Gå til innhold

Eggdonasjon snart lov i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Loven sier at barnet kan få opplyst hvem donor er når barnet fyller 18 år så fullstendig anonym er man ikke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Loven sier i Norge ja, men ikke når forsøk er gjort i utlandet.

 

Skrevet

Les litt om kunstig befruktning du. Det eneste som er kunstig med vanlig ivf er at befruktningen skjer på utsiden av kroppen. Det blir ikke noe genmanipulert monster av det.

Skrevet

Men nå handler ikke debatten om hva som skjer i utlandet, men om hva som skjer, og kan komme til å skje, i Norge.

 

Min mening er uansett at alle barn, og voksne, har rett til og krav på å vite hvem som er biologisk opphav og hvor man kommer fra.

Skrevet

Jeg har fjernadoptert tre stykker da, men det teller kanskje ikke i din målestokk. Verden er et urettferdig sted, og det er da ikke vanskelig å finne eksempler på at barn trenger foreldre/voksne som bryr seg.

 

Her kommer noen

 

Gatebarna i bla Brasil

Barn der foreldrene er døde av aids, bla mange steder i Afrika

Foreldreløse og fattige barn rundt om i den tredje verden

Barn som er forlatt pga feil kjønn

 

Hva er det jeg bør vite bedre etter to år som prøver? Bør jeg komme på bedre tanker å kjøpe meg noen egg og en livmor når det jeg har selv ikke ser ut til å funke som det skal? Er det det som er fasitsvaret du vil ha, og som jeg ikke har fått med meg?

Skrevet

Ja, jeg er for donor av alle arter, egg, sæd, ea.

Sjokkert?

HI

Skrevet

det er lov å donere sæd i Norge. Da fikk vi i hvert fall et alternativ til å lure en mann på byen, selv om det er nok av dem som bruker den type 'donorer' ennå.

Skrevet

Men det er jo nettopp kravet om identitet som vanskeligjør dette med donasjon i Norge.

 

Så hva vinner da til slutt, voksne menneskers ønske om å få barn, eller barnas rett til å kjenne sitt opphav.

 

Jeg vedder på at det første vinner, også her. Men jeg er like imot det for det!

Skrevet

Er snakk om eggdonasjon, ikke surrogati. De trenger ikke å høre sammen.

 

 

Skrevet

Så lenge det er lov med sæddonor burde det være lov med eggdonor.

Ser ikke forskjellen.

 

Skrevet

Ja, har fadderbarn jeg også, men nei, det holder ikke i min målestokk. Jeg ville ha barn selv og fikk det via prøverør. Jeg er forøvrig 'befruktningsdyktig'.

Skrevet

Hva når det ikke holder å lure en mann, ikke holder med ivf/icsi.

Nei, ed passer kansje ikke alle, men vi burde være åpne for det.

 

Skrevet

Det som gjør at jeg ikke tror deg er at du ikke ville sagt at det finnes mange barn som trenger foreldre hvis du hadde hatt noe kunnskap rundt det å være sliter.

Skrevet

Nå er jeg ikke imot prøverør, men det funker dessverre ikke for meg. Jeg er imot eggdonasjon og selv om det blir lovlig så kommer jeg likevel til å ha moralske, etiske og empatiske motforestillinger mot det. Så det funker heller ikke for meg.

 

Sånn er det, vi er uenige. Du får barn, jeg får om mulig ikke noen!

Skrevet

Ja, er for alt selv. Hadde vi åpnet for surogati i Norge hadde de som trenger det sluppet å reise til 'fattigere land' også.

Skrevet

Har du hatt forsøk?

Kunne du i teorien blitt gravid med ed? Eller er det mannen det står på?

Hvor høyt er barneønske?

Skrevet

Jeg tror dessverre ikke på deg ennå, så vi får bare si oss enig om at vi er uenig :)

Skrevet

Mange som reiser til USA da, en del som har surrogatmor her i landet.

Skrevet

Jeg mener nå likevel at det er mange barn som trenger foreldre/omsorgspersoner der ute. At det ikke kombineres med voksne som ønsker seg barn er en annen sak.

 

Mannen min er far, jeg strever med å bli mor. Jeg har vært og sett på barnevogner, handlet et lite plagg, grått og hylt over min egen ulykke og mådentlig har jeg vært på randen av galskap og sammenbrudd. Så at jeg ikke vet hva jeg snakker om tar jeg ikke helt til meg, men det forandrer ikke min sak om du tror meg eller ikke så akkurat det kan være det samme.

Skrevet

En annen viktig ting ang eggdonasjon er at da kunne f.eks søstre eller andre familiemedlemmer donert. Håper at det blir lovlig snart, det foregår jo hele tiden uansett.

Skrevet

Ikke alle steder det er lov, selv om det er lov med ed.

 

Jeg har selv donorbarn og har hele tiden vært åpne om det, blitt kjent med ganske mange også så det er ikke lenger så unormalt.

 

Skrevet

Mannen min er far fra et tidligere forhold. Jeg har store problemer med både å bli gravid og event. gå gravid på grunn av en skade i mageregionen. Har ikke noe lyst til å legge ut noe mer om det her, selv om de som kjenner min historie vel allerede har gjenkjent meg;)

 

Så etter siste utredning ser det ut til at jeg i tilfelle måtte hatt både donasjon og surrogati.

Skrevet

Biologisk mor er den som føder.

 

Hva med de som har arvelig sykdom? Et donorbarn ville unngått det.

Skrevet

Så da kan jo søsken, far/datter eller mor/sønn gifte seg og stifte familie etter hvert også da.

 

Hjelpes for Ødipus komplekser dette åpner for.

Skrevet

Er du virkelig så dum? Eller er du bare trøtt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...