Gå til innhold

Andre som synes at mange gravide er overparanoide? :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

What?!? Er det mulig? Skal hun over hindre bekkenplager med å trene og spise sundt??? He he..

Og jepp, kan være dårlig tidlig. Slet alt da jeg var tre uker på vei og ikke visste jeg var gravid. Skjønte jo selvfølgelig at noe var på gang da..

Tror kanskje du blir mer "voksen" etterhvert, for da ser forhåpentligvis verden litt anderledes ut.. ;o) Sorry, men kan ikke helt ta det du sier så seriøst -virker ikke veldig reflektert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal gaaaanske mye til for at det skjer noe som ikke ville skjedd uansett, det er bare lettere hvis man har noe å skylde på. mener du helt særiøst at man kan unngå abort ved å sitte å gjøre ingenting enn å dra på jobb å gjøre bittelitt der? Bare å være tilstede på jobben hjelper vetdu! ;)

Ja men leger kan ikke avgjøre hvor vondt du faktisk har da, de kan jo bare stole på at du har det så forferdelig som du sier... og JO, mange damer har nok samvittighet til det ;)

Skrevet

Ja du kan jo bare si at du sliter litt med å venne deg til tanken på å bli mamma...

eller at du ikke får sove om natta så du er helt utslitt på dagen...

eller at det å være gravid er litt ekkelt så du greier ikke å fokusere på andre ting...

eller at du tror du har bekkenløsning...

Trenger du fler? :):)

Skrevet

Man kan forebygge bekkenplager hvis man trener riktig, JA :)

Jaja selvfølgelig tror deg jo jeg da :)

Du virker ikke så klok du heller hvis det var det du mente, bare fordi du er eldre enn meg så har du vel eeeegentlig ikke peiling på hva jeg vet og hvor mye du evt vet mer enn meg?? Må jo påpeke at du faktisk ikke visste at det finnes måter å forebygge å bedre bekkenplager på!

Skrevet

Forebygge, tja, til en viss grad. Men det er ikke kostholdsrelatert. Forhindre, nei. Er hormonelt. Du antydet at bekkenplager kommer fra dårlig kosthold og mangel på trim. Ha ha!!!

Problemer med temperamantet..? Vet ikke hva du vet, men du FREMSTÅR ikke veeeeldig reflektert. Og heller ikke forståelsesfull.

Skrevet

Men jeg snakket ikke spesifikt kun om bekkensplager; jeg sa svangerskapsplager jeg ;)

at man kan forebygge SVANGERSKAPSPLAGER ved sunt kosthold og trening, til og med "dumme lille jeg som ikke vet noenting" vet jo at det finnes flere svangerskapsplager enn bekkensplager; og noen kan være kostholdsrelatert. Mener du at en som legger på seg masse i løpet av svangerskapet pga overspising ikke er kostholdsrelatert, kanskje? Dessuten, hvis man sørger for å få i seg det en trenger av vitaminer og mineraler så blir man kanskje heller ikke så syke.. Man trenger jo en del ekstra D-vitamin, jern og kalsium blant annet, og hvis dte ikke har noenting med kostholdet å gjøre så vet ikke jeg :)

Jeg er veldig forståelsesfull, jeg har bare ikke helt skjønt hvorfor folk tror de er syke så fort de er gravide. Du kan jo kun ha lest halvparten av det jeg har skrevet; fordi jeg har forklart akkurat hva jeg synes og HVILKE damer jeg snakker om, igjen; jeg har aldri sagt at jeg snakker om alle gravide, jeg snakker om de som overdriver helt sinnsykt jeg :):)

og er faktisk nokså rolig, så temperamentet er det ingenting galt med for øyeblikket :)

Skrevet

Jeg kunne sikkert også lest alt du har skrevet, men siden det bare blir dummere og dummere så skummet jeg over det. Du aner ikke hva du snakker om rett og slett.

Tempramentet ditt er helt klart under kontroll ja... hehehe

Gjest babyfabrikken er høygravid =)
Skrevet

Kanskje ikke ung og dum, men veldig naiv, det har du rett i. Og vær så snill, ikke kom med den at en 17åring har like mye livserfaring som en 30åring, det er rett og slett fysisk umulig! Jeg leste at du mente det bare var å gjøre ditt og datt, tilrettelegging av arbeid o.l

Ikke alle har en jobb det går an å tilrettelegge. Og selv om du har jobbet et heeelt halvt år, så vet du INGENTING om hvordan arbeidslivet egentlig funker. Hva slags jobb kan en 17åring ha som innebærer masse stress, mas, ansvar, fysisk anstrengelse osv? Du er jo ikke engang gammel nok til å sitte i kassa i matbutikken! Jeg mener IKKE dette for å være frekk! Men du må huske på at det er mange av oss som har fått flere barn, og dessverre blir gjerne svangerskapene tøffere for hver gang, plagene blir værre osv. Jeg var 19år da jeg gikk gravid første gang, 20 da jeg fødte. Jeg spratt igjennom svangerskapet, med kun litt kvalme og en lite bekkenlåsning på slutten. Jeg ble snakket til av jordmora mi fordi jeg var ute, høygravid, og måkte snø fordi jeg kjedet meg og ville ut på shopping. Nå er jeg 31år, livmorbåndene er overtøyd og verker noe så inn i hel%#te, jeg lå med hodet i doskåla de første 16ukene, bekkenløsning fra dag 1 med en 4åring og 2åring som henger over meg, massevis av kynnere fra uke 15 (noe som er utrolig smertefullt å løpe med når du jager tyver osv), vann i hender og føtter som verker så fælt at du nesten ikke orker å tråkke på beina eller knytte nevene. Så som du ser, det er ikke bare-bare å utføre jobben sin selv om man ikke er så syk at man ligger rett ut.

Skrevet

Uten at jeg synes noen av argumentene dine over var gode, har jeg sendt deg en pm alikevell.

Skrevet

Så synd at det er så mange som blir provosert av dette. Jeg er langt på vei enig med deg. Går i mitt tredje svangerskap og har vært heldig og hatt lite plager - bortsett fra trøtthet og iltt gangsperre:-)har derfor ikke vært sykemeldt. Selv om mange her ikke mener at gravide også utnytter systemet, så har jeg dessverre også opplevd dette både i min egen familie og blant venner. De planlegger når de skal sykemeldes og ser frem til fri dager med lønn. Det er faktisk ikke så vanskelig å få legen til å skive ut en sykemelding - du må bare ordlegge deg riktig og spille spillet...... Sikkert ekstremt provoserende å lese for mange, men dette skjer!! Det gjelder selvsagt et mindretall, men det ødelegger for resten. De som svarer deg her har sikkert en god grunn for å sykemeldes, men de burde jo også forbanne seg litt over de som utnytter dette, siden det mistenkeliggjør hele gruppen sykemldte gravide. I stede så ser jeg at de forsvarer det med nebb og klør.

Skrevet

Jeg for min del er slett ikke sykemeldt :) Men jeg har overhodet ikke tenkt og bruke krefter på og irritere meg over en mer eller mindre diffus gruppe mennesker som jeg ikke aner noe om....

Jeg sier igjen. la oss alle feie for egen dør så går det så fint så :)

Og forøvrig anser jeg det for et faktum at de som skriker høyest om alle andres feil og mangler, det er de som har flest svin på skogen selv! :)

Det er så mye jantelov og misunnelse ute og går i dette landet at det blir helt håpløst, vi er så opptatt av om "kansje naboen får en krone mer en meg og kansje hun ikke har jobbet for det og jammen er det urettferdig at jeg skal jobbe når noen bare later seg, men samtidig får jo jeg bevist at jeg så mye bedre enn alle andre og kan koooose meg med selvrettferdigheten min!"

Herlighet folkens, la og være fornøyd med oss selv og gjøre det vi selv synes er ok, og ikke bruke så voldsomt mye energi på og skule på naboen-.. Det er fullstendig unyttig energibruk, og hvis du har så voldsomt med engasjemang så finnes det helt andre ting som kan oppta tankene dine... Barnevern, Trafficing ofre, dyrevern, pelsdyrhold osv, hvor viktig er det egentlig i dette rike landet om en promille antall gravide er lat.... Blir helt oppgitt av dette er det enkelte bruker tid på og plages med... Jeg kunne ikke vært mindre inntresert i hvorfor noen er sykemeldt, jeg driter i det! Jeg håper alle gravide kvinner har det bra i svangerskapet og får friske flotte barn som de tar seg godt av. Ellers fokuserer jeg på meg selv, jeg jobber så lenge jeg kan og det ikke går ut over barna mine eller helsen min og hvis jeg da skulle bli sykemeldt så er vel det ene og alene min sak og slettes ikke noe for andre og bry seg med...

Til alle som er er sykemeldt (for grunner jeg ikke har noe med): God bedring, håper vi alle er lykkelig når vi er i mål :)

Skrevet

oi oi oi oi.... Jeg sitter enda og håper sånn dypt inni meg at du HI ikke er en 17 år gravid jente.. Men noen som bare er ute etter å lage bråk mellom andre personer.

Hvor skal vi starte her da... Jo, i sist svangerskap så visste jeg at jeg var gravid jeg bare noen få dager etter EL, jeg hadde så smerter i puppene mine at jeg gråt! De vokste fra 85c til 95DD iløpet av 1-1.5 uke, jeg testa positivt da jeg var ca 3+3/4 så jo man kan merke det lenge før!

Unntak finnes bestandig når det gjelder folk og "jobbevne" under svangerskap, noen vil prøve å utnytte systemet til det ytterste, men det er bare et fåtall.. Jeg skulle gjerne i forrige svangerskap ha jobba mye lengre enn til uke 16, men hva gjør man da når man har et bekken som ikke fungerer i det hele tatt? Når man har kjørt i nesten 1.5 time en vei for å komme seg til jobb, sitter og griner en halvtime før man skal jobbe litt fordi man har så bekkensmerter at man ikke vet opp ned på seg selv! :(

Jeg gikk regelmessig til fysioterapaut jeg som var spesialist i bekkenløsning. Fikk øvelser jeg skulle gjennomføre hjemme og tips til å komme seg igjennom hverdagen! Fikk beskjed om at jeg skulle gå på krykker om jeg måtte gå lengre enn 500 meter som fatisk var maksgrensen av det jeg fikk gå tur daglig! Jeg greidde å vekke mannen som som sov tungt med et sabla smell i bekkenet fordi alt var herpa der!

Kosthold ja.... Beklager, men har man en hormonell bekkenløsning som bla jeg hadde, så er det ingen mat eller kostholdsplan som gjør ting bedre/verre enn det allerede er.

Det at du skriver som du gjør så viser du for alle hvor lite selvinnsikt du faktisk har. Empati og forståelse ovenfor andre er og noe som du virkelig bør reflektere litt over. Håper virkelig at du begynner å tenke litt fremover for sånn som du blir oppfatta her så er det lov til å fundere på om du egentlig er moden nok til å ta en slik stor rolle som foreldrerollen faktisk er.

Dette er ikke det rette forumet å komme tilbake å sutre over til om ting plutselig ikke går din vei etter dette barnet har blitt født ihvertfall.. om ikke du faktisk innser at du ikke er verdens midtpunkt og at du kanskje ikke har rett i absolutt alt du mener og tror. Mitt tips til deg: Jekk deg ned!

Skrevet

til januarbaby <3 :

Jeg er nå gravid for andre gang, første gang som 22-åring og nå som 33-åring og ingen av svangerskapene mine har vært noe dans på roser. Jeg har ikke tenkt å sitte her å forsvare hvorfor jeg er sykemeldt også denne gang, for det er ikke et ønske jeg har men noe legen min har vurdert som nødvendig fordi jeg ikke skal bryte helt sammen før fødsel.

Men jeg vil gjerne fortelle noe om denne "overspisingen" du nevnte og forebygging av svangerskapsplager som du mener er så lett.

Ved første svangerskap var jeg en slappfisk som var veldig glad i det søte, og ja det påvirket mitt svangerskap til det negative. Men det var ikke grunnen til sykemeldingen den gang, det var jobben i seg selv som ble for tung og som renholder finnes det fint lite alternativer.

Denne gang forbannet jeg meg på at jeg skulle gå i jobb hele veien, jeg har jo tross alt en kontorjobb så det burde jo være fult mulig. Jeg gikk ned i vekt på forhånd, trente godt og hadde et sundt og bra kosthold. Jeg har vært lite syk generelt og er det enda. Når jeg kom til uke 18 hadde jeg av ukjent grunn lagt på meg 12 kilo og det hadde fint lite med mitt kosthold å gjøre. Legen anbefalte meg likevell å se nøyere gjennom hva jeg spiste og jeg endret på noen av det (inn med mer lavkarbo enn før) noe både jeg og legen trodde skulle hjelpe. Men den gang ei, jeg legger på meg i rasfart når jeg går gravid og ingen aner noe om hvorfor. Jeg var overbevist om at den store vektøkningen min sist var ene og alene pga kosthold, men det viser seg nå at hormonene i kroppen nok er årsaken til at kroppen suger til seg alt av næring og lagrer det. Så vær så snill, ikke forman om at det er BARE å gjøre slik eller slikt, for vi er alle forskjellige.

Treningen måtte jeg gi opp tidlig grunnet mye blødninger og smerter, og siden du virker til å være så inne på dette vet du også at ved ubehag eller blødninger blir man anbefalt å trappe kraftig ned eller gi seg, noe som ble anbefalt meg av både lege, fysio og personlig trener. Jeg fikk fort bekkenplager og fikk fysio-behandling som ikke hjelper det spøtt. Å sitte gjør vondt, å gå gjør vongt, ja til og med å ligge gjør vondt. Jeg gikk på jobb så lenge jeg kunne med bekkenplagene mine, men når kroppen sviktet i trappene ble det for mye. Jeg fikk da hjemmekontor i stedet. Helt flott, jeg kan fortsette å jobbe....yey.

Men etter en stund melder neste plage seg, søvnmangel... Her sitter jeg, på ente natten på rad uten noe særlig søvn og det eneste som funker for meg er å kaste pc-en vegg i mellom og sove i det sekundet jeg kjenner kroppen ber meg om det. Så da får jeg en time søvn her og en time søvn der.

Ingen trening, kosthold eller fysiobehandling kan gjøre noe med dette, så igjen....ikke forman om at det er så lett alltid. Jeg syns det er flott at du kan være frisk og rask og jeg misunner deg faktisk. Jeg hater å sitte hjemme, jeg kommer meg ingen steds hen fordi søvnmangelen har tatt over styringen på livet mitt. Jeg skulle så ingerlig heller vært på jobb eller jobbet hjemmefra, men jobben min krever et hode som funker, ikke en zombie som gjør langt over halvparten feil så andre igjen må rette opp etter meg.

Du sier at du ikke gidd bruke tiden din på å klage over ditt svangerskap og det det måtte medføre, men bruke tid og energi på å irritere deg over at andre ikke er like heldige som deg....det gidder du?? Kost heller bena dine på din egen dørmatte fremfor å tråkke inn med skitne sko i andres hjem...da får du det nok hakket enda bedre i svangerskapet og tiden etterpå. Du er frisk, rask, sunn, ung og alt det der, nyt det heller i stedet for å fortelle andre "ditt fasitsvar", for det er ikke fasiten for alle desverre....og tro meg, vi er mange som mer enn gjerne skulle likt å ha ditt resultat fremfor egne....

Lykke til videre med svangerskapet ditt

PS: jeg håper du ved fremtidige svangerskap slipper å tygge i deg ordene du har lagt igjen her, for det unner jeg deg virkelig ikke....

Skrevet

Til HI

"Før i tiden..." skriver du.

Da vil jeg minne deg om at:

Barnedødeligheten var MYE høyere enn den er nå, både under svangerskapet og mellom de første 0-5 år av barnets liv.

Man hadde ikke tilgang på prevansjon som vi har, derfor blir kanskje de få graviditetene vi går igjennom for oss litt viktigere å beholde?!? I tillegg var det vanlig at man fødte mange flere barn, for hvem skulle ellers forsørge deg når man ble gammel?

Siden vi også velger å få vår førstefødte i mye høyere alder enn i "gamledager" er vi nok også mye reddere for at det skal gå galt.

Så sammenligne oss med "før i tiden" er et argument som faller på sin egen urimelighet, men det setter det lett i perspektiv over hvorfor vi er mer "paranoide" som du skriver. Litt feil bruk av ord der vil jeg påstå.

Det er både positivt og negativt at vi har tilgang på så mye informasjon som vi har nå. Det kan skape unødig frykt måten media fremstiller forskningsresultater. Hvor mange har ikke tenkt på den eventuelle Paraceten de putta i seg etter oppslaget forrige uke i avisene at guttefostre får deformerte peniser av Paracet. Tipper statistikken viser at det er svært få basert på hvor mange som faktisk har spist en Paracet eller to under svangerskapet.

Poenget mitt er at vi baserer avgjørelsene våre på informasjonen vi får og hvis den en ensidig nærmest fremstilt som skremselspropaganda til tider så skaper det nok flere forsiktige vordende og nybakte mødre enn det som godt er.

Ser poenget ditt, men du burde også gå løs på hvordan vi får servert informasjonen vi baserer våre avgjørelser på!!!

Skrevet

Jeg ble sykemeldt veldig tidlig pga at bekkenet begynte å tulle med meg. Har ikke vært kvitt det helt siden forrige mann og ble anbefalt av legen å sykemelde meg. Jeg driver min egen bedrift og kan ikke akkurat si at jeg hadde veldig lyst til å sykemelde meg.

Dermed gikk jeg 50 % og noe aktivt for å prøve å holde meg i jobb, ergo lyttet jeg ikke til rådene legen ga meg.

Dette har nå resultert i at jeg nå sitter her med betennelse i leddkaplene i bekkenet, plager som har forplantet seg oppover hele ryggen og nedover beina helt til knea.

Har pga graden av dette blitt forespeilet en mulig fremtid på en eller grad av uførhet av både lege og fysioterapautspesialist.

Så til dere som dømmer oss som er sykemeldte under graviditeten, kyss meg en viss plass, det er ikke verdt å holde seg i jobb for en hver pris.

Man skal huske på at det er faktisk ikke alt man kan se utenpå og man skal ikke være nødt til å være invalid for å sykemelde seg.

Men at mange kanskje utnytter at de er gravide til å ha noen late dager er jeg ikke uenig i, men ikke ta oss alle under en kam.

Skrevet

Dere hisser dere så opp at det er morsomt, dere leser jo ingenting av det jeg faktisk skriver! :)

til "Trultemor" så synes jeg ikke det er noe sjakktrekk å si at jeg kommer til å bli en dårlig mor, antakeligvis har du bare lest på alt drittet alle har skrevet her isteden for å faktisk lese mine argumenter - fordi du har jo ingen argumenter selv; det eneste du gjør er å forsvare de stakkars, kjempesyke gravide. Jeg vet at jeg ikke blir en dårlig mor, og du har ingen som helst grunnlag til å si at jeg blir en dårlig mor, du kjenner meg ikke og om det er fordi jeg er så ung eller om det er fordi jeg er heldig å slipper plager eller om det rett og slett er fordi du ikke har noe motargument annetenn å gå rett til angrep - så vil jeg råde deg til å holde kjeft før du snakker neste gang fordi du har som sagt ingen grunnlag til å si at jeg, som er en vilt fremmed, kommer til å bli en dårlig mor fordi jeg synes MANGE gravide er for slappe og utnytter systemet :)

Jeg har aldri sagt at det er sånn for alle. Jeg har ikke sagt at folk som faktisk sliter skal slite seg igjennom jobben hvis de ikke kan. Det eneste jeg har poengtert, er at det er mange gravide som blir syke over natta og aldri blir friske før barnet er født omtrent. At folk har plager, det vet jeg, og at det gjør vondt, det vet jeg og, og jeg har full forståelse for de som faktisk har det sånn! Men det er gaaanske mange som faktisk bare tenker at "dette er gratis penger" og får seg en sykemelding uten problem. Selvfølgelig så er det ikke noe digg med feks bekkenplager - og har man det så er det ikke noe galt i å sykemelde seg, men igjen; da har man en reell grunn til sykemelding. Sykemeldinger finnes jo av en grunn - og for noen er det nødvendig, men synes faktisk det er rart at så mange kan påstå at de ikke selv eller kjenner noen som har utnyttet det eller blitt litt hysteriske under graviditeten.

Hvor derefår mye av det dere sier fra, vet jeg ikke, og helt ærlig gidder jeg ikke å lese alle kommentarene heller fordi alt dere gjør er å klage om plagene deres og forsvare alle sykemeldte som om jeg har sagt at det er en skam å sykemelde seg. men det har ikke jeg sagt og jeg er fullt klar over hva jeg har sagt, og mye av det dere skriver har ingen logikk i det og har ingen ting med mitt spørsmål å gjøre ;)

Skrevet

IGJEN; har aldri sagt noe om at alle gravide som sykemelder seg er slappe, men det er mange som tydeligvis ser det sånn. Les et par ganger til, så ser du kanskje etterhvert at det står MANGE, ikke alle :) Det vil si; jeg drar ikke alle under en kam og sier at det er teit å sykemelde seg - tvert imot - jeg sier at jeg skjønner ikke hvorfor folk sykemelder seg "uten grunn". Du sier jo selv at du er klar over at mange utnytter det ;)

Skrevet

Hvilket grunnlag har du for å påstå at noen ikke har behov for sykmelding? Vet du om alle andres plager både synlige og usynlige? Og hvor finner jeg disse legene som skriver ut sykmelding uten at jeg har behov for det? Det kunne jammen jeg også tenkt meg en gang i blandt! For jeg kjenner ingen som bare går å får seg en sykm uten at det er behov for det.

Skrevet

Det grunnlaget at jeg kjenner en del av de, mange som også innrømmer det selv :)

Du kan jo låne min lege hvis du vil det, men det vil nok funke å overtale din lege også hvis du bare prøver ;)

Skrevet

Jeg får ikke noe sykm av min lege om jeg prøver å overtale dessverre og det er det svært få som får. Og selv dine nærmeste kan ha problemer du ikke aner noen verdens ting om, som ikke er intr i at du eller omverden skal vite noe om. Og det fåtallet som innrømmer at de sykm seg fordi, etter din menig, er late så har de sikkert sine grunner til det. Når du blir noen år eldre og får litt mere livserfaring så vil du fort innse at du skal være forsiktig med å dømme hvem som har rett på sykmelding eller ikke, for det har du faktisk ingen grunn til. Og jeg syns det er svært lite voksent av deg å dømme andre. De siste årene har også legene blitt mere restriktive med sykmeldingene sine så det er ikke like enkelt å få sykmelding lenger. Siden du nevner det så kan jeg gjerne få navn og tlf nr til din lege

Skrevet

januarbaby <3

Du ikke gidder å lese alle svarene siden "alle" syter, skriver du.

Det er jo synd for da går du jo glipp av svar som ikke er syting, men heller et forsøk på å gi en forklaring på det du spør om.

Jeg forsøkte ihvertfall å gi et svar der oppe.

Skrevet

Vet du hva. Hvorfor gidder du å legge ut ett slikt innlegg hvis du ikke giddder å lese svarene til alle?? Her er vi flere som har prøvd å forklare deg hvorfor noen har behov sykemelding, hvorfor noen er mer redd enn andre osv... er det virkelig så gale at du ikke forstår vi alle har forskjellige liv, forskjellige svangerskap, forskjellige historier osv...??? Det skremmer meg at det eksisterer slike mennesker som ikke har evnen til empati eller noe.

ta deg tid til å lese svarene og ikke vær så sta at du kanskje kan innrømme at noe av det du har skrevet ikke er helt riktig i forhold til realiteten. Husker du feks hva jeg skrev langt oppe?? jeg skrev ett laaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt innlegg til deg og gav deg gode forklaringer på dine spørsmål. Du har ikke en gang giddet å kommentere de.

La vær å sleng ut slike kommentarer om du er for god til å innrømme dine egen feil

Skrevet

En annen ting er at i denne tråden sier du at du jobba i et parfymeri hver dag og i en annen tråd sier du at du jobba i en lekebutikk hver dag og løfta tunge trampoliner..... Så, hva stemmer?

Og siden du er 17 år så skulle man ikke tro at din omgangskrets var så veldig mange slappe damer som er sykmeldte i sin graviditet og alle andre som er sykmeldte, etter din mening, uten grunn. Siden du kan si at du vet at de lurer til seg sykmelding så er det jo mest naturlig at de er nær omgangskrets. Det aller mest naturlige er vel at 17 åringer går skole og prøver å få seg en utdannelse og har en omganskrets deretter.

Skrevet

jeg kjenner mange! Det gjelder bare å spille kortene sine riktig hos legen, og si de riktige tingene. Det er ingen kunst å få seg en sykemelding - tro meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...