Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Og pressiserer at jeg ikke har noe i mot andres valg, uansett. Bare lurer på hvorfor? Det er jo så enkelt (hvis man) når man har kommet igang.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Det er ikke så mange som ikke vil, men det er en del som ikke kan. Din opplevelse er din, andre har helt andre opplevelser og vilkår for amming.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har vel aldri møtte noen som rett og slett bare ikke vil. De fleste ville gjerne, men fikk det ikke til.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Hvorfor er det så mange som kan? Iflg statistikker er det heller færre som ikke kan, men mange (ikke alle) som bruker det som unnskyldning. HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Hvorfor er det så mange som IKKE kan, mente jeg
Gjest ->>- Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Kanskje de ikke synes det er så enkelt/behagelig/praktisk/ønskelig som du åpenbart gjør.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Kan du virkelig ikke tenke deg det? Det er IKKE enkelt for andre selv om det var det for deg. Noen sliter på grunn av medisinske grunner, andre på grunn av seksuelt misbruk, andre fordi de rett og slett er sjenerte. Noen synes kanskje det er greit å ikke føle seg s bundet til babyen? Finnes helt sikkert mange andre grunner, men jeg kommer ikke på noen for jeg har aldri hatt noen problemer med amming. Men jeg er virkelig ikke så naiv at jeg ikke skjønner at ikke alle ammer.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Hvilken statestikk sikter du til? Jeg vet om mange som har fått det til som ingenting med ett barn, men ikke med neste. Jeg for min del kan forhåpentligvis amme. Men omstendighetene rundt førstemanns fødsel, min sykdom og barseltid gjorde at jeg aldri klarte å produsere mer enn 25 ml pr pupp, og det var rekord, det vanlige var 25 ml til sammen. Dette på tross av at jeg gjorde alt riktig for å øke. For noen jeg kjenner er ikke det nok, selv om de selv har gjort langt mindre enn meg for å få det til. Noen ganger går styret på bekostning av babyen. Det er nok mange som fysisk kan amme som ikke får det til fordi babyen ikke suger, stress, sykdom osv. Det er fordi ikke alle babyer, mødre, helsetilstander og rammevilkår er like.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 med førstemann ammet jeg i 6 uker. på de 6 ukene hadde jeg betennelse 3 ganger. feber, oppkast og voldsomme smerter. jeg gråt da jeg skulle amma, jeg blødde, og melkinnholdet ble bare mindre og mindre. absolutt ingen god opplevelse. jeg sa dette til legen på 6ukers kontrollen. jeg fikk da en resept så jeg skulle slutte å produsere melk og fikk beskjed om å kjøpe erstattning på vei hjem. gjett om jeg ble glad!!! med andremann kunne jeg ikke amme pga medisinske årsaker. i 2008 fjærnet jeg begge brystene mine, i en alder av 26 år, pga en genfeil. så lillemor fikk erstatning fra dag en. hun fikk litt råmelk fra melkebanken på sykehuset, jeg spurte om hun kunne få det, men det var bare to eller tre ganger...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #10 Skrevet 12. desember 2010 Nei, jeg kan virkelig ikke tenke meg det. Det er jo derfor jeg spør. Fordi jeg har hatt flotte opplevelser med amming, og det er derfor det er vanskelig for meg å skjønne hvorfor man ikke vil amme, men ja, jeg skjønner at det er mange forskjellige situasjoner, og det er derfor jeg spør her inne..... Vil ikke kalle meg naiv fordi jeg vil sette meg inn i andre sin situasjon. Man kan ikke vite alt her i verden vettu, men man kan være åpen for å bli lært.... HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #11 Skrevet 12. desember 2010 Takk gud for at kvinnene idag har mme osv å ty til... Hadde deres barn gått uten mat om de var født før erstatning og flasker kom....? Nei, da hadde nok de fleste ammet
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har to barn, et ammebarn og et falskebarn. Fordeler og ulemper med begge deler. Om jeg skulle ha fått barn igjen vet jeg faktisk ikke hva jeg skulle ha valgt, sannsynligvis amming, fordi det er så enkelt, men flaske er også enkelt på et annet vis. En ting er i alle fall sikkert, ikke søren om jeg sliter med amming i lengre tid en gang til. Ikke søren om jeg gidder å pumpe og styre med tillegging ørten ganger for dagen og natta, om jeg får en unge som ikke vil ha pupp, men som tar flaske. Det er i alle fall ikke verdt å slite seg ut på.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Hva er det som får deg til å tro at de som ikke ammer ikke vil?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Oi 20:24. Beklager for det du har gått igjennom HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Er jo ikke det jeg spør om! Spør om de som ikke vil, hvorfor de ikke vil! Dette er et spørsmål rettet til mennesker som ikke vil amme. HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Mitt barn hadde mest sansynlig vært død om vi ikke hadde hatt mme. Hun veide 2400 ved fødsel. Jeg ammet trodde jeg, men hun da hun gikk ned til 1900 begynte de å veie henne før og etter amming. Viste seg raskt at jeg ikke hadde noe melk og sykepleier ga henne mme slik at hun skulle klare seg. Jeg forsøkte å amme i 3 uker, fikk hjelp fra sykehuset, fra lege, helsesøster og forsøkte alt, men det kom aldri noe melk. Jeg hadde ikke ømme pupper i svangerskapet, de ble ikke større og melka kom ikke. Det finnes kvinner som ikke kan produsere melk selv om de aldri så mye vil. Hadde vi ikke hatt mme så ville min vakre lille datter vært død i dag.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Og de troro jeg ikke du vil få svar fra fordi de er så godt som ikke-eksisterende. Du snakker jo om statestikk her, og jeg tolker deg virkelig som om du mener at den andelen som i følge statestikken ikke ammer ikke vil amme. Det sier statestikken ingenting om.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #18 Skrevet 12. desember 2010 20:25: Er du helt historieløs? Det var mange som ikke ammet barna sine i tidligere tider også. I gamle dager (før mme) var det mye mer vanlig å amme andres barn. I tillegg fikk dessverre en del barn kumelk.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #19 Skrevet 12. desember 2010 Og du mener at de fleste ikke ammer da eller? Hverken meg eller mitt barn hadde overlevd i tidligere tider, så jeg er veldig glad for at vi har fått slike unødvendige fremskritt som keisersnitt, medisiner og MME.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #20 Skrevet 12. desember 2010 HI: Hvor i alle dager har du den statistikken som viser at det er viljen det går på og ikke evnen? Jeg ammet barnet mitt i 2 måneder før jeg ga opp. Så jeg holdt ut veeeeldig lenge før jeg til slutt måtte krype til korset og innse at dette ikke gikk. Da hadde gutten min falt flere percentiler på skjemaene til helsesøster og det var rett og slett ikke forsvarlig å fortsette. Men da lurer jeg på om jeg etter din definisjon egentlig har evnen? Jeg hadde jo tross alt litt melk. Hadde bare x antall brystbetennelser og tette melkeganger som forstyrret produksjonen konstant. En gutt som ikke var særlig interessert. Og økedøgn som ikke funket, for da kom bare en ny tilstopping og så stoppet alt igjen. Så joda, jeg hadde kanskje evnen, selv om jeg var i ferd med å gå helt i kjelleren pga alle smertene og plagene. Og gutten min hadde sikkert overlevd, selv om det begynte å bli medisinsk uforsvarlig. Men det var kanskje viljen som sviktet?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #21 Skrevet 12. desember 2010 Hvis du søker på "vil ikke amme" på google, så ser du endel kvinner som rett og slett ikke vil amme! Du tolker meg veldig feil om du tror at jeg mener at alle som ikke ammer, ikke vil amme, noe jeg har skrevet endel ganger her nå. Men du får tro hva du vil. Jeg ville bare vite hvorfor damer ikke vil amme, de som ikke VIL.... De som ikke kan, sier seg jo selv. De kan jo ikke...da kan jeg jo ikke spørre hvorfor de ikke kan. Da har de en "grunn" til å ikke amme! HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #22 Skrevet 12. desember 2010 Når jeg søker på vil ikke amme så får jeg opp et norsk treff fra 2007, og litt flere danske. Det er ikke akkurat et stort statestikkgrunnlag, og det som ligger på nettet kan etterhvert være opp i 15 år gammelt. Synes ikke du har grunnlag for å si at det er mange osm ikke vil. Opp mot 100 % av norske kvinner forsøker å amme, og de fleste lykkes.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #23 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har da aldri sagt dette? Er dere helt sprø eller? Jeg spør et spm om hvorfor mødre ikke vil amme, da gjelder jo ikke det deg som ikke KAN. Da er ikke spm rettet til deg! Innlegget her går på de som ikke vil amme! HI
valkyrien Skrevet 12. desember 2010 #25 Skrevet 12. desember 2010 Sånne som du, som sier at det er så enkelt, er mye av grunnen til at vi som ikke får til sitter med dårlig samvittighet når det ikke går. For min del så tok det to døgn fra hastesnittet til jeg egentlig fikk sett sønnen min... Han måtte på nyfødtintensiven, og jeg var sengeliggende med sterke smerter. I tillegg hadde vi dårlige barnepleiere, som gjorde vondt værre når de skulle "hjelpe" meg med å få til ammingen. Det eneste de oppnådde var at jeg grein hver gang ungen skulle ha mat, han fikk ikke til sugingen heller, og alt ble bare jævlig. Ikke hadde jeg i nærheten av nok melk heller. Det er vondt nok å ikke kunne mate barnet sitt "naturlig" fra før av, uten at alle skal tro at det er fordi man ikke VIL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå