Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Mannen min har barn med exen. Ei jente som går på skolen og en gutt som begynner på skolen til høsten. Barna er annen hver uke hos oss og hos mor. For to år siden flyttet mor til nabobygda som ligger 30 min med bil unna, og barna ble flyttet til bhg og skole der. (Noe motvillig fra vår side, men da truet mor med at vi ikke kunne ha 50/50 ordning lenger) Så hver morgen/ettermiddag i vår uke henter vi barna før og etter jobb på skole og i barnehage. Veldig stressende til tider, men greit nok... Nå er jenta for gammel til å gå på SFO, noe som fører til at hun er ferdig før vi er ferdig på jobb. Vi tenkte at det kanskje kunne være mulig at hun gikk til mor (10 min fra skolen) og gjorde lekser hjemme der, før vi hentet lillebror i barnehagen og plukket henne opp. MEN NEIDA. Det er visstnok umulig fordi det er "FARs" samværsuke. Så jenta må ta 3 busser hjem til oss fra skolen, og bruker dermed 1,5 time hjem! Det er rett og slett umulig for oss at en slutter på jobb kl to annen hver uke, så det er den eneste ordningen som fungerer.... Jeg blir så matt! Fatter ikke hva mor tenker med heller - den eneste som lider under dette er den stakkars jenta. Men her skal vi demonstrere, sier far noe så truer hun bare med at barna får være hos henne 100%. Fy fan av og til lurer jeg på hva voksne folk tenker med....! Det var dagens utblåsning!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Stakkar jente! Merkelig at moren synes det er ett problem at jenta går hjem til henne etter skolen. Kan bare ikke forstå at det er mulig.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Enkelt og greit, dere bor for langt unna hverandre til å ha 50% hver.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Når der er fars, eller mors, uke så er det far, eller mor, som må sørge for henting, bringing, barnepass osv. Greit nok at man burde kunne være litt fleksibel, men jeg tenker at kanskje mor ønsker å gjøre ting etter jobb og ikke vil dra rett hjem når det er fars uker og far som skal sørge for ungene. Mor blir veldig låst med en slik ordning som dere vil ha.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Enig. 50 50 passer nok ikke for dere. Stakkars barn...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 He,he morsom dame dette;) Dere bør ta dette på familiekontoret fortere en fortest..Dere burde tatt kontakt allerede da hun ville flytte for mest sansynlig så hadde dere fått hoverdansvaret siden det var mor som valgte og flytte og at hun dermed måtte flytte barna fra trygge omgivlser som skole, bhg og sfo. Hadde dere gått videre med dette så hadde mor blitt taperen... Ikke la hun tru på denne gangen ta kontakt med familliekontoret og advokat. Siden dere har 50/50 deling så er det jo ingenting som tilsier at mor har mere rett på 100% omsorg enn det dere har..Mor bruker dette som herseteknikk og hun vet at far er redd for og miste samvær. Kynisk og egoistisk dame som KUN tenker på seg selv.. Ikke dans etter hennes dans men sett foten ned!!!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Stenger sfo halv tre??? Dere kan jo evnt søke om utvidet åpningstid. Skjønner at det er klønete, men skjønner også mor i dette tilfellet. Når det er deres uke, er det dere som har ansvaret og om hun skal ha jenta hver dag etter skolen og ha alt ansvaret for lekser osv, så kan hun jo like godt ha jenta full tid...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Enig med 12:44. Fatter ikke at dere som foreldre kan sette barna i en slik situasjon!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Så mor er ego fordi hun ikke stiller som barnevakt på fars uker??? hahaha!!!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Jenta er gammel nok til, og har ingen problemer med å være alene hjemme i 1,5 time. Så det synest jeg ikke er en unnskyldning egentlig..... Mener dere virkelig at vi skal kutte ut en 50/50 ordning som ellers fungerer greit? Da er jo uansett mor "låst" HVER uke.... Far er heller ikke særlig interessert i å si fra seg den ordningen. Vi prøver virkelig å være fleksible!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Ja lett for barna er det nok ikke men det er mor som har laget sitvasjonen da. Når man har barna delt 50/50 kan man ikke bare flytte å gjøre dette umulig for den andre voksene. Da har man faktisk valgt å bli der man er. Det er litt for lett for mor å flytte og deretter true med at hun skal ha barna hele tiden. Da bør hun faktisk om mulig klare å være litt rund i kantene for datterns skyld. Jeg regner med at jenta som er for stor til sfo og stor nok til å ta 3 busser alene, er alene hjemme disse timene når hun er hos mor. Dermed så burde det vel ikke spille noen rolle om hun var alene i huset et par timer når hun skal være hos faren. Hi har hun ikke venninner hun kan være med hjem etter skolen innimellom? Eller annen familie som kan hjelpe til så hun ikke trenger å ta bussen hver dag?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Dere prøver ikke å være fleksible. Dere forventer at mor skal stille opp på fars uker og det er faktisk urimelig av dere. Det er dere som har ansvaret for ungene og da er det dere som må lage ordninger som fungerer. Dere kan ikke lene dere på mor og forvente at hun skal stille opp når dere ikke kan eller ikke har tid. For om det er slik så kan mor likegodt ha ungene alle ukene og dere ha samvær i helgene - når dere har tid. 12:45
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Det er ikke snakk om at mor skal være barnevakt! Bare at jenta kan gå hjem og gjøre lekser til vi kommer å henter. Mor jobber fra 9-16 også de ukene hun har barna, så jenta er alene hjemme de 1-2 timene det er snakk om de ukene hun har barna også! HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #15 Skrevet 23. februar 2011 Veit du, dere kan, med samarbeid løse dette på en skånsom måte for barna, men hjelp av litt velvilje og med kommunen. Om din mann og hans x har hvert sitt barn boende hos seg (folkeregisteret) og samtidig kjører 50/50 har faktisk barna krav på skolebuss/taxi hjem til dere. Undersøk saken du.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #16 Skrevet 23. februar 2011 Jo det har hun, hun tar ikke bussen hver dag - vi prøver å finne løsninger. Men vi kan jo ikke basere oss på andre på fast basis :/ HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #17 Skrevet 23. februar 2011 hmm.. Der ER jo faktisk far sitt ansvar den uka jenta er hos dere. Jeg kan forstå mor, hun blir jo som en annen har nevnt, låst hver eneste dag, hver uke. Siden begge barna går på skole/bhg i gangavstand fra mor, og langt fra dere, kanskje dere skal vurdere å flytte dere også? For barnas skyld? Så slipper jenta en stressende hverdag, dere slipper konflikter med mor, får en mindre hektisk hverdag(les:barna), barna får mamma og pappa i nærheten... Syns heller ikke det virker som 50-50 passer for dere. det passer ihvertfall ikke for barna.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #18 Skrevet 23. februar 2011 Må si at jeg holder med mor i dette tilfellet? Hvorfor i all verden skal hun ha en 50/50 ordning hvis jenta skal være hos henne hver dag? Man får ingen støtte som enslig forsørger dersom man har den ordningen som dere har i dag. Hvis jenta skal være hos moren noen timer hver dag, så hade jeg også krevd en annen prosentfordeling som gjenspeieler hvor mye jenta faktisk er der slik at jeg hadde fått de støtteordningene som finnes for enslige forsørgere. Det er nok du/dere som er urimelige i dette tilfellet her!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #19 Skrevet 23. februar 2011 Må si at jeg holder med mor i dette tilfellet. Hvorfor i all verden skal hun ha en 50/50 ordning hvis jenta skal være hos henne hver dag? Man får ingen støtte som enslig forsørger dersom man har den ordningen som dere har i dag. Hvis jenta skal være hos moren noen timer hver dag, så hade jeg også krevd en annen prosentfordeling som gjenspeiler hvor mye jenta faktisk er der slik at jeg hadde fått de støtteordningene som finnes for enslige forsørgere. Det er nok du/dere som er urimelige i dette tilfellet her!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #20 Skrevet 23. februar 2011 Dere burde gjort noe med dette for lengst. Barna vil neppe flyttes til dere nå da dagens situasjon teller mye. Om det er mor eller far som har stelt istand situasjonen har lite å si. Barna vil lide under dette. Tenk for en stressende hverdag da. Selv om de må gå til moren for å gjøre lekser der må de etterpå reise til dere. Tenk å bo slik annenhver uke. Håper noen tenker på barna hos dere en dag. Slik det er nå er det skammelig.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #21 Skrevet 23. februar 2011 Hmmm....gjeldet dette også når vi bor i ulike kommuner...? Vurderer virkelig å betale en taxiordning privat. Solig innhogg i økonomien, men sånn vi har det nå kan vi ikke ha det... :/ Til de som synest det vi bor for langt fra hverandre til en 50/50 ordning - det er da virkelig mange barn som bor en halvtime fra skolen? HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #22 Skrevet 23. februar 2011 Dere burde gjort noe med dette for lengst. Barna vil neppe flyttes til dere nå da dagens situasjon teller mye. Om det er mor eller far som har stelt istand situasjonen har lite å si. Barna vil lide under dette. Tenk for en stressende hverdag da. Selv om de må gå til moren for å gjøre lekser der må de etterpå reise til dere. Tenk å bo slik annenhver uke. Håper noen tenker på barna hos dere en dag. Slik det er nå er det skammelig.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #23 Skrevet 23. februar 2011 Har dere spurt jenta om hva hun synes om ordningen med først og skulle gå hjem til mor og så bli hentet av far? Hvordan skal hun kunne få være med venner? Hva med trening, hjelp til lekser, fødselsdagsselskaper ol? For meg høres ordningen elendig ut for henne. Skal dere ha 50/50 tror jeg dere bør bo i samme skolekrets eller i det minste så nær hverandre at hun uansett kan gå hjem fra skolen. Dere eller mor kan flytte. Hvis ikke synes jeg dere må ta avgjørelsen om at jenta fortjener et fast hjem, om det skal være hos dere eller hos moren må dere bli enige om. Stakkars jente. En ting må være at det er vanskelig å bytte hjem hver uke, men å skulle innom begge freldrene hver dag grenser etter min mening til barnemishandling selv om det er gjort i beste mening.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #24 Skrevet 23. februar 2011 her er jeg enig med HI: Mor er ufattelig vrang og urimelig. HVorfor i herrens navn kan ikke jenta sitte hjemme hos mor og gjøre lekser de få timene til far/bonusmpr får hentet henne? Kan bare ikke fatte at at det er noe problem - at folks skal være så firkantet og tvilholde på at at "det er fars uke så da er det ikke mitt problem". Det hadde jo ikke kostet henne en kalori å være medgjørlig i dette tilfellet, og det e rkun ett menneske som lider når mor skal stå på sitt, og det er barnet.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #25 Skrevet 23. februar 2011 Dette handler ikke om penger! Både mor og vi har GOD økonomi. punktum. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå