Gå til innhold

Hvor mye har barna deres på konto,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt..? Setter inn barnetrygden + 300 kr hver maned. Han er to år, så det blir vel rett over 30 000 eller noe. Ser ikke greia? Når han er 18 vil han ha ca 200 000 kr til studier eller startkapital på bolig, og det uten at vi kjenner det. Har vanskelig for å se for meg at vi bare kan ble opp sånne beløp sånn helt plutselig om 18 år helt uten sparing!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma har opprettet en egen konto til dem(har en på 2,5år og en på 2mnd) der hun sparer 200,- pr.mnd til dem. Vi har ingen egen sparekonto til dem. De skal få seg egen konto som de selv kan sette inn penger fra sparebøssa, penger de får til bursdag, jul etc.

Skrevet

Min 3,5-åring har 500 på konto, og ca 500 til i sparebøssa si som snart skal tømmes.

Jeg så ei her oppe sa at sønnen hadde en god sum på konto, og at de tok av de pengene dersom de skulle f.eks pusse opp rommet hans? Føles det ikke litt rart å la sønnen betale for oppussing av rommet sitt selv allerede før skolealder?

Skrevet

har ikke opprettet egen konto til han....pleier man det? men har satt av all barnetrygda på en egen konto ( i mitt navn)....2 år....så det blir jo en del etterhvert...

Skrevet

De færreste får et sånt beløp når de er 18...Man tar studielån/stipend, og man kjøper da ikke bolig når man flytter hjemmefra for første gang?? Man sparer, leier og får seg jobb...Skjønner godt hva de mener de som snakker om Curlingbarna. De får jo ikke muligheten til å prøve å ordne seg selv.

Jeg har vært økonomisk uavhengig av foreldrene mine siden jeg gikk ut av videregående og har måttet jobbe for pengene. Har ikke hatt vondt av det. Nå er jeg vant til å jobbe og har utdannelse, leilighet og jobb jeg har ordnet selv. Er ikke det verste i verden det altså...

Skrevet

Svar til 13:18: Nei, selvfølgelig er ikke det det verste i verden! De aller fleste klarer seg jo helt utmerket selv :-) Men jeg er nå av den oppfatning at man hjelper barna økonomisk så lenge man har muligheten. Synes ikke det er helt det samme å feie matta for dem hele veien som å bidra i en etableringsfase som for mange er tung.

Skrevet

Ikke noe! De har en sparebøsse, aner ikke hva som er på den, men sikkert ikke mye. Nei, går det etter planen er vi gjeldsfrie innen ungene trenger penger til lappen, utdannelse etc og da skal vi klare å hjelpe de uten at de skal gå ut i voksenlivet som smårikinger. Penger er ingen selvfølge! Det var det ikke for meg og skal heller ikke bli for de!

Skrevet

Min gutt har 4,75 millioner på konto, men det er erstatning og forsikringsutbetaling for og ha mistet forsørgeren sin, pappaen døde i en arbeidsulykke!

Jeg fikk også erstatning og forsikringspenger etter og ha mistet mannen min.

Han er 6 år, men pengene kan jo ikke erstatte pappaen:(

Skrevet

4-åringen har kr 69 454,69

1-åringen har kr 24 860,30

De har ikke egne kontoer i sine navn, men jeg har opprettet to separate kontoer til dem i mitt navn.

Slik at overformynderiet ikke skal ta over ansvaret....

Skrevet

Det er vi som pusser opp rommet til gutten :)

Når barnetrygda går inn på den sparekontoen, og det meste blir spart, ser jeg ingenting galt med å bruke litt av det til ting han får glede av.

Når jeg ser hvor mange som lar barnetrygda gå ned i det store sluket av regninger og dagligdagse utgifter (ja, skjønner at det må til for å få endene til å møtes) så skjønner jeg ikke hvorfor vi skal være så skinnhellige. Pengene er der for gutten, når de trengs!

Skrevet

Jeg undres over alle dere som har råd til å sette barnetrygden inn på konto for å spare den, trodde den var beregnet til å forsørge barna med nå. Men heia Norge som fyller opp sparekontoene til barna deres. Dette er vel en av grunnene til at det er snakk om behovsprøvd barnetrygd?

Selv sparer barna mine litt i sparebøssene sine, men det er jammen ikke noe femsiffret beløp vi snakker om.

Skrevet

nr 1: 2tusenettellerannet

Nr2: har enda ikke opprettet konto:-/

Besteforeldrene har opprettet konto til begge og overfører til jul og burdag. Har blitt noen tusenlapper der:-)

Skrevet

Vi sparer litt til barna, kanskje 2000 kr på hver i ÅRET. Synes ikke en 18-åring trenger å få 100-200.000 i hendene (når barnet er 18 er det jo ikke lenger foreldrene som bestemmer hva de skal brukes til). Hva om 18-åringen sløser bort en formue?!

Bedre å lære seg at penger ikke vokser på trær. Greit å spare litt da, men hele barnetrygden?? Hva skal en egentlig med barnetrygd i dette landet hvis folk er så rike at den går rett på sparekonto?

Skrevet

5 år og har sparekonto hvor det står ca 50.000 og en aksjeportefølje som er verdt et eller annet sted mellom 1.500.000 og 2.000.000 kr.

Skrevet

Rike fordi vi sparer barnetrygden?? Haha, den var god! Eneste grunnen til at vi kan spare barnetrygden er fordi vi kjøptf billig hus i grisgrendte strøk! Vi har jammen meg ikke god råd, men å spare en tusenlapp i måneden klarer vi. Hvor den tusenlappen kommet fra og hva den evt. brukes til, er vel revende likegyldig.

Hvorvidt barnetrygden bør behovsprøves, tar jeg intet stilling til.

Skrevet

Må le litt her jeg sitter og leser om alle de styrtrike småbarnene som finnes her ute! Er dette et forum kun for de rike eller? Virker jo som om ALLE her har så sinnsykt god råd.

Skrevet

Det var ikke mange rike unger i denne tråden. 2-3 stk. At en treåring har 50.000 kr åp konto er ikke unikt, eller rikt.

Skrevet

De aller fleste er ikke styrtrike. Det handler ofte om prioritering, og de som vet dette men ikke får det til, svarer ikke på denne tråden. De som svarer, er

1. De som er stolte av at de har klart å spsre en del, og ser verdien av å ha litt til barnas oppkjøring, osv.

2. De som ikke har spart noe, fordi de ikke har råd. En ærlig sak.

3. De styrtrike, som liker å brife litt.

De som ligger midt imellom, altså de som kunne spart til barna men kjøper seg 20 kaffe latte og klær de aldri bruker i stedet, svarer ikke. Derfor er det overvekt av folk som HAR sparepenger på tråden her.

Skrevet

Han har vel ca 10 000kr og er to år. Det er dåpspenger og bursdags/julegaver. Vi hadde planer om å spare litt hver mnd til han som vi etterhvert skal bruke på store ting, sykler, sportsutstyr, medlemskontigenter osv. Ser jo at det blir dyrere å ha barn når de blir eldre så det kan jo være greit å sette av litt penger til det (og det kanskje blir flere). Er det noe på konto når han skal etablere seg så vil han selvfølgelig få det - men det er ikke noen selvfølge, han må vise at han har fortjent det :) Så alt i alt er det penger (utenom gavene fra andre) en sparekasse for oss slik at han kan få muligheten til å bli med på (nesten) det han vil uten at vi skal måtte snu på krona de neste mnd :)

Skrevet

Ungene er 1 år, 3 år, 6 år og 9 år. De har vel mellom 2 og 4 tusen på hver sin sparebøssekonto. Det er litt bursdagspenger og penger fra sparebøssen. Deres egne penger som de kan disponere som de vil, om det er sykkel, dukkevogn eller andre "dyre" ting som står på ønskelisten kan de bidra selv.

Sparer ingenting i barnas navn, men sparer 600 kr i mnd på en konto i mitt navn. Der står det vel en 30.000,- kroner nå, men det er MINE penger som er tiltenkt barna. De vet ikke om pengene og kommer ikke til få råderett over dem noen gang (ser for meg en gutt på 18 år få disponere titusenvis av kroner plustselig, det blir dyr russebil og kule sydentuerer, det sparer jeg IKKE til).

Jeg sparer for å ha anledning til å gi dem en gave en gang jeg føler det passer, om det blir når de gifter seg, kjøper sin første bolig, får sitt første barn eller hva, det tar jeg stilling til når dagen kommer :)

Jeg sparer også ved å betale ned boliglånet mitt, skulle det være skrikende nødvendig å hjelpe barna økonomisk den dagen de er voksne har jeg verdien av boligen min som jeg kan benytte til å låne penger eller være kausjonist.

Vi lever bare en gang, og det er viktigere for meg at familien har det bra her og nå enn å spare til barna. Jeg lever ikke sparsommelig nå for å gi pengene til dem senere, deres voksenliv er deres ansvar akkurat som nåtiden er mitt ansvar. Men jeg skal selvfølgelig hjelpe så godt jeg kan, alltid!

Skrevet

Han har omtrent 29.000, der 2.000 er på konto og resten på fond. Vi setter til side 1.000 per mnd, 800 i fond og 200 på konto, begge i mitt navn. Fondet har hatt veldig bra avkastning så langt.

Gutten er 19 måneder.

Vi gjør det nå fordi vi har litt slakk som gir oss mulighet til å spare (for egen del også, har begrenset tro på at jeg får noe særlig pensjon), men ville ikke hatt dårlig samvittighet for å slutte eller redusere beløpet om vi følte behov for det.

Vi fikk ingen hjelp fra våre foreldre når vi kjøpte leilighet for 1. gang, men vi var heldige og fikk låne 100% av boligens verdi uten kausjon. Slik er det ikke lenger, og litt starthjelp skader ikke.

Skrevet

Jeg har en konto til mine to gutter, står vel er 3-4000 på den, mine foreldre sparer også, blir vel ikke de store summene, men kanskje en 30 000 på hver som skal brukes på lappen. Min mor ville i tillegg sette inn 10000 til hver av de i fond, samt fylle på innimellom. Så selv om vi ikke sparer en formue tror jeg nok de skal klare seg greit når de blir voksne:-)

Vi har ikke dårlig økonomi og kunne fint spart barnetrygda, men syntes heller vi skal ha det greit nå, og kjøper gode klær og kvalitet til trollene mine i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...