Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Min konklusjon etter å ha lest her inne disse to årene siden lillegutt kom til verden, er at Lykken er å være gammel mor! Du store verden så mange begrederlige historier man leser her inne. Stort sett bare sorgen i hvert eneste innlegg: fattigdom, ingen utdannelse, ingen jobb, stønader fra NAV, enslige mødre, udugelige fedre som ikke stiller opp, krangling med partner, menn (guttonger?) som ikke komer hjem fra fest, menn som drar på byen flerfoldige gang per måned og gjerne ikke dukker opp i løpet av natta, ja festing og drikking, barnevakt og avlastning, kranling og ufred.... Jeg lever i et trygt og godt ekteskap med en voksen mann - og med voksen mener jeg voksen på alle måter! Jeg er ferdig med utdannelse og har en fast god jobb med god lønn. Det har min mann også. Vi har hus, hytte, biler, god økonomi, trenger aldri å spare på noe som helst, kjøper det vi ønsker, og ungen vår har alt som trengs. Vi opplever aldri at vi har dårlig råd og "bare 1000 kr igjen på konto, hvordan skal dette gå". Vi opplever aldri at det er slitsomt med barn, vi nyter hvert øyeblikk - og dette er faktisk sant! Vi har en tålmodighet som de fleste her inne ikke kan tenke seg. Jeg er såpass gammel at jeg ikke er usikker på meg selv som mor, jeg gjør akkurat det jeg mener er det riktige - i trygg forvisning om at det er akkurat det - riktig! Jeg er så gammel at hva andre mener, mor/svigermor/venninner/naboer/helsesøstra....ja alle de som nevnes her inne i hvert femte innlegg - det tenker jeg ikke på engang! Vi er så gamle at vi er ferdige med det rastløse ungdomslivet, og spørsmålet om barnevakt og avlastning som man stadig leser om her inne, er et ikke-tema hos oss. Vi er voksne, trygge foreldre, med livet "på stell" som barnehagen sier, og får tilbakemeldinger fra barnehagen om at det er så utrolig mye enklere å forholde seg til eldre foreldre enn disse unge, nervøse mødrene som kan oppfattes som både frekke, uhøflige og lite samarbeidsvillige. I tillegg har barnet vårt ufattelig utvalg av godt, praktisk tøy i barnehagen, og mangler aldri noe - i motsetning til nesten alle barn av unge mødre. Dette er det barnehagen sier og ikke noe jeg kan dokumentere. Jeg spurte en bekjent på barnevernet om hvilke odds barnet vårt hadde siden han ble født av så gamle foreldre. Var det slik som mytene sier om at gamle foreldre overbeskytter barna sine? Og fikk et overraskende svar: Det er faktisk en myte at eldre foreldre overbeskytter barna sine. Tvert om tar eldre foreldre bedre vare på barna sine, og har klokskap og erfaring nok til å vite når det er viktig å beskytte barna. I tillegg viser det seg at barn av eldre foreldre gjennomsnittlig klarer seg langt bedre PÅ ALLE HOLD enn barn av unge mødre. Barn av eldre foreldre beholder begge foreldre resten av livet, mens barn av unge mødre er så godt som garantert opplever skilsmisse og flere samlivsbrudd før fylte 15 år). Så gud bedre jeg er glad for å være gammel mor!!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Og hvor ville du med dette innlegget? Du vet at de som absolutt må hevde seg gjerne er de som har det verst?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Jeg håper bare du har gangsyn nok til å skjønne at folk er forskjellige, og at du ikke kan generalisere så voldsomt som du gjør i dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Generelt er det vel en tilfredsstillelse for barna å vite at de har unge foreldre. Ellers er jeg enig i alt du skriver, er gammel mor selv...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Så flott at det går så bra for dere Men ikke dra alle yngre mødre under en kam nå da Akkurat som vi unge ikke skal dra alle eldre mødre under samme kam Man kan ha et stabilt liv hvor alt flyter riktig vei og barna har alt de trenger av klær, bhg tøy + + og vi unge kan også være greie å forholde seg til når det gjelder bhg ansatte osv Ikke alle uten utdannelse sliter med penger
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Helt enig! Jeg er ikke så veldig gammel mor selv, men har da tippet 30 ihvertfall. Kjente meg igjen i det meste du skrev.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 "får tilbakemeldinger fra barnehagen om at det er så utrolig mye enklere å forholde seg til eldre foreldre enn disse unge, nervøse mødrene som kan oppfattes som både frekke, uhøflige og lite samarbeidsvillige". Herregud, jeg er ufattelig glad jeg ikke har barnet mitt i en like useriøs barnehage som deg, hvis det er slik personalet slenger med leppa.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #9 Skrevet 28. januar 2011 Veldig sannsynlig at personalet i en barnehage uttrykker seg på denne måten. Naturlig nok er mye av det du sier riktig når det gjelder noen eldre foreldre og noen yngre foreldre, men du og du for en generalisering. Selv om du er en eldre mor så høres du ikke særlig reflektert og klok ut.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Snakker om å dra alle under en kam..du er kanskje gammel, men særlig smart er du ikke.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #11 Skrevet 28. januar 2011 Snakker vi gammel, bitter og vid i høna?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #12 Skrevet 28. januar 2011 ikke skjær alle unge mødre under en kam, kan kjenner meg igjen i mye av det du skriver om økonomi osv osv, men jeg er ikke mer enn 24 år og 4 barnsmor...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Vår familie har det akkurat likt som deg HI. Jeg var 25 når jeg fikk mitt første barn, nå er jeg 29 og venter mitt 3. Så trenger nødvendigvis ikke være "gammel" for å ha alt på stell.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #14 Skrevet 28. januar 2011 Hva vet du om hva de ansatte i bhg sier til de andre foreldrene? Jeg er ikke HI men får stadig høre at jeg og mannen er så mye flinkere enn de andre i den bhg våre unger går i. Får også høre andre ting som jeg mener de ikke burde fortalt meg.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #15 Skrevet 28. januar 2011 Snakker om fordommer mot unge mødre. Tipper hi er så gammel at hu er redd for aldri å få oppleve å bli bestemor engang. Motbydelig innlegg, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #16 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er også "gammel" mor (42), men er ikke enig i ett ord av det du skriver.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #17 Skrevet 28. januar 2011 Syns faktisk det er skremmende at du mener du alltid har rett og vet at når det kommer til barna dine, at hva andre sier bryr du deg null om, det vitner ikke om modenhet men stahet, håper du ikke får deg negative erfaringer på grunn av det. Er selv en godt voksen mor, men det hender faktisk på at jeg kan være usikker på ting i forhold til barna mine, Føler ikke at jeg er noen dårlig mor for det, men man kan rett og slett ikke vite alt, og noen ganger så er det faktisk andre som vet bedre. Lurer på om mannen din er like "lykkelig" som deg......
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #18 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er også "gammel" mor, men føler jaggu ikke for å lage innlegg der jeg forherliger meg selv og utdanningen min, lønningen min, lønningen til mannen og blablabla.. Det blir for teit.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #19 Skrevet 28. januar 2011 Jeg må smile litt for meg selv.. Du er voksen på alle mulige måter.. men likevel er du ikke på noe høyere nivå enn oss unge mødre! Hvordan jeg vet det.. for du skriver innlegg som denne!! Flott at du er selvsikker, og rik. Godt å høre at din mann er glad i deg, og at dere er mye hjemme. Men slik har vi det i heimen også, bortsett fra at jeg er ung.... og ikke gammel. Jeg også NYTER hvert sekund...har riktige klær til barna, og har tid til å være sammen med barna så mye jeg vil. Har heldivis mulighet til å være hjemme med barna, så slipper barnehagestresset. Vi drar på turer i skog og mark 3 ganger i uka minst, og har flere hjemmeværende mammaer som blir med slik at barna får lekt sammen. Og ja, utdanningen er i boks... så når jeg er klar for å gå i arbeid, har jeg kompetansen i orden. Uansett, lykke til med barna. Unner alle å være fornøyde med tilværelsen uavhengig av alder....
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #20 Skrevet 28. januar 2011 Alle får sikkert høre at de er de flinkeste! Hehe.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 28. januar 2011 #21 Skrevet 28. januar 2011 Jeg får aldri høre noe fra personalet om de andre foreldrene, eller andre ting de ikke burde fortalt, heldigvis. Noe så useriøst.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #22 Skrevet 28. januar 2011 Syns faktisk det er skremmende at du mener du alltid har rett og vet at når det kommer til barna dine, at hva andre sier bryr du deg null om, det vitner ikke om modenhet men stahet, håper du ikke får deg negative erfaringer på grunn av det. Er selv en godt voksen mor, men det hender faktisk på at jeg kan være usikker på ting i forhold til barna mine, Føler ikke at jeg er noen dårlig mor for det, men man kan rett og slett ikke vite alt, og noen ganger så er det faktisk andre som vet bedre. Lurer på om mannen din er like "lykkelig" som deg...... Og at barn av eldre foreldre beholder begge resten av livet??? tja finn den statistikken til meg du frue.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #23 Skrevet 28. januar 2011 Syns faktisk det er skremmende at du mener du alltid har rett og vet at når det kommer til barna dine, at hva andre sier bryr du deg null om, det vitner ikke om modenhet men stahet, håper du ikke får deg negative erfaringer på grunn av det. Er selv en godt voksen mor, men det hender faktisk på at jeg kan være usikker på ting i forhold til barna mine, Føler ikke at jeg er noen dårlig mor for det, men man kan rett og slett ikke vite alt, og noen ganger så er det faktisk andre som vet bedre. Lurer på om mannen din er like "lykkelig" som deg...... Og at barn av eldre foreldre beholder begge resten av livet??? tja finn den statistikken til meg du frue.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #24 Skrevet 28. januar 2011 Jeg er veldig sikker på at vår bhg ikke ser på meg som en ung, usikkerog frekk mor som fostrer usikre barn.. Tvert om vil jeg si, da jeg og bhg har en super dialog, gutten har alt han trenger av klær og utstyr, og vi får ofte kommentarer alla "gutten deres er så trygg og god, og alltid bli og glad".. Det er kanskje fordi jeg har prioritert det jeg synes har vært riktig ifht min sønn, og det har vært å alltid være der når han trenger oss foreldre, være seg dag eller natt, tidlig eller sent. Han vet at m han trenger oss er vi der, og med den tryggheten i ryggen er han godt rustet til å møte nye mennesker og nye omgivelser. Jeg har et trygt og godt forhold med bf, men kan ikke garantere at det blir oss to for alltid, det kan vel ingen? (har selv foreldre som skilte seg etter 24 års samliv.. De var temmelig sikre på at de skulle være sammen hele livet, men slik gikk det altså ikke..) Jeg er 22 år, ble mamma som 20 åring, og tenker at de holdningene du har bidrar til å skape en mye større kløft mellom de "gamle" og de "unge" mødrene. Heldigvis kjenner jeg mange "gamle" mødre som ikke ser på meg som noe mindre trygg og god (kanskje heller motsatt?) enn dem selv fordi jeg er litt yngre og ikke er ferdig med utdannelsen enda. Som forøvrig er et bevisst valg fra min side som jeg TRIVES med! Tror mange yngre mødre har et ekstra stort press da det er mange slike holdninger som du fremmer her ute å går. og det synes jeg er ordetlig synd! Ta heller de det gjelder på personlighet etc, ikke alder.. Og til din informasjon så er jo flere av disse som klager over umodne menn, utroskap, dårlig økonomi etc eldre mødre..? Tror ikke det har så mye med alder å gjøre desverre..
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #25 Skrevet 28. januar 2011 Gud bedre jeg er glad jeg har innsikt nok til å se lengere fram enn nesetippen rekker. Det JEG setter mest pris på med å bli eldre er følelsen av å bli tatt på alvor når jeg sier noe. Som 21-årig mor var det noe jeg savnet, og det er jo fryktelig trasig at slikt må komme med alderen. Idag, mange år etterpå, blir jeg hørt når jeg snakker, jeg blir tatt på alvor når jeg sier nei, og fordi jeg er voksen er det få som går over mine grenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå