Gå til innhold

Hvorfor vil ikke mødre amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger til at det norske treffet var et innlegg fra en som ikke var gravid en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det har du sagt, glemt det allerede?

"Hvorfor er det så mange som ikke kan? Iflg statistikker er det heller færre som ikke kan, men mange (ikke alle) som bruker det som unnskyldning."

Skrevet

Vel, jeg fikk det til, men det ble aldri en flott opplevelse og det forsuret mye av barseltiden for meg. Det var vondt, det var aldri nok melk, utdrivningen var for sterk, eller så var den for svak, eller det var stillingen som ikke stemte...

Jeg fullammet til 3 mndr, deretter delammet til 9, men jeg skjønner godt de som slutter før. Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre dette en gang til. Dere som synes amming er kos og nærhet er heldige, for noen mødre er det forbundet med slit og tårer.

Skrevet

Ja? Da spør jeg igjen. Hvor i disse setningene her står det at alle som ikke ammer, ikke vil?

Jeg skriver at det er mange som ammer iflg statistikken. At de færreste velger å ikke amme! Men mange bruker det å ikke kunne amme som unnskyldning!

Altså : Færre kvinner velger å ikke amme.

Og mange (ikke alle) bruker det at de ikke kan som unskyldning.

Skjønner?

HI

Skrevet

Ja, det er jo klart. For det er jo MIN feil at dere ikke klarer å amme!

Jeg har aldri sagt at DU som person ikke vil. Jeg spør allmennheten om det er noen der ute som ikke vil, og grunnen til det!

Er det mulig å bli så hårsår her inne? Om ikke spm er rettet til dere, så vrir dere det om til dere....Jeg blir helt matt!

Jeg hadde et spm, og sa til g med i hi at jeg ikke har noe imot hva andre velger, men at jeg lurer på hvorfor!

Svekka!

Skrevet

Ehm.. ja, jeg skjønner. Og jeg skjønner fakisk ikke at du ikke forstår hvor dømmende du fremstår. Ei heller at du tror du med dette sier noe annet enn at de som ikke kan egentlig ikke vil.

Hvem er det som bestemmer at en kvinne som sier hun ikke kan amme bare bruker det som unskyldning? Det finnes mange, og da mener jeg mange andre grunner til at ammingen ikke fungerer enn at en ikke produserer nok melk, og det er her HI at du misforstår. For så godt som alle kvinner har under optimale forhold evnen til å produsere melk, men veldig mange har ikke optimale forhold.

Skrevet

Så rart. Da har vi to forskjellige google. For her kommer det opp over 1 million treff og de fleste er fra sider som linker til babyverden eller inn hit med spørsmål om hva man skal gjøre når man ikke VIL amme!

HI

Skrevet

Da jeg kom hjem fra sykehuset etter fire dager med konstant amming, hadde brystene ikke vokst og det kom ikke nok melk til babyen. Jeg fortsatte å amme, men følte et press siden de på sykehuset var veldig opphengte av vekta hennes. Var redd hun skulle gå mer ned i vekt, så jeg tydde til litt mme som gjorde henne så god og mett.

Var i tillegg i en veldig spesiell situasjon med en jordmor som hadde meldt meg til Barnevernet, og hun ringte og spurte om jeg hadde veid babyen. Derfor trengte jeg nesten mme for at ikke denne jordmora skulle gå helt av hengslene. Jeg kunne vise fram en baby som hadde gått opp ganske mye i vekt. Men jeg delammet til babyen var 5 måneder. Da tok melka slutt. Er klar over at noen vil kritisere dette, men det føltes virkelig som en presset situasjon der babyen måtte opp i vekt.

Skrevet

det er bare til å gi opp hi :) du har startet en håpløs tråd... jeg skjønner spm ditt. og det er mange forskjellige grunner til at noen ikke vil amme... sånn er det nok bare ..

Skrevet

Du har rett i det. Du er nok litt svekka, ja

Skrevet

Takk 20:19 for den gode forklaringen. Jeg var i ferd med å gi opp.

Hilsen 20:51

Skrevet

"Hvorfor er det så mange som ikke kan? Iflg statistikker er det heller færre som ikke kan, men mange (ikke alle) som bruker det som unnskyldning."

Lurer fremdeles på hvor du har funnet denne detaljerte statestikken jeg.

Skrevet

Jeg ammet 7 fullt og sluttet når gutten var 16 mnd. Likevel syns jeg det er helt kurant å ikke amme. Man trenger ingen grunn, er man ikke komfortabel med det er MME helt greit.

Selv gjorde jeg det fordi jeg kunne, det var koselig og praktisk, fordelene var større enn ulempene (og ja, de finnes!)

Skrevet

Men herregud da, dame! Dette er jo eksakt derfor jeg spør! For å få svar og lære om hvorfor ikke folk vil amme! Det må da gå ann å spørre om ting her inne for å dra nytte av svarene uten å være dømmende eller naiv eller hva det enn måtte være! JEG har vanskelig for å forstå hvorfor folk ikke vil amme LES: DE SOM IKKE VIL, ikke de som ikke kan, for da hadde jeg jo ikke spurt, så da prøver jeg, ved hjelp av de som kan svare, å sette meg inn i situasjonen! Det må da gå ann å snakke om et slikt tema utan å bli kalt for allslags vræl her inne???

Det eneste som bestemmer om det er unskyldning eller ikke er enn selv! Derfor spør jeg LES IGJEN: DE SOM IKKE VIL AMME, om hvorfor de ikke vil amme!

Jeg blir helt matt jeg altså....Alle pigger ute her inne!

HI

Skrevet

Jeg vil jeg vil, men får det ikke til! Det gjelder forøvrig alle jeg kjenner som ikke ammer/t.

Skrevet

HI: Hva er din definisjon av å ikke kunne amme?

Hvis man prøver et par dager og så legger det på hylla, er man en av de som i følge deg bare bruker det som en unnskyldning?

Må man ha prøvd for å si at man ikke kan? Hvor hardt må man egentlig har prøvd etter din skala?

Skrevet

Du drar selv statestikk (som du aldri underbygger) inn i dette og sier at mange bruker det å ikke kunne amme som unskyldning fordi de ikke vil. DET ER ÅRSAKEN TIL REAKSJONENE DU FÅR. Slik mistenkeliggjør du alle som av en eller annen grunn ikke har hatt mulighet til å amme.

Det du får svar på her er at de fleste her inne ikke er enige i din konklusjon som jeg rengner med at du har hoppet til fordi du har lest at prosentandelen som er fysisk kapabel til å amme er høyere enn prosentandelen som ammer.

Grunnen til at du ikke har fått svar fra noen som ikke vil amme, er at det finnes svært få av dem.

Skrevet

Har ikke noen definisjon på dette i det heletatt. Jeg prøver bare å skape et blide om hvorfor noen velger å ikke amme i det heletatt.

Men dette har blitt til en skikkelig twisted tråd der jeg må forsvare meg hele veien, og det gidder jeg ikke, så beklager til alle dere som ikke kan amme. Dette var ikke myntet på dere i det heletatt. Dette var myntet til de som ikke vil, og jeg har ikke noe imot de som ikke vil heller. Det er tross alt deres valg. Jeg ville bare forstå hvorfor, men alle disse bedritne svarene gjør at jeg får mindre forståelse, så takk dere selv for at folk ikke forstår. For når man braker løs med piggene når noen prøver å sette seg inn i situasjoner som er ukjent for en, er ikke akkurat det inspirerende.....

HI

Skrevet

Fordi du tviholder på troen på at det finnes en hel haug damer som ikke vil amme. For oss som ikke er en at de svært få som ikke kan amme pga. for få melkekjertler eller som mangler bryster pga kreft eller kreftfare (som statestikken du nok har lest) så betyr jo det at du skjærer oss over samme kam som de svært få som velger det bort. Mange av dem har jo også gode grunner for å velge det bort.

F.eks seksuelt misbruk, spiseforstyrrelser eller veldig negative assosiasjoner etter mislykkede ammeforsøk tidligere. OGså har jo noen sett unge mødre UK hvor noen svært resurssvake 15 åringer med tredjemann i magen uttaler at de ikke vil ødelegge puppene og tror at det er en vanlig grunn.

Skrevet

Folk kommer med piggene sine fordi du var uheldig med formuleringen i innlegget ditt. Det er et sårbart tema der mange har har triste minner og følelser, nettopp fordi de vil men ikke får det til. Slik jeg oppfatter hovedinnlegget er at du mener de som ikke ammer gjør det fordi de ikke vil, og du syns det er rart de ikke vil amme når det er så enkelt.

Skrevet

Hvis man føler at man blir snittet av spotlighten når jeg sier at mange, men ikke alle bruker det som unskyldning, så kanskje jeg har truffet et ømt punkt? Skreiv i hi at jeg ikke har noe imot om man vil, ikke vil, ikke kan, kan eller hva pokker folk velger å gjøre, men at jeg vil vite hvorfor folk som ikke vil amme, velger å ikke amme. Verre er det ikke før alle skal overanalysere hva man skriver, og velge å ta alt så forbanna negativt her inne. Det er et simpelt spm!

HI

Skrevet

Med andre ord, så er det ikke mulig å skrive noe her inne, fordi folk velger å tolke det man skriver til noe negativt?

Skriver jo til og med at jeg PRESSISERER at jeg ikke bryr meg om hva folk velger i hovedinnlegget, og enda så sitter folk å sier at de oppfatter hovedinnlegget som dårlig formulert og at de tolker det som om jeg mener at folk som ikke ammer gjør det fordi de ikke vil? Da hadde jeg for pokker ikke spurt dette spm! Da hadde jeg allerede hatt en mening!

Skrevet

Men du forstår vel at det var dette statiskikkmølet ditt som fikk mange til å reagere? Regner med at du ikke har noe statistikk siden du ikke har nevnt noe.

Det er jo flere her som også forsøker å forklare deg at det statistikken sier er at de fleste kan amme under optimale forhold. Det betyr ikke nødvendigvis at alle har optimale forhold, flere har jo nevnt sugesvake barn, KS, brystbetennelser osv som gjør at forholdene ikke er optimale. Men det virker som du ikke vil høre eller rett og slett ikke forstår.

Og det er kanskje litt drøyt å si at mange som ikke vil unnskylder seg med at de ikke kan?

De som svarte deg innledningsvis forsøkte jo å fortelle deg at det omtrent ikke finnes damer som ikke vil.

Jeg lurer på om du rett og slett er litt dårlig på å lese om statistiske undersøkelser?

Skrevet

Her inne er det helt normalt å stille spørsmål for å trekke andre ned. F.eks. Hvorfor handler feite folk potetgull og sjokolade, har de ikke sett seg i speilet?

Skrevet

Ja HI, du har truffet et ømt punkt. Ikke fordi jeg eller noen andre her ikke vil amme og unskylder oss med å ikke kunne....

Men fordi det sitter langt inne hos en mor å måtte gi opp ammingen. Vi blir pumpet full i informasjon om hvor viktig dette er, og ser ikke for oss at barnet skal få mat på annen måte. Så pluteslig en dag står vi der og må innrømme at det ikke går, gjerne etter å ha tenkt, følt, spist, sovet, grått og blødd amming i månedsvis. Når det så har blitt slik så skal vi møte omverdnen, og blir spurt ut om hva vi har prøvd og hvorfor vi ikke har prøvd ditt og datt, "du hadde nok klart det om du hadde gjort som meg, eller bare øsnket det nok" blir antydet og slengt i en direkte. Noen opplever til og med at fremmede snakker til dem når de ser flasken. Så ja, HI... dette er et jævlig ømt punkt for alle som har følt seg mislykket som mor fordi alle faktorene som må til for å få til en bra ammeperiode ikke var til stede.

Om du selv var villig til å innrømme at du enten 1. har utrykt deg uheldig eller 2. Kanskje har et galt bilde av hvor mange som velger bort amming, så hadde det kanskje blitt firt litt fra den andre siden også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...