Gå til innhold

Idag har vi hatt barnebursdag. Kunne dere sagt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bursdagsbarnet har en sånn butikkasse med penger av papir oppi som han fikk til jul. Disse pengene har han passet svært godt på selv og syntes det er den beste leken han har. Han leker med dette hver eneste dag.

Idag hadde vi selskap for han og et av de andre barna rev i stykker alle sedlene i små små biter. Sønnen min ble veldig lei seg og gråt. Jeg gav beskjed til moren som var der om hva som hadde skjedd og at min sønn da hadde blitt veldig lei seg for dette. Jeg tenkte kanskje vi kunne finne en løsning sammen. Men denne moren sa bare "ja ja det er jo bare papirpenger. De hadde nok gått istykker snart likevel". Jeg merket at jeg ble virkelig sint. For det første syntes jeg ikke man skal ødelegge andres ting utansett verdi og for det andre mener jeg at man bør ordne opp om man sårer noen. Jeg fortalte at det var hans favorittleke og selv om det bare var papirpenger syntes jeg at vi kunne finne en løsning sammen. Hun tok meg ikke alvorlig. Hun bannet til meg og så "herregud så pripne dere skal være. Det er da ingenting å bli sur for om papirbiter, dere har da vel andre leker". Denne gutten stod foran min sønn og lo mens han rev dem i bitte bitte små biter. Unødvendig å med vilje ødelegge andres ting og le når en får bursdagsbarnet lei seg. Selve pengene bryr jeg meg ikke om. Vi kan helt sikkert få tak i nye, men jeg forstår ikke reaksjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du tok denne gutten når du så han gjorde det?

ellers, når vi har mange barn hjemme her, så setter jeg vekk de lekene barna er veldig glade i og er redde for.

Skrevet

HUn burde helt klart ha kjeftet på sin unge, for det er jo ikek grei oppførsel. På den andre siden så syns jeg og at det virker som om du overreagerer. Skulle hun liksom kjøpt nye, eller hva mener du?

Jeg ville tatt fram papir og farger og fått med sønnen din til å lage nye penger:) min datter har selv sånn butikk, og det er veldig stas, men blir sikkert like stas med hjemmelagte penger.

Hun burde kanskje reagert på en annen måte, men sånn er det bare.

Skrevet

hadde ikke innvitert disse folkene flere gang!!! skitkjærring...er det mulig, noen voksne eier ikke ansvarsfølelse..

Skrevet

Min sønn og de andre barna fortalte meg hva som hadde skjedd. Jeg tenkte at jeg kunne si dette til moren så vi kunne ordne opp sammen og det var da hun reagerte slik.

Nei så klart jeg ikke mente hun skulle kjøpe nye, men at vi kunne ordne opp i det som hadde hendt. Finne en løsning sammen.

Denne leken lå på mitt soverom hvor jeg ikke hadde tenkt at barna skulle leke. Jeg har alltid før lagt inn ting der og det er ingen som har vært der inne.

Jeg må nok invitere denne gutten igjen. De er en gruppe i barnahagen som er satt sammen og vi har blitt enige i barnehagen om å invitere alle eller ingen så ingen blir lei seg osv. 1 år igjen så skal de på ulike skoler.

hi

Skrevet

hvilken løsning kunne dere ha funnet sammen utenom at hun skulle erstatte pengene om jeg tør spørre? Jeg synes du overreagerer. Hadde sagt i fra til gutten der og da men hadde neppe tatt det opp med moren.

Skrevet

Hva mener du med å "ordne opp" og "finne en løsning"?

Du hinter jo til at du vil moren skal betale for noen papirlapper som ble ødelagt i lek. Du har faktisk selv ansvar for å ha kontroll på barna som du innviterer inn til deg. Hvis det er leker du er så redd for må du låse dem bort før barna kommer. At leker blir ødelagt i et selskap er helt vanlig og hadde jeg vært deg hadde jeg ikke nevnt dette til moren en gang.

Jeg synes du prøver å fraskrive deg ansvaret du har for barna i ditt eget hjem. Det er du som har innvitert og du som har ansvar for hva barna gjør. Hvis du vil unngå dette en annen gang kan du innvitere med alle foreldrene slik at de selv kan ta ansvar for barnas handlinger mens de er der.

At du ikke har kontroll på barna er ditt problem.

Skrevet

Ja, hva slags løsning er det du forventet HI?

Om ikke betaling mener jeg...

Så om hun moren hadde tilbudt seg å kjøpe nye så hadde det vært greit fordi den reaksjonen er bra nok?

Hun ble sikkert flau fordi gutten hennes hadde gjort det og kanskje litt småsjokkert over at dette var noe du følte for å presisere overfor henne også...

Skrevet

Hvor gamle er ungene?

Var det dere som hadde ansvaret for ungene under selskapet eller var foreldrene med?

Hvilken ordning skulle dere komme frem til?

Skrevet

Må si jeg synes moren var en drittsekk!!!!

Skrevet

Moren til "barndomsvenninnen" min var sånn.. Aaaaldri var noen ting hennes barn sin feil.. Og om noen klaget på dem, så var de de som var pripne og hysteriske..

Denne jenta ble etterhvert en dreven mobber på skolen, og da moren ble kalt inn til møte med lærer og foreldrene til mobbe-offeret endte det med at moren begynte å legge skylden på offeret! Kunne jo ikke forvente annet når offeret var så spesiell i oppførselen mente hun.. :P

Den dag i dag har jeg liten kontakt med min barndomsvenninne og de fleste minner jeg har om henne er fæle og ekle..

Men jeg vet at hun har få venner nå, og jeg regner med at det er som følge av oppførselen hennes som hun fikk bekreftelse på, av sine foreldre, var helt ok.

Skrevet

Jeg er uenig i svarene. For det første synes jeg reaksjonen til både moren og barnet som er i selskap er helt uakseptabel. Det var vel ikke bare noe papir? Var det ikke penger dere hadde kjøpt, altså lekepenger? Da hadde jeg villet erstatte de om det var jeg som var på besøk. Om moren i tillegg var i selskapet var det ikke bare ditt ansvar å passe barna, men også foreldrene. Ikke rart mange barn er så motbydelige når de får lov å ødelegge andres ting. Er det ok å ødelegge noe andre har tegnet også da? Det er jo bare papir..

Skrevet

Dette er for dumt, mener du at moren skulle betale for liksompengene?

Det er helt vanlig at leker går i stykker, du får lage noen nye.

Skrevet

Jeg ville sagt til poden min, at dette var veldig dårlig gjort av han.... Hadde du som mor ymtet frem på at pengene skulle erstattes, - da hadde jeg IKKE gjort det!! (trassig er jeg!!) Men jeg hadde kanskje gjort det i etterkant, om jeg hadde funnet lignende "uerstattelige" penger.....

Hvorfor stoppet du han ikke om han rev de i stykker rett foran dei?? Man må jo kunne irettesette barn på besøk på en grei måte???

Skrevet

Siden HI hadde satt bort leken så syns jeg den andre moren burde erstatte lekepengene.Hun burde ihvertfall få sin sønn til å be om unnskyldning,det er det minste man kan forvente etter at noe er ødelagt med overlegg.

Men når man ser morens reaksjon på sønnens feil så skjønner man jo hvorfor han gjorde det. Han er vel ikke vant med regler eller konsekvenser.

Det aner meg at flere i denne tråden er på samme måte med sine barn.

Skrevet

Gutten min fikk en leke til jul, som en annen gutt klarte å ødelegge på nyttårsaften. Moren sa ingenting, ingen verdens ting. Dette var en dyr leke (og ja, jeg trodde jeg hadde satt den godt nok bort. Ikke vant til unger som klatrer i hyllene) men ingen som helst forslag om å erstatte den på noe vis...

Skrevet

Gutten min fikk en leke til jul, som en annen gutt klarte å ødelegge på nyttårsaften. Moren sa ingenting, ingen verdens ting. Dette var en dyr leke (og ja, jeg trodde jeg hadde satt den godt nok bort. Ikke vant til unger som klatrer i hyllene) men ingen som helst forslag om å erstatte den på noe vis...

Syns det minste man kan gjøre er å tilby seg å reparere eller kjøpe nytt, så får det bli opp til den andre og avgjøre om det er nødvendig

Skrevet

Nå vet vel ikke vi hvordan HI la frem dette for moren så det kan jo hende hennes reaksjon var på His fremlegging av saken.

Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor ikke HI stoppet barnet med å gjøre det. Hvor var du? Lar du en gjeng med 4 åringer løpe ukontrollert rundt på alle rommene i huset? Hvis ikke moren til barnet var med i selskapet er det tross alt du som ikke har passet godt nok på.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du ville denne mamman skulle gjøre? Det er snakk om barnehagebarn, 4 eller 5 åringer tenker jeg når ikke foreldrene har vært tilstede selv, og papirpengene har blitt revet istykker - jeg er GANSKE sikker på at mamman skjønner at man ikke ødelegger andres ting selv om de er helt verdiløse (utover affeksjonsverdi), det er gutten som ikke helt har fattet det.

Du kan gjerne snakke med barna om hvordan man behandler andres leker, men husk at det er barnehagebarn du snakker til (og ikke minst om....), ikke ungdomskriminelle.

Jeg synes du overreagerer, neste gang bør du kanskje holde et bedre øye med barna.

Skrevet

Jaja enig med Ellen ja. Og ikke rart barn er som de er, for noen holdninger mødre har. Blir helt skremt. Trodde faktisk flertallet hadde mer mellom ørene enn dette her.

Hilsen 18.57

Skrevet

Du skriver at barna har 1 år igjen i barnehagen, da er altså barna 4 år. Var ikke foreldrene i selskapet? Hvis ikke foreldrene var der er det jo du som har kontrollen og ansvaret for barna. Lar du 4 åringene være alene veldig lenge rundt i hele huset siden barnet hadde tid til å ødelegge absolutt alle pengene? Dette går på deg og ditt ansvar i ditt hus, ikke legg det over på andre.

Skrevet

Det er utrolig hvor noen her vrir på historien min.

Alle barna hadde med foreldrene. Vi voksne satt i stuen mens barna som er 4 og 5 år var på lekerommet. Halvparten av barna kom inn og fortalte hva som hadde skjedd mens vi voksne var i stuen. Det var da helt naturlig for meg å henvende meg til moren som var der for at vi kunne finne ut hva som hadde skjedd SAMMEN. Med å ordne opp mener jeg ikke erstatte som nevnt over. Jeg tenker å finne en løsning som gjør at barna har det greit og at de blir venner igjen. Denne gutten har vært inne på mitt soverom i klesskapet og funnet leken. Han tok ut pengene og rev dem i bitte bitte små biter mens han lo når min sønn gråt (ifølge de andre barna). Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere mot barn jeg ikke kjenner så tenkte jo derfor at moren kunne være med. Uansett verdi syntes jeg ikke det er greit å ødelegge ting med vilje. Jeg syntes heller ikke det er greit å være slemme mot andre. Som mor så barn?

Skrevet

Det er nok meg du omtaler her, hi. Men du kunne vel i det minste forklart korrekt i forhold til hva jeg svarte da du tok opp dette selv om jeg skjønner at du prøver å kamuflere historien litt for at vi ikke skal kjenne den igjen .. Vi var faktisk flere der som reagerte på opptredenen din!

og ja, hva mener du med ordne opp hvis du ikke bryr deg om pengene? Du er like vinglete som du alltid har vært... uff... trist at du måtte dra dette opp her inne, du burde jo også skjønt at andre mammaer som var i bursdagen hos dere er her inne??

Skrevet

Godt forsøk 19.30. Men det er ikke deg. He he.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...