Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 En mor klarer ikke å ta seg av barna lenger av personlige årsaker så nå orker hun ikke mer. Barna er hos pappaen hver andre helg (fred-man) pluss ekstra i ferier.Han har ikke foreldreansvar for ungene siden de ikke bodde sammen da de ble født men har gjentatte ganger prøvd å få moren til å gå med på å gi han dette mens hun på sin side har nektet. Nå orker altså ikke denne moren å ha ungene hos seg i en periode. Hun sender kun en tekstmelding til pappaen om dette i kveld at hun ikke kan få ungene tilbake i morgen og visst han ikke klarer å ordne ting praktisk med skole så får han bare kontakte barnevernet. Foreldrene bor i to ulike byer med flere timers kjørevei så pappaen har ikke noen som helst mulighet til å få ungene på skolen. Så hva gjør en pappa som plutselig får denne beskjeden uten noe som helst forvarsel og mulighet for å få ordne dette praktisk uten foreldreansvar? Han har jo juridisk ingen rettigheter og moren tar ikke tlf.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Han bør ta seg fri i morgen. Skrive ut skjema ang. foreldreansvar, kjøre hjem til moren og kreve at hun signerer. Han bør også kontakte advokat i morgen før barnevern osv blandes inn.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Aller helst få underskrift ikveld. Bor hans foreldre der hun bor? Få dem til å stikke innom å få underskriften. Gi beskjed til henne at om ikke havner barna hos barnevernet og ikke sikkert hun får dem tilbake da. Og det er vel ikke barnas beste å havne i fosterhjem.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Far bør få seg en sykemelding, prøve å snakke fornuft med mor, og evt kontakte barnevernet slik at de får vurdert forholdene hjemme hos mor. Hvis han overlater barna til barnevernet blir de plassert i et såkalt beredskapshjem. Det er en fryktelig krise og en voldsom belastning for barn å bli plassert hos fremmede, og forhbolde seg til at verken mor eller far "ville ha dem"
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Skriver du dette fordi du kjenner disse folkene og dette har skjedd i kveld? For da MÅ dere kontakte noen som kjenner denne moren nå for at de kan sjekke hvordan hun har det. Nå vet jeg jo ikke eksakt hva som stod i meldinga, men er det fare for at moren tar sitt eget liv? Når det gjelder barna går det an å ta kontakt med barnevernvakta: http://www.barnevernvakt.no/kontakt.aspx
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 HI her: Nei, faren har ingen familie i nærheten der moren bor. Moren nekter å si hvor hun er og tar ikke tlf samme hvem som ringer. Foreldrene hennes prøver også å få tak i henne men ingen vet hvor hun er, så en underskrift er vanskelig å få tak i umiddelbart.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Mener også han bør kontakte noen i kveld. Og advokat i morgen TIDLIG. Det kan dømmes delt foreldreansvar og her har han ingen tid å miste. Regner med han vil ha barna hos seg? Vet ikke hvordan det funker om barnevernet kommer i bildet og han ikke har foreldreansvar så her ville jeg kontaktet en advokat først og fremst.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Faren bør sitter på barna til ting har roet seg. Han er tross alt det viktigste de har i livet her og nå.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 HI her igjen: Ja faren har ungene hos seg nå og kan selvfølgelig ikke levere de i morgen da ingen mamma er der for å ta imot dem. Hvor lenge dette kommer til å vare er jo helt umulig for far å vite da moren ikke sier noe om det til han. Så hva med alt det praktiske når han ikke har foreldreansvar? Og hva med skolegang dersom dette drar ut? Ungene er selvfølgelig det viktigste oppi dette og det er jo det faren prøver å ordne opp i.
Gjest Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Jeg ville nok ringt barnevernvakta slik at de får reist til barna i kveld og sjekket at de har det ok, så ville jeg kjørt og hentet barna hjem til meg og ordnet plass på skole der. Antar barnevernet kan hjelpe til med det praktiske.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Hadde jeg vært han, så hadde jeg sykemeldt meg i 1 uke. Ringt til advokat, og prøvd å pratet fornuft med moren. Moren er uansett etter min mening ikke egnet til å ha barn når hun er i stand til å si slike ting! At hun ikke vil ha barna lengre. Hjelpes..hun trenger vel behandling.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Barna har det bra for de er hos faren denne helgen.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 Kaklehøna.. BARNA er hos faren i kveld..ikke moren.. Hun vil ikke ha dem hjem i morgen som vanlig...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Som sagt: han bør få seg en sykemelding eller kontakte arbgiver i morgen å ta noen fridager. Ville startet med advokat i morgen så tidlig som mulig. Der vil han jo få vite hva han kan gjøre og hvordan han bør gå frem. Både med foreldreansvar, skole osv. Barna bør i første omgang få en liten hvit løgn til dere vet mer. Foreldreansvar får han om han går til retten med det og det bør han jo sette igang i morgen den dag. Jeg ville holdt barnevernet helt utenom.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Og for all del: IKKE slett meldinger fra henne!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #16 Skrevet 23. januar 2011 Men har de fått noe som helst kontakt med moren? Er det fare for at hun har skadet seg selv akkurat nå?
Gjest Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Puh, det er da enda bra. Har hun ikke sagt noe om hvorfor eller for hvor lenge? I så fall ville jeg ringt nærmeste skole og hørt om plass. Moren har forøvrig sikkert rett i at barnevernet er rette instans for å få hjelp med det juridiske.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Nei det er ingen fare for selvskading tenker jeg. Foreldrene hennes har visst hatt litt kontakt med henne i helgen og grunnen til at det nå rant over er brudd med samboeren. Hun har heller ingen sted å bo nå visstnok.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 Moren må jo ha alvorlige problemer. Man kan ikke bare si man ikke vil ha sine barn igjen. Uansett hvordan man har det ellers i livet. Håper det løser seg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Kanskje en mulighet at faren og barna overnatter på hotell i nærheten av skolen de første dagene, men det er uansett vanskelig for dem å gå på skolen og late som ingenting. Barna mangler sikkert mye av skolebøker, klær og gymtøy. Hvis man ringer til skolen og sier det er en krisesituasjon, eller bare unnlater å sende barna til skolen, vil vel rektor i begge tilfellene sende en bekymringsmelding til Bv. Så jeg antar det vil bli vanskelig å unngå bekymringsmeldinger.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #21 Skrevet 23. januar 2011 Jeg regner med at barnevernet ville si til faren at det er hans ansvar og at de vil være behjelpelig med det praktiske. De vil heller gjøre alt for at barna skal være hos noen de kjenner enn å plassere de hos fremmede som feks i beredskapshjem. Men når det gjelder konflikter mellom foreldrene når det gjelder samvær og foreldreansvar er det Lov om barn og foreldre( barneloven) som gjelder ikke Lov om barneverntjenester. Men den trer i kraft når ingen av foreldrene forvalter foreldreansvaret på en forsvarlig måte. Men det gjør jo pappaen i dette tilfelle når han tar seg av barna. Han bør kontakte advokat og kontakte familievernkontoret. Han må møte opp der til en time for å få en attest. Denne attesten trengs for å gå rettens veg for å få foreldreansvar/daglig omsorg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #22 Skrevet 23. januar 2011 Jeg regner med at barnevernet ville si til faren at det er hans ansvar og at de vil være behjelpelig med det praktiske. De vil heller gjøre alt for at barna skal være hos noen de kjenner enn å plassere de hos fremmede som feks i beredskapshjem. Men når det gjelder konflikter mellom foreldrene når det gjelder samvær og foreldreansvar er det Lov om barn og foreldre( barneloven) som gjelder ikke Lov om barneverntjenester. Men den trer i kraft når ingen av foreldrene forvalter foreldreansvaret på en forsvarlig måte. Men det gjør jo pappaen i dette tilfelle når han tar seg av barna. Han bør kontakte advokat og kontakte familievernkontoret. Han må møte opp der til en time for å få en attest. Denne attesten trengs for å gå rettens veg for å få foreldreansvar/daglig omsorg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #23 Skrevet 23. januar 2011 Da skjønner jeg at hun er i en tøff situasjon. Håper foreldrene hennes er informerte om hva som er skjedd og at det ikke er fare for hennes liv. Synd at hun har gjort den vanskelig for barnefar og at hun overlater barna til ham nå med så lite informasjon, men på en annen side så er det jo bra at hun innser at barna har det bedre hos ham nå enn hos henne.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #24 Skrevet 24. januar 2011 Far har fortsatt ikke hørt noe fra mor så hvor lang tid dette vil ta er det fortsatt ingen som vet. Litt av problemet her er også at dersom ungene skal skifte skole og barnehage nå, enten det er permanent eller midlertidig, er at disse ungene har skiftet bosted og miljø veldig mange ganger. Ene barnet går siste året i bhg og har skiftet bhg 4 ganger allerede i sitt korte liv. Han har sine problemer med sosiale tilpasninger men har endelig funnet seg godt tilrette i den bhg han nå går i og det vil jo være fryktelig uheldig for dette barnet og igjen bli revet opp fra det han har. Uff, dette er virkelig ingen lett situasjon for far som står her rådløs og ikke får noe svar fra mor. HI
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #25 Skrevet 24. januar 2011 Da er det kanskje best for barna at de blir hos far for godt? Han kan vel tilby dem en stabil hverdag? Nei, ikke lett. Stakkars barna og stakkars pappaen. Jeg ønsker dere alt vel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå