Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #51 Skrevet 12. desember 2010 Enkelt. Lakasjer i senga. bryst spreng. Og du er den eneste som kan gi barnet mat. Vi fikk tvillinger og hadde en 2 åring fra før. Jeg og 2 åringen hadde behov for å ha litt tid til hverandre også. Og det at paap også kunne mate var deilig. Jeg kokte opp 1 liter vann av gangen lot vanne kjøle seg til passe temp og helte dette på en god termos. Enkelt som bare det. Slapp amebehå og lekasje innlegg osv. Desuten hadde jeg litt vanskeligheter med å amme eldste mann. Han ble slapp, blek, det var rett og slett ikke nok mat i den melka jeg produserte. Etter 4 mnd så var det helt slutt. Dårlig samvitighet osv. Nei takk.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #52 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har en statestikk fra ammehjelpeboken som jeg fikk fra legen, der det står at 94% av kvinnene i Norge, er fysisk grunnlagt for å amme. Det står på side 6 i samme bok at 3% av kvinner, VELGER å ikke amme. Resterende får det ikke til. Der er min statistikk. Får å gjøre det klart for deg, så lurer jeg på de 3% som velger bort å amme, hvorfor de gjør det! Forstår du det nå? Jeg har selv tatt ks, og hatt en fødsel, og har ikke slitt med amming, MEN -OG LES NÅ HVA JEG SKRIVER, OG IKKE LEGG OPP TIL AT JEG MENER AT SIDEN JEG KLARER DET, SKAL ALLE ANDRE KLARE DET, MEN- jeg skjønner kjempegodt at folk som sliter med å amme, ikke vil amme. Jeg skjønner hvorfor folk som ikke kan amme, ikke ammer. MEN jeg forstår ikke de 3% som velger bort å amme, hvorfor de gjør det. DERFOR spør jeg her inne om noen har valgt å ikke amme, og hvorfor! Slik at jeg kan forstå de., Uten å hetse de, uten å slenge dritt til de, men bare få høre om grunnen til å velge det bort! HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #53 Skrevet 12. desember 2010 Nei. Ikke ha dårlig samvittighet heller Dine barn, dine valg. Og det mener jeg på en positiv måte. Grunnen til at jeg spør er at jeg selv hadde en kjempe opplevelse i 14 mnd med amming, og ville ikke byttet det bort med nattevåk osv. Men jeg skjønner godt at du valgte det bort HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #54 Skrevet 12. desember 2010 Ja det må vi ha, for når jeg avgrenser til kun norsk har jeg 500 000 treff. To av treffene på forsiden er innlegg fra mødre som ikke vil amme, og begge begrunner dette godt med at de har psykiske sperrer. Det ene er udatert og det andre er fra 2007. Resten av treffene på forsiden handler om babyer som ikke vil die og om at MME ikke er så mye dårligere enn MM som ryktet skal ha det til.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #55 Skrevet 12. desember 2010 22.01 Jeg har ikke hatt mye nattevåkbare så det er sagt. barna mine sov natten igjenom fra de var 2 mnd. Skjønner ikke at du forbinder det å gi flaske med nattevåk.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #56 Skrevet 12. desember 2010 Nettopp, ikke alle som noen gang kommer godt i gang. Jeg holdt på i 3 måneder, ble aldri enkelt. Det som ble himla enkelt i forhold var å gi flaske, koke flasker, blande vann og pulver... alt dette var tusen ganger lettere enn å amme for min del. Babyen min ble for en gang skyld mett og fornøyd, da er valget enkelt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #57 Skrevet 12. desember 2010 Det eneste jeg kan si er at om du velger å mene alt jeg har skrevet som negativt, burde du kanskje lese det om igjen? Jeg har beklaget utallige ganger nå på vegne til de som ikke KAN amme, at dette gikk utover de. Men det må da gå ann å spørre om spm her inne, uten å bli oppfattet som en med gale meninger? I allefall når man skriver i hovedinnlegget at man ikke legger seg opp i hva man velger. Jeg ser ikke ned på noen. Jeg ser heller ikke ned på de som velger å ikke amme, fordi de ikke gidder. Heller ikke ned på de som ikke kan amme. Og jeg ser ikke opp på de som ammer. Alle har forskjellige utgangspunkt, men dere burde skjønne at dette ikke er måten å fortelle deres historier på. Å angripe mennesker fordi de vil prøve å forstå dere, er ikke helt måten, altså. At jeg har uttrykket meg dårlig, kommer ann på mennesket som leser, men jeg tror det er flere som heller har lest det de vil lese, for jeg har ikke skrevet et vondt ord om noen mennesker her inne i hele denne tråden. Verken de som ammer, ikke ammer eller what so ever... HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #58 Skrevet 12. desember 2010 Jeg synes at ammevilje på 97% er superbra. Og grunnene for å ikke ville er nok mange og sammensatte. Seksuelt misbruk leder ofte til at en blir veldig privat med egen kropp, og 1 av 4 kvinner opplever en form for slikt misbruk en eller flere ganger. Det er en grunn.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #59 Skrevet 12. desember 2010 About 161 000 results får jeg på norske sider..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #60 Skrevet 12. desember 2010 HI: du sier at de fleste kan. ja, selvsagt, men så må man veie det opp mot hvor mye det skal gå utover fysisk og mental helse. Jeg ble fødselsdeprimert, og jeg tror amminga var en stor del av det, fordi jeg gjorde ikke annet og babyen var aldri fornøyd. Jeg ble fryktelig sliten og stresset. og det tærte på humøret. Jordmor og helsesøstre har gitt meg sin fulle støtte i mitt valg av å bruke mer flaske. Det viktigste er at mor og barn har det bra. Er drittlei av å høre om dette overhysteriet rundt ammingen. Det er ikke bare ammingen som er av betydning for om barnet har det bra eller best. Det er mange andre faktorer som er viktigere enn amming.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #61 Skrevet 12. desember 2010 Det er ingen som angriper deg her. Det gjøres forsøk på å opplyse deg og forklare hvorfor det du sier oppleves sårende. Unskyldningene dine er jo ikke unskyldninger "Jeg beklager at det er noe galt med deg som gjør at du ikke forstår hva jeg mener" er ikke en unskyldning.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #62 Skrevet 12. desember 2010 Jeg kunne ikke amme første, selv om jeg fryktelig gjerne ville. Andre ammet jeg. Ei venninne av meg VILLE ikke amme. Hun er ekstremt opptatt av likestilling og var fast bestemt på at hun og barnefar skulle mate babyen på lik måte. Så det kan jo også være en grunn. Har også hørt om andre som ikke vil amme fordi de mener at da tar de litt av nærheten til babyen fra far.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #63 Skrevet 12. desember 2010 Forbinder det med nattevåk fordi mine barn ikke sov natten igjennom uten måltider. Nr 1 våknet 2-3 ganger hver natt, og da slengte jeg bare frem jura, så sovnet han igjen Nr 2 var litt lettere. Hun våknet bare 1 gang om natta, og da var det samme prosedyre. Slapp å stå opp å lage melk eller annet. Derfor forbinder jeg det med nattevåk Men som sagt, jeg vet ikke jeg....Det er igjen, derfor jeg spør For å få et bilde av det å ikke amme HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #64 Skrevet 12. desember 2010 Siden statistikken sier at 99% av mødre ammer etter fødsel, mener du kanskje å spørre hvorfor folk velger å slutte. Dersom 99% begynner ammingen, er det 1% som ikke "vil", eller ikke kan. Jeg anser dette som et realistisk tall. Her er mitt svar: 1: Barnet var 9 måneder, og han var ikke interessert i pupp i det hele. Føltes som jeg måtte lure ham og nøde ham til puppen, og etter en stund gikk dette ut over selvfølelse og forholdet mellom mor og barn. Jeg sluttet med god samvittighet. 2: Da babyen var 11 måneder og jeg hadde jobbet i 5 måneder, var jeg utslitt av nattamming pga dårlig samvittighet. Babyen tok like gjerne flaske (fordi far var hjemme på dagtid), og jeg valgte å slutte ifm et ukeslangt kurs jeg skulle på. Bare litt dårlig samvittighet. 3: Svært slitsom ammeperiode. Plagdes fra 1. dag. Dette er en lang historie. Babyen var ti måneder da jeg sluttet, delvis pga varierende melkemengde, og følte vel ikke at alt styret var verd det. Under optimale forhold ville jeg ammet mye lengre, gjerne til babyen var 18 mnd. Litt dårlig samvittighet. Såh....nå vet du hvorfor jeg ikke ville amme.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #65 Skrevet 12. desember 2010 Er ikke "Beklager til dere som ikke kan amme, at dere blir dratt inn i dette" en unnskyldning? Igjen, du velger å lese det du vil! Ingen som angriper? Har du i det heletatt lest denne tråden?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #66 Skrevet 12. desember 2010 Du er utrolig dårlig til å stave statistikk enda så mange ganger du bruker ordet 2035....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #68 Skrevet 12. desember 2010 Har ei venninne som ikke vil amme fordi hun ikke vil være den eneste som mater babyen. Har ei annen venninne som var redd for hengepupper. Selv fikk jeg det ikke til med førstemann, men fikk det til med andremann etter 3 uker med prøving.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #70 Skrevet 12. desember 2010 Hvordan VET du at man bruker det som unnskylding? Jeg hadde en liten opptelling på de i venneflokken min som ikke har fått til amming. Det var faktisk flere enn de som har fått til amming. Og jeg VET at det å måtte gi opp og ty til mme var noe av det tyngste de har gjort. Det gjelder også meg selv. Å spørre om noe sånt som du gjør og så slenge ut at statistikken sier osv.. er som å kaste ut en brannbombe. Det å ikke få til amming er et utrolig sårt tema for mange som ikke har klart det. Jeg vet om ett menneske som ikke ville amme, og hun hadde bestemt seg for det på forhånd. I hennes tilfelle var det "kosmetiske" grunner. Hun var så redd for å få hengepupper. Tror det er de alle færreste som velger bort ammingen som gjør det av sånne grunner. Kan ikke gi deg flere grunner enn dette rett og slett fordi jeg ikke kjenner flere som har gitt opp frivillig.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #71 Skrevet 12. desember 2010 Jeg er en av disse som ikke ville amme. Eller.... jeg hadde ikke mye melk og ga opp bare etter to dager. Jeg kjøpte pumpe på vei hjem fra sykehuset, men den ble veldig lite brukt fordi jeg ikke orka å pumpe meg hele dagen pluss lage mme. Ammemafian på sykehuset ødela min opplevelse av å amme fra første stund, jeg har aldri følt meg så ukomfortabel da alle skulle dra og klype meg i brystene. For meg ble det en frihet å kunne si at jeg bedrev mamming. Jeg har en to-åring for aldri har vært syk, (ja, tenk det..han har overlevd mme) og jeg vet at babyer har mer godt av en lykkelig mor som gir mme, enn en som sliter og har vondt i flere måneder. Jeg synes det er trist å høre at noen sliter, men presser seg i månedsvis i den tiden man skal kose seg hjemme.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #72 Skrevet 12. desember 2010 Skal si du får mye pes for et enkelt spørsmål.. Men jeg skjønner det kan bli missforstått. Jeg har selv lurt på dette en stund, hvorfor noen VELGER å ikke amme. Altså ikke de som velger og ikke gjøre det pga smerter, lite melk osv. Men de som velger og ikke gjøre det fordi de ikke VIL. Jeg så på legene på FEM for bare et par dager siden der en dame spurte om det var skadelig for barnet at hun ikke ammet. Hun hadde melk og det var ingenting i veien for at hun ammet, annet enn at hun ikke likte det og følte seg ukomfortabel med å gjøre det. Legene svarte da at det var overraskende mange som valgte å ikke amme kun fordi de ikke hadde lyst. Og at dette ikke var skadelig for barnet, fordet om MM såklart er det beste. Flere av legene var flaskebarn fordi mødrene deres ikke ville, men de visste ikke like mye som vi gjør i dag og sa de ville valgt annerledes om de gjorde det. Så jeg tror nok at av de som velger å ikke gjøre det uten å ha noen medisinsk årsak, velger det fordi de føler seg ukomfortabel med det. Men det finnes nok mange grunner. Jeg håper på å kunne amme selv, men hvem vet,, kanskje jeg er en av de som ikke liker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå