Gå til innhold

Dersom stedatteren min setter frem krav om bidrag etter fylte 18 år, har hun ikke en far mer enn på papiret


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, men i en familie må man ta hensyn til hverandre. Og hun er voksen nok til å forstå det om faren setter seg ned og prater med henne på en ordentlig måte og forklarer.

Hvorfor kan hun ikke søke om stipend fra lånekassen først?

Om hun ikke får det, er jo saken kanskje litt anderledes.

Men fortsatt, hva er galt med å få litt og tjene resten selv?

Og er det bare skillsmissebarn som kan kreve dette? Og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går da sterkt ut ifra at dersom hun har krav på stipend fra lånekassen, så har hun søkt om dette allerede. (for en hjemmeboende elev på vgs er det 1500 pr mnd eller noe sånt)

Det er skillsmissebarn som kan kreve dette fordi i en familie hvor mor og far bor sammen har de også felles økonomi og er to om å dra lasset. Er det så vanskelig å forstå, da??? Herregud!!! Det er da også begrenset hvor mange timer i uka man kan jobbe når man går på skole. Er hun 18 år regner jeg med hun er på sitt avsluttende år noe som kan være krevende nok i seg selv. Å gå på skole 5 dager i uka og jobbe de to resterense i tillegg til alle ferier er beintøft! INGEN vanlige arbeidstakere ville akseptert å aldri ha en fridag.

Tror ikke du som stemor og faren hennes tenker igjennom hva det er dere faktisk nekter henne ved å oppføre dere som dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nemlig. Du klarte deg fett fordi du bodde hjemme... Og hadde TO foreldre hjemme som tok seg av de faste utgiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg 14:11 HI.

Men hvem har sagt noe om å jobbe hver helg og alle ferier?

Jeg snakker om å jobbe litt. Jo det klarer man fint.

Hvorfor kreve uansett, bare fordi man kan? Selv om man VET at pappa har dårlig råd og flere andre barn som er yngre og ikke kan jobbe?

Dessuten ville jeg som sagt si at jeg kunne betalt endel, om hun ville bidra selv ved å jobbe litt.

 

Kan ikke skjønne hvorfor hun ikke skulle få stipend? De fleste har rett på det. Og 1500 kr i måneden rekker lenge når man ikke betaler leie eller mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg søkte om utvidet barnebidrag etter jeg fylte 18 år da jeg fortsatt gikk på vgs. men jeg fikk ingen alternativer om å kunne bo hos noen av foreldrene mine. det tok nesten 10 år før faren min ville ha kontakt igjen. forskjellen her er vel at han er mangemillionær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med dette er vel at man skal kunne bidra litt til økonomien hjemme når man plutselig bor sammen med mor som ikke lengre mottar bidrag fra far, men fortsatt har en tenåring å forsørge all den tid hun går på skole???

Og det jeg mener er at om man skal greie det, så må man faktisk jobbe all fritid man har fra skolen. Jeg snakker her av erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså barnet får jo mat og annet nødvendig så lenge det bor hjemme i de fleste tilfeller? Mor kjøper mat når "barnet" er der og far på sine dager. Og litt nye klær når det behøvs må vel kunne gå an å bli enige om? Busskort og. Er det virkelig nødvendig av datter å gå via NAV og kreve en viss sum?

 

Poenget er uansett: søk stipend før du begynner å kreve penger av dine foreldre etter du er blitt myndig! De fleste får da det. Fatter ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de fleste får det. Og jeg gjentar 1500kr pr mnd.

Bor jenta fulltid hos mor sier det seg selv at mor betaler mesteparten av mat og strøm hun bruker. Eller bor denne jenta 50%hos far også kansje?

Jeg måtte iallefall stå for alt av klær, sminke osv selv etter at moren min mista bidraget. I tillegg kom busskort, skolebøker og materiell, telefon og andre løpende utgifter. Måtte bl.annet ha en ny PC iløpet av det siste skoleåret og det tok nesten knekken på oss. Fikk halvparten i julegave hos mamma, men det ble en kræsj for meg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI - for en lodott av en mann du har! Hvem er det som presser barnet sitt på det viset - for penger?

 

Har man satt barn til verden, så har man ansvar for dem til de kan forsørge seg selv, iallefall er det det normalt oppegående, omsorgsfulle og gode foreldre gjør. Det er ikke slik at man kan fraskrive seg ansvaret for barnets ve og vel på 18-års dagen, enten man er en fraskilt far eller et gift par. barna dine har du ansvar for så lenge de trenger deg.

 

Hvordan kan han sette penger opp mot forholdet til datteren? Det er jo helt klart hva som er viktigst for han, og det er pengene. Kun en ynkelig mann gjør det, og du er tydeligvis ikke et hakk bedre som ikke klarer, eller ønsker, å fortelle ham hvor idiotisk dette er. Om datteren ser hvor patetisk og kynisk han er nå, så gjør hun rett i å kreve bidrag og heller forsake forholdet til han, han er neppe mye verd som far og forbilde uansett.

 

En annen mulighet om han er lei av å ha dårlig råd, er å ta seg en ekstra jobb så han kan forsørge de barna han har vært med på å lage, uten å legge ansvaret for pengetrøbbelet sitt på ei jente som ikke har bedt om å bli født eller bli skilsmissebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barnet har blitt 18 år mener denne pappaen at nå skal mammaen, som barnet bor hos, alene sørge for mat, strøm, klær, tellerskritt, internett osv til datteren hans. Han skal ikke betale bidrag lenger, mammaen får ikke barnetrygd lenger, men fø på datteren hans alene det skal hun klare?

 

At en far kan være så egoistisk er helt ubegripelig for meg.

 

Det er da en selvfølge at mor og far i fellesskap sørger for barnas behov til de er ferdige med videregående. Hvis far synes det er så utrolig vanskelig at jenta skal råde over bidraget selv så kanskje han kan avtale å fortsette betale til mammaen om han synes det er bedre. Men at han skal true med å avskrive hele datteren sin fordi han må hjelpe til å forsørge henne er helt hårreisende.

 

Ikke engang foreldre med narkomane eller kriminelle barn vil avvise de på denne måten, og denne pappaen vil gjøre det fordi han må betale bidrag til jenta er ferdig på videregående.

 

Våkn opp! ALLE som setter barn til verden har plikt til å forsørge dem til de er ferdige med 12 års skolegang. Hadde jenta bodd hos dere hadde det blitt MYE dyrere hver måned enn det bidraget, en tenåring er dyr i drift, det burde han ha tenkt på før han fikk barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er påfallende at dere alle mener man er ferdig med forsørgeransvaret for barna når de er ferdige på vgs.

Jeg om min mann tar høyde for at barna kan trenge hjelp etter det. Min mor ble alene som 40 åring.I ett altfor dyrt hus hun valgte å beholde pga oss barn.Det var det eneste hjemmet vi kjente og hun ville skåne oss for ytterlige påkjenninger. Hadde ikke min mormor hjulpet til økonomisk ville moren min aldri klart dette.

 

Man har faktisk ansvar for barna hele livet:-) (mener jeg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...