Gå til innhold

Har jeg grunn til å være skuffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 barn, venter nummer 5 om noen uker, og i dag kom min mor og fortalte at hun og min far drar til syden, og kommer hjem 1 uke før min termin.. 2,5 uker før UL termin..

De hadde på forhånd lovt oss å stille opp som barnevakt under fødsel.. Ok, jeg har gått så og si til termin med alle, den ene ble født 5 dager før termin, men allikevel kan man jo ikke garantere at det blir slik denne gangen også.

Jeg må innrømme at jeg har slitt med mange vanskelige tanker forut for hver fødsel (etter den første, som ble traumatisk), så tankene rundt selve fødselen i seg selv sliter på meg, og nå skal jeg i tillegg bekymre meg for at jeg kan risikere å måtte møte denne situasjonen, som jeg gruver slik for, alene.

Det er ingen andre som kan passe barna, så det er ikke noe alternativ, med mindre fødselen skjer akkurat i tidsrommet de er i bhg/skole. Det har imidlertid aldri skjedd meg tidligere.. Huff, jeg blir så skuffa, synes det er så unødvendig å utsette meg for denne ekstra belastningen, til syden kan de da vel dra restn av året??

Jeg vet jeg burde vært glad for at de i det hele tatt stiller opp, at jeg ikke kan kreve noen ting etc, men allikevel da, var ikke dette unødvendig?

Mamma mente det ikke var noe problem, for hun tok utgangspunkt i min UL termin, og mente jeg ikke kom til å føde før, jeg hadde jo ikke gjort dette tidligere??

Hva synes dere? Har jeg grunn til å være skuffet, eller er jeg helt på bærtut hormonelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snakk med naboer ellr noe. er jo en elt spesiell situasjon, så må da være noen som kan stille opp.

Skrevet

Huff. litt dårlig planlagt i grunn, hvertfall om foreldrene dine har hvert forberedt på å stille opp.

Ellers kan jeg bare anbefale at du gjør som jeg gjorde når jeg fikk nr 5, kjørte barn til bhg og skole, dro på føden, var hjemme igjen etter 4 timer og kunne ta i mot skolebarn og hente bhgbarn. Kanskje litt vrient å planlegge, men det er jo lov å håpe at man kan legge planer.

Vi 5 barnsmødre har blitt flinke til å planlegge og organisere med åra ;o)

Nei, du får ha lykke til, jeg håper det ordner seg for deg på den ene eller andre måten.

Skrevet

Føler ikke jeg kan spørre naboer om å være tilgjengelig 24-7, og det er for mye å spørre om at noen kan passe 4 barn. Alternativet er, slik jeg skrev innledningsvis at jeg drar i fødsel alene..

Og skjer fødselen raskt (slik jeg har opplevd tidligere), er det heller ikke tid for omplassering av barn når det hele først er i gang..

HI

Skrevet

Takk takk, 21:53.

Mener du at du dro i fødsel, for så å hente barna på bhg/skole 4 timer etter fødsel..?

Ja, hadde jeg kunne planlagt fødselen så godt, hehe..Har enda ikke føds i bhg/skoletid, jo, han siste kom halv 4, så hadde kanskje rukket å fått klipt navlesnora før bhg stengte..

Ja, mamma og pappa hadde på forhånd tatt på seg å skulle passe barna under fødsel, og jeg hadde enda sagt at jeg ikke tør å dra 2 timers kjøretur unna hjemmet i tidsrommet de er borte, pga jeg i verste fall da ikke vil nå sykehuset.

Skrevet

beklager, men min sympati får du ikke... Foreldrene dine lever sitt eget liv, og har derfor rett til å gjøre som de vil..

Skrevet

Takk for den, 22:00.

Jeg vil imidlertid legge til at min far er en stor pådriver til at vi skulle få så mange barn, han maser allerede om barn nummer 6, ikke at hans ønsker skal ha innvirkning på denne saken, men iom jeg gir ham det han ønsker seg mest, så hadde det vært gledelig om han kunne prioritert å stilt opp når jeg trenger det mest:-)

HI

Skrevet

Syns ikke de skal stoppe opp sitt liv bare fordi KANSKJE trenger barnevakt da. Har du født til termin alle 4 gangene før, er det stooor sannsynlighet for at du gjør det igjen!

Skrevet

En annen ting er at jeg i utgangspunktet ikke kan forvente at de stiller opp, men de hadde jo lovt å stille opp.. Spørsmålet er vel heller om tidsrommet de kalkulerer med at fødselen kan skje er godt nok.. Noe jeg ikke føler det er..

HI

Skrevet

Jeg har opplevd det samme med moren min. Jeg ble veldig skuffet når hun fortalte meg om at hun skulle reise. Og det ble ikke bedre da jeg spurte om broren min og dama kunne stille opp hvis noe skjedde mens hun var borte. De bor 5 min gange fra oss. Fikk som svar av dama at det var greit hvis fødselen startet på en hverdag for i helga er de aldri hjemme. Og det var heller ikke snakk om å reise hjem for å passe storebror mens vi dro på føden. Det ville tatt dem under 1 time. Men så har de aldri tenkt på noen andre enn seg selv, og har ikke barn selv. De har hatt minimalt med sin nevø og niese å gjøre.

Skrevet

Jeg fikk først 3 nattbarn, så et lørdag formiddagbarn og da nr 5 var i anmarsj passet alt j*vli dårlig så en fredag formiddag når søsken var opptatt på skole/bhg var ypperlig. Jeg rakk å både levere og hente.

Skikkelig smart, hvertfall veldig praktisk. De 4 første kom foresten fra 2-8 uker for tidlig, den siste kom 3 uker etter MIN termin. Monsterbaby ;-)

Jeg er helt sikker på at dette klarer du å planlegge :-)

Det var forresten mange barn (og voksne) som syntes det var kult at jeg kom å henta unga uten mage.

Skrevet

Glemte å nevne at guttungen ble født 3 uker fortidlig og moren min skulle komme hjem 2 uker før termin med jentungen.

Skrevet

22:09: Hvordan greide du å planlegge dette? Fikk du fødselen igangsatt?

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å planlegge dette jeg:-(

HI

Skrevet

22:11- hvordan gikk det under fødsel med deg? Fikk du barnepass?

Min mann er så opptatt av at han SKAL være med på fødselen, og mener i verste fall at barna skal være med på sykehuset, virker som han mener de kan passe barna der..

Skrevet

Stengt tatt er det vel kun én person som SKAL være med, og det er vel deg;) Tviler på dere finner noen som kan passe dem på sykehuset. Med nedskjæringer etc er man vel heldig hvis man får ha en jordmor inne hos seg;) Sitter liksom ingen klar for å passe barn. Mannen får vente hjemme med barna til han får levert eller får noen til å passe de.

Skrevet

Det passet rett og slett ikke før, blei ikke igangsatt nei. Tror psyken vår kan være litt medgjørlig iblandt.

Skrevet

Hvis hun hadde kommet til feil tid så måtte jeg nok ha dratt alene. D.v.s at han hadde kommet så fort han kunne. Prøvde også å forberede meg mentalt på det, men nå kom hun til terminen. Også har jeg med begge startet med rier 2 dager før fødselen har startet, så vi hadde kanskje klart å finne en annen løsning.

Men jeg husker skuffelsen jeg følte da, og forstår godt at du føler det nå.

22:11

Skrevet

Ja, jeg sa det til mamma også, det er jo ikke verre enn an jeg må forberede meg på å dra alene i fødsel..

Men dette er en helt forferdelig påkjenning for meg, i tillegg til tankene jeg sliter med rundt selve fødselen, men det kunne jeg selvfølgelig ikke "straffe" mamma med å si.

En ting er i alle fall sikkert, ender jeg i fødsel alene, skal min far få høre det TYDELIG at han ikke skal nevne flere barn for meg, jeg er da mer enn ferdig! Å utsette meg for slike psykiske belastninger gjør jeg ikke flere ganger, kjenner nemlig jeg blir sint av hans "ønsker og forventninger" til mange barnebarn dersom han ikke klarer å prioritere bort en sydentur i 4 uker.. Jeg går tross alt mer eller mindre "syk" i 9 måneder for hvert barn, og kan absolutt ikke reise noe sted som helst jeg heller de siste ukene.. Ja, jeg ønsker meg mange barn selv også, men hadde nok aldri fått så mange dersom han ikke hadde hatt så store ønsker om det, og hadde en tro på at han og mamma ville stille opp når jeg trengte det mest.

HI

Skrevet

hva med at en venninde, kamerat, eller søsken av dere kan passe barna, eller bli med på fødselen? du kan jo også gjøre gjentjeneste når noen trenger:) så spør litt rudnt om kring, kan jo være at noen syns det er hyggelig å bli spurt;)

Skrevet

Send dem hit, jeg kan passe dem.

Hilsen den andre 5 barnsmamman

Skrevet

Jeg går og vagger her på overtid med nr 5, har gått overtid med 3 av de andre, så ikke sjokkerende. Og mest sannsynlig så kommer du til å gå til termin som du har gjort før.

Om du har grunn til å føle deg skuffet? ....jta....du har jo lov til å føle det, men på samme tid så har jo din mor regnet med deg og at hun kommer hjem til termin.

Du må lage en liten kriseplan for de ukene før, sånn i tilfelle. Snakke med en nabo/veninne om du kan tilkalle dem på nattestid, sånn just in case. Og går det ikke så går det ikke, du har jo gjort dette før.

Skrevet

Føder du før de kommer tilbake fra ferie, så får mannen din passe ungene. Enkelt og greit.

Og jeg synes det er underlig av en voksen person å ansvarliggjøre faren sin i valg av antall barn. Du er voksen. Ditt valg.

Skrevet

Det syns jeg var dårlig gjort av foreldrene dine.

Skrevet

Du kan ikke kreve at dem skal være der 24/7 heller da..

Selvom de har sagt de skl være barnevakt, så tror jeg ikke de tenker på om de er borte frem til termin..

Skrevet

Enig, syns også den virker litt underlig. Kanskje besteforeldre kan mase seg til to barn;) men man får ikke 5 barn fordi faren ens vil det. Og fordi han har "lovt" å sitte barnevakt. De kan jo ikke akkurat leveres tilbake da, hvis han av en eller annen grunn ikke kan stille opp. pussig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...