Gå til innhold

MÅ det være dyrt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i forumet her at foreldre kjøper ofte det dyreste som er å få, fra barnevogn til 9.000 kr til klær som barne kun bruker i 3-4 måneder.

Hva er poengen?

Går det ikke an å overta brukt???

Mår du bedre som forelder om du kjøper det aller dyreste?

Mener du at barnet får det bedre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk vogna etter niesa vår og senga hennes (senga har aldri vært brukt, men det har vogna). Vi har også fått masse klær og vi kjøper ikke dyre merkeklær. Handler på HM, Cubus osv. vi :) Klærne fra Name It er fra farmora :P

Skrevet

Vi kjøpte ny vogn som passet våre behov og klær som er komfortable og holder det de må.

Har du problemer med det?

Du kjøper vel det du har råd og lyst til?

Skrevet

14.41 her.

Grunnen til at vi fikk vogna er fordi vi hadde kjøpt samme type vogn uansett :P

Skrevet

Driter i kva andre sier. Har kjøpt alt nytt og har peng til det så da klasker jeg til.

Skrevet

Godt at Sv vil høye skatten, så kan dere som alltid kjøper det dyreste betale mer skatt!

Skrevet

Jeg tror at mange tenker at dyrt = gode foreldre = ren samvittighet...

Skrevet

14:48 - har du hørt om overforbruk? miljøproblemer?

Jeg blir kvalm av egoistiske mennesker som deg.

Skrevet

Stakars deg. Har jeg råd så driter jeg kva du mener. Har utbetalt 38 000 kvar mnd og gubben 32 000. Da gjør jeg som jeg vil. Kva har du med det ?

Skrevet

MÅ det være billig da? Kan ikke folk få kjøpe det de selv har lyst og råd til?

Er man en bedre mor om man kjøper alt på finn.no?

Skrevet

Selvfølgelig har jeg noe med det å gjøre. Du er egoistisk og bruker opp verdens ressurser på deg selv. Hallo - det er mange mennesker her i verden som lider pga. av ditt overforbruk.

Skrevet

Ja, det er man. Man er en bedre mor om man tenker på verdens barn og ikke bare på sin egen bortskjemte rike gullklump.

Gjenbruk er et stikkord her.

Skrevet

Selv om man kjøper enkelte dyre ting, betyr ikke det at man ikke benytter seg av gjenbruk. Det er lov å ha to tanker i hodet på samme tid.

Vi har endel ting som er kjøpt nytt, bla ting jeg mener det er viktig har god kvalitet, som vogn, bilsete, hjelmer, sko og utedresser. Mens vi har en masse annet som er arvet, som penklær, bodyer, pysjer og leker.

So what? Kom ikke her og fortell meg at du er så fantastisk miljøbevisst at du ikke kjøper noe som helst nytt!

Skrevet

Mååååå man bry seg med hva andre gjør a?

selv om jeg kjøper mye brukt så bryr jeg meg ikke med at andre kjøper nytt.

Skrevet

Jeg kjøper noe brukt og noe nytt. Noen av de nye tingene jeg kjøper er dyre, men spiller prisen noen rolle? Jeg kjøper det jeg kjøper fordi jeg har funnet ut at det er DET produktet som best dekker behovet.

Skrevet

Jeg driter i kva dokke kjøper. Man er ingen dårlig mor om man kjøper brukt. Synest det er den dommeste uttalelsen jeg har hørt.

Høres ut som ein er misunelig for at andre har råd til nytt og kva i huleste har det med det da.

Sjølv om man har masse penger betyr det ikkje at du er lykkelig, kan vere fattig og vere meir lykkligere en rike.

Kjøp det ein vil og kva ein prioriterer pengene til har ikkje vi noko med.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre velger å kjøpe til sitt barn, men FOR EGEN del syntes jeg det er greit å kjøpe noe brukt.

Ting som har med hygiene å gjøre har vi kjøpt nytt.. som dyner, madrasser ect.

Det jeg derimot syntes er usmakelig er holdningene enkelte her inne viser ovenfor andre.

"Jeg har masse penger og driter i hva andre måtte mene"

I og for seg greit nok.. det er nok mange som driter i hva du bruker dine penger på også, men hva med å være litt saklig og diskutere/meningsutveksle på et litt mere voksent nivå ??

Vitner om "så langt nesa rekker-mentalitet"....

Skrevet

"Er man en bedre mor om man kjøper alt på finn.no?"

Du er en bedre mor om du viser godt omdøme... og det gjør du ikke ved å si at "jeg driter i hva andre tenker!"

Kort: Du kommer ikke til å bli en god mor i lengden...

Skrevet

Jeg synes det er kjempe bra at noen handler nye ting (selv om de kanskje ikke må) og at noen handler de dyre tingene. Det er jo sånn Norge går rundt! Hadde alle vært kijpe og holdt på pengene, så kunne vi vel lagt ned de fleste butikkene.

Jeg er en sånn type som kanskje får kjøpt et par stømpebukser til barna, for resten arver de. Så er ikke så mye med og bidrar vi da...

Skrevet

Mange bruker penger de egentlig ikke har for å kjøpe dyre ting ved å ta opp dyre kredittlån eller bruke penger som heller skulle gått til regninger, velger å ha avdragsfrie lån på tross av lav rente ( lønner seg å betale mest mulig ned på lån nå i disse tider), Luksusfella tar for seg bare en promille av alle tilfellene på den type problematikk.

Vi har selv rimelig bra inntekt, i tillegg har vi lite lån, tar aldri opp kredittlån og betaler alle regninger ved forfall. Vi har alltid førsteklasses mat på bordet og i skapene. Når vi kjøper klær og utstyr så handler vi på salg, noe arver vi, kjøpt endel brukt også. Vi har penger på bok, men hadde vi skulle kjøpt det dyreste så hadde vi neppe sittes så godt i det med lite gjeld og oppsparte midler slik vi gjør nå.

Barna våre har det helt utmerket, på tross av at vi ikke kjøper Reimadresser og dyre merkeklær til full pris, hender vi har kjøpt på tilbud eller pent brukt av og til, men stort sett har vi valgt gode, men rimeligere alternativ.

Prøver også å tenke litt miljø opp i alt, jeg er stor tilhenger av at flest mulig skal velge sessongvarer og kortreist mat, det koster ofte litt mer, men er sunnere og ikke minst mye mer miljøvennlig enn importmat. Noe import kommer man ikke unna, men hjelper på å velge de lokale råvarene når det er sessong i hvertfall.

Skrevet

Jeg hadde ikke råd til dyre ting da mine var babyer og små. Jeg kjøpte brukt, arvet og kjøpte billig. Mine barn har ikke vært kalde, sovet eller sittet ubehagelig. De har hatt det bra, og har det enda :)

Eneste jeg kjøper av dyre ting, er vintersko. De nekter jeg å la barn arve, for det kan skade føttene og ryggen. Her er det jeg har lagt penger :)

Skrevet

Jeg kjøper bare merke klær til barna mine.

Katvig, memini, småfolk, moonkids.

Synes de holder seg i farge og fasong.

Skrevet

Tenker miljø og gjenbruk på alle plan :) Det er viktig og noe jeg vil lære barna mine. I et overflodssamfunn som Norge er det ikke noe poeng å kjøpe nye ting om man kan kjøpe brukt- Jeg ønsker ikke å bidra til overproduksjon og forurensning.

Kjøpt brukt/Arvet:

Vogn

Seng

bæremeis

bæresjal

masse klær (alt fra utedress til pysj)

Sengetøy

tepper

leker

Brystpumpe

.... OSV.

Kjøpt nytt:

Madrass

dyne

Noe ull klær (body strømpebukser osv)

flasker

:)

Skrevet

Glemte arvet stellebord! OG sengehimmel! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...