Gå til innhold

Hva skjer med barna i en slik situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke sykmeldingsgrunn. Man kan bli oppsakt om man forsøker på det. De fleste arbeidsgivere ville derimot ha forståelse for at far trengte noen dager vellferdspermisjon i en slik situasjon.

Ellers er alternativene at enten barna blir hos far slik mor ønsker eller at far ringer barnevernet og de finner et sted de kan være. Far kan selvfølgelig søke om foreldreretten samtidig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han ikke kontaktet advokat? Eller noen andre?

Ringt barnevernet å snakket med dem?

Det er bedre å skifte bhg en gang til enn å må bo hos fosterforeldre!

Skrevet

Det er stor mangel på fosterforeldre så det er ikke sikkert de blir i samme barnehage/skole som før uansett og dessuten kan man ikke regne med at de får bo hos samme fosterfamilie :-( Sånn sett håper jeg denne faren har lyst på barna sine hos seg.

Skrevet

OM faren ønsker ha barna hos han regner jeg med han allerede har kontaktet advokat og fått papirmølla igang. Hadde dette vært mine barn som faren ga fra seg hadde jeg gjort alt som sto i min makt til å få de hos meg, og ikke tatt satt meg ned å tenkt over hvor mange ganger de hadde skiftet bhg.

Skrevet

Ut fra det jeg har forstått så har ikke faren noen rettigheter, altså ikke foreldreansvar eller lignende nå. Da kan han ikke bare ta dem heller. En av dem går jo på skole også, kan ikke bare ta han ut av skolen. Dette er ikke en lett sak, håper moren tar til vettet og kommer på banen

Skrevet

det får han ganske raskt om han bare tar kontakt med advokat.

Foreldreansvar får alle foreldre idag. Skal det nektes skal det være tungtveiende grunner for det.

Skrevet

Når moren uten videre sier at hun ikke kan ha barna har faren kanskje ikke rettigheter men han har da plikter! Selvsagt kan han ta barna når moren ikke er å få tak i og gir inntrykk av at hun ikke har kapasitet til barna. Skal han liksom heller sende barna på gata og ringe barnevernvakta og be dem ordne opp?

Som sagt, i hans sko ville jeg kontaktet barnevernet for råd angående hvordan man skal gå fram for å ordne med det praktiske.

Skrevet

Jeg er bare usikker på hva faren egentlig vil her.

Å dra opp at de må bytte bhg igjen kan tyde på at en leter etter unnskyldninger.

Skrevet

Jo, det er det det høres ut som. Stakkars barn hvis verken mor eller far vil ha dem :-( Sånt skjønner barna og det kan sitte i for resten av livet.

Skrevet

Dette handler da ikke om at faren ikke vil ha barna! Jeg har forstått det slik at faren har barna hos seg nå og vil kun barnas beste, men han oppnår ikke kontakt med moren. Han kan ikke bare styre å som det passer han med barna heller hvis han ikke har foreldreansvar. Det er ikke så enkelt som noen her inne skriver at du kan få foreldreansvar lett. Du må gjennom advokat og familievernkontoret og det er ikke gjort på en dag.

Tror nok faren her tenker på kortsikt hva han skal gjøre for at ungene skal ha det best mulig.

Skrevet

Selvsagt har far rettigheter, selv om han ikke har del i foreldreansvaret. Og del i det får han lett, ved hjelp av en advokat. Det er som ei over her sa - det skal tungtveiende grunner til at man ikke får det. Men er du sikker på han ikke har? Sjekk med folkeregisteret. For er det snakk om flere barn har han vel bodd sammen med mor da de ble født? Og gjorde han det skal det i teorien - såvidt jeg husker - være sånn at han får foreldreansvar automatisk.

Og jeg ville kontaktet barnevernet. Forklart situasjonen, og fått hjelp derfra også. Min samboer satt i sin tid i den situasjon at barnevernet stod klare til å ta barnet fra mor for omsorgssvikt, og det de sa den gangen var at far selvfølgelig var førstevalg dersom det var mulig - selv om han ikke hadde del i foreldreansvaret og heller ikke den gangen kjente barnet noe videre. (nå ble barnet heldigvis flyttet i "ordnede former", men barnevernet hadde altså dette som plan B)

Og advokat! Få advokat på banen tvert - de kan fikse ting rimelig kjapt om det er grunn til det. Vet av en far som i løpet av en helg fikk ordnet med en midlertidig avgjørelse fra dommer om at sønnen fikk fast bosted hos ham, da omsorgssvikt gjorde det uforsvarlig å sende ham tilbake etter samvær. Så sånt kan gå fort, når det bare er grunn til det. Derav også barnevern - vis dem meldingen fra mor, så kan de også uttale seg i forhold til en dommer eller andre om at far må få del i foreldreansvar og daglig omsorg da det ikke går an å sende barna hjem til mor.

Skrevet

Må ikke gjennom fvk i slike tilfeller.

Kan få gjort hastevedtak på slikt.

Skrevet

Før dere uttaler dere så må dere vite hva som er reelt i en slik saksgang.

Barnevernet kan ikke under noen omstendigheter hjelpe til med foreldreansvar og lignende. De må ha bekymringmelding og kan kun hjelpe til i en akutt situasjon. En domstol kan heller ikke dømme den eller den til å ha barna. Faren står litt "lost" her da han ikke så vidt jeg har forstått bor i morens nærområde og da har problemer ihht skole og barnehage. Du må gjennom familievernkontor for å få til delt foreldreansvar og lignende. Det krever mekling. Da må begge parter møte. Dette skjer ikke over natten. Tror faren er fortvilt ikke bare for fremtiden men nå i nær fremtid.

Skrevet

Jeg blir litt forbauset.. for nå mor gjør slikt så må bv meldes og hun må ha klikket osv... men når pappaer gjør slikt.. (noe som skjer ganske ofte at de ikke kan/vil ha barna til avtalt tid har jeg forstått) ja da må mor ta seg sammen og forstå at han ikke alltid kan ha de og hun må være fleksibel osv..

Pappaen i dette tilfelle får ta ansvaret så lenge... snakk med skolen til barna og søk om en uke eller to fri til de. Så kan han jo ta en uke eller to selv også... om hun ikke vil ha de tilbake, ja da kan de vel bo hos han... melde flytting og bytte skole.

Så bør han kreve fullt foreldreansvar dersom dette blir vedvarende.

Skrevet

Faren her er nok utrolig fortvilt. Dere sitter å snakker om plikter. Ha gjør man da. Han vet ikke hva som skjer. Moren svarer ikke på henvendelser han og sitter sitter der med barna uten å vite noen ting. Er sikkert ikke bare for han å kontakte barnevernet heller, hørt historier om folk som har spurt om hjelp der og det har bare gjort vondt til verre. Hvis faren ikke har foreldreansvar er det ikke noe automatikk at han blir tildelt ansvar for barna hvis det går så langt. Han bor såvidt jeg har forstått flere timer unna der moren bor hvor barnas skole og barnehage er. Det er ikke bare å dra barna opp fra sitt kjente nærmiljø. Han har sikkert jobb og familie der han bor, skal ha da bare si farvel til alt å flytte ditt barna bor ?. Denne saken er veldig vanskelig og kompleks med mange sider sånn jeg ser det og det eneste som er sikkert er at moren til disse barna må ta ansvar for barna enten selv eller overlate det om ikke annet til faren midlertidig.

Ønsker det beste for disse barna

Skrevet

til 1300

Jeg forstår hva du mener at endel fedre kanskje gir f... . Men her er det snakk om en mor som har hovedansvaret, da kan hun ikke bare "stikke av" og sånn jeg ser det så er det en grunn til at hun ikke har gitt faren delt foreldreansvar. Om faren har vært en drittsekk skal jeg ha usagt, men med morens oppførsel nå hvis dette her stemmer så heller jeg til at hun regelrett er vanskelig. Faren er tydeligvis god nok for barna i morens øyne når hun ikke har det bra. Jeg kjenner som sagt ikke saken mer enn det som er skrevet her men hvis faren har hatt regelmessig samvær i helger og ferier som det står i innleggene til HI så er dette veldig vanskelig for faren sånn situasjonen er beskrevet. En sak har alltid flere sider, men uansett man lar ikke vær å ha sine egne barn som man har hovedansvar for sånn uten videre

Skrevet

FEIL!

En må ikkje gjennom FVK for å få delt foreldreansvar i et slikt tilfelle.

En må heller ikke møte begge 2 hos FVK. Unnlater den ene part å møte får den andre meklingsattest.

Skrevet

FEIL!

En må ikkje gjennom FVK for å få delt foreldreansvar i et slikt tilfelle.

En må heller ikke møte begge 2 hos FVK. Unnlater den ene part å møte får den andre meklingsattest

Skrevet

TIL 1351

Det er tull det du sier. Snakket med ei venninne som jobber i Barnevernet og hun sa at man må møte til mekling. Moren sitter her med hovedansvar og da blir ikke det endret uten videre. Dette tar tid også

Skrevet

Nei, da har hun misforstått noe. OM en måtte møte til mekling ville det vært nok at den som innkalte møtte. Om moren aldri dukket opp kunne faren da burkt meklingsattesten for å tatt dette til retten.

Normalt sett må en til mekling for slikt, men om faren i dette tilfellet tar kontakt med sin advokat vil han kunne klare få fortgang i dette. Blant annet ved å kontakte fylkesmannen.

"Retten eller fylkesmannen har altså i dag adgang til ut fra en konkret vurdering å pålegge felles foreldreansvar selv om ikke begge foreldrene er enige om det"

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/19961997/otprp-nr-56-1996-97-/5/3.html?id=301185

Skrevet

13:58

Det er ikke tull det den anonyme sier.

Selvfølgelig trenger ikke begge møte til mekling. Og man trenger ikke gå gjennom mekling for å få foreldreansvar som i denne saken.

Skrevet

Mener å ha lest langt oppe i denne tråden at samboer til mor akkurat flyttet ut? Isåfall kan dette tyde på at det ikke er slik at mor ikke ønsker å miste omsorgen for barna, men grunnet sorg etc føler at hun ikke klarer det akkurat for en kort periode?

Skjønner at dette er utrolig vanskelig for far, iomed at det er langt til skole, og man kanskje hadde planer for uka som er vanskelig å bare avlyse på stående fot etc.. MEN er det ikke litt drastisk å overdra hele foreldreansvaret på dette grunnlaget? Synes ikke på noen måte det er greit det som mor driver med, men man er da ikke alltid helt rasjonell når man står midt i et brudd?

Hvordan er moren med barna til vanlig? Er det andre grunner enn denne ene til at mor skulle miste foreldreansvaret? Finnes det ingen mormor i nærheten av der barna bor eller venninner av mor som kan ha barna i noen dager (slik at de er i nærheten av skole og bhg hvis ikke det er mulig for alle å ta en uke fri?) til situasjonen har roet seg og mor kanskje har fått litt tid til å komme seg mentalt etter bruddet?

Det virker jo i denne tråden som om mor bare plutselig kom på at hun ikke ville ha barna lengre (noen gang..) og bare har kuttet all kontakt.. Synes kanskje man overreagerer bittelitt hvis ikke det er slik at hun holder på slik ofte..

Skrevet

Står jo "Nå orker altså ikke denne moren å ha ungene hos seg i en periode." Moren greier ikke ha barna akkurat nå, og hun innser det faktisk selv. Da har barna det bedre hos far. Er ikke snakk om at hun aldri vil se dem igjen.

Skulle hun ha tatt seg sammen, tatt imot barna på søndagskvelden og risikert å knekke sammen foran dem. Og hvor skulle hun og barna bo? Hun har jo ikke noe bosted nå.

Skrevet

HI her igjen:

Ser at jeg har fått en del svar her mens jeg har vært borte i dag.

Ting er ikke så lett som mange her vil ha det til, å bare "ta" ungene ifra mor.

Moren er en flink mor normalt sett så ungene har det ikke vondt hos henne og derfor er det veldig dramatisk dersom far skulle "tatt" ungene ifra mor på heltid. Ungene er jo også veldig glad i moren selvsagt.

Faren ønsker selvfølgelig mer tid med ungene sine men han ønsker jo heller ikke å ødelegge moren helt ved å "kreve" ungene når hun allerede er langt nede.

Faren ønsker å vite hva han har å forholde seg til slik at han kan løse situasjonen nå i krisesituasjonen. Hvordan klare å ivareta ungene på best mulig måte i forhold til skole o.l når dette er for en kort periode og med lange avstander. Hva som skjer på lang sikt blir jo et spørsmål de må bli enig om i ettertid.

Far har allerede pratet med barnevernet og hørt hva han kan gjøre praktisk i denne situasjonen og fått råd derfra.

Barnevernet informerte forresten også om at for å få foreldreansvar så må en gjennom den "vanlige" papirmølla uansett.

Far har selvfølgelig tatt seg fri fra jobb noen dager for å få ordne opp i tingene og ta seg av ungene men da han er selvstendig næringsdrivende så er det vanskelig når han ikke vet noe mer om hva mor tenker og hvor lenge denne krisesituasjonen vil vare.

Takk til dere som har svart.

Skrevet

14:20

Det er forskjell på foreldreansvar og hovedomsorg. De fleste idag har felles foreldreansvar, og idag får en det automatisk om en er samboere når barnet blir født. Det har ingenting med samvær og samværsmengde å gjøre.

Forøvrig mener jeg at den dagen en setter sin egen sorg over avsluttet samboerskap over barna sine viser en mangel på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...