Gå til innhold

Dere som har tatt keisernitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det med barnet ditt-har det utviklet astma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen astma eller andre problemer. Helt frisk fra dag en. Hun er 4 nå.

Skrevet

Nei, alle tre er friske og raske. Minste er 5 år. Planlagt snitt på alle.

Skrevet

Min er 2 år og en mnd. Hun har ALDRI vært syk, men hun har heller ikke begynt i b.hage enda. Faren har astma, forresten, så hun er uansett disponert.

Det er kun en bitteliten prosent økt sjangse for at barn som er født med ks utvikler astma. Denne statistikken passer best for premature barn, som jo også ofte blir født med ks.

Skrevet

Det var veldig godt å høre. Det er ikke noe greit å gå å tenke på at man kanskje skader barnet fordi man må ha keisersnitt....

Skrevet

Barn som er forløst ved keisersnit har 50 % større sjanse for å utvikle astma enn de som er født vaginalt. For hastekeisersnitt gjelder 60 %. Så nei, alle barn som blir førløst ved keisersnitt får ikke astma, akkurat som ikke alle røykere får lungekreft eller kols.

Uansett så er det jo alltid gode grunner til at man tar keisersnitt, så om du har tatt keisersnitt og barnet ditt får astma så er jo ikke det noe du skal ha dårlig samvittighet for.

Skrevet

Er ikke hi, men bare lurer på hvordan dere går frem for å få ks?

Planlegger med tiden en til, men etter opplevelse på siste fødsel vil jeg ha ks.

Jm må søke eller?

Skrevet

HERREGUUUUUUUUUUUD JEG FØDTE VAGINALT OG MIN SØNN HAR ASTMA!!!!! er virkelig ASTMA det du bryr deg om?!!??!?!!?

Skrevet

ALDRI VÆRT SYK? hørtes sunt ut! hu har det sikkert KJEMPEGODT ved første forkjølese når hun ikke har opparbeidet seg noe immunforsvar! stakkars jente

Skrevet

Selvfølgelig må man få lov til å bekymre seg for astma. Jeg har født mine 3 barn vaginalt, men mellomste barnet har astma. Både faren og jeg har det også. Og selv om det var stor sjanse for at barna kunne få det, så er det da fortsatt vondt å høre den såre hosten og at han hoster til han kaster opp på det værste. Så ja, jeg kan forstå at noen bekymrer seg for det!

Leste et sted at grunnen til at det er større risiko for å få astma ved ks er fordi under vaginal fødsel blir fostervannet klemt ut av lungene til babyen på vei gjennom fødselskanalen, men dette skjer jo ikke ved ks. Derfor har de større sjanse for å utvikle luftveisproblemer. Men herregud, noen ganger må man ta hastesnitt o.l og man kan ikke klandre seg selv for det.

Skrevet

Å ha et barn med astma kan være veldig slitsomt. Det er mye oftere sykt enn andre barn. Tåler mindre. Kan jo også være alvorlig astma som er veldig farlig. Jeg vil gjøre mye for å unngå dette, men av og til blir det som det blir....

Skrevet

ja ja ... herregud...... er annet å bekymre seg over!!

Skrevet

Er du den samme som kommer med tilbakestående innlegg i pelsdyrdebatten? Tror du at det er en sammenheng med konstante forkjølelser og sterkt immunforsvar?

Jeg var heller ALDRI syk da jeg var liten, og det er jeg ikke nå heller.

Barna mine er veldig sunne. De spiser stort sett økologisk mat proppfulle av vitaminer, de får tran, spiser mye fisk, er godt kledd og har alltid vært sosiale. Vi finner på masse sammen med andre barn (som ofte er forkjøla, ol). Den yngste sover stort sett ute, vi bor rett ved skogen som vi bruker aktivt.

Er det SYND på mitt barn fordi hun ALDRI har vært syk?

Det er nok mer nærliggende å synes synd på deg som kommer med så åndssvake påstander.

Skrevet

Den påstanden kunne jeg tenkt meg å se en link til, 17:06, for det er ikke riktig.

Skrevet

Jeg ble tatt med katastrofesnitt for 30 år siden. Var nesten aldri syk som liten, ei heller nå. Har selv en sønn født vanlig, som har slitt med luftveiene, falsk krupp ol. Tror dette er veldig individuelt, og ikke bekymra meg så veldig med disse statistikkene.

Skrevet

HasteKS her, så hadde ikke mye valg.

Ingen astma, eller noe. Men det ligger en svakhet i lunger fra farens familien sin side, ang bronkitt, halsbetennelser, lungebetennelser og slikt. Og dette barnet har hatt sin del av dette. Men ikke astma. Ungen er forresten snart voksen :)

Skrevet

Her har du to linker, om dette ikke holder kan jeg godt bla frem flere til deg:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/02/13/keisersnitt--ker-risikoen-f/

http://www.astmainfo.no/502683/507265/3457202?itemId=3457202

Hvis du fremdeles mener det ikke er riktig så må du ringe Folkehelseinstituttet first thing in the morning, for da vet du noe som de virkelig burde vite også.

Hilsen 11:06

Skrevet

Jeg har født 3 barn, to av de vagianalt og et med keisersnitt. De som ble født vaginalt har både allergi og astma....5 åringen som kom med planlagt ks er friskere enn oss alle tilsammen.

Skrevet

Faren min røyka 40 om dagen fra han var 14 til han ble 73, og da døde han av noe som ikke kunne relateres til ræykingen. Han har aldri vært syk og aldri hatt problemer med lungene, tvert i mot har han vært en spreking.

I følge din logikk så er da røyking ikke farlig.

Jo da, selvsagt kan barn som blir født vaginalt få astma, og barn som blir forløst med keisersnitt kan slippe unna, det er ingen som har nekta for det. Men det ER en mye større risiko for at barnet skal få astma hvis det er forløst ved keisersnitt. Det er et fact of life, men du trenger selvsagt ikke bekymre deg noe for det fordet.

Skrevet

det er vel du som er pådriveveren med det teite inlegget om pels! Lkologisk mat er tull! Jeg tviler på at du er så aktiv med ungen, jeg hadde ringt legen om mitt barn aldri har vørt syk! da må det være noe galt!! slutt å hold ungen innelåst, og hvorfor i all verden er hun ikke i bhg? ÅHJA, du er vel redd for bakterier, pels og mat som ikke er økologisk. haha.. huff... glad ikke du er min mor , du virker hysterisk!

Skrevet

Han ble 1 time etter fødsel innlagt til barneintensivavdeling med mistanke om vann i lungene, men skrevet ut samme kveld.

Ingen astma senere i livet heller.

Skrevet

Tre barn med KS, første akutt. Ingen astma på noen.

Skrevet

Ringe legen om barnet aldri er sykt, faktisk. Da har jeg hørt det også.

Mitt barn er tatt med keisersnitt, er 3,5 år nå, og hun var aldri syk før hun var 2 år gammel. Sjelden syk nå også, men har hatt ørebetennelse og omgangssyke en gang. Hun begynte i barnehagen da hun var 15 mnd.

Skrevet

18:06, du er jo bare spik spenna gal.

Hehehe, det går jo ikke an å bli provosert engang, du er jo fulstendig blåst.

At jeg hadde vært din mor hadde vært utenkelig. Å få så uintelligente avkom som deg hadde jeg skammet meg over.

God bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...