Gå til innhold

Synes dere jeg er urimelig? (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å høre hva andre utenforstående synes om en sak.

 

Litt bakgrunnsinfo først: Jeg er gravid med termin 1. januar. Har kraftig bekkenløsning. Må til tider gå med krykker. I tillegg sliter jeg veldig med tung pust (noe som gir meg panikkanfall innimellom)

 

Jeg, mannen min og våre 2 barn har pleid å være annenhver jul hos min familie og hans familie. I fjor hadde vi egentlig plan om å begynne å feire hjemme hos oss selv så heller besteforeldrene kan komme til oss. Men så døde min mor i fjor sommer, så da ble det til at vi feiret med min familie hos min søster. dette til tross for at det egentlig var mannen min sin familie sin tur.

 

Men i år skal vi begynne å feire hjemme hos oss selv. Jeg har termin med tredje barnet vårt 1. januar. Siden pappa var hjemme hos min søster i fjor, så skal han ikke dit i år (for min søster er da hos sine svigerforeldre). Og siden mannen min sin mor og samboer var hos den andre sønnen i fjor, skal de ikke dit i år. Jeg synes derfor det er naturlig at da kommer både pappa, mannen min sin mor og samboer til oss i år. Dette er så langt greit for oss begge to.

 

Så til problemet: Pappa bor 70 mil unna, mens svigerfamilien min bor 2 mil unna. Pappa har derfor bestilt seg fly og kommer til oss 22. desember og skal være til 3. juledag. Dette synes jeg er forholdsvis rimelig siden det er en såpass lang reise. Jeg tok det som en selvfølge at svigerforeldrene mine da kommer til oss på formiddagen på julaften og reiser hjem igjen på kvelden. Da jeg sa dette til mannen min ble han helt forferdet. Han mener at de selvfølgelig skal komme lille-julaften og være minst til 1. juledag. Når jeg prøver å forklare han at jeg har termin KUN 1 uke etter julaften og at det kanskje er mer enn nok å ta på seg å ordne julemiddag den ene dagen, viser han NULL forståelse. Han synes det er urimelig at pappa kan komme 22. des og være mange dager, mens hans mor ikke kan komme 23. des og være til 1. juledag.

 

Jeg forklarer han gang på gang at i utgangspunktet er jeg HELT enig med han, men akkurat i år når jeg sliter så mye som jeg gjør, så hadde det vært nok at de kommer julaften, men at jeg kan strekke meg til at de kan være her til 1. juledag.

 

Det er også verdt å nevne en STOR forskjell på pappa og mine svigerforeldre: Pappa henter seg drikke selv når han er tørst og ordner seg mat når han er sulten. Mine svigerforeldre sitter rolig i sofaen og forventer å bli oppvartet. De henter INGENTING selv.

 

Blir såååååå fortvilet når mannen min er såååå bastant på dette. Jeg synes ikke jeg er urimelig, men siden han er såååååå bestemt, begynner jeg å lure.... Synes dette er forferdelig trist. Hadde gleda meg VELDIG til å begynne å lage våre egne tradisjoner hjemme hos oss selv, men nå gruer jeg meg bare til jul...

 

Ikke at det er viktig i saken, men jeg er vant til kalkun på julaften, mens mannen min er vant til ribbe. Jeg har gitt meg på dette og godtatt at vi skal ha ribbe nå som vi begynner å feire hjemme hos oss selv.

 

Og jeg har også sagt at det er HELT GREIT at de kan komme lille-julaften NESTE gang de skal feire her, for da er jeg ikke høygravid og fødeklar....

 

Vet ikke om jeg fikk forklart meg ordentlig nok her, men.... Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har termin en uke etter jul synes jeg du skal slippe å ha overnattingsbesøk. Å lage i stand julemiddag er meeer enn nok! Det forstår nå sikkert svigerforeldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at de kan komme på juleaften og bli til 1.juledag, men det er nok.

De bor nesten i nabohuset og trenger da ikke å feriere hos dere i dagesvis. Eneste grunn til at jeg hadde sagt at de kunne overnatte en natt var om de kanskje ville ta seg et glass vin el. og ikke kunne kjøre.

 

At din far blir litt lengre når han først kommer den lange veien er helt forståelig og kan ikke sammenlignes.

 

Du er IKKE urimelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst synes jeg det virker som om dere lever et temmelig kaotisk liv, hvor det virker som om det er viktig å please alle andre enn seg selv. Det hadde jeg aldri orket.

 

Dernest lurer jeg på hvordan man kan få 3 barn med en så usympatisk mann, og som i tillegg ikke gir beskjed til foreldrene sine om at de kanskje får stå på litt, selv når de er på besøk hos dere.

 

Ønsker deg virkelig lykke til - forstår godt at du gruer deg til jul. Det hadde nok jeg også gjort opp i alt det kaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. jeg ville åpnet "ballet" med å si at siden jeg er høygravid så får alle ordne seg selv, hente seg drikke og hjelpe litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mannen din er urimelig! Dessuten synes jeg ikke det er din oppgave å ordne julemiddag, det burde din mann ordne. Jeg hadde termin i januar sist, jeg løftet ikke en finger i julen. Mannen pyntet, handlet, bakte og lagde mat til de 9 personene som kom på julemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her.

 

Han er IKKE en usympatisk mann altså! Han er veldig enkel ellers. Men når det gjelder jul er han veldig bestemt. Han har vært helt fantastisk i dette svangerskapet med å ta vare på de 2 andre barna våre og hjemmet nå som jeg har sliti veldig med bekkenet. Føler faktisk at det eneste problemet vi har i forholdet vårt er akkurat denne jula. resten er VELDIG bra. Så jeg beklager virkelig at jeg har framstilt han usympatisk, for det er han virkelig IKKE. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor de skal sove over hos dere når de bor 2 mil fra dere. Det høres HELT ulogisk ut for meg..

Er dette en gammel tradisjon i familien?

 

Forresten meget enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bor 2 mil unna, og skal overnatte to netter? Galskap! Om de vil ta en øl eller fem til maten koster det ikke sååå mye med drosje den korte avstanden der, ærlig talt...Og selvfølgelig skal du få slappe av, høygravid som du er, mens andre kan klare å hjelpe seg selv litt med forsyninger. Jeg ville nok stått for maten, men bedt om hjelp til å legge på fat, servere ol.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til din mann at det er greit at de kommer MEN de får ordne seg selv, finne drikke, mat , kaffe ol når de vil ha det. Be din mann fortelle de det før de kommer.. Ta gjene i mort dem med krykkene:=).

 

Si også til din mann at det blir HANS oppgave og fikse julemiddagen ol. For alt det du vet kan du ligge på sykehuset og slippe unna hele greia;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleide visst å gjøre det sånn når mannen min var liten. Ingen av oss har hatt besteforeldre etter vi møtte hverandre for 11 år siden, så det er ganske lenge siden det ble praktisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de også skal overnatte hos dere får du gjøre det klart for mannen din at mest sannsynlig orker ikke du og springe for adle mann, at den energien du har vil du bruke på ungene dine og for og ha en koselig jul. Vil hans foreldre overnatte hos dere? Forstår ikke hvorfor de skal overnatte når de bor så nerme dere, forstår at de kansje sover over fra julaften til første juledag da de kansje tar seg litt alkohol til maten.

 

Om du vil ha de der og slippe alt styre med og oppvarte dem så får du si ifra til mannen din at han får ta ansvare med og servere og lage mat de dagene de er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

70 mil kontra 2 mil? Kan virkelig ikke forstå at mannen din ikke ser forskjellen på det! Det sier seg selv at når man reiser 70 mil så må man bli over, og at man da gjerne blir noen ekstra dager. Og det å kjøre 2 mil, hjelpe meg, det tar dem 20 min å kjøre hjem eller? Nei, veit du hva... Det viktigste er jo at dere får feiret julekvelden sammen!

Og du er høygravid, kanskje du t.o.m føder i jula, og så skal du ha ansvaret for julefeiringen for hele familien i tillegg? Hadde jeg vært deg hadde jeg foreslått at faren din og svigerfamilien feirer julaften hos dere, og svigerfamilien drar hjem på kvelden. Og så kunne kanskje heller svigermor laget en koselig julefrokost til dere og faren din hjemme hos seg på 1.dag? Jeg ser virkelig ikke problemet med at de reiser hjem på kvelden. De bor jo så nære at det skulle da ikke være nødvendig å overnatta. (eller er det for at svigers skal kunne ta seg en øl til maten, da hadde jeg heller kjørt dem hjem selv etterpå.)

 

Så for å svare på spørsmålet ditt; jeg syns mannen din er heeeelt på jordet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes d ere er ganske bastante beggee to jeg!

 

Min svigermor bor 1 mil unna, men kunne ikke falle meg inn å sende henne hjem i drosje på julekvelden. Hun får da overnatte som alle andre hvis hun ønsker det. så slipper vi styret med drosje (laaaaang venteteid på julaften), pakke ned alle gaver etc etc. Da er det bare å legge seg når hver og en føler for det:)

 

Mine foreldre bor lenger unna, og kommer stort sett lille julaften og blir til 2. dag.

 

Jeg har hele verien vært tydelig på at gjestene også må hjelpe til med juleforberedelsere, mat osv. JEG står ikke på kjøkkenet hele julen mens alle andre skal være gjeester. Svigermor har alltid med seg ferdigskrelte poteter, samt en rett til 1. dag (hvor vvi har koldtbord). Mine foreldre pleier å stille med grønnsaker (alt etter hva vi skal serevere) samt akevittt, mens søsken har med seg et eller annet til 1.dag. Nå skal det sies at vi feires hos oss hvert år da......

 

Tidligere da vi feiret både her og der, reiste vi alltid bot lille julaften. for meg er julefeiringen mer enn bare selvve julekvelden. Lille julaften er såååå koselig, se tegnefilmer med barna på formiddagen julaften, ute og ake en tur tidlig på ettermiddagen osv. Slik føler heldigivs mine forelddre og svigermor også:)

 

La nå svvigerforeldrene få overnatte og be de heller hjelpe til med helt spesifikke ting til julefeiringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe... hva i alle dager hindrer din mann i å være den som oppvarter besøket??? Har han også termin 1. januar, og bekkenløsning og alt mulig?

 

Nei, jeg er egentlig enig med deg, og syns ikke du er urimelig, men jeg hadde nok sagt til mannen at da fikk han stå for maten og alt annet. Som å klargjøre gjestesenger, rydde og varte opp ellers. Så hadde jeg sittet med beina høyt hevet, og tatt hensyn til meg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

 

Jeg vil gjerne lage julemiddagen selv. Men tanken på å lage middag til alle på lille-julaften, kveldsmat den dagen, frokost julaften, lunsj på julaften, julemiddag og så 1.dags-frokost, hente drikke til alle mann alle mellom alt dette, osv osv.... Hjelp. Jeg svetter bare ved tanken............ Og jeg vet at svigermor sikkert kan gjøre en del av dette hvis jeg ber henne om det, men så er hun så redd for å tråkke meg på tærne at hun kommer jo til å spørre om ditt og datt hele tida: hvor er ditt og datt? Kan jeg bruke denne? Osv.... Da hjelper det liksom ikke såååå mye med hjelp heller............

 

Enig i det mange sier her ang å ligge over til 1. juledag så de kan drikke litt alkohol. Selv om jeg innerst inne mener at akkurat i år kunne den ene av de klart seg uten for å lette ting for meg... Mulig jeg er fryktelig egoistisk altså. Men med termin 1. januar må jeg jo si at jeg egentlig ikke har lyst til å FØR termin heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dette er veldig viktig for mannen din syns jeg at du skulle gå med på det. Men han må selvfølgelig ha rollen som vert. Han kan servere, reie opp senger, finne håndkle, lage mat, rydde opp etter måltidene og ta sin del av barna. Du deltar der du orker, men husk at du skal ha energi til å føde også. Termin 3. januar vil si det samme som at det er like sannsynlig at du føder før jul, som 16. januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid eller ei, jeg ser ikke problemet at dine svigerforeldre også er der. Klarer du din far som gjest klarer du også dem.

 

MEN. Jeg hadde gjort det klynkende klart at de ikke kan forvente noen som helst oppvarting, jeg hadde faktisk sett de i arbeid slik at de kan gjøre seg nyttig. Mannen din selvfølgelig også. Du er høygravid da, så det skulle bare mangle.

 

Besøk trenger ikke være til bry, det kan være veldig veldig greit å ha, poenget er at du må tillate det. Er du en av dem der ting er bare greit hvis det er gjort på din måte vil du klart nok slite, så lær deg å slappe av. Kanskje din far kan sette eksempel hvordan besøk skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den innstilingen LAGE du jo merarbeid og prroblemer for deg selv.

 

Hvis du klarer å lage middag til på lille-julaften, kveldsmat den dagen, frokost julaften, lunsj på julaften, julemiddag og så 1.dags-frokost, hente drikke osv til dere selv og din egen far, så klarer du det vel til 22 gjester til????

 

Sett heller gjestene i arbeid (f.eks som en annen her sier med at gjestene må briign med seg noe ferdiglaget), og ro deg ned litt i forhold til at alt skal være så perfekt slik DU vvil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Jeg kommer IKKE til å sende dem hjem i drosje. Det er HELT uaktuelt. Og som jeg sa i første innlegg, så har jeg sagt at det er greit at de er til 1. juledag.

 

Jeg mener også at jula starter lille-julaften, og synes denne kvelden er vel så koselig som selve julaften. Men med plagene jeg har allerede nå, tviler jeg på om formen er BEDRE når julen kommer. Så jeg synes det er greit hvis det blir LITT annerledes i år enn det vi ønsker å skape av tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre sånn som meg. Jeg kan gjerne ha gjester, men vi deler oppgavene. Den ene siden tar med ferdigstekt ribbe, den andre kalkun. (litt vanskelig for din far som bor langt unna, men han kan jo hjelpe til..). Jeg dekker på og pynter, resten gjør vi sammen. Sett deg ned i godstolen, slapp av og bli vartet opp av gjestene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo håpe at babyen finner det forgodt å komme på lille julaften eller noe sånn, så kan du ligge i ro og fred og bli oppvartet på klinikken mens mannen har en liten haug med overnattingsgjester hjemme...

 

Jeg hadde IKKE ville hatt to ekstra overnattingsgjester..sånn er det med den saken. OG det synes jeg faktisk din mann må forstå. LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

 

Da misforsto du nok litt.

 

Jeg mente at jeg gjerne vil lage julemiddagen. Men alle de andre måltidene kunne jeg klart meg foruten. =) Beklager at jeg ikke var klar nok her....

 

Men du har nok rett i at jeg er ganske perfeksjonist, men dette kommer jeg til å jobbe veldig med før julen kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din mann nekter og hjelpe til og mener at det er din oppgave så hadde jeg nektet og være vertinne!

 

Vil din mann hjelpe til og ta sag av forledrene sine, re opp senger, fikse mat så stiller saken seg anderledes. MEN det jeg ikke skjønner er hvordan voksen folk (dine svigerforeldre) ikke skjønner at det blir MYE eksta for deg og oppvarte hele slekta 1 uke før termin. Jeg syns ærlig talt at de bør skjønne såpass og ikke minst tenker på deg og babyen at dere trenger ro og fred og dermed tar turen hjem julekvelden eller reiser hjem 1. juledag. Herrefred!!!

 

Vi feiret jul hjemme hos oss i fjor i og med at vi hadde en nyfødd baby på 12 dager julaften. Min svigermor var full i bekymring over at jeg skulle stresse for mye. Hun mente at jeg bare skulle ta det helt med ro og bare tenke på meg selv og babyen;) Hun tilbude seg og ordne julemiddagen, dessert og komme og ta julevasken;)He,he!!! Hun er verdens beste svigermor da;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...