Gå til innhold

Det med gutter i damegarderobe, nakenhet foran andre osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er utrolig rart at når hver 3. barn vokser opp med kun en av foreldrene som hovedomsorgsperson, skal det være kun dame- og herregarderober i alle bassengene her i landet, nesten ingen har familiegarderobe eller andre ordninger. At en mor tar med seg 1 eller 2 barn av det andre kjønn fordi hun ikke har tilgang på andre løsninger, er veldig utbredt her i landet.

Og en annen ting - man måååå dusje naken før man går inn i bassenget, og så å si ingen bassenger har avluker til dusjene. Hvorfor? Det er utrolig mange folk som synes det er flaut/traumatisk å kle av seg helt og gni seg på strategiske steder foran andre. Mange som har komplekser med kroppen, underlivet, brystene osv. I enkelte badeland har de til og med vakt som så å si glaner folk oppi ræva for å se om de har dusjet seg godt nok i underlivet med såpe uten badetøy. Sykt etter min mening!

De to problemene over hadde vært unngått hvis man laget skillevegger/avlukker til dusjene. Da går man med badetøy inn i avluka, kler av seg, dusjer, kler på seg og går ut igjen. Ingen kommentarer om nakne gutter i damegarderoben, folk dusjer bedre fordi de ikke føler seg beglodd eller ubehagelig ved å vise frem kropp de ikke trives med osv. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at voksne damer ikke burde være så forbanna sjenert og tør man ikke være hygienisk og dusje uten badetøy på, ja da får man holde seg hjemme.

Skrevet

Du er jo en særdeles lite meatisk person! Det finnes mennesker med traumer rundt kropp, hvorfor skal de ekskluderes fra offentlige svømmehaller?

Skrevet

Jeg er så enig med deg HI! Sikker på at det er mange som ikke drar i bassenget nettopp pga. av at det ikke er vegger rundt dusjene..

Skrevet

Så de som kommer fra andre land der man ikke dusjer i felles dusj etter gymmen, de som har blitt voldtatt, slanket seg 40 kilo og har 10 kilo hengehud eller har utstående kjønnslepper osv, skal gå til psykolog eller la være å trene svømming/bade? Interessant... Forresten, er det også mange småjenter i puberteten som går i basseng, er du ikke klar over hvor fæle jenter er å mobbe hverandre for kroppen? Hvis ei jente på 13 år som har større pupper enn gjennomsnittet/mer hårvekst treffer på klassevenninner, og de forteller det rundt om i skolen dagen etterpå?

Skrevet

Da får disse menneskene jobbe med seg selv eller avstå fra å bade i offentlig basseng. Man kan ikke forvente at staten skal legge til rette i hue og ræva for ting folk vil gjøre på fritiden.

08:27

Skrevet

Hm, jeg tror ikke avlukker til dusjene er så lurt med tanke på at det finnes en god del rare mennesker her i landet, hvor en del av dem synes sex på badeområder er spennende... Beklager å dra sånne ekle ting i debatten her, men jeg tipper det er en del av grunnen til at det ikke finnes avlukker. Det er også større fare for overgrep, det er jo ingen hemmelighet at endel pedofile menn synes badeland/svømmebassenger er "himmelen"; det bør ikke gjøres enklere for dem å forgripe seg på små barn... :(

Skrevet

er du helt syk i hodet 08:32, jeg forbeholder meg retten til å dusje naken i DAMEgarederoben uten at gutter på barneskolen skal se på meg.

Skrevet

Staten? Går du i mange statlige offentlige bad?

Skrevet

Hva med skillevegger da? Og fare for overgrep når 6 år gamle gutter går alene i herregarderobe? Ingen som tenker på det? Forresten, når ungen er sammen med moren i avluka, er det vel ingen pedofile der samtidig?

Skrevet

Hva tror du kommunen er en del av og hvor tror du kommunene får store deler av midlene sine fra?

Staten!

Skrevet

Selvfølgelig bør mennesker med komplekser eller andre traumatiske ting i bagasjen sin søke hjelp! Istedet for å tilrettelegge badeanlegg etter deres behov. Slik som 08.33 sier er det en større sjanse for overgrep hvis dusjene er helt skjermet.

Jeg tror badeanlegg ikke er helt tilfeldig laget og ikke skillevegg fordi pengene tok slutt. Det er nok nøye tenkt igjennom ettersom mennesker skal stå nakne der. Jeg mener ikke at de me'd ¨traumer og annen tung bagasje skal holde seg unna badeland, men de bør så absolutt få behandling så det vil bli lettere for de å komme tilbake til basseng.

Skrevet

Hvorfor det? Er du redd for småguttene? Herregud! Er det mulig! De er SMÅ gutter!

Og inntil guttene når skolealder så har du ikke den retten du så fint vil forbeholde deg.

Skrevet

Så halvparten av jentene i puberteten som ikke tør å vise frem kroppen, skal til psykolog og søke hjelp? javel...

Skrevet

Å være sjenert i puberteten er normalt, men man trenger ikke nøre oppunder det med å skulle skjerme i alle bauer og kanter. Man kan faktisk, som foreldre, lære barna at kropp er naturlig, at kroppen kommer i alle størrelser og fasonger og at man aldri skal skjemmes over kroppen sin.

Det er en langt bedre vei å gå enn å sende ut signaler om at man alltid skal skjule seg og at det er greit å skjemmes over det man har.

Skrevet

Jeg synes det er synd at noen skammer seg slik for kroppen sin at det er et problem for dem om andre, av samme kjønn, ser dem nakne, men jeg synes ikke det er riktig å innføre båser ol alle steder. Det vil etter min mening bare forsterke problemet. Ved at man stenger de arenaene der det er normalt å vise seg naken vil færre og færre få se vanlige kropper i ulike fasonger. Da ender vi fort med å innbille oss at man må se ut slik modellene vi ser avbildet gjør for å være "normale".

Jeg mener det derimot må legges mer vekt på å lære folk, både barn og voksne, at nakenhet er en naturlig ting og at det er helt noemalt å se forskjellig ut. Det å skifte i en garderobe med mange mennesker er noe man må lære seg. Selv om det er litt vansklig eller skummelt første gang går det for de aller fleste helt fint når de har gjort det noen ganger.

Det er selvfølgelig også et økonomisk aspekt her. Avlukker krever større plass, er dyrere å bygge, koster mer i vedlikehold osv.

En siste ting er at avlukker vil gjøre det mye enklere å begå overgrep i en garderobe da det blir enkelt å stikke seg vekk. Jeg tror ikke det er et stort problem, men verdt å ta med i betraktningn.

Skrevet

hva prater du om, jeg snakker om de guttene på barneskolen. Om jeg er redd dem?! går ikke ann å diskutere med en som deg..jeg vil ikke at min 10 år gamle jente skal dusje med en gutt på 8 som faktisk ved et tilfelle satt og testet det nye mobilkameraet sitt i garderoben.

Er det fordi du er GUTTEMAMMA at du overhodet ikke har forståelse for det? JENTE garderobe-GUTTEgarderobe innfinn deg med det, utover det er det ingen menneskerett å dra i svømmehallen...

Skrevet

Dette er veldig enkelt; Guttegarderobe og Jentegarderobe!!! ikke FELLESGARDEROBE. Skal hønemødre nå revulosjonere dette?

Ingen menneskerett å dra i badeland, så holde dere gjerne hjemme hvis dere tror at alle enten er pripne, eller overgripere, kanskje det faktisk er dere som trenger hjelp?

Skrevet

Dere som naivt tror det det går ann å lære folk om at kroppen er naturlig, nakenhet er naturlig og ingenting å skamme seg over, har glemt følgende:

1. Mobbing har alltid vært og kommer alltid til å være. Er man litt tidligere eller senere ute med utviklingen av kroppen på skolen, blir man kommentert, får stygge kallenavn osv.

2. Å forklare en sjenert pubertal fjortis om at nakenhet er naturlig er greit. Men du som voksen har sikkert glemt hvordan det er å våkne en dag med (etter ditt daværende syn) digre pupper, få kroppshår og mistrives med din kropp i forandring. De unge har sex, smugrøyker, smugdrikker, mobber og gjør andre dumme ting selv om de fleste foreldre forteller dem at det er galt. Det samme gjelder forklaring om at nakenhet er naturlig.

3. Det finnes ikke få jenter og damer som har blitt misbrukt av sine omsorgspersoner eller partnere, voldtatt ute på gata, på fest osv, som får varige men av det. Enkelte blir diagnostisert med PTSD, og det går IKKE over selv om man går til psykolog.

4. I andre land klarer de fint å ha skillevegger eller forheng i dusjene uten at de ser på dette som forsterkning av problemet. Få land er like liberale til nakenhet som Norge.

5. En del damer her på forumet synes å se nakne ammepupper og hengemager når en dame ammer på butikken, ute osv er ubehagelig og at man må ta hensyn. Hvordan klarer disse damene seg i offentlige bad? Tipper det er slike som ikke dusjer nakne i fellesdusjene, og løper fordi for (gud forby!) å ikke se syn av naken hengepupp eller hengemage.

HI

Skrevet

08:51 mener du at alle skal dusje sammen da, uavhengig av kjønn? er da ingen her som snakker om ubehag ved å dele garderobe med folk av samme kjønn..

Skrevet

Som sagt, det blir flere og flere alenemødre i Norge. Som andre mødre, har de ansvar for å lære sine barn å svømme - noe de fleste ikke lærer på skolen på grunn av for dårlig undervisningsopplegg. Jeg synes ikke 5- og 6-åringer hører hjemme i herregarderobe, særlig når mange som skriver her er redd for overgrep. Der kan man ikke kontrollere hva som skjer hvis guttungen er alene.

Skrevet

Haha! Festlig!

Har aldri falt meg inn at dette er ett problem. Tror ærlig talt den som har problemet må jobbe med seg selv. Jeg ønsker ikke ett amerikansk opplegg, der det nærmest er straffbart om et lite barn er naken på en strand.

Skrevet

"utover det er det ingen menneskerett å dra i svømmehallen..."

Det kan stemme bra! Så om du er så sjenert så kan du bli hjemme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...