Gå til innhold

Oppdatering - Jeg fikk innvilget keisersnitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk Willy Wonka.. Godt vi er flere som kan flire litt av svarene her :)

Jeg gjorde det veldig klart i både brevet og på samtalen at jeg visste at keisersnitt ikke var noen enklere løsning. Jeg husker selv at jeg måtte ha mye hjelp den første tiden. At det rev i arret når jeg skulle reise meg, at jeg hadde mye luftsmerter osv.

Men jeg hadde en FLOTT fødsel! Og jeg gleder meg til å kunne få mulighet til å få en like flott fødsel denne gangen!

Nå sitter gullet i magen med rumpa ned og foreløpig, så blir jo morsomt å se om han/hun snur seg før fødsel. Jeg håper jo egentlig det da :)

Jeg er helt enige i det du skriver- vi bærer barn frem, og at hvordan babyen kommer ut skal bedømme hvem som er flinke eller ikke.. jaja...

Uansett, takk for fint innlegg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer, Puppeguri!!

Ja, det er virkelig både til å flire av og bli skremt av, hvor ondsinnede og uvitende mange kvinner kan være rundt dette temaet.

Det er helt SYKT hvor bastante disse kvinnene er på at ALLE kvinner skal føde vaginalt. Lurer på om de blir like sinte og surmagede når ikke alle andre kjøper samme sofa som de, går samme utdanning som de, har samme legning som de, osv. Jo bitrere de er, jo mer lurer jeg på om de rett og slett er misunnelige på oss som føler at vi har et reelt valg mellom vaginal fødsel og ks, og at vi tar et informert valg. Fordi de gallesyre-statistikkene enkelte spyr ut om hvor sinnsykt farlig KS er, er rett og slett misvisende (jeg skal ikke utbrodere her, fordi jeg regner med du vet om statistikk-føringen på ks og at det er hastesnitt-komplikasjoner som trekker opp statistikken).

Uansett, så bra at du ike møtte så mye motstand :) Jeg sokner til St. Olavs, og de er fantastiske på fødselsangst og ks. Jeg ble virkelig møtt med respekt, og vi jobbet med angsten etter jeg fikk løfte om ks. Det ble uansett ks, og det var en flott opplevelse!! Gjør det gjerne igjen :)

Lykke til!

Skrevet

Synes det er godt at du har fått innvilget KS siden dette er veldig viktig for deg. Lykke til :-)

Skrevet

Angst kan lett bli utnytta. Det er enkelt og spillepå angst. Har sjølv klart og få sjukmelding i 3 mnd pga angst.

Når fødestuer blir nedlakt og gjort om til fødestover (ingen lege til stede)

Da komme jeg til og UTNYTTE ORDET ANGST. Tenk om det er noko gale med barnet når det kommer ut. Ja da tar det 2 timer til neste sjukehus. Det kan vere forseint det.

Skrevet

Det er bra at de hører på deg. En kvinne skal bli hørt når det handler om hennes egen kropp. Menn som opereres i penisen får vel valget om de vil eller ikke, og om de vil ha bedøvelse eller ikke.... hvorfor skal ikke kvinner ha innflytelse over sin kropp?

Kvinner som lirer av seg skremselspropaganda er bare uopplyste. De skulle opplevd angst selv. Eller fått hørt at de ikke burde få barna sine fordi de sliter med en eller annen angst. Da tror jeg de hadde holdt kjeft...

Kos deg med ks´et, Puppeguri.

Skrevet

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :) :)

Skrevet

Sterk fødselsangst kan føre til at fødselsforløpet stopper opp frodi kroppen jobber mot fødselen.

Men det vet dere vel, siden dere kan alt om keisersnitt kontra vaginal fødsel.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan glede seg over en fødsel, uavhengig av hvordan den skjer. Hva er så provoserende?

Skrevet

må jo gratulere deg for at du har fått den fødselen du behøver pga sinnet fitt :) Men jeg skulle ønske det var bedre tilbud enn KS for de med fødselangst! Hvorfor finnes det ikke skikkelig tilbud for å bli kvitt angsten og kunne føde vaginalt uten å være ødelagt av angsetn??

Jeg synes at KS er et bra tilbud, hadde vi ikke hatt muligheten til KS hadde det vært mange døde kvinner og barn :( Men jeg synes det burde være mye mer forskning på fødselsangst og også muligheter for å bli kvitt den sykdommen det faktisk er! Det er en reel diagnose, og jeg tenker med gru hvordan de kvinner som hadde dette følte seg før KS ble "funnet opp"!!

Flott at du har fått innvilget KS, for det trenger du tydeligvis når du har fått det! Men håper de i fremtiden finner bedre løsninger for de med fødselangst!

Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv :)

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Så deilig for deg at du slapp å kjempe med nebb og klør! Kan tenke meg resten av svangerskapet ditt blir litt lettere nå;)

Nok en gang har denne keisersnitt-debatten virkelig tatt av. Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at vi damer skal rakke ned på hverandre på denne måten som har blitt gjort i tråden her. Vi er alle forskjellige, og vi har forskjellige ønsker. Det må man bare godta!

Nå er jeg på den helt motsatte siden av deg jeg da;) Skulle så gjerne ønske at jeg slapp keisersnitt, og synes det er helt forferdelig. Så mitt ønske er å føde vaginalt, men pga en skade på livmoren kan jeg ikke få rier (ble oppdaget under svangerskapet). Derfor ble det ufrivillig keisersnitt med den første, og hvis jeg noen gang skal ha flere barn så må det dessverre bli keisersnitt da også. Men på den andre siden bør vi være utrolig glade for at vi faktisk har denne muligheten.

Nyt resten av svangerskapet;)

Skrevet

"Hva er så provoserende?"

Jeg tror ikke de finner det oppriktig provoserende, men det finnes ennå en del kjerringer som aldri kommer til å lære hva begrepene forståelse, medfølelse og raushet innebærer. I stedet bruker de sine små liv til å sutre, klage, beskylde, slarve og engste seg for hva naboene synes, og vet dessverre ikke hva de går glipp av ved å vise litt romslighet. Jeg synes nesten synd på dem.

Skrevet

Jeg går nå gravid med nr 2, og før jeg fikk min første sønn hadde jeg skikkelig angst! det er over 2 timer til nærmeste sykehus, må rekvirere ferge hvis det er på natten, vi har ikke følgetjeneste av jordmor her fordi kommunen har ikke råd til det. og det er 2 ambulanser som skal dekke et rimelig stort omeråde. Så jeg var trygt sagt redd for fødselen fordi ikke viste jeg om det ville være ambulanse ledig, eller om vi rakk å komme oss til sykehuset. MEN da jeg kjente anntydning til at ting var i gang ringte jeg føden og vi satte oss i bila, krysset fingrene for at jeg overlevde bilturen, Jeg var livredd da vi kom til føden, men ble møtt av bare hyggelige folk som tok godt imot meg, og jeg hadde en fantastisk vaginal fødsel. Hvorfor skal man være så forbanna pysete for noe man ikke vet hvordan er? ja såklart gjør det vondt, men vi er faktisk skapt for å kunne føde barn. Ingen fødsel er lik, så det virker helt tullete for meg å kjempe med nebb og klør som enkelte sier om ks, hvis man ikke vet hvordan det er å føde vaginalt. ber du om full narkose hvis du skulle hatt en rotfylling, om du ikke viste hva du gikk til bare fordi du er redd for å gå til tannlegen?

Skrevet

Fint at du har møtt forståelse for din situasjon og får den hjelpen du føler du trenger!

Til deg lengere opp i tråden som hevder at studier som trekkes frem ikke differensierer mellom elektivt ks og hasteks, sjekk fakta en gang til.

Det er mye god evidensbasert forskning på området, og det du sier er - pardon my french - bullshit!

Skrevet

Gratulerer puppeguri, håper ks går knirkefritt og at du koser deg og slapper av framover!

De som kaller deg pyse vet ikke hva de snakker om. Å være redd for å føde er helt normalt, å ha angst for å føde er noe helt annet.

Lykke til:)

Skrevet

Joda, bedre tilbud til de med fødselsangst er vel og bra dét, anonym 19.03.

Det fins mange sykehus i dette land som enten plent nekter kvinner å få KS åkke som (f.eks Haukeland) og de som deler ut uten videre veiledning. St. Olavs har et veldig bra opplegg, der de lover ks til de med tydelig angst, mot at den fødende blir med på terapi-samtaler videre. Dette fungerte godt for meg og jeg kom et godt stykke på vei med angsten min, men ikke såpass at jeg klarte å føde vaginalt (nå er ikke vaginal fødsel noe overordnet mål for akkurat meg, fordi jeg har så sterk angst at jeg anser KS som et tryggere alternativ).

Problemet er det finnes så mange ulike grunner til fødselsangst. En ubegrunnet/medfødt angst, overgrep, angst for blod, osv. Et universelt behandlingstilbud er ikke hensiktsmessig, da terapien uansett må skreddersys den enkelte kvinne. Og uansett er det ikke alle kvinner som ønsker å overvinne angsten. Jeg er mer enn fornøyd nok med å ta to planlagte KS, og ser ingen nederlag i det. Vaginal fødsel er bør ikke være målet for enhver pris...

Skrevet

Kira - forstår godt det er en nedtur, om du har et sterkt ønske å heller føde vaginalt. Trist at du ikke får oppleve det.

Men som du også sier, vi må være glad for muligheten med keisersnitt. Og heldigvis, samme hvilken måte man føder, så får man den beste premien noensinne :)

Og ja jeg skal bare nyyyte svangerskapet nå :)

Skrevet

Slippe billig unna? Haha. Tror dere virkelig at noen utsetter seg for en stor operasjon, smerter i etterkant, ganske store begrensninger mtp barnet fordi man vil slippe "billig "unna?

Tror heller at mange kvinner som føder vaginalt ikke får den smertelindring de ønsker og trenger, derfor blir de bitre fordi de tror at den som tok ks er proppfull av morfin.

Nei, jeg var lammet av angst det øyeblikket jeg så at testen var positiv og slappet ikke av før jeg fikk innvilget ks i uke 20. Må si at jeg ikke under noen omstendigheter hadde født vaginalt, hadde jeg ikke fått innvilget ks her i landet ville jeg reist til utlandet og betalt selv.

Skrevet

Lille-Pernille, du har kanskje rett i at de differensierer, men ikke alltid. Forskning som taler i mot KS blir blåst opp i media, og det nevnes ofte ikke hva det er basert på. De fleste som er så hysterisk imot KS, er hjernevasket av denne propagandaen, og lirer av seg komplikasjonstall som gjelder for haste-ks.

I tillegg dysses komplikasjoner ved vaginal fødsel ned. Alvorlige rupturer som gir plager og ødelagte underliv i årevis eller hele livet, blir ikke registrert som komplikasjon (4. grads ruptur, dvs revning fra A til Å, blir selvfølgelig stort sett registrert fordi det medfører operasjon). Slike skader regnes som ´naturlige´så lenge de blir lappet sammen av lege (ofte dårlig utført). Når det gjelder KS, derimot, blir hver eneste lille infeksjon i et sting registrert. Dette medvirker til å gi et meget skeivt bilde. Grunnen til at mange flere jordmødre og leger tar ks, er fordi de VET at disse statistikkene er misvisende.

Skrevet

Chupa chups..

Det er sant som du sier, det er så sinnsykt mange grunner til angsten. Jeg er ikke redd smertene i det hele tatt. Det er bare alt det andre som følger med fødselen - alt som KAN skje. Det å ikke vite hva og når...

Jeg ser heller ikke noe som helst nederlag i å ta et keisersnitt.

Jeg har da som alle andre båret dette barnet inni meg i 9 mndr.

Sist sv.skap hadde jeg hydronefrose (forstørret nyre), som førte til sykehusinnleggelser og smerter jeg ikke trodde eksistere. Et VELDIG tøft sv.skap med andre ord.

Dette sv.skapet har heller ikke vært enkelt, men nå mye mindre plager. Spydd til langt over halve sv.skapet, sliter med bekkenløsning osv.

Jeg er uansett stolt jeg over at jeg bærer dette barnet frem :)

Og jeg har familie og venner som støtter meg i keisersnittet!

Skrevet

Enig, 19.51. Jeg tror også disse kvinnene er bitre, delvis fordi de ikke vet opp-ned på hva angst er, og delvis fordi de er misunnelige over at andre tar et opplyst og reelt valg som de står for.

Kanskje disse kvinnene har følt seg tvunget til selv å føde vaginalt, og syns ikke at andre skal få noe bedre behandling. Hvorfor ellers har de så inn-i-hampen sterke meninger om dette? Blir de like sure når naboen velger et annet syden-mål enn de, eller hvis bestevenninna tar silikon i puppene? Tru´kke det...

Skrevet

Haha, gjett om dette forumet er fullt av bitre trollkjerringer uten empati!

Lykke til med ks, HI. Er glad for at du nå kan glede deg til fødselen din.

Selv har jeg født 2 ganger uten smertestillende og eeeeelsker å føde. Selv om begge fødslene endte litt kjipt (tang og livløse barn), håper jeg det er forsvarlig at jeg føder vaginalt neste gang også. Men familien min er hysterisk og mener jeg MÅ ha ks. Jeg er mer redd for ks (og nåler inn i ryggmargen) enn jeg er for fødselssmerter;-)

Skrevet

Enig i mye av det du sier 19:51

Men når jeg snakker om god evidensbasert forskning tenker jeg ikke på misvisende tall og dritt du leser i tabloidene.

Det er faktisk slik at forskning viser at det er mere risiko forbundet ved ks enn vaginal fødsel.

MEN, nå var det ikke det tråden handlet om.

Da jeg jobbet som operasjonssykepleier tenkte jeg lite over hvorfor pasientene fikk utført ks.

Det er ikke mitt problem, jeg gjorde jobben min - de hadde sikkert gode grunner for det.

Det jeg lar meg provosere over i dag er når enkelte her på forumet snakker om at de ved keisersnitt slipper å bli slappe og vide "der nede".

DET mener jeg er et veldig misbruk av ressurser og kanskje vanskeliggjør muligheten for ks for de som faktsik av psykiske årsaker trenger det!

At leger og jordmødre har en høyere forekomst av ks enn befolkningen forøvrig skal man ikke se seg så blind på.

Det blir det samme som at tannleger har færre hull enn alle andre...

Skrevet

Mente å si UENIG....

Sorry 19:51

Skrevet

Om barnet kommer ut vaginalt eller med ks. hva så ?

det viktigeste er jo at allt er bra :)

har selv takk ks, etter et laaaaaaangt fødselsforløp.. sa til slutt at jeg ikke klarte mer,, og fikk ks. dette var på SUS.

men på utreisesamtake sa kirugen det hadde trolig endt opp med ks uansett.. pga min lille låg feil.

masse lykkr til.. dette går bra!

lite tips som funket på meg etter ks. sov med en pute under kneeå, hjalp med å ikke strekke så mye i skuren :)

Skrevet

masse skriveleifer ser eg:) men men.... pff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...