Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 jeg er gravid og har termin om to og en halv måned, jeg har fra et tidligere forhold en liten sønn som blir to år rett før termin.. jeg har vært sammen med den nye mannen i snart et år og de to går godt sammen og har veldig fin kjemi, som far og sønn. gutten min skal egentlig være hos sin far annen hver helg, men dette blir ofte hver tredje eller sjeldnere pga far og hans prioriteringer.. når den nye babyen kommer vil jo min nye samboer bli kallet pappa, naturlig nok, da kommer "problemet" skal toåringen også kalle han for pappa? han er her for han hver dag og tar ansvar og bryr seg om gutten som om det skulle vert hans egen! det blir naturlig for meg å lære babyen å kalle han pappa, og jeg vil tro det blir naturlig om eldste gutten også kommer til å kalle han pappa.. men den biologiske faren vil jo selvfølgelig også alltid være pappa! jeg føler det blir feil å "nekte" gutten å si pappa om han begynder med det selv, jeg skal ikke prøve å inspirere han til hverken å si det elelr å la være.. men hva er etisk riktig for barnet?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Så lenge barnet faktisk har en far så er det han som er pappa. Mannen din har vel et navn?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 hvis han vil, så synes jeg han skal få lov
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 2 åringen har en pappa, og det er faren hans. Hva kaller han samboeren din nå ? Jeg ser ingen grunn til at han skal endre på dette selv om din samboer får et biologisk barn som kaller han pappa.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Tror ikke det er barnet som blir problemet, heller det at bio far kan bli fornærmet/lei seg. Hva med å lære ham at en er far og han andre pappa?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 det blir feil. Han har en pappa alleredd. Se diskusjonen om stemor som har fått stesønn til å kalle seg mamma.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ble sammen med mannen min da eldstemann var 5 år, og vi fikk vår felles sønn to år etter. Vi har veldig god kontakt med faren til eldstemann, og nå er det sånn hos oss at begge guttene kaller begge mennene pappa innimellom. Forvirrende for utenforstående, men det virker naturlig for guttene, og vi gjør ikke noe for å stoppe det. Har heller ikke bevisst oppmuntret til det, så det er noe de har funnet ut av selv.. Guttene er nå 10 og 3 år
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Det er i grunnen et etisk dillemma. Har ikke noe godt svar, men holder en knapp på at pappa er den biologiske om det er en som tar ansvar og er pappa for gutten framover.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Hva som er etisk riktig vet jeg ikke, men var i samme situasjon da jeg var liten. Mamma møtte en ny mann da jeg var to og ble gravid. Min far var også ganske fraværende, var der sånn når det passet best for han. Jeg begynte mammas nye mann og min lillesøsters far pappa. Mamma snakket med min far om det først og det var ingen problem der. Dette har gjort at jeg har et veldig sterkt forhold til "pappa". Min biologiske far har jeg ingen kontakt med, men jeg har en far jeg. Han som har vært der hele veien. Og som er en super bestefar for min datter!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Det syns jeg gutten kan få velge selv hva han vil kalle din nye mann
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Ble en feil setning inni der. Skulle stå at jeg begynte å kalle....
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 er dette et trolleinnlegg? Du får barn og det blir raskt slutt med barnefar, og når din sønn er kun ett år treffer du en ny fyr du blir umiddelbart gravid med...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 pappan vil jo alltid være pappa både i blod, ansvar og i daglige samtaler! samboer er ikke noe "erstattning" eller en bedre egnet pappa! poenge er jo om min sønn skal inkuderes eller ekskluderes fra den "nye familien" der vi er 4 stk som er en like viktig del alle mann! om han selv kommer og kaller min samboer for pappa, skal jeg da nekte han på to år og frøve å forklare at han bare er babyen sin pappa? hi
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 jepp, det stemmer! har du noen fordommer for det så er det ikke det jeg spør etter!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 jeg skal ikke prøve å få han til å si pappa, men om han gjør det selv, skal jeg nekte han dette?? han er to år og vil ikke forstå hvorfor han blir utelukket når jeg sier pappa om samboer, samboer kommer til å kalle seg pappa til sitt eget barn, men min lille gutt får ikke være med?? er det det dere mener? biologiske far er ikke til stede mer enn max 4 dager på en månde, og det er faktisk ikke snakk om at han ikke lenger skal være pappa for gutten!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 NEI, han skal kalle stefaren sin for noe annet enn pappa. Jeg vil foreslå at dere bruker mannens fornavn. Jeg har selv fire barn med to pappaer. Mine to eldste (som ikke har samvær med sin pappa grunnet alkoholisme) kaller min nye mann ved fornavn, mine to yngste har likvel klart å lære seg at dette er deres pappa, og kaller han for pappa.. (annet enn når de er sinte, for da sier de fornavnet på han...) Dette lar seg ordne helt fint uten at din eldste sønn må kalle en annen mann for pappa.. syns det er nesten som ett overgrep å la barn kalle andre enn sine egne biologiske foreldre for mamma/pappa.. (så sant man ikke er adoptert)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 Du ekskluderer ikke din sønn fra tidligere ved å forklare ham at han har kun en pappa. Syke, syke mennesker som strør om seg med titler!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 hi her. det er slik jeg har hatt det også, bare at jeg ikke fikk si pappa.. jeg følte meg "utenfor" den nye familien når jeg fikk to nye halvsøsken.. min far har ikke vært til stede, og bare det å ha tryggheten i at pappa er der for meg, enn et tilfeldig navn har faktisk litt å si på det å føle seg inkludert.. selvfølgelig skal ikke biologiske pappa bli glemt! han er her han slik som han pleier, og om gutten selv velger å henge seg på å si pappa syns jeg det er riktig om det er det som føles riktig for han!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 min sønn er to år og ikke 10.. han forstår ikke innholdet i det om jeg skal forklare han hvorfor, han forstår at han ikke får lov til noe som alle andre får lov til..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #21 Skrevet 12. mai 2011 Jeg syns man skal trø JÆVLA forsiktig når det komme til slike ting!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #22 Skrevet 12. mai 2011 For noe sludder! Det er IKKE noe problem for din toåring å skille på dette. Eller blir han forvirret i forhold til alle venner og all familie også? Slik at han kaller alle pappa eller mamma? Du har ikke ett eneste argument for å legge opp til at sønnen din skal kalle sin stefar pappa. Han er ikke pappaen, sønnen din har allerede en pappa og du er bare dum og tragisk hvis du legger opp til at han skal stefar pappa også.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #23 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes gutten skal få lov til å si pappa om det er det han vil selv. Du fortsetter å omtale stefaren ved navn når du snakker til sønnen din, så får resten gå av seg selv. Muligens vil han kalle ham pappa en stund og så slutter han når han blir eldre. Jeg skjønner ikke problemet heller jeg. Jeg blir ikke mindre mamma til barnet mitt om han kaller farens nye samboer for mamma.
midgard Skrevet 12. mai 2011 #24 Skrevet 12. mai 2011 Er det seriøst noe problem at sønnen kaller mors samboer pappa, han er to år.... jeg hadde ikke reagert i det hele tatt.... En annen ting er: hvem som helst kan bli far, men pappa (slik jeg ser det for meg) er en som er der, i det daglige (hele tiden) - jeg regner med at mors samboer stiller opp for sønnen hennes. Jeg har en datter på (snart) to år, hun har en far - som hun ikke har noe kontakt med (hans valg). I bhg hører hun ordet pappa og hun ser pappa`r, og hun forstår noe at noe er litt anderledes hos oss. Hun kaller meg pappa, mormor pappa, bestefar (x2) pappa og bestemor pappa (ja, jeg har skilte foreldre), jeg svarer ja jeg - og slenger med at jeg er mamma;) er det virkelig noe å lage et problem ut av? Til HI: lykke til, alt ordner seg;)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #25 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet ikek hva jeg ville gjort - men tror jeg ville tatt opp problemstillingen med den biologiske pappaen. Dersom han synes det er ok - er det jo ingen problem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå