Gå til innhold

Dersom stedatteren min setter frem krav om bidrag etter fylte 18 år, har hun ikke en far mer enn på papiret


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at man såklart ønsker å bidra økonomisk selv om barna har fylt 18 år, og man betaler såklart mat og hjelper til med klær etc. Men en 18-åring bør betale alt av luksus selv, og bo hjemme til videregående er ferdig såfremst det er mulig. å betale 8000 i måneden for en forelder til en 18-åring er jo helt latterlig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står da ingen steder at denne tenåringen flytter hjemmefra for å få penger av sin far?

 

Jeg forstår det som at dette et et skilsmissebarn som bor hos sin mor og går på videregående skole. Faren har til nå betalt bidrag til mor. Når barnet blir myndig og fremdeles går på videregående (og bor hos sin mor) har hun krav på bidrag til hun er ferdig på skolen.

 

Er veldig merkelig at faren ikke vet om dette synes jeg, de fleste foreldre må da vite at man betaler bidrag til ungen er ferdig på videregående. Til og med jeg som hverken er skilt eller er skilsmissebarn selv vet da det.

 

For meg er det også veldig merkelig at en far ikke er villig til å betale bidrag frem til hun er ferdig på skolen. Vil han virkelig at hun heller skal ta opp studielån? Vil virkelig en pappa at datteren skal sette seg i gjeld til lånekassen allerede før hun er ferdig med videregående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bursdag før juli og går 3 årig vidregående fyller man 18 andre semester av siste år. yrkesfag er 2 år på skole og da er man 17. det ville jo da eventuelt være de som bruker alle fire år man har krav på som hadde hatt noe serlig utbytte av dette da. nå vet ikke jeg hvordan mnd denne jenta fyller 18, men det er jo ikke så lenge dette ville gjelde.

 

men så er jeg også av den oppfattning at har man fylt 18 og vil flytte hjemmefra får man ta konsekvensene av det selv og skaffe seg en deltidsjobb å lære å ta annsvar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis flere her som ikke skjønner bæret av hva dette dreier seg om. Det er ikke snakk om barn som vil flytte hjemmefra og krever masse penger fra foreldrene sine. Det er heller ikke snakk om gifte foreldre som har en attenåring i hus. Dette er utelukkende snakk om barn med skilte foreldre, hvor mor har mistet det vanlige barnebidraget far hittil har betalt da barnet ble myndig. Da har barnet rett på fortsatt barnebidrag utbetalt til seg selv frem til vedkommende er ferdig på videregående. Dere som sier at "mye vil ha mer"... Reality check? Jeg har aldri vasset i penger selv om jeg er skilsmissebarn. Jeg bodde etter skilsmissen i en toromsleilighet med min mor og katten min, fikk min første ordentlige deltidsjobb da jeg var 15, og hadde egen inntekt gjennom hele videregående også. Likevel var det selvfølgelig bare rett og rimelig at min far skulle betale bidrag til meg til jeg var ferdig på vgs. Han mente nemlig, som sant var, at de pengene jeg jobbet for ved siden av skolen skulle gå til meg og mitt, og ikke til obligatoriske penger som hadde med skolen å gjøre - altså bøker og lignende. At jeg skulle ta ansvar for alt dette selv kun fordi jeg hadde fylt 18, når min situasjon ellers var uforandret, var for min far aldri et tema. Situasjonen er den samme, økonomien er den samme, hvorfor i all verden skulle jeg og/eller min mor få tilsvarende høyere utgifter utelukkende fordi jeg ble 18?

 

Anonym 18:34, nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på. Det at en frivillig kan flyte ut og kreve foreldrene for penger synes jeg ikke er ok, men at barn som har skillte foreldre og går på VGS har krav på dette av gode grunner.

 

 

HI:

Kommer dere til å kaste ut barna dere har sammen den dagen de fyller 18? Blir dere skuffet og kutter kontakten med dem om de ikke har inntekt til å forsørge seg selv og egen leilighet klar på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 18.30 nr.2 her.

 

Jeg er verken bidragsmotaker for unge eller skillsmissebarn, men syns like vel han ikke er mye til far om han ikke støtter økonomisk til ungene sier er ferdige på vg.

 

Det at ungene kan søke om bidrag frem til de er ferdige på vg er ikke bare for skilte, men for par også.

 

Ser det som er selvfølge at vi skal betale for vg.utdannelse til ungene våre og etter det hjelpe der vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke det dette dreier seg om, det er jo sagt flere ganger!!!

 

I denne saken bor jenta fortsatt hjemme, og hun har krav på at far betaler bidrag til hun er ferdig med vgs, altså til hun er 19.

 

HI, det er ikke sånn at han "liksom aldri blir ferdig med å betale". For det blir han! Å betale bidrag i 1 år til, fordi han er pliktig til det, bør dere ikke reagere på. Forskjellen fra før er at nå går bidraget inn på jentas konto, ikke på morens. Er ikke det greit da?

 

Mor har tilsvarende ansvar for å forsørge jenta til hun er ferdig på vgs, men ettersom hun bor hjemme, så gjør jo mor det.

 

Å bli sint på jenta fordi hun får det hun har rett på, er å sette henne i en urettferdig situasjon!

Likedan er det galt å forvente at det er kun mor som skal forsørge det siste året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver

 

De fleste bidragspliktige menn ser frem til den dagen barna er myndige, og de likssom er ferdige med bidraget. I alle år har de måttet punget ut, og så skal det likssom aldri ta slutt.

 

så lurer jeg på hva slags menn du kjenner....

 

Jeg har aldri hørt at dette er en fellesnevner blandt skilte menn.

De fleste har vel i grunn ikke problemer med å betale for barnet sitt med mindre det feiler dem noe alvorlig i toppetasjen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lille-Pernille" Jeg reagerte også på den uttalelsen. Høres ut som alle barn det må betales bidrag for er en klump på foten.

 

HI: for det første er det jo merkelig rope ut og irritere seg over noe som faktisk er gjeldende etter lov. Syns det er merkelig dere ikke er såpass oppegående at dere viste det.

 

For det andre forventer dere at jenta når hun fyller 18 skal ha alt klart på dagen, og kalre seg selv. Merkelig holdning av noen som ser ut til selv å ha store økonomiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:39, du skjønner ingen verdens ting. Det er ingen som har sagt at dette barnet skal flytte hjemmefra. Det er snakk om at bidraget som ikke lenger skal betales til mor skal tilfalle datteren.

 

HI: Dere høres ut som forferdelige mennesker, og jeg håper ikke dere har barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far har slitt med økonomien etter skilsmissen så håper jeg virkelig at dere ikke har noen fellesbarn ennå. For har han ikke råd til å støtte datteren det siste året på vgs, så har han hvertfall ikke råd til å forsørge flere barn.

 

Dessuten synes jeg han virker barnslig. Altså han vil få problemer med å forholde seg til sin egen datter fordi han må bidra i ett år til? Altså hadde denne jenta bodd hos dere i alle år, og skulle fortsette å bo hos dere til hun var ferdig med vgs, hadde dere da krevd at hun betalte husleie, mat, strøm osv? Hadde hun seriøst ikke fått en eneste krone av dere? Eller er det mye mer surt å sende over penger direkte til henne, enn om hun hadde bodd hos dere, og hun hadde kostet dere like mye uansett....

 

Lyser lang vei at dere har ventet lenge på å slippe å betale for dette barnet. Stakkars jente sier jeg bare.

 

Og jeg er verken skilsmissebarn eller alenemor. Litt av en ugjennomtenkt påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvorfor kan ikke et skilsmissebarn søke om stipend og lån som alle andre gjør??? det irriterer meg! og skal far betale bidrag etter fylte 18 år,så skal vel mor gjøre det samme??

 

 

Støtter mannen til HI her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste familier tilbyr da barna å bo hjemme til de er ferdige med videregående skole. Er familiens økonomi pressa så finner man løsninger, bo hjemme, og jobbe litt ved siden av, stipend om dårlig økonomi skyldes lav inntekt.

Jeg hadde selv en far som tjente bedre enn bra, men som klarte å svi av alt av inntekt og verdier på børs. Snakket ikke så veldig høyt om det, men vi større barna tok da hensyn.

 

Man begynner ikke da på ørten studieretninger, og stryker på ørtne eksamener, og drar ut skoelårene til man er langt over 20.

Man begrenser seg, jobber hardt, jobber litt ved siden av, og bor hjemme.

 

Man flytter ikke ut for å bo på hybel å feste, mens man finner seg selv, og går til navi for å tvangsinnkreve maksimumsbidrag. Det får da være grenser.

 

Mine betraktninger her gjelder om man er skilsmissebarn eller ikke. Men jeg er helt for å hjelpe barna både når de går på skole, vgs, og universitetet, hjelpe dem når de skal stifte bo, og hjelpe dem og avlaste med barnebarn. Det har mine foreldre gjort for meg, og det skal jeg gjerne gjøre for mine barn. Og de fleste med høy nok inntekt til å bli bidragspliktig tenker nok likt.

 

Om man vet at familien sliter økonomisk, så gir man faktisk litt tilbake, ved å ikke bare stå på å kreve sin rett. Jeg forstår godt at han hadde blitt lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Det er da virkelig ikke vanlig å anse seg selv ferdig med forsørgeransvaret før skole er unnagjort. Folk kaster ikke barna ut med beskjed om å begynne å jobbe den dagen de fyller 18. Likedann er det naturlig å forvente at far bidrar til etter vdg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe snakk om ei jente som har tenkt å skaffe seg hybel til en verdi av 6000 per måned og kreve leie av far og mor. Sannsynligvis er det ei jente som forventer at far fremdeles skal betale en tusenlapp eller to per mnd til alt det man trenger som skoleelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men fan er det for en overskrift. Skal han svikte datteren sin fordi hun vil ha bidrag, for en ufyselig far og du som stemor. Hun har krav på det, så da får vel dere jobbe hardere så dere kan forsørge barna eller? Du kan ikke mene at en 18-åring skal stå helt på egne ben....ja ja da er vel ikke denne faren noe stort tap hvis det er den trusselen dere gir henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere syns det hadde vært helt greit om deres barn kom og sa at de hadde vært til nav for å kreve penger av dere?

Ærlig talt, denne stedatteren virker helt ufyselig. Kan tenke meg til at det er moren til denne datteren som har fått henne til å gjøre det.

 

Atpåtil vet denne datteren at dere sliter økonomisk.Glad det ikke er min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke at pappaen ikke vil BIDRA!

Forsto det som at han godt kunne bidra, men når ungen kommer og sier hun skal KREVE dette, blir det for dumt.

Og forskjellen på å kreve og på å ønske har blitt diskutert her før!

 

Jeh hadde satt meg ned med dama (for det er faktisk ingen unge lenger) og forklart at økonomien er trang. At det er flere barn å forsørge og at jeg sliter. Ville sagt at jeg kan tenke meg at vi inngår en avtale om at jeg betaler for mat (vanlig mat -ikke masse ekstra junk, men froksot, middag og kvelds hjemme), det nødvendigste av klær, og busskort, mot at hun prøver å få seg en helgejobb. Kanskje jobbe annenhver helg, eller en kveld eller to i uka.

Jeg ser det som min jobb som mamma å forberede barna mine for voksenlivet, og når man er voksen må man jobbe.

Det jeg tenker er at denne dama er gammel nok til å kunne føle empati og sette seg inn i andres situasjon. Er hun så barnslig at hun driter i at dere har skikkelig dårlig råd og hun driter i at hun har søsken, da fortjener hun virkelig ingenting!

DEt må da gå an å forklare henne ting og bli enige om noe?

 

Og hvorfor i alle dager skal det være egne regler for skillsmissebarn?

Jeg er ikke skillsmissebarn og jeg søkte om stipend da jeg gikk på vgs. Hva er galt med det? Klarte meg fett siden jeg bodde hjemme. Har lån fra vgs også, men det var fordi jeg ble syk og brukte lang tid på å fullføre skolen. For tro ikke at NAV frivillig betaler for syke ungdom så de kan få vgs!

 

Jeg forstår deg og mannen din godt hi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det jeg tenker er at denne dama er gammel nok til å kunne føle empati og sette seg inn i andres situasjon. Er hun så barnslig at hun driter i at dere har skikkelig dårlig råd og hun driter i at hun har søsken, da fortjener hun virkelig ingenting!"

 

Denne "dama", som du kaller henne, er en 17 år gammel ungdom, som går fremdeles på videregående, hun har i følge loven, krav på utvidet bidrag til hun er ferdig på videregående skole og det synes jeg er bare rett og rimelig - det skulle bare mangle at man ikke støtter de barna, man har satt til verden. Jeg synes ikke det er HUN som er barnslig her, men far som forsøker å presse sin datter til å å ikke søke om dette bidraget. Å forvente at en 17 (snart 18) åring skal bære ansvaret for farens økonomi, synes jeg er helt tåpelig.

 

Helene

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fylte 18 år, hadde jeg fortsatt nesten 1 år igjen på videregående. Jeg bodde hjemme hos mamma og hadde helgejobb, men de pengene strakk jo ikke så langt. Mamma hadde heller ikke særlig god råd, og vi prøvde å kreve min far for bidrag ut over fylte 18 år. Jeg fikk dette innvilget, men min far protesterte så heftig på dette at jeg valgte å trekke kravet.

Jeg hadde et sted å bo og mat å spise og klær på kroppen, men det var et kjempevanskelig år for meg. Jeg jobbet hver eneste helg, hadde ingen sosial omgang med venner utenom skoletiden og russetia kunne jeg bare glemme. Moren min hadde det omtrent på samme viset dette året, mens faren min plutselig hadde mye bedre råd enn tidligere.

Kan vel si at forholdet vårt ikke er noe særlig etter det, ja...

Så man kan jo diskutere hva som er retferdig og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...