Gå til innhold

Dersom stedatteren min setter frem krav om bidrag etter fylte 18 år, har hun ikke en far mer enn på papiret


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun fyller snart 18 år, og vi venter spent på hva hun velger å gjøre. Vi har en veldig trang økonomi.Og det vet hun veldig godt. Dersom hun krever det, sier han at da vil forholdet dem i mellom bli svekket. Han vil da få problemer med å forholde seg normalt til henne.

 

 

Noen som har opplevd dette?

 

 

Synes det er veldig rart at det går an jeg. Er man myndig, så er man myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har stedatter fått det hun har frav på frem til nå da?

Om det er tilfellet at alle bidrag er betalt så bør hun ikke kreve mer etter fylte 18år.

Men om ikke alle bidrag er blitt betalt så kan dette ha svekket hennes utdanning o.l. og jeg kan da forstå henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som mye til far han om han sier det.

 

Håper dere ikke har unger sammen. Du burde virkelig ikke få unger med en slik mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn hun vil være en bedriten datter dersom hun av egoisme setter ham i en vanskelig økonomisk situasjon etter at hun har blitt myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må han virkelig betale etter at hun er myndig da? Kan jo ikke stemme det.

 

 

Er det et barn med spesielle behov kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt ann på det - dersom det siktes til en situasjon tilsvarende det som sto i media for noen uker siden, så kan jeg godt forstå at foreldre vil slite med å forholde seg "normalt" til egne barn. Et "barn" på 18 kan også være bedritent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.... Så trist!

 

Glad jeg ikke har slike foreldre. De valgte nemlig å sette oss BARNA først. Og tenk, de gjør det den dag i dag selv om vi er voksne og etablerte de fleste av oss!

 

Stakkars stedatteren din, og som anno over meg sier for en bedriten far han hørs ut til å være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dere som svarer og tar datterens side i dette her. Når man er atten år gammel er man i stand til å tenke konsekvens for seg selv og andre. Om hun likevel fremmer et fullstendig urimelig krav gjennom nav, så er hun en drittunge. Hadde det vært min datter hadde jeg gjort det klart at det ikke på noen måte hadde vært akseptabelt, og at forholdet vårt ikke kunne blitt det samme etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! Hvis hun fremdeles går på videregående, hvilket virker sannsynlig, så har hun KRAV på disse pengene. Man har forsørgeransvar for myndige barn i en slik situasjon. Min far og jeg inngikk denne avtalen privat, for pappan min HAR faktisk noe mer enn skumgummi mellom øra. Eller i hjertet. Dette høres ut som en helt forferdelig grusom far. FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger fra situasjon til situasjon etter min mening - dersom barnet må flytte vekk for å gå på skole (eller den linjen barnet ønsker) så mener jeg foreldre må og skal bidra til kost/losji økonomisk. Dersom barnet bare ønsker å bo alene når det har tilbud om bolig hjemme (til og med egen hybel som tidligere nyhetsoppslag dreide seg om), mener jeg ikke det er foreldres plikt til å dekke dette når barnet flytter 500m ned i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer. Videregående er da noe man burde gjøre uansett og så lenge har foreldre forsørgeransvaret. Når faren har betalt bidrag noen år har han vel skjønt at det ikke plutselig slutter ved hennes 18årsdag? Syns det er helt greit at hun får penger til hun er ferdig med vgs, begynner hun å studere er det tid nok for å leve av lånekassa.

 

At HI har det veldig trangt er da ikke jentas feil? Er urimelig å forvente at hun ikke tar nødvendig utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med 1832,.. den regelen som kan medføre at foreldre med barn på vgs som har mulighet til å bo hjemme, men velger flytte ut kan kreve mange mange tusen i måneden fra sine foreldre... den er så rar. Og jeg skjønner godt at foreldre utsatt for det får problemer med å forholde seg til barna etterpå.

 

Eksempelet i media var over 8000 i mnd. Det er mye penger om man ikke har god økonomi. Det er jo noe helt annet når barna er del av ens egen husholdning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke snakk om et barn lenger når vedkommende er myndig? Hva feiler det dere? Klart foreldre skal hjelpe til der de kan, og være der for barna sine, men når man er atten år burde man kunne tjene sine egene penger ved siden av skolen, eventuelt søke stipend fra lånekassen. Hvis ikke kan man bo hjemme til økonomien er på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig at en fraskilt far fortsetter å betale bidrag til barnet er ferdig på videregående!

 

De aller fleste foreldre bestreber seg på at barna skal gjennomføre videregående uten studielån, og for å få til det sponser de dem med det nødvendigste disse årene. Siste året på videregående er man over 18 år og man støtter fremdeles barna økonomisk.

 

Den av foreldrene som har "barnet" boende hos seg mister barnetrygden etter at det fyller 18 år, så der er enda en grunn til at samværsforelderen skal betale bidrag enda et år.

 

Selv min gjerrige far som omtrent griner når han driter gjorde da det helt frivillig. Skulle bare mangle synes jeg.

 

Klart ungene selv kan ta seg sommerjobber, avisjobber osv for å holde seg med mobiler, dyre merkeklær osv, men så lenge de går på videregående har vi foreldre et ansvar for å forsørge dem, det gjelder også far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har betalt alle bidrag i alle år, slik som han skulle. Og hun er ikke et barn med spesielle behov som svar til deg som spurte lenger oppe.

 

 

 

Han har alltid slitt med økonomien etter skilsmissen, og han har levd trangt økonomisk for å få endene til å møtes. Han har sett frem til den dagen hun ble myndig, slik at han da skulle få det litt romsligere.Han har hele tiden hatt et ok forhold til jenta.

 

 

Her om dagen sa han at når du nå blir 18 år, og jeg ikke betaler bidrag for deg lenger, vil jeg selvfølgelig gi deg litt innimellom, når jeg har muligheten til det. Da svarte hun ham at hun ville søke om bidrag etterpå også. Hun sa at det kunne hun siden hun var skilsmissebarn. Vi ble helt paffe her. Han sjekket opp med nav om dette går an, og det gjør det visst. Han forklarte henne at dersom hun gjør det, vil han bli utrolig skuffet over henne. Det så ikke ut til å gå særlig innpå henne.

 

 

Han hadde aldri trodd dette om henne, og er dypt skuffet over henne. Jeg synesdet er dårlig gjort at fedre ikke blir opplyst om dette før barna fyller 18 år. De fleste bidragspliktige menn ser frem til den dagen barna er myndige, og de likssom er ferdige med bidraget. I alle år har de måttet punget ut, og så skal det likssom aldri ta slutt.

 

De fleste foreldre ønsker å hjelpe barna sine økonomisk etter at de er blitt voksne, men det er noe helt annet når en blit TVUNGET til det. Det burde ikke være sånn.

 

Jeg ville blitt like skuffet dersom mine barn hadde satt fram ett slikt krav mot meg den dagen de ble myndige. Så jeg forstår ham veldig godt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldre så er det, for meg, helt naturlig at man sørger for mesteparten av det økonomiske mens barna fortsatt går på skolen.

Det kunne aldri falle meg inn å si til min datter at "nå er du 18 år så nå må du betale alt selv, det gjelder også mat, husleie, strøm og alle andre ting du måtte trenge".

 

Finnes det virkelig foreldre som ikke bidrar slik at ungene kan gjøre seg ferdig med videregående uten å måtte ha en heltidsjobb vedsiden av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABSOLUTT ENIG MED ANONYM 8:32 og 18:41

 

 

Jeg som mor ville hatt problemer med å forholde meg til mine barn dersom de satte fram et slikt krav når de ble myndige. Så jeg skjønner også mannen til HI godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men problemet er jo om barnet da flytter ut fordi det ønsker det (uten å måtte pga avstand) og så krever at foreldrene skal dekke 8000 i mnd pga det... Det er ikke akkurat rettferdig. Og foreldrene har faktisk ikke noe de skulle ha sagt da. Ifølge Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser gjennom svarene her ser jeg klart og tydelig at flere av svarene kommer fra kvinner som enten er skilsmissebarn selv, eller som får bidrag for et barn selv. Veldig innlysende. MYe vil ha mer :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Han. Om mine unger gjor sant mot meg nar de er voksne,z tror jeg nok at jeg had fatt temmelig anstrengt for hold til dem ogsa.

En ting er om de had spurt meg a hjelpe til, hadde vi nok kommet til enighet. Hadde de derimot gatt rett tik nav og krevd meg for penger, som de visste jeg ikke hadde, da ville jet nok blitt temmelig lei meg.

 

Dette er en regel som som sikkert forsvinner til den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noe annet enn det HI skriver om som dreier seg om en far som ikke ønsker å støtte barnet sitt økonomisk, på lik linje med mor, mens barnet går på skole.

Den er F E I G !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:39 her:

Jeg skrev innlegget mens HI skrev sitt svar. Jeg har derfor misforstått.

 

Så lenge barnet går på videregående og slik jeg nå tolker det, fremdeles bor hjemme (hos mor?) så er det klart far skal betale. Hvem skal ellers betale for å avslutte videregående - mor alene?

 

Dette er ikke snakk om et barn som gjør noe annet enn det un har krav på. Foreldre skal betale barnebidrag/støtte til barnet er mydig, evt ferdig med videregående!

 

Denne jenta får ikke noe mer enn det alle andre barn i norge får og har rett på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man skal forsørge barna mens de fortsatt går på skole gjelder både for par og for skilte. Det står i barnekonvensjonen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...