Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 For noen uker tilbake la jeg ut et brev jeg hadde skrevet i forkant til keisersnitt samtale. Vet ikke om noen husker det. Jeg lovet iallefall å komme med oppdateringer. Jeg var først til samtale hos jordmor. Her gikk vi gjennom brevet jeg hadde sendt henne i forkant. Hun fortalte meg også ulempene og fordelene med både keisersnitt og fødsel. Hun forsto uansett at dette var noe jeg hadde satt meg inn i og som jeg hadde mye kunnskap om. Etter en times samtale, ble vi enige om at hun satt meg opp til samtale hos overlege, ettersom det er han som bestemmer hvem som får keisersnitt. Enda noen uker med mye tanker og redsel gikk.. og endelig var jeg til samtale idag. Etter en nærmest søvnløs natt med mange dobesøk og oppkast pga. nervøsitet i dag morges fikk vi kommet oss til sykehuset. Jeg hadde på forhånd hørt at dette var en nokså streng lege når det kom til keisersnitt pga. fødselsangst.. og SUS er jo ikke akuratt kjent for å "dele ut" keisersnitt.... Noe som selvfølgelig er postivt også da. Samtalen gikk kjempe bra. Han mente selvfølgelig at jeg burde velge fødsel og at det ville være best for meg og barnet osv. Samtidig forsto han veldig mine tanker og at angst ikke er noe å spøke med. Ettersom jeg har hatt keisersnitt tidligere, så ville han ikke tvinge meg gjennom noen fødsel. Han fortalte at dette også hadde mye med at det var større risiko for hastekeiersnitt hos pas. med tidligere keisersnitt, tror det var 30% større sjangse. Han sa også klart fra at om at dersom jeg hadde vært en førstegangsfødende - så hadde han nektet meg keisersnitt. Dette er jo litt skremmende for de som har fødselsangst som meg, men som aldri har født før.. Min frykt var jo å måtte kjempe med klør for å overbevise dem om at fødsel for MEG er det rette.. så jeg syns synd i disse mødrene som må gjennom dette og får et nei =/ Det ble foretatt en ultralyd med vekstestimering og for å sjekke leie. Lillegull i magen hadde +8% og låg i seteleie.. typisk Det var jo nettopp derfor jeg fikk keisersnitt sist, pga. seteleie. Nå er jeg jo bare 26 uker, så den kan jo snu seg fortsatt. For meg gjør det jo ikke noe om den sitter i leie med tanke på keisersnittet, men snuppa hadde hoftefeil pga. dette, så vil helst slippe den frejkas puta igjen. Vel, tilbake til samtalen... Vi avsluttet med at jeg ble lovet keisersnitt, det ble diktert inn og lagt notat av det. Men han ville at jeg skulle komme inn i uke 37 for å måle str på baby og alt. Og jeg måtte love å tenke godt igjennom informasjonen jeg hadde fått, slik at han helst ønsket at jeg hadde ombestemt meg til den kontrollen. Blir det prematur fødsel som evt. er langtkommet (gud forby), så får jeg ikke keisersnitt.. Meeeeen, jeg har nå altså blitt lovet keisersnitt 1 uke før termin... Dato skal komme i posten etterhvert. Jeg er OVERlykkelig!!!! Nå kan jeg senke skuldrene og slippe å bekymre meg hver dag! Nå håper jeg marerittene gir seg og at jeg virkelig kan NYTE svangerskapet. Jeg føler meg utrolig lettet og det føltes godt å bli hørt på.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2011 Avsporing
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Pyse. Ja faktisk det mener jeg. Og det må du akseptere at noen mener. Hvordan kan man vite hva man går til før man har prøvd det? Sikter til ditt første keisersnitt. Jeg var livredd selv for å føde - hadde angst ja. Jeg skulle ihvertfall ikke kalles pysete av min omgangskrets, og har født tre uten smertelindring. Tenk det, jeg overlevde - til og med uten epidural og lystgass.. (Kvinnene overlevde visstnok for 1000 år siden også) Det gamle arret i livmora kan revne i dette svangerskapet, og dette tar du sjansen på?? Du har satt både deg selv og barnet i større risiko for komplikasjoner enn nødvendig. Du utsetter deg rett og slett frivillig for en mageoperasjon som gjør at du også sliter unødig i ettertid. Ja ja, slit i vei i barseltida, er ikke synd på deg:p
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Enig med de andre to her, ikke noe å skryte over å få innvilget ks, hvis du har sånn angst, hvorfor må du på død og liv ha unger da? Jeg gledet meg ikke akkurat til fødsel jeg heller,men tenkte da aldri å slippe billig unna med ks bare for å slippe smerte.
Teline Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Det er trist med så liter smarte mennesker som de to anonyme som har svart før meg. De viser til fulle at de ikke forstår bæret av hva angst er. MAn kan bare håpe de blir smartere med årene.
Teline Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Gratulerer Håper du og dine får en fin opplevelse
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Eentlig er det legene som burde få oppstramming over at de ikke bare gigr ut ks i øst og vest, det skal ligge en medisinsk grunn til ks og angst er ikke en medisinsk grunn.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Tøys, angst er en medisinsk grunn.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Jeg tror ikke helt du skjønner hva du er redd for. Jeg ville vært mye mer bekymret over å måttet tatt KS enn å føde vaginalt. Hvis du hadde hatt litt kunnskap så hadde du nok forstått at det er mye tryggere med en fødsel. Det er KS du bør bekymre deg for, ikke en vaginal fødsel. En fødsel er en naturlig del av en prosess ved det å få barn. Så lenge det ikke foreligger komplikasjoner er det ingen grunn til å ta KS. Jeg forstår ikke hvordan alle disse kvinnene med denne såkalte fødselsangsten heller legger seg under kniven enn å føde barnet sitt gjennom en åpning som er egnet for det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Angst er ikke en medisink grunn til å få ks nei for de som innbiller seg det, men de som hevder det har vel ikke født vaginalt før
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 "Jeg skulle ihvertfall ikke kalles pysete av min omgangskrets, og har født tre uten smertelindring." Så din omgangskrets hadde kalt deg for pyse dersom du hadde tatt ks og/eller fått smertestillende?!? Jeg tror jeg må si meg veldig fornøyd som har en normal omgangskrets med langt mer oppegående mennesker enn hva du tilsynelatende menger deg med.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Angst er en medisinsk diagnose. Angst kan gi deg rett til keisersnitt, det kommer selvsagt an på angsten, hviløken form den tar. Det ersjelden forbi for edderkopper og redsel for å ta kollektiv transport godtas som grunn for ks.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 Angst er en psykisk diagnose, ikke medisinsk
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 Gratulerer med innvilget keisersnitt! Jeg har selv født med ks, og har bare positivt å si om både selve inngrepet og tiden etterpå. En flott måte å føde på!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 Det er ikke en psykisk diagnose. Hva er det? Det er en medisinsk diagnose innnen spesialiseringen psykiatri. Det er litt spesielt at du nekter på dette
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 16:54 "Kvinnene overlevde visstnok for 1000 år siden også", sier du. Ja mange gjorde nok det, men i forhold til i dag strøyk det med maaaange mødre og barn i barsel på den tiden (bare se til u-land hvordan det funker der). Vi skal pokker ta meg være takknemlige for moderne legevitenskap som åpner for både keisersnitt, smertestillende og annet. Det er takket være moderne legevitenskap dødsfall ved fødsel og barsel er så lavt, ikke at vi damer er så utrolig flinke til å føde...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 Jeg håper de har informert deg om dafern ved senere svangerskap og risiko for senere barn. Samt livmorprolapsgraden er skyhøy sammenlignet med vanlige fødsler. Dette er noe av grunnen til at de ikke deler ks så lett ut. Sikkert noen som kommer til å henge meg for at jeg skriver dette, men dette er standard opplysninger som jeg håper du har fått full info om.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 Til alles opplysning så er det ikke nødvendig å komme med skremselspropaganda i forhold til alle komplikasjoner som kan forekomme. Alle som er inne til keisersnitt samtale blir opplyst om alt som kan skje. Så ikke bruk tida deres på å komme med opplysninger som er legenes oppgave. Det finnes en del ting som kan gå galt ved vaginal fødsel også...og bare til deres opplysning så bør det kanskje være en tankevekker at de som topper listene i landet vårt over keisersnitt så er det faktisk leger og sykepleiere. tilfelidg? neppe! Gratulerer med innvilget keisersnitt, lykke til med den forestående fødsel
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Here we go again............................ Hvorfor krangler vi egentlig om at "naboen" skal ta keisersnitt? Har vi egentlig noe med det? La dama få bestemme selv. Hennes kropp, hennes fødsel.. Jeg har selv født 4 barn på den "vanlige" måten. De 3 første holdt på å ende med hastesnitt. Jeg ønsket ikke for noe i verden å ta keisersnitt, fordi jeg da ikke ville kunne løfte noe+smertene o.l. Men det er meg.. HI må jo få bestemme det selv?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #21 Skrevet 10. februar 2011 Vil gratulere deg jeg. Leser at flesteparten av jm og leger selv tar ks, så er det nok en grunn. Syns det er en skam at en må kjempe med nebb og klør for et ks.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #22 Skrevet 10. februar 2011 Hihi, takk for tilbakemeldinger! Måtte flire litt av noen av de anonyme her... jaggu mye rart man lirer ut av seg... Kunne gjerne skrevet side opp og ned for å motargumentert, men jeg gidder ikke bruke tid på det engang Noen vil bare aldri forstå! Men bare for å gjøre en ting klart! Ikke skriv til meg som om jeg ikke vet hva jeg skal gå igjennom - for det gjør jeg. Jeg har trossalt vært igjennom et keisersnitt før. Jeg har også lest så å si all informasjon som ligger ute om keisersnitt og har informasjonen jeg har fått av både leger, jordmødre og mine egne erfaringer da. Takk for lykkeønskninger fra de få som ga meg det Og jeg satser på at denne opplevelsen blir like fin denne gang!
Willy Wonka Skrevet 10. februar 2011 #23 Skrevet 10. februar 2011 Må bare le av enkelte av svarene du har fått. Er det noen som virkelig tror at man slipper "billig" unna med ks for å slipper smerter? Jeg har selv to ks bak meg, og en vaginal fødsel...og skal love at ks var smertefullt og ingen lettvint løsning. Men en anneledes måte å få barnet ut på. Sett dere litt inn i hva ks er før dere dømmer de som tar det. Bør ikke vi kvinner støtte, være stolte og i det hele tatt oppmuntre hverandre. Vi bærer tross alt frem barn til verden...uavhengig av hvordan de kommer ut.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #24 Skrevet 10. februar 2011 Gratulerer:) har gjort begge deler og det ene er ikke bedre eller verre enn det andre... Denne gangen kommer jeg til å få innvilget KS siden begge mine barn har vært i fare., Hadde født vaginalt dersom nr to kom på vanlig måte... Kom meg mye fortere 'på beina' etter vaginal fødsel. Da mener jeg ikke bokstavelig for var oppe samme dag med begge;)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #25 Skrevet 10. februar 2011 "Jeg forstår ikke hvordan alle disse kvinnene med denne såkalte fødselsangsten heller legger seg under kniven enn å føde barnet sitt gjennom en åpning som er egnet for det". Det er NETTOPP det som er angst. At man heller går gjennom noe annet som i andres øyne er mye farligere, enn det man har angst for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå