Gå til innhold

Synes dere jeg er urimelig? (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hi her.

 

Skjønner hva du mener. Men å ha pappa her er ikke samme jobb som svigerforeldrene. For pappa ordner seg selv, mens svigerforeldrene må vartes opp....

 

Ja, jeg liker at ting blir gjort på min måte. Det er derfor jeg gjerne vil lage julemiddagen selv. Men jeg er ikke mer opptatt av at ting skal gjøres på min måte enn at jeg kan la andre gjøre ALT annet denne jula! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår det slik at det er mannen din som ønsker dette. Men har du/dere snakket med svigers? Det kan jo være at de har andre tanker og faktisk forstår at det kan være tungt med mange gjester i flere dager når du er høygravid.

 

Ta en prat med svigers du og så kommer dere helt sikkert til enighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

He he, ja, ikke sant. Men jeg må si jeg synes det er litt trist hvis jeg ikke får tilbringe julaften sammen med de 2 andre barna mine...

 

Men det kan jo hende at ting ordner seg på egen hånd ja. Kan jo hende mannen min angrer seg hvis han blir alene hjemme med hele gjengen.... =D Men da tørr jeg ikke å tenke på rotet jeg kommer hjem til............. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at mannen din mener de skal overnatte. Har dere plass til alle sammen?

Svigers bor 3 mil unna, de feirer jul hos oss. Kommer til middag og drar etter "nattmaten" rundt midnatt.

 

Og ang. maten, kan du ikke lage flere typer? Her er jeg vant til noe, mannen vant til noe annet og ungene vil bare ha pølser, så jeg lager tre forskjellige sorter mat på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Svigers har fått invitasjon til å feire jul her ja. Vi har ikke sagt noe om overnatiing, så jeg kan jo alltids håpe at mannen min ikke nevner det. Men siden han har sååå lyst til det, kommer han vel til å spørre de om det vil jeg tro. Men jeg har jo da et håp om at i alle fall svigers har såpass mye fornuft at de sier nei til overnatting pga situasjonen i år.... Men jeg har mine tvil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Ja, vi har mer enn nok plass til alle, så jeg kan ikke bruke det som unnskyldning nei.... =)

 

Orker ikke flere typer mat nei. Har sagt at det er greit med ribbe i stedet for kalkun, så det er ikke noe problem lenger. Greit for meg at vi har ribbe som tradisjon. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et tips hvis du savner kalkun; Kjøp kalkunbrystfilet... Det har jeg begynt med, gidder ikke å steke en hel kalkun lenger, siden vi må ha ribbe, medisterkaker, medisterpølser og full pakke i tillegg... Men kalkun MÅ jeg ha siden jeg har spist det til jul så lenge jeg har levd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel HI - du er jo ikke interessert i noe som helst av konstruktive innspill, så da foreslår jeg at du bruker tiden på å forberede deg mentalt på at julen blir slik du beskriver innledningsvis.

 

Hva er du egentlig ute etter? Ingen vits i å komme med forslag så lenge du bare avviser alt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo ikke som du ønsker forslag til hvordan det kan løses, men at du bare vil ha medhold i at de ikke kan overnatte. Jeg synes du er ufleksibel, og ikke interessert i å la noen andre gjøre jobben og være istand til å slappe av og ta imot selv. Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke overnattingsgjestene som er problemet her, det er din perfeksjonisme?

 

La mannen din være vert, han klarer da lage middag, kveldsmat, frokost osv han, eller gjør han ikke?

 

Jeg hadde latt de komme, satt med i sofaen med krykkene ved siden av meg og latt de styre på. Kanskje blir bordet litt anderledes dekket enn du ville gjort det selv, kanskje ligger gulerøttene på et litt annet fat, kanskje blir det litt rotete på kjøkkenen, men hvilken rolle spiller det da? Det er menneskene rundt bordet som skaper stemningen, ikke at det er akkurat du som har laget maten!

 

La nå storfamilien din gjøre ting på sin måte i ditt hjem, sett deg ned, senk skuldrene, smil og ta imot. Skal se det blir din hyggeligste jul noensinne ;)

 

Kanskje forholdet til svigers bli litt lettere også, kan ikke være lett å komme på besøk til en svigerdatter som freser og stresser rundt for å få allting gjort på SIN måte, da hadde jeg også satt meg i sofaen og ventet på oppvartning i frykt for å tråkke deg på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det kan bli mye med overnattingsgjester fra lillejulaften til 1. juledag, HI. Forstår også samboeren din, dersom det er tradisjon at alle overnatter. MEN, om du skal styre på slik som du forklarer, kommer du garantert til å føde i romjulen.. Kanskje allerede på julaften?

 

Du er NØDT til å la de rundt deg hjelpe deg, perfeksjonist eller ei. Jeg hadde sagt til samboeren min at dersom hans foreldre skal komme lillejulaften, skal HAN lage til alt (utenom julemiddagen hvis du har veldig lyst og mener du orker å lage den selv). Du skal ha mulighten til å ligge på sofaen og slappe av om formen din tilsier at du skal gjøre det, og ikke bli oppkavet av at dere har besøk.

 

Synes også at din mann kan be foreldrene sine om å hjelpe til litt, ettersom omstendighetene er som de er. Kanskje svigermor kan ta med middagen til lillejulaften, så står dere for julemiddagen?

 

Når det gjelder å re opp senger, legger du bare frem sengetøy så får de re sengene sine selv. Du kan jo si med en liten beklagelse at det får bli slik i år, pga formen din. Sikker på de forstår dette kjempegodt.

 

Det er egentli deg mye står på. Om du er villig til å ta i mot hjelp, så går nok dette fint. Men om du ikke vil det, ender du nok på fødestuen litt fortere enn du håper på;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Ser det er en del som mener jeg er lite fleksibel og ikke vil ta imot tips som kommer.... Mulig det altså. Men hvis dere leser innlegget mitt en gang til, så er det heller ikke tips jeg ber om! Jeg spør om dere synes jeg er urimelig eller ikke.

 

Greit med tips altså!! For all del. Men det var ikke det som var hovedårsaken til at jeg skrev innlegget! =)

 

Og hvis det ser ut som jeg avviser alle tips, så er det ikke det som er meningen min i det hele tatt. Jeg bare forklarer hva som vil skje hvis jeg tar tipsene til etterretning. Jeg kjenner både min pappa og svigerfamilie for å si det på den måten.... Både på godt og vondt! Men hvis noen mener jeg avfeier tipsene, så beklager jeg det. Ikke meningen det altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke mann, barn og far ha mat da?? De må vel spise de også..... Og ikke minst DU. Når dere alle skal spise likevel, så spiller vel ikke 2 ekstra folk så veldig stor rolle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet synes jeg at samboeren din er urimelig, og foreldrene hans, jeg hadde sagt klart i fra til dem at her får de fint finne seg mat og drikke selv?!

Hallo, høygravid + 2 barn, folk ser vel det selv?

Nei jeg er så glad for at jeg har en mor og svigers som her helt fantastiske og hadde ALDRI forlangt noe av meg på den måten!

Men du virker litt sta da siden du ikke tar til deg tips..ikke et bra tegn!

 

Hvis jeg hadde vært i din situasjon så hadde min samboer vært enig med meg, det svigers også.

Er vel bare til å si det til han? At slik blir det..merkelig og ufint hvis han ikke skjønner det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Du som gravid som må få bestemme dette selv. Det er noen mnd til og det kan jo hende du er ekstremt sliten rundt den tiden.

 

Og ja, jeg skjønner at det er helt annerledes å ha besøk av sine egene enn svigers. Dine egene foreldre kjenner deg bedre og vet dine grenser. Det er også lettere å si ifra til dem enn til svigers.

 

Så dette er det DU som skal få bestemme og INGEN andre. De som sier du er ego osv er bare tåpelige. Du kan jo spørre jordmor, hun vil si det samme det garranterer jeg. Du må pass på din helse og ta vare på deg selv når du er høygravid. Greit at dem overnatter en natt men ikke noe mer. Du må samle krefter til fødsel og det vil de flste forstå, og de som ikke gjør det er jo temmelig korka alikevell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er også lettere å si ifra til dem enn til svigers."

 

Kanskje mannen din synes det er ufattelig slitsom å ha besøk av din far i så mange dager, men synes det er veldig enkelt å ha sine egne foreldre på oernatting en dag eller 2?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MANNEN høygravid kanskje???? Tullete svar!

 

Det er den gravide som må føle på kroppen hva hun klarer. Hærremin, har mannen gått gravid i 9mnd? NEI! Så han tåler vel flere dager med sin svigerfar som mista kona for litt over et år siden. Han har tross alt litt lengre tur enn svigers. Og han ser heller ikke barnebarna like ofte som svigers. Og skal sidestille dem da blir TÅPELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er rimelig som ikke ønkser masse besøk så tett opptil termin. Det hadde ikke jeg orket heller.

 

Men je synes du virker temmelig urimeelig ved å synes det er helt greit at din far blir i mange dager mens dine svigerforeldre ikke kan overnatte på julaften, Jeg synes også du er litt urimelig og liteflexibel når et gjelder å be eller ta imot hjelp.

 

Dere har tross alt invitert begge sider av familien til tross for at det er 1 uke fra termindato. Da synes jeg det er merkelig at du ønsker å gjøre slik synlig forskjell på egen familie og svigerfamilie. Hvis du synes besøk da virkker stressende og slitsomt (noe jeg virkelig kan skjønne), så burde dere vel strengt tat ikke invitert til julefeiring hos dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de fleste som mener HI er urimelig ikke har fått med seg at faren må reise 70 mil, og svigerfamilien må reise 2 mil!! Er det bare jeg som ikke ser poenget i å overnatte når du har 15-20 min reiseveg? Og i tillegg når vertinnen er en høygravid 2barnsmor??

For meg hadde det vært uaktuelt at de som bor så nærme skulle overnatte, være seg hans eller mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ ??

2 mil er jo bare 20-25 minutter i bil!! :-D

De kan jo komme hver dag hvis det er det om å gjøre, men trenger da vel ikke å overnatte ?!

 

Har de selv så inderlig lyst til å overnatte hos dere når de kan dra hjem i fred og ro og sove i egne senger...? For meg hadde valget vært enkelt:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det tror jeg mangeg har fått med seg.

70 mil er langt, men med fly så blir det faktisk ikke lange reiseveien i tid da:) Hvis det å ha besøsk i seg selv var så slitsomt, så kuunne vel også far kommet 23. des og reis hjem 1. juledag.

 

For meg virker det som om det er svigerforeldrene i seg selv som er problemet. Selv kunne det ike falle meg inn å sende noen hjeem på julaften - uansett hvor kort reisevei de har!

 

Og HI har vel en mann i huset. Han er vel oppegående nok til å både lage matog re senger. Hvorfor skal man være så perfeksjonist ogg så til de gradert for stolt til å be om bistand eller hjelp til f.eks matservering nårr man er høygravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men 18.35, det er jo ikke bare reiseveg i tid det er snakk om. Hvor mye tror du det koster med fly f.eks? Og si du hadde 2 barn, et bodde 2 mil unna og den andre bodde 70 mil unna; hvem hadde du sett mest? Jeg nekter å tro at du bare tar deg en "svipptur" på 70 mil like ofte som du ville satt deg i bilen og kjørt 20 min til den andre. Og når du først hadde reist 70 mil, hadde du blitt i 2 dager, eller 4 om du kunne velge?

 

Virker som om flere prøver å få dette til å høres ut som "the battle of the in-laws" og ikke som et praktisk spørsmål fra HI; er det nødvendig å overnatte for de som bor 2 mil unna, og ikke HVEM som skal overnatte. Tror HI hadde gjort motsatt om det var faren som bodde nærme, da hadde bare svigers overnattet. Har jeg forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Faren din ble enkemann for halvannet år siden, og bor langt vekk Kan ikke sammenlignes med det andre paret.

Men det du skal si til mannen din er at det er rett og slett risikabelt å legge opp til noe stort med mange mennesker en uke før termin - for alt dere vet, kan du ligge på sykehuset allerede lille julaften, føde på selve dagen, og bli på fødeavdelingen til 29.12.... Så dere gjør opp regning uten vert dersom dere ser for dere å skulle "leve som vanlig" helt til termindagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...