Gå til innhold

ADVARSEL: Ikke utdann dere til hjelpepleiere\helsefagarbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dagens unge som skal velge utdannelse. Det er et dårlig valg å velge utdannelse som hjelpepleiere - omsorgsarbeidere o.l. Hvorfor? Det tar tre år, og dere blir et B- lag av helsepersonell som ikke vil ha noen mulighet for videreutdannelse av betydning. Dere vil tjene dårlig. Dere vil aldri avansere til en bedre stilling.Dere vil alltid være underlagt sykepleiere og sykepleieledere som ikke vil verdsette arbeidet deres - de vil alltid sette sykepleiere først. Dere vil alltid møte skepsis blant pårørenede som helst vil snakke med en sykepleier. Noen pasienter vil tvile på om du kan dine saker. Du må alltid sloss for stillingen og lønnen din - det vil alltid henge en trussel over hodet ditt om at den kan bli gjort om til en sykepleierstilling. Du vil jobbe hardt og få mange tunge oppgaver, men den som fremheves vil alltid være sykepleieren som har så " så mye ansvar".... Det vil ikke finnes stillinger i sykehus for dere.

Vær snill dere unge - velg ikke helsefagarbeider på videregående nivå. Det er et STOPP yrke på alle nivå!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

;-(

Jeg som ønsker å jobbe som hjelpe-pleier på et sykehus! Tenkte å begynne utdanningen om 2 mnd!! :-(

Skrevet

Hvem skal da utføre oppgavene til hjelpepleiere og helsefagarbeidere i framtiden?

Sykepleierne? Er de egentlig interessert i det?

Skrevet

Hvorfor i all verden tar dere yrkesråd fra en som hverken kan skrive ordene riktig eller vet hvilken vei en skråstrek går ??

Klart Norge trenger helsearbeidere !! Gud hjelpe meg... det er for lite av dem i dag, og behovet blir IKKE mindre!!

Jeg personlig tror Norge kommer til å oppleve en kraftig "oppvask" innen helseyrkene i fremtiden, rett og slett fordi de er livsnødvendige..

Bare vent til regjeringsmedlemmene begynner å bli pleietrengende rundt omkring.. ;))

Skrevet

Regjerningsmedlemmene? Hahaha, de bryr seg ikke om folk flest. De har jo gullpensjon og råd til å kjøpe seg de beste private ordninger, også hylkerne i SV.

Skrevet

Det hjelper ikke med penger når det ikke finnes plasser og pleiere...

Regjeringsmedlemmer og deres familiemedlemmer... det blir maaaange det!! Bare vent..

Skrevet

Selvfølgelig er det underlagt sykepleiere, akkurat som sykepleiere er underlagt leger. Hjelpepleiere har på ingen måte samme kompetansen som sykepleiere. Selvsagt vil folk snakke med de med best kompetanse, det være seg pasienter, kunder eller klienter.

Hjelpepleier er en videregående utdanning, ikke en høyskoleutdanning. Enhver med litt omløp i hodet skjønner at det er forskjell på det. Det betyr ikke at hjelpepleiere ikke er viktige.

Skrevet

I fremtiden om ca 15-20år, vil vi ha stort behov for helsefagarbeidere. Og det vil være private sykehjem rundt om med unike tilbud til brukere. Selvfølgelig er det en fordel å være utdannet sykepleier, men det kan da man bli. Hvis man ikke har noe videregående utdanning, så kan man først ta 3år helse/omsorg, så påbygg på 1år, så søke på høyskolen som sykepleier.

Skrevet

Det er svært mange grunner til at debatten er viktig. Det er og viktig at nivået på debatten heves, i en del av disse debattene er nivået et lavmål.! Det er viktig for både sykepl og hjelpepl å kjenne sin historie. Det er noe med det å ha et litt større perspektiv på fremtiden.

En ting var for meg å komme ut i arbeidslivet og bli møtt med en kald skulder, stillingene ble omgjort både i kommuner og spesialisthelsetjeneste. Du ble sett på som jevngod med ufaglærte i psykiatrien, eller det er bedre å være ufaglært og mann enn hjelpepl og kvinne! Du var god å ha som reservearbeidskraft, i helger og på kveld.

Det som likevel var værst, var å oppleve at utstøtingen av hjelpepl i hele helsevesenet ikke var tema i noe fora. Her støter en ut en av landets største yrkesgruppe (70000) ut av store deler av helsevesenet , uten at det er en debatt! Dette har pågått over flere tiår, helsepolitiske journalister kjenner til utviklingen, men skriver ikke om den!!! Fagforbundet tier stille om utviklingen, de har nok med å verve medlemmer fra andre profesjoner. De skal kjempe for alles interesser!!

Siste er kampanje for å verve flest mulig sykepl!!! At hjelpepl ikke hadde NOEN som kjemper deres sak er vanskelig å fatte og er svært nedbrytende.

Når Fagforbundet går ut og hektisk reklamerer for helsefagarbeiderutd og sier at utdanningen er langt bedre enn hjelpeplutd tar de kaka!!! Dette er jo direkte løgn, de har fjernet mye av sykdomslæren/pleien og dermed svekket utd. Mindre kompetanse, enda lettere å skvise!!

Vi får som du sier sørge for debatt, det er vel det vi kan bidra med, men det er viktig!!

Skrevet

Men kjære HI da, må virkelig le av hvor uvitende du er :o))))

Jeg er utdannet omsorgsarbeider og jeg stor trives, jeg gjør nesten samme oppgavene som en sykepleier der jeg jobber, bortsett fra å legge opp medisiner. Jeg trenger verken å sloss for min stilling eller lønn, og jeg gikk opp fra 270.000 til 350.000 i grunnlønn etter lønnsforhandlingene som pågikk før sommer. Med tillegg utgjør dette ca 380-390.000 i årslønn.

Jeg har vidreutdanning innen kreftomsorg og psykiatri. Jeg har kurs i sårstell og medisiner.

Det er absolutt ikke bare på et sykehus man kan jobbe, man kan jobbe i barnehage, krisesenter, sykehjem, hjemmesykepleien, dagsenter, PU bolig, avlastningssenter osv.....

Tror du virkelig at sykepleierne er så mye bedre enn helsefag arbeiderne? Mange sykepleiere har ikke peiling på pleie og omsorg men kun det praktiske.

Og jeg stoooor trives i jobben min, hver dag når jeg forlater jobb har jeg en god følelse på at jeg har gitt mange mennesker en meningsfylt hverdag, bare fordi jeg tok meg tid til å hjelpe dem og snakke med dem.

Skrevet

Synes du fokuserer mye på det negative nå i min jobb er alle likestilte å sykepleierne spør like ofte meg som hjelpepleier om råd osv som de spør hverandre stoooortrives i jobben å elsker den jobben jeg gjør for eldre i samfunnet,kunne hatt bedre lønn men det kommer::))

Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber med både hjelpepleiere og assistenter. De oppgir alle at en av grunnene til at de ikke ble sykepleier er at de er redd for alt ansvaret. De er sjeleglad når jeg som sykepleier er på vakt sammen med dem, da føler de at de kan "slappe av" og slipper å ta ansvar. Ikke alle ønsker ansvar og massevis av utfordringer. Noen trives med en forutsigbar hverdag med lite ansvar. Folk er forskjellige! Klart vi trenger helsefagarbeidere, jeg som sykepleier har ikke tid til å gjøre alt det hjelpepleierne gjør, det vil gå ut over andre arbeidsoppgaver som jeg må prioritere.

Skrevet

Jeg angrer på utdannelsen min og kikker nå på alt annet av jobber. Etter jeg ble ferdig som hjelpepleier har jeg ikke fått fast jobb. Jobbet først i psykiatrien som tilkallingsvikar og jobbet masse slik. Jeg fikk hele tiden beskjed om at jeg ville få fast stilling etterhvert, men årene gikk og jeg tok det opp flere ganger men fikk aldri tilbud om mer enn tredje hver helg. Har de ikke ledig stilling så har dem ikke det. Men ikke jug for å holde på meg!!? Etter permisjonen valgte jeg å begy. en annen plass i en annen kommune. Jeg ble lovet fast nattstilling og samme lønn som i den andre kommunen. Men etter jeg har jobbet der på midletidig kontrakt i noen mnd og etter noe mas, har jeg fremdeles ikke fått noe fast. Dette får jeg ingen forklaring eller tidsperspektiv på. Lønnen skulle bli utregnet av lønningskontoret, men de godskrev ikke alle de årene jeg hadde jobbet i privat barnehage, noe den andre kommunen gjorde. Pga dette får jeg veldig lite lønn. Nå jobber jeg med pu, med mennesker med bleie og som er 3-4år i hodet. Men barnehage teller ikke. Anyway, nå er det slik at jeg vil faktisk tjene mer med å jobbe som ufaglært enn å jobbe som hjelpepleier? Som ufaglært får jeg nemlig godskrevet all praksis. Jeg blir så overkjørt og tråkket på. Det er vel fort gjort å konkludere med at jeg er en fæl person som ikke gjør jobben sin siden jeg ikke får fast. Men jeg er faktisk en ganske snill person som elsker å jobbe med mennesker å gjør det jeg skal...Blir så oppgitt!!

Skrevet

Lurer på hvor HI bor siden hun må sloss får å få jobb? Her nærmest trygler de om hjelpepleiere og det er ikke i alle stillinger de får det.

Skrevet

Hjelpepleiere er den yrkesgruppen hvor det er flest fagarbeider som ikke jobber innenfor sitt yrke. Det sier jo litt.

Er selv hjelpepleier og tjener dårlig og har svært lite rettigheter. Pga nedskjeringer ble jeg satt ned fra 70 til 40 prosent stilling uten å få beskjed. Vi alle fikk beskjed når de nye turnuslistene ble hengt opp.

Skrevet

Til 14.29. Hadde du fast stlling med kontrakt då ?

Skrevet

Men kjære vene da; finnes det ikke ledige faste stillinger, så kan de da ikke opprette en til DEG. Tror du vurkelig at det er slik arbeidslivet fungerer?? At dersom lederne liker det så oppretter de en stilling til deg???

Det er faste regler for hvordan ansiennitet skal beregnes i kommunen. her er det ingen forksjell på faglært eller ufaglært - ansiennitet regnes likt. Du kan selv sjekke opp regelverket eller få hjelp av din fagforening til dette.

Men jeg er helt enig med deg at det er altfor små stillingsbrøker i kommunene. Og det bør absolutt gjøres noe med. Men tviler på at nærmeste leder er det som evt. kan hjelpe deg ift det.

Skrevet

Jeg må bare si meg helt enig med hovedinnlegger!!!

Jeg tok helsefagarbeider(teori i 2 år) og jeg droppet å gå ut som lærling. Begynte heller på sykepleier.

Alle i klassen var fryktelig skuffa over utdannelsen. De har jo slått sammen hjelpepleier og omsorgsarbeider. En helsefagarbeider mister mye fagkunnskap i forhold til hva hjelpepleiere lærte. De har tatt bort mye av anatomien. Store deler av utdanningen handlet om kommunikasjon og stell av eldre. For det er sjeldent at helsefagarbeidere får jobb et annent sted enn på sykehjem og hjemmesykepleien. Det er fordi de mangler den kunnskapen som hjelpepleiere har.

En meget dum vendig med å slå sammen disse to utdannelsene.

Nei huff jeg kastet bort 2 år på den teorien og var glad jeg ikke to to år som lærling i tillegg. Angrer ikke at jeg begynte på sykepleie, her lærer mye mer og man har en mye mer utfordrende jobb med mange muligheter videre.

Så jeg sier meg helt enig med H.I. Er vel kun 3 av 40 stk i klassen min som fikk lærlingplass etter utdannelsen. De aller fleste av disse har enten startet å jobbe som assisent igjen eller startet på sykepleier og andre høyere utdannelser.

Skrevet

Hvorfor har du et behov for å snakke til meg som jeg er dum i hodet? Jeg vet jo at de ikke hadde faste stillinger der og da. Men jeg fikk hele tiden beskjed om at det ville åpne seg flere muligheter i umidelbar fremtid. Og dette pga. uvidelser og økt årverk pga. nye beboere osv...Dette er jo informasjon lederen sitter på og ikke meg. Jeg tror kanskje det er DU som ikke skjønner så mye.

Lønningskontoret må følge hovedtariffen. Noe de ikke gjør i mitt tilfelle. Dette kan ha noe med at de ikke har lest den.Jeg har nå dialog med fagforbundet og skal i møte med dem neste uke. Men at det skal være en kamp for meg å få minstelønn er forkastelig.

Skrevet

så flytt fra ødemarken med ett sykehjem og inn til byene så skal dere se at dere får jobb, men det har jo også sine ulemper.

Skrevet

Hehe er Oslo ødemarken? Kun tre i klassen min fikk lærlingsplass og de bor alle i Oslo,Bærum og rundt i området.

Veldig mange helsefagarbeider-elever sliter med å få lærlingplass.

Skrevet

Jeg har jobbet på sykehus i 14 år. Hvis du velger å bli helsefagarbeider skal du vite dette: Du er viktig og pasientene trenger deg. Men hva du må gjøre er å være stolt av utdannelsen din og den jobben du gjøre. Jeg er drit lei sutrete hjelpepleier som klager over at sykepleiene tror at de er så spesielle med så mye ansvar. Jeg er drit lei av å høre at sykepleiene ikke gidder hjelpe til i stell og at de kun har medisiner og bla, bla, bla.

De erfaringer jeg har er at hjelpepleiere alltid snakker nedsettende om seg selv og at de krever å få mer ansvar men når vanskelige pasienter eller pårørende dykker opp da gjømmer de seg bak at de er hjelpepleiere og sykepleier må ta over. Vær stolt av hvem du er, ta ansvar for å lære deg nye ting og ta utforinger som kommer med jobben. Det betyr også at du tar det som er vanskelig og ikke da plutselig sier "jeg er bare hjelpepleier"

Skrevet

det er sant det du skriver 15:39, men at mange av oss har grunn til å klage er ikke å stikke under en stol. At hovedbudskapet til Hi er at man ikke bør utdanne seg til hjelpepleier er jeg faktisk enig i. Og grunnene er veldig mange. Du trekker ut bare en liten del av denne tråden og det du har opplevet er jo ikke nødvendivis det som er den generelle oppfattningen. Den generelle oppfattningen er så alvorlig at det snart vil bli tydelige konsekvenser. Mindre fagarbeidere blir utdannet og fler ufaglærte vil jobbe i stillingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...