Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #26 Skrevet 5. desember 2010 Til 17:56:Jeg snakket med legen min på Rikshospitalet og hun mente at noe av grunnen til at barn født med KS for 20 og 30 år siden utviklet astma ble tatt 2-3 uker før termin. Mange av de hadde da væske i lungene og trengte pustehjelp. Nå setter de opp time til KS så nærme termin som mulig. Ofte oppfordrer de til at fødselen får starte naturlig før de utfører keisersnittet da de mener at det vil "herde" barnet. Jeg har fått KS en uke før termin. Linkene du viser til omhandler barn som ble forløst med keisersnitt på 70-90 tallet da det fortsatt var vanlig å bli tatt 2-3 uker før termin. Det er i dag lite som tyder på at barn forløst med KS har 50% større sjangse til å utvikle astma. Hun sa at etter at de forskjøv dato for planlagt KS er det færre barn som er plaget med luftveisinfeksjoner og Astma. Man har også sett en økning av antall barn som utvikler astma etter at det ble mer vanlig at 1 åringer begynte i b.hage. Har man et barn som er disponert for å få astma er det anbefalt å vente med å sende det i b.hage til det er minst 2 år. Det er selvsagt en annen diskusjon.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #27 Skrevet 5. desember 2010 Har ei jente på 22 mnd som er tatt med hastekeisersnitt (hadde ikke noe valg). Hun har myyyyye luftveisproblemer og har hatt det hele sitt liv. Blir forkjølet bare vi hører om at noen andre er det, drar med seg alt som er av virus hjem fra barnehagen osv. Er nærmest konstant forkjølet... Er ikke utredet for noenting for hun blir aldri så forkjølet at hun må til lege, blir alltid frisk av seg selv. Hun har forresten tre eldre søsken så hun har blitt utsatt for allverdens virus fra hun var bitteliten. Storebror som ble født vaginalt hadde barneastma og ble medisinert for det til han var 5-6 år gammel, så det er nok noen dårlige gener her også.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #28 Skrevet 5. desember 2010 eldste er ei keiserinne.. fikk symptomer på astma ved ca 7 mndr. Friskmeldt ved ca 5 år.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #29 Skrevet 5. desember 2010 Nei, ingen astma så langt. Han har riktignok vært mye syk den første vinteren i barnehagen, men det kan jo ha mange årsaker. Uansett tar jeg heller astma enn dødt eller hjerneskadet barn, som var alternativet for min del. Studier viser at barn som er født ved ks oftere får astma - men forskjellen er ikke kjempestor. For den enkelte har det ikke så mye å si, og selvsagt har det INGEN ting å si for ks som må tas, uansett. Det er likevel en liten tankevekker - ks er ikke en enkel utvei, heller ikke for barnet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #30 Skrevet 5. desember 2010 Ok, jeg er ikke lege så jeg kan ikke tilbakevise hennes påstander. Men jeg har hørt og lest så mye om keisersnitt og astma at jeg ikke ukritisk svelger det hun påstår heller, at det kun har med når barnet blir forløst i forhold til termin å gjøre. Fra linken: Forklaringen på overhyppigheten av astma, og muligens andre allergiske lidelser, kan være at keisersnitt avskjærer barnet fra kontakt med morens mikroorganismer i skjeden. Ifølge hygienehypotesen er tidlig kontakt med mikroorganismer med på å utvikle barnets immunforsvar i ikke-allergisk retning. Kan hende fremtiden vil vise noe annet, men per i dag er det altså slik at det er påvist en veldig klar sammenheng mellom forløsning ved keisersnitt og utvikling av astma.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #31 Skrevet 5. desember 2010 Jo forskjellen er ganske stor, all den tid barn som er forløst ved keisersnitt har dobbelt så stor sjanse for å utvikle astma.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #32 Skrevet 5. desember 2010 Hatt to keisersnitt. Eldste har astma i mild grad men det kommer av at hun fikk rs-virus da hun var lita.. I tillegg til at hun er 8 uker prematur.. Yngste har ikke vist noen tendenser til astma og han er nå 10 mnd.
LinnisR83 Skrevet 5. desember 2010 #34 Skrevet 5. desember 2010 Jeg ble tatt med ks for snart 28 år siden. Har ikke astma eller noe annet (kun fjernet mandlene, men det har jo ikke noe med ks å gjøre) Helt frisk. Og blir sjeldent syk. Begge brødrene mine er tatt med ks. De er 12 og 14. Ingen av de heller har astma. Han ene blir fort syk, men han andre kan stå naken ute i -30 grader uten å nyse etterpå (overdrivelse, men han er beinhard) Min sønn er tatt med ks, og har vært syk 2 ganger. Forkjøla og 5. (?) barnesyke. Så personlig, tror jeg ikke så mye på den ks-statistikken..... Er gravid igjen nå, og må gå for ks igjen. Noe jeg er helt sikker på går helt fint....både med mor og barn
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #35 Skrevet 5. desember 2010 Har to keisersnitt barn, ingen med astma. Fødselslegen sa til meg at så lenge de tas etter 39 uker er det ikke noe særlig høyere risiko for astma enn ved vaginal fødsel.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #36 Skrevet 5. desember 2010 Gutten er tatt med keisersnitt.Har fått astma. Vært forkjøla og tett konstant siden 8 mnd. Søstra født vanlig. Omtrent aldri syk og ikke astma. Jeg har tenkt tanken jeg også for det er ikke noe astma i familien.Men hadde ikke så mye valg da. Gutten måtte jo ut..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #37 Skrevet 5. desember 2010 De fleste premature barn blir forløst med keisersnitt. Det er nok denne andelen barn som er med på å trekke opp den statistikken der. Som kjent er premature barn mye mer utsatt for luftveisinfeksjoner og barneastma enn barn født til termin.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #38 Skrevet 5. desember 2010 20:09 her: Vil bare tilføye noe.... Det med amming er jo en annen viktig faktor. Amming de første månedene kan også være med på å redusere risikoen for astma. Som kjent har kvinner som har hatt keisersnitt noe vanskeligere for å amme enn kvinner som føder vaginalt. Selv har jeg vært veldig heldig og hatt masse melk etter både vaginal fødsel og etter akutt keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #39 Skrevet 5. desember 2010 Dobbelt så stor, ja - men hvor stor er den *absolutte* sjansen for at barnet får astma? For det er DET som er interessant for den enkelte kvinne! Forøvrig er det mange faktorer som spiller inn når det gjelder utvikling av astma, og ks er bare én av mange!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #40 Skrevet 5. desember 2010 frisk og rask på alle måter til tross for pre-og dysmatur start på livet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #41 Skrevet 5. desember 2010 Moren min tok ks med meg og begge mine søstre, ingen har atsma
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #42 Skrevet 5. desember 2010 Det finnes masse forskning, norsk og internasjonal, som viser en klar sammenheng mellom ks og astma. Jeg vil jo anta at forskerne tar ulike variasjoner (som premature fødsler og amming) med i beregningen når de vurderer funnene sine, hvis ikke er jo forskningen meningsløs. De har garantert sett på flere årsakssammenhenger, men altså likevel kommet frem til at det er en sammenheng der. Studien jeg viste til i sta, er basert på data fra 1,7 millioner fødsler. Det er et ganske stort materiale. Det er to teorier på hvorfor det er en sammenheng der (ingen av dem har med for tidlig forløsning å gjøre): - Manglende utsettelse for morens bakterieflora i skjeden er negativ for utviklingen av immunsforsvaret -Barn født med keisersnitt får mer pusteproblemer etter fødsel, fordi de er mindre utsatt for stress og sammenklemming av brystkassen. Disse mekanismene bidrar til å tømme lungene for fostervann. Dette kan kanskje påvirke lungefunksjonen i negativ retning også på lang sikt.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #44 Skrevet 5. desember 2010 20:56 Ingen her som påstår at keisersnitt er den eneste faktoren som spiller inn når det gjelder utvikling av astma, men det er EN av flere årsaker (les på sidene til Norges astma og allergiforbund). "Absolutte" sjanse for at barnet får astma aner jeg ikke, men det er stadig flere barn som får det. På fire år har antall barn med astma økt med 20 %.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #45 Skrevet 5. desember 2010 Jeg tror ikke denne forskningen gjelder for barn som blir forløst med ks i dag av åpenbare grunner som beskrevet over her. (At de blir forløst tettere oppunder termin). Undersøkelsene i linken din beskriver jo barn født for 20-40 år siden. Det med manglende utsettelse for morens bakterieflora i skjeden er bare en mulig årsak som forskerne er usikre på. Det står jo selv i den ene linken din.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #46 Skrevet 5. desember 2010 Keisersnitt er ikke årsaken til at astma utviklingen har økt. Dette kan dere lese mer om her:http://www.naaf.no/Grupper/Foreldre_og_barn/Hva_er_astma/Forebygging-av-astma/ Det er en litt større sjangse for at KS barn utvikler astma, men barn som blir født med keisersnitt i dag har midre sjangse for å utvikle asma enn barn frløst med KS for 30-40 år siden.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #47 Skrevet 5. desember 2010 Nei forskningsresultatene av dagens barn er det jo for tidlig å få. Enn så lenge så forholder jeg meg til det forskning har bevist, og det er at det er en klar sammenheng mellom astma og keisersnitt. Dette er liksom ikke noe jeg finner på, det er tallenes klare tale, funnet av forskning.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #48 Skrevet 5. desember 2010 Les linken litt lenger under her fra Astma og allergiforbundet så kan du lese om hvor liten andel som ene og alene skyldes KS og hvor mye arv og miljø har å si. Den er nok mer up to date....
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #49 Skrevet 5. desember 2010 Har hatt to keisersnitt, begge har astma! =(
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #50 Skrevet 5. desember 2010 22:06 Nei det står ikke at keisersnitt er årsaken til at astmautviklingen har økt (noen som har påstått det?), men det står at det er en sammenheng mellom keisersnitt og astma: "I dag fødes det flere for tidlig fødte barn og flere barn med keisersnitt. Mange for tidlig fødte barn fødes med umodne lunger og har derfor økt risiko for senere å utvikle astma. Noen undersøkelser viser at barn som er tatt med keisersnitt har økt risiko for å få astma. Dette kan også ha sammenheng med økt risiko for atopisk allergi på grunn av annerledes bakterieflora i tarmen. Barn som er født med keisersnitt og er arvelig disponert for astma, bør derfor følges nøye, særlig med tanke på å unngå luftveisinfeksjoner."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå