Gå til innhold

Synes dere jeg er urimelig? (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

NEI jeg synes faktisk IKKE du er urimelig!

Ser du har fått en del gode tips og råd om ting allikevel blir slik du frykter, så det gidder jeg ikke å føye til noe på.

 

Jeg hadde tiltet om miine foreldre eller svigerforeldre som bodde 2 mil unna forlangte å komme på 3 dagers visitt uansett om det var jul eller hva som helst.

 

Bor man 2 mil unna kan man jaggu kjøre hjem igjen!!!!

og det ville jeg forventet uansett om jeg var aldri så lite gravid!

 

Jeg synes såklart man skal tilbringe dagene sammen, men for meg er lillejulaften en forberedelsesdag, da varmer vi gløgg, og koser oss med å prøvesmake på julekaker, hører på "dagen før dagen" i bakgrunnen mens vi pynter juletreet og setter frem julepynt over hele huset :D

Lillejulaften er MIN kosedag og da ville JEG aldri ha hatt besøk i huset i allefall.

(skjønner unntaket ditt ang din far som bor så langt unna da)

 

Julaften er jo en annen sak. Da er det litt stress, forhåpentligvis på en positiv måte, men gjester som kommer på besøk, bør dra hjem når kvelden/natta er over om de ikke bor veldig langt unna.

 

Jeg er vant med å ha foreldre på besøk julaften, og å komme til enten mine foreldre eller til svigers på lunsj 1. dag og andre dag (en hos hver).

 

Jeg synes det er rimelig at en av gjestene kan la vær å drikke alkohol så de kan komme seg hjem igjen på kvelden uten drosje.

Eventuellt kunne jeg eller mannen tilbudt å kjøre dem hjem (om jeg var gravid og i fin form kunne jeg godt tilbudt meg å kjøre dem selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HI her.

 

Jo, du har rett. Det er ikke det at det er svigers som er problemet. Det som er problemet er å ha alle til å overnatte. Hadde vi bort 70 mil unna svigers og 2 mil unna pappa, hadde jeg sagt klart fra til pappa. Men som det ble sagt lenger oppe her, så er det enklere å si ifra til sine egne enn til svigers.

 

Og ser mange sier at mannen min kan vel bare si klart ifra. Men problemet er jo at han ikke synes det er noe problem at de skal være her!

 

Og ja, jeg kan selvfølgelig la mannen min, svigers og pappa ordne ALT. Det høres veldig enkelt og stressfritt ut. Men for meg føles det ikke som stressfritt når de likevel kommer til å spørre om ALT både når det gjelder hvor ting er osv osv. Mulig mennene deres har full kontroll over serviser, sengeklær osv, men det har IKKE min mann da det vanligvis er jeg som ordner med dette... Og jeg personlig synes mas er like mye stress (om ikke mer) enn å gjøre ting fysisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urimelig? Hahaha... Jo, dersom svigermor og samboer må gå de 2 milene bør de kanskje få overnatte - selv ville jeg vel heller spandert taxi. I min verden er 2 min en svipptur, og de må gjerne komme kjørende HVER DAG - men overnatting? Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri turt å invitere til jul hvis du har termin 1.januar. Begge mine barn er født ca 10 dager før termin, så jeg ville ha ligget på barsel på sykehuset...

 

Jeg tror du må slippe taket i hele juleforberedelsene og la mannen din gjøre jobben, og så får julen bli som den blir - med eller uten julepynt og julegardiner. Hvis mannen din er villig til å gjøre ALT, vel vitende at dere kanskje må dra på føden mens kalkunen er i ovnen, så er det bare å invitere og la dem komme på besøk.

 

Snakk med familien og si at det blir en spesiell jul og at de får ta det som det kommer.

 

En liten ting til slutt: Hvem kjører deg på føden? Eller: Hvem holder seg edru? I tilfelle kan jo den personen kjøre svigerforeldrene dine hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var høygravid (termin 21.desember, men fødte først 29. Jeg hadde også sinnsyk bekkenløsning ) Var det ingen her på julaften. Mamma og pappa kom 1.juledag med ferdiglaget middag som mamma varmet opp her. Broren min og kjæresten hans var også med. Vi spiste, og besøket tok oppvasken, og etter 4 timer var besøket dratt. Da hadde mamma pakket en bag med klær til andre sønnen min på 10 år og så tok de han med seg når de dro kvelden 1. juledag. Så var jeg og mannen min alene til yngste ble født. Men det må nevnes at jeg begynte med rier på julaften så vi hadde jo ventet at eldste ikke trengte å være borte hele romjula da....... Akkurat det ble jo litt teit. Men hvem som visste hvor lang tid det ble å ta ettersom jeg hadde rier allerede fra dagen før. Mamma og pappa bor 7 mil unna oss.

 

Men det må nevnes at vi feirer normalt sett jula alene her, bortsett fra 2 juler med svigers, men det var mest fordi de bare inviterte seg selv med innbydelse med stor skrift. Var ikke mulig å si nei. Vi bruker normalt sett å møtes til middag hos hverandre 1. og 2. juledag, og avogtil andre dager i julen alt etter som hvordan vi jobber (både jeg, mannen min og pappa jobber skift så ikke lett å få noe til å klaffe). Vi synes det er himmelsk ukomplisert å fredelig å være bare oss hjemme hos oss selv. Blir sliten bare av å lese om det stresset mange av dere har her inne. Men vi hadde samme kjøret i begynnelsen med press fra både den ene og den andre, så vi var nok en smule upopulære i begynnelsen. Men nå virker det som alle synes det er en ok løsning. I min familie feirer vi hver for oss uansett, så det var mannen min sin familie som tok på vei. Men vi er ihvertfall veldig fornøyd med dette. Men jeg må være så egoistisk å si det at skal man føye alle, så sliter man seg selv ut.........Og vi har tatt et valg der. Julaften er vår. ALLE de andre dagene deler vi med andre i den grad det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en melding til alle inviterte og si at du tar ferie ca 15. desember, så det er far i huset som steller til jul. Så hviler du deg på dine laurbær, vel fortjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke greit at du skal gi deg på så mye. Det skal da være hyggelig for deg også, ikke bare for ham og hans familie. Er helt enig i at noen som bare bor 2 mil unna kommer til middag og drar før sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...