Gå til innhold

Til Barnevernansatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at man kan miste omsorgen for barna hvis faren røyker hasj?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En burde det om en er så dum å røyke seg til apekatt!

Skrevet

Det er sant. Med en hel bråte forbehold.

Skrevet

Så hvis faren røyker hasj utenfor hjemmet og moren aldri en gang har prøvd hasj og er en oppegående og flott omsorgsperson på alle mulige områder og faren heller ikke er noe dårlig far når han er hjemme, så kan de likevel miste omsorgen?

HI

Skrevet

Bare lurte, for det har vært så innmari mange sånne problemstillinger i det siste, men ingen nevner alkoholikere. Vokste selv opp med en alkoholisert far, og ansvarlig mor, hørte aldri et pip om barnevern...men nå til dags ringes det jo i hytt og pine for alt mulig, bare fremdeles ikke alkoholikere virker det som (foruten når mor og far tar noen glass etter ungene har lagt seg, ja da blir det jo ramaskrik her inne).

Skrevet

Som sagt; en hel bråte forbehold.

I familier hvor rus er et problem, er det ikke så relevant hvorvidt det er snakk om lovlige eller ulovlige rusmidler - det vesentlige er konsekvensen for barnas omsorgssituasjon. En far som ruser seg et annet sted enn hjemme, mens mor tar hånd om barna, er ikke i seg selv så farlig. Sannsynligheten for at barna på et eller annet område påvirkes av det, er likevel stor. Det skal generelt ekstremt mye til før det er snakk om omsorgsovertakelse.

Det stemmer ikke at det "ringes i hytt og pine for alt mulig." Privatpersoner melder alt for sjelden sin bekymring til barneverntjenesten.

Skrevet

Virker ikke sånn her inne...mens hun som lugger babyen på 4 mnd ikke blir meldt...håper HI i den tråden meldte henne altså!

Skrevet

Nei, det kan jeg være enig i. Her inne er heldigvis ikke særlig representativt for virkeligheten.

En mor som lugger et barn på fire måneder, bør man absolutt bekymre seg i forhold til og ta kontakt med barneverntjenesten om.

Skrevet

Nei, du mister ikke omsorgen/ansvaret for ditt barn dersom du fra tid til annen har røykt hasj utenfor hjemmet.. Vanskelig å bevise, og de fleste barn lider ikke av det. Som du sier hvis mor ikke har forsøkt engang, skal det veldig mye til. Dersom det blir meldt ifra om, settes det igang undersøkelse... Og i noen tilfeller blir tiltak settes igang. Oppvekstmiljøet har mye å si, og det blir nøye vurdert.

Det må sies at vi er meget nøye med narkotika i hjemmet, og rusavhengige som ruser seg i hjemmet.. Der kan selvsagt barn IKKE bo!! Så det er vanskelig å svare generelt på ditt spm, men min erfaring i saker som du beskriver, blir ikke barna omplassert.

Hilsen barnevernannsatt

Skrevet

Hater barnevernet dem gjør ikke jobben sin, de eneste de gjør er å stjele andres barn og beskylder foreldrene alt mulig bare få å ta omsorgen fra dem.

Barnevernet gjør ikke en dritt der barnet blir misshandlet,missbrukt eller der barna bor med alkoholiker, narkovraker,fordi barna er allerede øydelagt.

J....barneverne

Skrevet

Selvfølgelig, 18.15. Folk som jobber i barnevernet stjeler unger fra velfungerende familier og omfordeler dem til kjipe junkier. Hvorfor ikke, liksom?

D´oh.

Skrevet

Du miste omsorgen når du samarbeider med barnevernet og tar i mot hjelpetiltak.

Narkomaner,overgripere, voldlige foreldre får beholde barna.

Skrevet

Barnevernansatt skriver:

"Det må sies at vi er meget nøye med narkotika i hjemmet, og rusavhengige som ruser seg i hjemmet.. Der kan selvsagt barn IKKE bo!! Så det er vanskelig å svare generelt på ditt spm, men min erfaring i saker som du beskriver, blir ikke barna omplassert"

Jeg forstår ikke helt, hva med alkoholikere da? Hva om de har alkohol i huset? Er det forskjell på narkotika og alkohol?

Tar dere hensyn til om det er hasj eller tyngre stoffer det dreier seg om? Og om det er brukerdoser eller salgsparti?

Det finnes jo en haug andre stoffer som er livsfarlige for barn i huset, som klorin, div. planter og lightergass. Så jeg skjønner ikke at en liten bit hasj skulle være så ille at barna kanskje måtte omplasseres fordi det ble oppbevart innendørs...??

Jeg er absolutt ikke for hasjrøyking eller noen andre illegale rusmidler, verken med eller uten barn. Men jeg synes bare det virker som dere er litt regelryttere i mangel på bedre ting å ta dere til, rett og slett fordi hasj er ulovlig, mens alkohol ikke er det.

Skrevet

"og rusavhengige som ruser seg i hjemmet.. "

Alkohol er ett rusmiddel.Blir det meldt til barnevernet at folk drikker mye (blir fulle altså ruser seg) med barn hjemme så tar barnevernet affere.

Men dette må meldes fra om!

Skrevet

Min venninne mistet omsorgen får sine 2 barn,hun blei sparert og blei alene med omsorgen for 2 barn:(mor til fire) fedrene hadde ikke regelmessig samvær, barneverne gav min venninne avlastingshjem 2 ganger i mnd pga fedrene ikke hadde samvær, hun samarbeidet med barnevernet i mange år,plutslig gjekk barnev. til sak og da bekyndte de å beskyldte min venninne for: hun ser ikke barnas behov,drakk alkohol under det siste svangerskap ( kunne se det på ansikte til barnet), beskyld for vold mot barna,trussel mot barna, seksuel ovegrep (blei anmeldt av eksen og barneverne i fars kommune i 1989 for seksuel overgrep på de to elsdte som budde hos faren, grunnen til anmeldes var at barnet på 9 år hadde tatt på brystene til stemoren blei frikjent og det blei aldri noe rettsak) påført barna ADHD,siden hun selv hadde budd i forsterheim som barn blei hun automatisk overført hun omsorgsvikt til sine egne barn.brukte avlastinghjem mot henne, og siden nektet barnevernet at hun samarbeited med dem og mye mer.

Min venninne liker ikke alkohol, aldri brukt vold og trussel og aldri brukt narkotika, det blir vel det neste som hun blir beskyldt for vil jeg tro.

Det samme sier barnas hennes og, men barna blir ikke hørt, ikke i retten en gang.avlastingshjemme blei heller ikke hørt.

BARNA VIL HEIM!!

Og heller ikke lett for henne når hun har to ekser som lager helvete hele tiden og lyver som de gjør.

Alle hennes barn har diagose Adhd og to av dem er lett psykisk utviklingshemmet.

Dem to eldste har endelig forstått sannheten om faren og har ikke kontakt med ham.

Så ikke kom her og fortell meg at barneverne gjør en god jobb nå dem kan beskylde min venninne for alt dette for å ta barnas hennes.så fortell meg hva er barnas behov og hva er egentlig omsorgsvikt?

Loven må endres slik at barnevernet ikke har den makten de har i dag og for det andre så er det ikke rettskraft i norge.

Hva mer vondt skal min venninne oppleve?

Skrevet

JEg bare elsker barnevernskritikere som ikke har noe saklig belegg for sine innsigelser jeg.

*gjesp*

Skrevet

Det er vel med barnevernet som med de fleste andre arbeidsplasser, det finnes kompentente og mindre kompetente mennesker...

Skrevet

Barnevernet alene kan ikke forhindre at mor og barn treffes. Da må det også foreligge dom i fylkesnemda.

Barnevernet alene har derfor ikke makt slik du mener.

Mor kan anke dommen i fylkesnemda og få saken vurdert på ny mange ganger får endelig vedtak foreligger.

Og husk,moren i alvdal saken ble også trodd som uskyldig av sin venninne.Nå er hun dømt i retten!

Skrevet

19.55

Dette er DIN vennine, og beklager å si det - men du får bare 1 versjon av saken - din veninne. Hva vet du om hvilke opplysninger barvevernet besitter?

Skrevet

Alenemor med 4 adhd barn og 2 lettere psykisk utviklingshemmet?

Beklager, jeg hadde invitert barnevernet inn!

Skrevet

Men det forferdelige her er at hvis mindre kompetente mennesker fra barnevernet går inn og fjerner barna fra foreldrene, så kan de ha ødelagt livene til både store og små! Det skjer jo gang på gang, og hver gang noen forsøker å kjempe mot barnevernet, kommer disse allviterne og sier "nåååh, dette er jo bare din side av saken, det er nok opplysninger her du ikke forteller"...Så det er jo dødfødt i utgangspunktet!

Hadde noen forsøkt å ta fra meg mine barn hadde jeg vært villig til å leve i et glasshus midt på torget slik at alle hadde hatt fritt innsyn og kunne se alt jeg gjorde (nå hadde jo ikke dette vært bra for barna det heller), jeg ville gjort alt for å bevise min uskyld. Men det virker som man ikke får sjansen til det. De er innom på besøk i ny og ne og kritiserer "funn" man ville funnet i alle normale hjem. De burde heller ha kommet og bodd hos folk en uke, hvis de vurderer å gjøre noe som alvorlig som å fjerne barna fra foreldrene.

Skrevet

21.07: Det er ikke barneverntjenesten som bestemmer om en omsorgsovertakelse skal gjøres, det gjør fylkesnemnda. De er en uavhengig instans. Videre kan slike avgjørelser ankes til rettsvesenet.

Videre skjer det ofte at man har sakkyndige i hjemmet eller at foreldre og barn bor på utredningsinstitusjoner før man tar så alvorlige beslutninger, sånn apropos "bodd hos folk en uke."

Hvilke funn tenker du på som finnes i alle normale hjem og kan danne grunnlag for en omsorgsovertakelsessak?

Skrevet

Det sies at man skal samarbeide med Barnevernet, men de kommer med masse forslag for å gjøre sjefen sin fornøyd. Sier man ja til å bli vurdert av sakkyndig psykolog og ja til diverse hjelpetiltak, sitter man der "i ei suppe" det er vanskelig å komme ut av.

I forhold til hasj, får vel Barnevernet en del meldinger om f.eks. familiefedre som er blitt ransaket under diskotek-razziaer, og blitt tatt med hasj.

I slike tilfeller har man jo bevis på besittelse av hasj. Hva gjøres der politiet har funnet hasj på en far eller mor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...