamle. Barna våre har aldri manglet noe, selv om vi ikke velger best i test alltid hvis det koster feks dobbelte av nest eller tredje beste, da er nemlig det mer enn bra nok! Må alt være best? Holder det ikke rikelig å velge godt nok, til en fornuftig pris så man faktisk har råd til moro, spare for framtida osv? Vi sparer heller ikke en krone til barna, hva er poenget med det når de pengene heller kan nedbetale lån, da vil vi faktisk ha råd til å gi barna den hjelpen de måtte trenge, feks kjøpe leilighet til dem når de skal studere så de slipper utlegg med husleie, kjøpe den første bilen så de slipper kjøre et vrak. Visse ting prioriterer vi å bruke penger på, som feks bilsikring, sikker bil framfor status bil, så bilen er ikke noe dyr og fancy, men den er alltid forholdsvis ny og sikker. Hjemmet et sikret, uteområdet er sikret, men om barna har på seg Reimadress, name it dress eller Refleksdress spiller overhode ingen rolle for sikkerheten. Det er så typisk endel foreldre, og da særlig endel unge foreldre å innbilde seg at man framstår som bedre foreldre av å velge dyrest mulig, ja for DA er man jo skikkelig bra mamma og pappa. Det er mye viktigere at barna faktisk får ha gode opplevelser sammen med foreldrene. Der kommer økonomien virkelig inn i bildet, skal da mamma eller pappa måtte jobbe mer for at man da skal ha råd til dyre ting, eller skal man velge å kjøpe feks en barnevogn brukt til 3000kr, eller en rimeligere til 5000kr, kjøpe feks tredje beste dressen på testpanelet til 600kr framfor den beste som koster over det dobbelte, hvis den da er bedre? Så kan man kansje heller legge til sides de pengene (hvis man har de pengene og ikke kjøper på krita eller lever på nudler en mnd for å ha råd) til opplevelser for hele familien, eller spare til egenandel til boligkjøp, eller betale litt ekstra på lånet. Vi har selv råd til alt dette, jeg kan godt dra å kjøpe 10 Reimadresser og det vil knappest synes på kontoutskriften, men hvorfor i alle dager skal jeg bruke penger på sånt tull når vi heller kan gjøre mye annet spennende med de pengene, eller være litt trauste å betale ned enda mer på boliglånet, blir vel begge deler tenker jeg. Nå må dere for fanden begynne å bruke huet! Folk flest driter ikke penger, og jeg tror mange kunne had det mye bedre økonomisk og med seg selv hvis de kutta ut det merke og test hysteriet, dere er gode nok foreldre, barna har det helt utmerket uten så lenge de har hele, behagelige, rene og pene klær. Bruk heller penger på sikkerhet! Jeg blir forbanna når jeg ser foreldre drasse de reimakledde ungene ut av ruste bilvrak med utslitte barneseter, sånne ser jeg faktisk nok av under bringing og henting i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #31 Skrevet 24. september 2011 Det MÅ være nytt! Jeg hater brukt, uansett hva det er! Må ikke være dyrt, men nytt skal det være;)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #32 Skrevet 24. september 2011 Så feks brukte klær er renere enn de nye tror du? Da kan jeg fortelle deg at de som syr dem ikke alltid er like rene, det er mye skittne hender som ikke er vasket etter dobesøk feks. Så er det da endel som tar disse på seg, eller på barna uten å vaske dem. Jeg vet for jeg har vært i klesbransjen og på fabrikker å sett med egne øyne hva som foregår. Da blir det faktisk like greit å kjøpe pent brukte klær, ting osv, feks kan de fleste barnevogner vaskes. Jeg fikk selv tak i en vogn som bare var brukt 1år og veldig lite brukt også fordi den var for stor for de som hadde den, de fikk den ikke i bilen, så de brukte den mindre reserve vognen mest. For meg med stor bil var den perfekt, jeg betalte da 3500kr for en vogn som da koster 7000kr, at den var brukt syntes knapt.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #33 Skrevet 24. september 2011 Jeg vil ha nytt. Vasker da alltid klær før de brukes uansett. Har ikke noe med det å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2011 #34 Skrevet 24. september 2011 Nei, det må ikke være dyrt. Men det må være god kvalitet og se bra ut. Og min erfaring er at man som regel får det man betaler for, så det er sjelden vi velger billigmerker når det er snakk om klær og utstyr til gulljenta.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #35 Skrevet 25. september 2011 Så lite gjennomtenkt det du skriver her nå.......om noen kjøper en ny og dyr vogn, så kan det jo faktisk hende at den har høy kvalitet, og varer til 3barn.........en om man kjøper billig, billig, billig så blir det fort overforbruk med kast og kjøp mentaliteten...........det er ofte dyrest å kjøpe billig i lengden! og da snakker jeg kvalitet, og ikke at man kjøper merke ting, kun for merket, men sjekker først at det faktisk har høy kvalitet. eks om man kjøper en vår/høst/vinterdress i ett, (en man kan ta ut foret i) som har høy vannsøyle over 10.000 til 1200kr og kvaliteten er så god at man uten problemer kan ha den i 2år, ja...........om man da regner på det, så har man fått regntøy. vår/høst dress og vinterdress til 199kr pr "sett" og når den er utslitt og oppbrukt så "kastes" det 1plagg, og ikke 6"billige"plagg!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #36 Skrevet 25. september 2011 .......om noen kjøper en ny og dyr vogn, så kan det jo faktisk hende at den har høy kvalitet, og varer til 3barn.........en om man kjøper billig, billig, billig så blir det fort overforbruk med kast og kjøp mentaliteten...........det er ofte dyrest å kjøpe billig i lengden! og da snakker jeg kvalitet, og ikke at man kjøper merke ting, kun for merket, men sjekker først at det faktisk har høy kvalitet. eks om man kjøper en vår/høst/vinterdress i ett, (en man kan ta ut foret i) som har høy vannsøyle over 10.000 til 1200kr og kvaliteten er så god at man uten problemer kan ha den i 2år, ja...........om man da regner på det, så har man fått regntøy. vår/høst dress og vinterdress til 199kr pr "sett" og når den er utslitt og oppbrukt så "kastes" det 1plagg, og ikke 6"billige"plagg!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #37 Skrevet 25. september 2011 ......om noen kjøper en ny og dyr vogn, så kan det jo faktisk hende at den har høy kvalitet, og varer til 3barn.........en om man kjøper billig, billig, billig så blir det fort overforbruk med kast og kjøp mentaliteten...........det er ofte dyrest å kjøpe billig i lengden! og da snakker jeg kvalitet, og ikke at man kjøper merke ting, kun for merket, men sjekker først at det faktisk har høy kvalitet. eks om man kjøper en vår/høst/vinterdress i ett, (en man kan ta ut foret i) som har høy vannsøyle over 10.000 til 1200kr og kvaliteten er så god at man uten problemer kan ha den i 2år, ja...........om man da regner på det, så har man fått regntøy. vår/høst dress og vinterdress til 199kr pr "sett" og når den er utslitt og oppbrukt så "kastes" det 1plagg, og ikke 6"billige"plagg!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #38 Skrevet 25. september 2011 Er det ikke litt sånn "ny-rik" mentalitet at alt må være nytt? Jeg kommer fra et hjem der det alltid har vært vanlig å arve klær og utstyr, og det har fortsatt i min generasjon også. Jeg har arvet masse klær og utstyr fra søsteren min som har eldre barn enn meg, og er kjempefornøyd med det, mye av det er jo nesten ikke brukt engang. Madrass til sengene, vogn, vognpose og noe annet kjøpte vi nytt. Og så kommer vi til å kjøpe nye vinterdresser (Reima, som minstemann skal arve fra eldstemann) når barna blir eldre (til nå har vi køpt brukte på finn, men det holder vel ikke nå som de blir eldre). Vi har god råd, og hadde hatt råd til å kjøpe alt nytt, men det er jo bare tull siden vi likevel kan arve og arvetøyet er fint. Vi får nok av utgifter etter hvert uansett, tenker jeg, når barna begynner med aktiviteter etter skolen.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #39 Skrevet 25. september 2011 06.27 her jeg er helt enig med deg, og du/dere er heldige som får arve. Jeg/vi derimot, har ingen å arve ifra, og venter 1barnet, planen er 2til så da velger vi å kjøpe kvalitet, noe som ofte er litt dyrre, der og da, men billigere i lengden.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #40 Skrevet 25. september 2011 Hvis du ikke har noen å arve fra, er jeg helt enig i at det lønner seg å kjøpe god kvalitet, ja, så man kan ha klærne/utstyret til flere barn. Enkelte ting kan man uansett få kjøpt billig brukt på finn, men det er jo lov å kjøpe nye ting også. Men dyrt er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet, det virker som om noen i denne tråden bare er opptatt av at det skal være dyrt, og da tenker jeg med en gang på sånne "ny-rike" som bare er opptatt av å bruke pengene for pengenes skyld... 06:51
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #41 Skrevet 25. september 2011 "Det MÅ være nytt! Jeg hater brukt, uansett hva det er! Må ikke være dyrt, men nytt skal det være;)" Du rir heller ikke på en brukt hest, kan jeg tro... Intelligente mennesker som deg setter farve på livet til de rike som produserer alt du kjøper nytt. Du er en forebilde, ikke minst for dine barn...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #42 Skrevet 25. september 2011 Jeg har kjøpt ny, skikkelig vogn til alle 3 barna mine. Har solgt de etterhvert som de har vært ferdige å bruke de, så derfor har alle 3 fått nye.. Har også kjøpt nye bilstoler til alle, fordi jeg mener det er det beste for barnets sikkerhet i bil. Ellers har de brukt samme babyseng, vugge, stellebord, lillebror arvet klær fra storebror og lillesøster har brukt det som er i nøytrale farger osv. Jeg kjøper stort sett bare klær på Cubus, Kapp Ahl og H&M, men yttertøy og sko syns jeg er viktig att det er skikkelig, så da betaler jeg gjerne noen kroner ekstra. Syns det er helt greit å overta brukt barneutstyr fra familie og venner, men kjøper ikke sånt på finn f.eks. av den enkle grunn att jeg vil se att det er skikkelig før jeg betaler for det...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #43 Skrevet 25. september 2011 Men tror du virkelig at den dyre vinterdressen er den beste da 06.23??? Jeg kjøpte en dress for 400kr, og den varte i 2 sesonger før den ble for liten, kunne brukt den enda!!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #44 Skrevet 25. september 2011 Jeg er enig med 14.54 I dagens samfunn tror mange at Reima = gode foreldre. Se på oss liksom, vi kjøper dyyyre klær vi så vi tenker barnets beste og er gode foreldre. Må le av slikt:) Vi har penger, kunne lett kjøpt ett par reima dresser til barna mine i dag jeg. Men hvorfor? Når jeg får en like god dress til 500 kr?? Som varer lenge og som holder mål? Jeg er av den typen som aldri kunne sløst med penger å bare kjøpt for å kjøpe om jeg så var mannge millionær! Jeg liker å tenke pris, jeg liker salg, men jeg er også en mor som ofte kjøper litt for mye klær til barna mine bare fordi jeg synes de klærne eller tingene er fine..så litt sløser jeg jo..MEN kunne aldri tenkt meg å kjøpe den dyreste dressen som finnes til barna mine bare fordi alle andre har den eller at det kun er den dressen som holder mål! Bullshit! Jeg vokste opp i cherrox jeg..alle hadde det..jeg var aldri våt eller kald på beina. Og regnklær og dress kjøpte mamma på cubus eller sparkjøp:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #45 Skrevet 25. september 2011 Jeg kjøper kun nytt, det MÅ ikke være dyrt, men ofte er det sånn at kvalitet koster. Og selvom veslefrøkna vokser fort ut av og fra tingene sine, så har jeg både søksen og venner som reproduserer seg og dermed kan få ting etter jenta mi. Og enten får jeg igjen tingene, eller så arves de videre.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #46 Skrevet 25. september 2011 Korfor henge seg opp i kva andre gjør. Er det DOKKE DIB/BIM DAMER SOM STYRER ANDRE VALG KVA DEI SKAL GJØRE.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #47 Skrevet 25. september 2011 Nei, det må ikke være dyrt, for det har vi ikke råd til å bruke penger på. Men jeg er veldig nøye på brukt, hvis barnet mitt skal ha brukt så skal jeg kjenne de som tingene/klærne har blitt brukt av før, vite litt om bruken og vasken osv. Jeg er litt hygienefreak, så det er jeg nøye på. Ellers leser jeg her at mange sier at unge foreldre spesielt "sløser" penger på nye, dyre ting... Selv er jeg ung mor, men påstanden og holdningen mange av dere har, om at vi vil SE rike ut og at vi kjøper kvalitet og bruker litt mer penger enn andre synes jeg er helt feil. Man får det man betaler for, og det har ingenting å si hvor gamle foreldre man er. Alder her har ingenting å si. Dessuten, hvem skal vi "vise" oss for, dere som mener at vi kjøper dyrt for å "virke rike"? Jeg kjenner ihvertfall ingen andre unge foreldre her jeg bor, jeg vet om et par, men ingen som jeg er med. Og de som er eldre enn meg med barn kjøper mye dyrere ting enn oss.. Noe dyrt kjøpte vi, typisk seng og vogn, men bilsete har vi lånt av nær familie, klær har vi arvet og FÅTT mye av, besteforeldre, onkler og tanter går jo helt AMOK og vi kan vel ingenting for at de kjøper mye Name It, Reima, Reflex og Me Too etc. Forresten, så er ikke Name it særlig dyrt - det koster ikke veldig mye mer enn typisk Cubus, H&M osv, men passformen er mye bedre og kvaliteten er heelt annerledes, holder og tåler mye lengre/mer. Cubus er jo ofte helt ihjelvasket etter et par ganger, legger seg ut i bredden og for oss med lange barn så passer jo klærne bare et par ganger - og i lengda er det mye dyrere enn å kjøpe en body som kan brukes en stund. Men vi arver og kjøper brukt - vi bare er nøye på det. Kjøper mest nytt, men nytt er ikke nødvendigvis dyrt
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #48 Skrevet 25. september 2011 Haha! Nei, hesten min ble kjøpt som føll. Så den var også ny;)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #49 Skrevet 25. september 2011 Jeg synes det vitner om idioti å kjøpe dyre merkevarer til små snørrunger som ikke har sjangs til å slite ut f.eks klær siden de kun brukes noen måneder. Noe annet når barna blir litt større,men likefullt er det IKKE status i mine øyne å se unger som utelukkende har Reima og andre dyre merker på seg. Det vitner trvert i mot om fasadefikserte foreldre som er sykelig opptatte av merker og det å fremstå som velstående. I grunn litt synd på slike mennesker som tror at penger og fasade har noe med vellykkethet å gjøre. Det må være slitsomt å alltid tenke på hvordan en fremstår. Og til dem som har så mange penger at det tilsynelatende er et problem: Gi pengene til noen som trenger dem mer enn de bortskjemte norske drittungene som har alt. Forresten så har jeg mine verdier hjemmefra, vokste opp i et såkalt "overklassemiljø" hvor de fleste hadde rikelig med midler. Det hadde vi også. Derfor er ikke jeg spesielt opptatt av å vise at jeg har penger og dermed kan kle barna mine i det dyreste på markedet. Synes faktisk det er pinlig om ungene går i dyre klær, er litt redd for at andre skal tro jeg er en av disse patetiske menneskene som f.eks tar opp forbrukslån for å finansiere den velkledde fasaden sin.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #50 Skrevet 25. september 2011 Jeg kjøper gode dyre klær, JA jeg er merkehore, MEN når klærne er for små leverer jeg de med god samvittighet til Blå kors, og fryder meg over at noen har glede av det. Har du problemer med det??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå