Gå til innhold

Dere som har tatt keisernitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

22:06 her: Hehe, du trenger ikke kopiere teksten fra denne linken til meg. Jeg har lest og forstått linken klart og tydelig.

Lenger opp her nevnte jeg nettopp det som står i linken, at premature barn som stort sett blir forløst keisersnitt har umodne lunger og dermed er i risikogruppen for å få astma.

Barn som er forløst med ks innenfor termin (som er 2 uker før og 2 uker etter termindato) har IKKE 50% større sjangse for å utvikle astma som premature født med KS.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest den linken to ganger nå, og jeg finner ingenting som motsier det jeg har påstått hele veien, snarere tvert i mot? Norges astma og allergiforbund sier jo at det ER en sammenheng mellom keisersnitt og astma.

Jeg forstår ikke denne "fornektelsen" omkring ks og astma. Det finnes flere undersøkelser som viser en klar sammenheng mellom astma og keisersnitt. Folkehelseinstuttet forholder seg til funnene. Samme gjør Norges astma og allergiforbund. Samt mange flere.Hvorfor skal man være så imot akkurat DENNE årsaken til astma, når den er så godt dokumentert?

En dansk undersøklese av 9722 barn født i 70-årene viste at 33 % flere av de som ble forløst ved keisersnitt, fikk astma. Les her på Dagens Medisin: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/02/13/keisersnitt--ker-risikoen-f/

Og legg spesielt merke til: "Forskjellene kunne ikke forklares ved andre forhold en at de er knyttet til fødsel".

Er det ikke bare bra at man kjenner til denne sammenhengen, så barna kan få ekstra oppfølging?

Det finnes massevis av barn forløst ved keisersnitt som ikke har fått astma. Det finnes også massevis av barn med en mor som har røyket under svangerskapet, som verken har hatt lav fødslesvekt eller fått astma eller allergi. Det finnes mange hauggamle storrøykere som verken har fått kols eller lungekreft. Det finnes mange som kjører uten sikkerhetsbelte og overlever en kollisjon. Men det forandrer ikke det faktum at det er en større RISIKO der, og det gjelder da også for keisersnitt.

Og igjen: Jeg har ALDRI påstått at keisersnitt er den største eller eneste årsaken til astma. Den er en av mange, og for meg er det helt opplagt at arv og miljø er større årsaker.

Skrevet

Du skrev at "keisersnitt ikke er årsak til at astmautviklingen har økt" (noe for så vidt ingen her har påstått).

Og i artikkelen du henviser til, så skiller de mellom premature barn med umodne lunger, og barn som er født med keisersnitt.

Altså:

Premature barn = en risikogruppe

Barn forløst ved keisersnitt = en ANNEN risikogruppe.

Derfor kopierte jeg teksten, for å illustrere dette.

Leste du forresten artikkelen i Dagens Medisin som jeg linket til, som omhandlet den danske undersøkelsen? Den undersøkelsen kom frem til stort sett de samme konklusjonene som Folkehelseinstituttet sin. Og forskerne kom frem til at det faktum at en større andel (33 %) barn forløst ved ks fikk astma enn de som var født vaginalt, "ikke kunne forklares ved andre forhold enn at de er knyttet til fødsel".

Forskerne er jo ikke så hjernedøde at de tar barn med andre risikofaktorer, som for tidlig fødsel eller røykende mor, med i betraktningen.

Skrevet

Ja, jeg leste det, men jeg tar ikke alle forskningsresultater som god fisk ettersom det faktisk er gjort for lite forskning på dette området og man finner stadigvekk ut nye ting. Det står et jo også noe om i linken fra Astma og allergi forbundet.

Hvis du ser på oversikten over hvor stor sjangse det er for at barn født av foreldre med astma også utvikler astma vil du se at det er opp i mot 80% større sjanse.

Som en annen også nevner i tråden her, som hennes fødselslege har fortalt, er at sjangsen for å utvikle astma etter å ha blitt forløst etter 39 uke er ikke betydelig større enn vaginale fødsler i samme periode.

Det virker som om begge linkene du har lagt ut tar for seg barn forløst med keisersnitt FØR 39 uke, som jo var trenden for ca 10 år siden og før.

Det er lov til å tenke selv.

Da min førstefødte ble født (vaginalt) for 10 år siden med hypoplastisk venstre hjertesyndrom ble jeg anbefalt å la henne dø siden sjangsen for å overleve en operasjon var så lav.

I dag, 10 år senere etter mye forskning på området og nye operasjonsteknikker er sjangsen for å overleve første operasjon 80% mot ca 30% for 10 år siden.

Gudsjelov at jeg ikke fulgte legenes råd den gangen. Da ville jeg aldri hatt verdens beste 10 åring i livet mitt.

Skrevet

Vi snakker nok litt forbi hverandre. Jeg VET at det er en økt sjangse for å utvikle astma etter førløsning med keisersnitt.

Det jeg ikke tror er at det i dag er så mye som 50% og henholdsvis 33% økt sjangse fordi forskningsresultatene baserer seg på en gruppe individer som ble forløst med keisersnitt for 20-40 år siden.

Da var det vanlig å bli forløst med keisersnitt tidligere, 2-3 uker før termin. Legen min ved Rikshospitalet fortalte meg at den gangen var det helt vanlig at disse barna trengte pustehjelp pga umodne lunger. Etter at de bestemte seg for å forløse ks barna tettere oppunder termin har det vært betydelig færre barn som har behov for pustehjelp, ergo færre barn som utvikler barneastma og luftveisinfeksjoner som følge av å ha blitt forløst med keisersnitt.

Med forskning og utprøving av nye metoder forandrer statistikken seg. Jeg tror nok denne legen vet godt hva hun snakker om og har sett utallige resultater etter mange år som gynekolog og fødselslege.

Skrevet

Ps. linken du refererer til er datert i 2003, det er straks 9 år siden. Du er sikkert klar over hvor mye forskning det har blitt gjort etter den tiden, og hvor mye metodene rundt forløsning også har forandret seg i løpet av alle disse årene.

Jeg skrev om datteren min med hjertefeil under her. Hvs jeg skulle dratt frem linker til forskningsrapporter på hennes hjertefeil datert for 9 år siden ville tilstanden hennes sett utrolig dyster ut sammenliknet med resultater fra i dag.

Skrevet

Har hatt 2 keisersnitt:

Eldste har hatt lungeproblemer det første leveåret etter RS virus. Er nå frisk.

Yngstemann har kronisk obstruktiv lungesykdom. Dette er medfødt, ikke pga keisersnitt.

Jeg ble født den "riktige" veien, hadde pneumothorax og alvorlig astma som barn...

Skrevet

Jeg ble tatt med keisersnitt da jeg var barn. Tror det var et hastesnitt, men er litt usikker på den. Aldri hatt antydning til astma.

Skrevet

Selvfølgelig er det lov til å tenke selv (antyder du at jeg gjør noe annet?), men å forholde seg til forskning er vel ikke akkurat en uting det heller. Så sant man ikke sitter på massiv kunnskap selv, så har man vel ikke så mye annet å forholde seg til, så sant man ikke er ekstremt religiøs eller noe.

Og ja da, jeg er fullstendig klar over at man i forskning stadig finner nye ting som motsier tidligere funn, dette skjer hele tiden.

Men enn så lenge så er det altså forskere og helsepersonell som har funnet at det ER en klar sammenheng mellom ks og astma (via flere ulike studier), så jeg forholder meg det inntil det motsatte er bevist.

Kan godt hende at de finner ut en gang i fremtiden at det ikke er farlig for fosteret at mor røyker under graviditeten også, men jeg velger å tro på og forholde meg til hva forskerne har funnet så langt.

Skrevet

Det er ingen uting å forholde seg til forskning, men jeg synes det er en fordel at forskningen man forholder seg til er såpass fersk at den er relavant.

Og som jeg skrev over her så er jeg fulstendig klar over at barn forløst med keisersnitt oftere er utsatt for å få astma.

Skrevet

11:26 her: Les innlegget mitt fra i går, 23:53 der jeg forsøker å forklare hva jeg mener. Orker ikke gjenta megselv hele tiden.

Selv velger jeg å forholde meg til hva fødselsleger, gynekologer og jordmødre ved Rikshospitale mener om dette I DAG, ikke hva forskere mente om saken for snart 10 år siden...

Skrevet

11:29

Det er ikke JEG som har funnet på det jeg har skrevet, jeg har bare referert til norsk og internasjonal forskning, samt Norges astma og allergiforbund. Så lenge ikke DE har oppdatert informasjonen sin, så ser ikke jeg noen grunn til å gjøre det heller. Og det er PLENTY av fødselsleger, gynekologer og jordmødre I DAG som mener at det er en klar sammenheng mellom keisersnitt og astma, bare google om temaet så finner du masse info om det.

Jeg gidder ikke diskutere dette lenger jeg, vi får bare være enige om å være uenige tror jeg.

Generelt må jeg bare si at det virker som om mange (viser ikke til deg nå) liksom må "skape" seg sannheter for å rettferdiggjøre egne valg, frivillige eller ikke frivillige. Denne diskusjonen blir litt som å høre røykende gravide argumentere: "Men legen MIN sa at det er verre for ungen at jeg er stresset, enn at jeg røyker, så da hører jeg på ham". Man nekter liksom å forholde seg til virkeligheten, fordi den ikke passer inn i det som passer seg selv.

Skrevet

Har 4 barn, alle tatt med keisersnitt. Ingen har astma

Skrevet

Jeg har også referert til norges astma og allergi forbund. Som jeg har skrevet MANGE ganger vet jeg at det er en sammenheng mellom KS og astma, bare ikke i like stor grad som de gamle linkene du refererer til. Jeg tror ikke du har lest eller forstått hva det er jeg forsøker å si.

Samme kan det være.

Skrevet

13:44, jeg har lest og forstått hva du prøver å si, jeg er bare ikke enig med konklusjonene dine, på samme måte som du ikke er enig i konklusjonene mine. Ingen krise det, finnes ikke noe galt med uenighet, ingen av oss sitter på den ene, store sannheten uansett, så som sagt får vi bare være enige om å være uenige:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...