Gå til innhold

Hvor gamle var dere når dere fikk mensen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 eller 11... Var iallefall i fjerde klasse, siste dagen av året. Jeg for fortalte det ikke til noen, ikke engang mamma. Var sååå megaflau:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg var 12. Var på sommerferie hos kusina til mamma. Og søstra mi fikk det ikke før hun var 17 eller noe, er to år eldre enn meg. Det syntes jeg var skikkelig kjipt....

Skrevet

2 mnd før jeg fylte 18 fikk jeg den.

Skrevet

13 år og 3 mnd. Fikk den da jeg var på leir...

Skrevet

Begynnelsen av 6. klasse. Må vel ha vore 13 år då trur eg.

Gjest lillemamsi
Skrevet

Jeg var 10 år !

Og hadde skikkelig vondt :( De andre jentene i klassen sladret til guttene og de ertet meg.

Jeg har alltid vært liten og spinkel, men fikk bryster og mensen før alle andre.

Var en tøff tid husker jeg!

Skrevet

3 dager før jeg begynte på videregående. Må vel bety at jeg var 16.

Skrevet

13, dagen før familien dro til syden og det var min første sydentur som jeg kunne huske.

Jeg var et helvette, klarte ikke å få inn tampong og kunne da ikke bade og var sur som en sitron som var på vei å bli brun!

Det var siste gang mamma og pappa kjøpte sydentur....

Jeg skjønner dem....

Skrevet

Knapt 11... Tidlig da. Trur ingen i klassen fikk før de var 14-15---

Skrevet

søskenbarnet mitt fikk da hun var ni.

Hun har psos og kan ikke få barn nå... Sammenheng?? :(

Skrevet

Et par måneder før jeg fylte 13 år. På en familiefest med masse folk jeg ikke hadde sett på årevis. Og husker at det var veldig vondt og at jeg brukte tonnevis med dopapir, hehe..

Skrevet

Haha Ranveig Risengrynsgraut: Du må vara frå karmøynå??

Skrevet

Jeg fikk det rett etter at jeg hadde fyllt 11. Fikk det i skoletida, akkurat da jeg og ei annen skulle rekke en buss i forhold til et skoleprosjekt vi holdt på med. Husker jeg fikk panikk og stappet trusa full av dopapir... Fortalte det ikke til noen, ikke en gang mamma, før jeg var nesten 12. Husker bare at pappa klagde over at det gikk så mye dopapir (brukte dopapir, for torde jo ikke kjøpe bind...). Syntes det var grusomt fælt, og var et forferdelig styr for å holde det skjult...

Synes egentlig det var ok å lese her at det var flere som holdt det skjult fordi de var flaue over det - trodde det bare var meg, jeg! :-)

Skal i hvert fall passe på at mine døtre vet masse om mensen og ikke synes det er flaut når de får det... Har allerede forklart de hva mensen er og om bind og tamponger. Den eldste er 7 år, og i og med at noen her fikk mensen som 9-åringer, så tenker jeg at kanskje jeg må begynne å snakke mer med 7-åringen min, i og med at mensen kan komme så tidlig som i 9-årsalderen...

Skrevet

Var 11 år, og var den første i klassen til å få det. Ryktene gikk i klassen, og som om det ikke var flaut nok i seg selv å ha mensen, så gikk jentene i klassen og tok meg på ræva for å sjekke om jeg hadde bind på, og dermed kunne bekrefte ryktene.

Det var forferdelig! Og alle klasseturer vi skulle på falt selvfølgelig på de dagene jeg hadde mensen, og måtte dra med meg bind, og prøve å få kommet meg på do å bytte uten at noen merket det. Mange pinlige situasjoner!

Godt vi vokser av oss slik barnsligheter og skam over noe så naturlig som mensen.

Skrevet

13 år, 16. mai. Spilte i korps og syns det var veldig uvant å masjere med bind ;-)

Skrevet

13. Kort tid før jeg fylte 14. Var DESIDERT siste i klassen som fikk den. Men har eldre søstre, så jeg syns IKKE det var flaut å være seint ute. Tvert imot, var jeg veldig fornøyd for hver dag som gikk og jeg slapp... og ble så sur da den først kom, at mamma måtte le av meg da jeg kom, furtende og trampende, og sa at jeg trengte bind! :P

Skrevet

11.

Var på håndballtrening og kjente det ble vått. Gikk i garderoben og tak papir i trusa, så spilte jeg litt mer:)

Skrevet

10-11 år, jeg var først i klassen. Det var mye skam og skyld forbundet med dette på det stedet jeg vokste opp, så det var veldig belastende.

Synes faktisk det tok meg mer enn ett halvt liv å komme over den skamfølelsen. Synes fremdeles ikke det er naturlig å snakke om mensen med noen.

Og uansett hva dere sier, så tror jeg det gjelder mange her inne også. De har ikke naturlig for å snakke om mens, men refererer til den som tanta eller tante rød. Det er faktisk noe som er med å opprettholder skamfølelser som det ikke finnes noen grunn for.

Mener nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...