Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #26 Skrevet 18. oktober 2010 Dette er den tåpeligste diskusjonen jeg har sett på lenge. Helsefagarbeider er en videregåendeutdannelse. At stillingen blir lavere ansett enn sykepleier er jo ikke så rart ettersom sykepleien er 3 års høyskoleutdannelse. Altså 3 år på vgs + 3 år på høyskole. De fleste som går på videregående tar i dag videreutdannelse etter dette. Det er fordi videregående i dag ikke gir de store jobbmulighetene. Det er klart man kan være heldig. Men i de fleste yrker med god stabilitet og høy lønn kreves det mer. Som helsefagarbeider kan man også videreutdanne seg med kurs, eller høyskole. Da stiller man likt med andre som er høyere utdannet. Fordelen med å eks. ta helsefagutdannelse før man senere tar sykepleien er at man får fritak for endel fag fordi man allerede har disse. Synes det blir feil å syte over at man ikke har noen fremtid i en stilling med "bare" videregåendeutdannelse. Det er vel noe de fleste vet.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #27 Skrevet 18. oktober 2010 Det er ikke ofte jeg blir provosert av et innlegg her på DIB, men det ble jeg nå! Kanskje burde de ta den utdanningen opp til vurdering dersom den har blitt så mye dårligere, men hjelpepleiere gjør en super jobb i dag!! Det er et selvstendig yrke, og en er ikke underlagt sykepleierne! Men derimot sin leder, som antakelig er spl. Jeg er sykepleier og er ikke underlagt legen! Jeg har derimot andre oppgaver og ansvarsområder enn både lege og hjelpepleier. Synes egentlig ikke lønna til hjelpepleierne er så dårlig heller, med tanke på lengden på utdannelse. Men mye kan selvsagt gjøres på det området også. Det at stillingen din kan omgjøres er bare tull, såfremt du er fast ansatt. Har hørt om dette siden 1993, da jeg ble hjelpepleier, og til nå har kun ledige stillinger/etter pensjonerte blitt omgjort. Som spl gjør jeg mye av samme jobben som tidligere, men ansvarsområdet mitt er utvidet. Håper for all del ingen hører på skrulla HI og utdanner seg til helsefagarbeider dersom dere vil det!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #28 Skrevet 18. oktober 2010 Nå sitter jeg faktisk med et inntrykk om at det er sykepleierene som roper høyest her pga. at de er redd for at dette innlegget kan bidra til færre hjelpepleiere. Da blir jo sykepleierene stående igjen med all dritjobben og det er jo ikke heldig. Og si at lønna er ikke SÅ dårlig, beviser for meg hva slags mennesker som svarer her. -hjelpepleier-
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #29 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er sykepleier, og må si at selv om jeg har høyere utdanning enn helsefagarbeidere så ser jeg absolutt ikke ned på dem. Jeg er nyutdannet og har stor respekt for erfaringen og kunnskapen helsefagarbeidere som har jobbet i flere år har å dele med meg. Når det gjelder at de tar drittjobben og sykepleiere fokuserer mer på det faglige: i min hverdag stemmer dette ofte ikke. Jobber på sykehjem der vi er 2-3 på jobb på hver avdeling, og jeg tar like mange stell og like stor del av "drittjobben" som de andre. Forskjellen er når medisiner skal deles ut, sykepleieprosedyrer må utføres eller det er legevisitt, da må jeg gå ut av stellet og gjøre min jobb som sykepleier, for det er faktisk det jeg er ansatt til... Jeg kan ikke være flere steder på en gang uansett hvor mye jeg vil, og får faktisk dårlig samvittighet de gangene jeg ikke får tatt min del av det daglige stellet. Vi trenger helsefagarbeidere, de gjør en utrolig viktig jobb syns jeg, men er de av den oppfatningen at de bare gjør "drittjobbene" syns jeg generelt ikke de har noe i helsevesenet å gjøre, hverken som helsefagarbeidere eller sykepleiere. Jeg syns ikke morgenstell f.eks. er en drittjobb, det er en del av pasientenes daglige omsorg, man får et personlig forhold til dem og lærer de å kjenne, og for min del er det ofte en koselig stund jeg deler med pasientene mine.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #30 Skrevet 18. oktober 2010 For det første: Det er bare TO år på skole for å bli helsefagarbeider! Et år på helse og sosial og et år på helsefagarbeider linja. For det andre: Det er ingenting som heter hjelpe/omsorgsarbeider lenger. Det er slått sammen til helsefagarbeider. For det tredje: Det er ikke så dårlig betalt i forhold til at det er en yrkesutdannelse. Om vi jobber 50% som helseF. arbeider tjener vi like mye som en som jobber 100% i barnehage, som barn og ungdoms arbeider. For det fjerde: Som noen over her skriver: Norge trenger helsefagarbeidere! I fremtiden kommer eldrebølgen for fullt, og vi som driver med utdannelsen nå, vil kunne jobbe så mye vi bare vil! Hilsen helsefagarbeider lærling!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #31 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er hjelpepleier og IKKE helsefagarbeider. Så jo det er noe som heter det. Dette er to forskjellige utdannelser
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #32 Skrevet 18. oktober 2010 Å stå på skylderommet og håndtere søppel ser alle jeg kjenner på som dritjobb. Slik er det!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #33 Skrevet 18. oktober 2010 Om du mener du har en dritjobb, så har du kanskje valgt feil? Jeg er spl, jobber i sykehjem og gjør de samme oppgavene som en hjelpepleier. Men alle kan og vil ikke bli sykepleiere...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #35 Skrevet 18. oktober 2010 Ikke kom her å si at en sykepleier som blir plassert på vaskerommet ikke mener det er en dritjobb!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #36 Skrevet 18. oktober 2010 Ja, beklager, mente det at det fra nå av ikke vil være hjelpe/omsorgsarbeidere som blir utdannet, men helsefagarbeidere
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #37 Skrevet 18. oktober 2010 Det tar 4 år. To år teori og to år som lærling.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #38 Skrevet 18. oktober 2010 Til 17:34: Det er da ingen som tilbringer hele dagen alle dager inne på skyllerommet/vaskerommet... Det er jo bare en liten del av en hel arbeidsdag.... Og vil påstå jeg bruker like mye tid der inne som de jeg jobber sammen med, uansett arbeidstittel. Og når vi snakker om drittjobber: hvis det er helsefagarbeiderene som gjør dem, hvorfor er det da jeg som står og graver i avføring for å få en avføringsprøve eller presser urin ut av bleier for å få urinprøver? Hilsen sykepleier...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #39 Skrevet 18. oktober 2010 Mot slutten kom du til poenget: Det er en VIDEREGÅENDE utdanning, kjapt og greit, fiks ferdig på bare tre år. Sykepleiere har minst tre års ekstra utdanning og har selvsagt mye mer kunnskap og ansvar enn helsearbeideren. Det skulle da bare mangle også. Lønna er dårlig osv, men du slipper alt ansvaret. Og jeg har full forståelse for at pårørende vil snakke med spesialutdannete sykepleiere, ikke noen med videregående skole. Invisterer man tid og penger i en skikkelig utdanning får man bedre betalt. Om man ikke gidder det, må man "ta til takke" med å være et "B-lag", som du kaller det.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #40 Skrevet 18. oktober 2010 Et komplett IDIOTISK innlegg. Hva i all verden gjør vi uten helsefagarbeidere når eldrebølgen kommer??? Ta deg sammen HI.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #41 Skrevet 18. oktober 2010 16.25 (og dere andre som menr at helsefagarbeider/hjelpepleier er så fryktelig dårlig lønnet). Her er en noe forenklet regnestykke til dere: En nyutdannet sykepleier uten spesialisering/videreutdanning tjener ca 350 000, omtrent det samme som den gjennomsnittlige helsefagarbeiderlønna. Sykepleieren har tre års estra utdanning, noe som tilsvarer ca 270 000 ekstra i lån. Helsefagarbeideren tjener dermed ca 1 million de årene sykepleieren bruker på å utdanne seg. Sykepleieren må (med dagens snille rentenivå) betale tilbake 374 000 kr til Lånekassen. 10 år: Helsefagarbeider 3 500 000 i inntekt Sykepleier: 2 450 000 minus 214 000 i studielån (og enda er sykepleieren bare havferdig med å betale...) = 2 236 000 Gjennomsnitt helsefagarbeider disse ti årene: 350 000 per år. Gjennomsnitt sykepleier disse ti årene: 2 236 000 per år. Synes du fremdeles at helsefagarbeiderne/hjelpepleierne er så dårlig lønnet? Kilder: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/helsefagarbeider http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier http://lanekassen.no/
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #42 Skrevet 18. oktober 2010 Helt ærlig! Jeg synes faktisk det er litt godt å få være på skyllerommet innimellom. Får litt 'pause' fra løping og demente som krever deg hele tiden. Og det er en del av jobben, så nei, synes ikke det er noen drittjobb:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #43 Skrevet 18. oktober 2010 Nei, vettu hva!! Dummeste jeg har hørt! Jeg er hjelpepleier og er stolt av det! Og pasientene setter pris på meg, min kompetanse og det jeg gjør for dem. Selv om jeg "bare" er hjelpepleier. På min arbeidsplass er det gjensidig respekt mellom sykepleiere og hjelpepleiere. Vi fordeler oppgaver etter kvalifikasjoner, erfaringer og kunnskap. Hjelpepleierene med 30 års erfaring har faktisk noe å lære de nyutdannede sykepleierene skal jeg fortelle deg! Dessuten så går ikke helsevesenet rundt med kun sykepleiere! Det kan faktisk ikke være 5 på jobb (om det f. eks. er antall folk på vakt) med ansvar for medisiner og legevisitt. Det mange oppgaver som skal gjøres for at avdelingen skal gå rundt og sykepleierene kan ikke gjøre ALT! Blir misbruk av ressurser om en sykepleier skal ha ansvar for kjøkkenet eller skyllerommet hele dagen. Men en ting har du rett i, lønna er ikke så mye å skyte av, men det visste jeg da godt før jeg valgte mitt yrke. Jeg setter det å trives på jobb høyere en å tjene masse. Jeg har muligheten til å utvikle meg og søke kunnskap. Jeg kan videreutdanne meg i flere retninger for å jobbe med det jeg synes er spennende og givende. Tro om barnepleierene på føde- og barselavd. er uten betydning de også.... Hilsen stolt hj,pl.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #44 Skrevet 18. oktober 2010 at du ikke får fast jobb er jammen ikke rart med den holdninga du har. Du reduserer brukerne dine til barn uten rettigheter! Du hadde vært en av de vi kun hadde brukt som siste utvei om du var vikar der jeg jobber (og har fast stilling).
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #45 Skrevet 18. oktober 2010 hva? nei dette må være den dummeste kommentaren jeg har lest her inne på lenge. hahaha...herrefred
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #46 Skrevet 18. oktober 2010 Det er ikke snakk om hva slags lønn vi har i forhold til sykepleiere. Det er ikke slik jeg har ment. I følge hovedtariffen vil en hjelpepleier med toppansenitet tjene 335 000 og en uten utdannelse 306 000 for tilsvarende år. Store forskjellen er at som hjelpepleier må man ha relevant erfaring mens som ufaglært får man godskrevet all tidligere erfaring samme hva. Det er da snakk om at vi som hjelpepleier kunne like gjerne jobbet i yrket uten utdannelse og kommet omtrent like langt. Hva er da vitsen med å utdanne seg? Jeg er ikke hovedinnlegger, men skjønner henne og som hjelpepleier har jeg også en del ting jeg reagerer på. At folk blir sure og frekke mot meg får meg til å lure på hvem som svarer her. Jeg har snakket med mange i mitt yrke og det er så mye missnøye. Hvorfor svarer de fleste her inne at det fantastisk å være hjelpepleier, vi får god lønn, har gode betingelser og har dyp respekt fra sykepleiere. Dette stemmer ikke med virkeligheten!? Nå begynner jeg å lure på om folk blir blenna av irritasjon og ikke ser saken her altså.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #47 Skrevet 18. oktober 2010 Oi! Dette var mange svar. Jeg har vært på jobb etter jeg postet innlegget og har ikke sett utviklingen. Jeg fant dette innlegget i en debatt på sol.no og lurte på hvordan det ville bli tatt i mot her. Hysteriens nettside. Debatten her inne har utviklet seg til å bli svært interessant hvor mange nye meninger har belyst en ny side ved problemet. Hvorfor flykter helsefagarbeiderene fra stillingene sine? Ta gjerne en titt på sol, hvor debatten startet: http://debatt.sol.no/content/advarsel-ikke-utdann-dere-til-hjelpepleiere Ha en fin kveld så lenge:) Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #48 Skrevet 18. oktober 2010 OK, mulig jeg ikke traff "ditt tema". Jeg har ingen meninger om lønna til helsefagarbeidere vs ufaglærte, jeg ville bare vise at helsefagarbeiderens lønn vs sykepleieren slett ikke er så ille som noen (bl.a. HI) vil ha det til. Det er imidlertid fullt mulig man kan bruke samme regnestykke får faglært/ufaglært.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #49 Skrevet 18. oktober 2010 så du mener en hjelpepleier med 30 års erfaring er uvitende.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #50 Skrevet 18. oktober 2010 Du må gjerne mene dette er en meningsløs diskusjon - og kanskje er den meningsløs for deg. Derimot er den langt fra meningsløs for alle de som står i fare for å miste jobbene sine - den er ikke meningsløs for alle de som blir tilbudt små stillingsproseneter i en tung bransje. Små stillingsprosenter som ikke er til å leve av. Hvor resten av tida blir et evig jag etter vakter. Hva vil dette ha å si for en hjelpepleiers familieliv - de er kanskje en mor eller far som må ta til takke med ekstravakter stort sett i helger.....for å overleve. Sannheten er at et slikt arbeidsliv grenser opp til offentlig fattigdom - velsignet av styrende myndigheter og eliten i ledersjiktet av høyskoleprofesjonene. Det er helt andre profesjoner som får førstehåndsvalget når det gjelder arbeidsbetingelser. En helsefagarbeider har minst påvirkningskraft over egen arbeidssituasjon - har små valgmuligheter - omtrent ikke eksisterende utviklingsmuligheter. Dette skal altså være skoletilbudet og jobbmulighetene en del av den norske ungdommen skal få tilbud om?? Til deg som mener debatten er meningsløs - det er ikke den vanlige sykepleier sin skyld at livet for hjelpepleierne er på denne måten. Det er helt andre som må ta det ansvaret. Du reagerer på debatten - kanskje du kjenner deg igjen? Det er helt klart at sykepleiere vil tjene på et visst tilsig av helsefagarbeidere. Da vil lederstillinger og ansvarstillinger fortsatt bestå. Den tyngste delen av pleien vil bli utført. Samtidig er det virkningsfullt i lønnsforhandlingstider å stå frem i media med hvor forferdelig det er med ansvar for flere avdelinger på det enkelte sykehjem. Det gjør seg godt på tv og er veldig virkningsfullt overfor myndigheter og befolkning. Man må jo få sympati med en sykepleier som har så mye ansvar der hun må arbeide alene stakkar - hun har jo med seg så mange kompetanseløse, ansvarsløse udugelige hjelpepleiere...... Fantastiske svar der inne.Godt å se at det er mange som har samme oppfattning som meg. Begynte å lure på om jeg hadde missforstått helt. Det er stor forskjell fra en reflektert debatt der inne enn denne kakledebatten her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå