*MariDuBedårer* Skrevet 7. oktober 2010 #51 Skrevet 7. oktober 2010 Det bør hete Foreldrepermisjon, og være opp til foreldrene selv hvem av de som skal ha hvor mye perm. Da vi fikk førstemann var min mann veldig umoden, og absolutt ikke klar for papparollen. Han var ordentlig keitete når han skulle hjelpe til med den lille. Han prøvde virkelig, men fikk det likssom ikke til. Han brakk seg og kastet opp ved bleieskift, og bare tanken på at han skulle gjort alt rundt barnet alene får meg til å grøsse. Dersom han skulle vært hjemme fullstendig alene med babyen, og jeg skulle gått på jobb, hadde det nok endt med at jeg hadde blitt sykemeldt. For jeg hadde bekymret meg syk. Da vi fikk nummer to, var det litt bedre. Men allikevel ikke så bra at han kunne vært hjemmeværende i flere uker. Noen menn er bare ikke anlagt for å være hjemmepappaer. En venninne av meg slet med bekymringer da hennes mann skulle ha pappaperm. Hun gikk rundt på jobb, og var nervøs hele tiden. Det som satt i henne, var at mannen skulle stå opp med gutten deres en søndag sorgen, slik at hun skulle få sove ut. Da hun våknet og kom inn i stua, lå gubben og sov på sofaen mens den lille krøp rundt på gulvet. Han hadde duppet av... Det jeg vil frem til er at dersom fedrene ikke egner seg til å være hjemme med barna, bør mor kunne være det i stedet. Ellers kan det jo virkelig gå utover barna. Det bør være valgfritt, og det bør være barna som er i fokus. Barna bør få være hjemme til de minst er ett år, og de bør ha den av foreldrene hos seg, som er ansvarsfull. Er begge foreldrene ansvarsfulle, kan de velge å dele.
♡har tre skjønne jenter♡ Skrevet 7. oktober 2010 #52 Skrevet 7. oktober 2010 Synes det er et overtramp innenfor den private sfære og noe familiene absolutt burde bestemme selv. Det bør ikke være likestilling for alle penga her i landet. Vi er faktisk skapt som mann og kvinne! Det er mor som går gravid i 9 mnd, føder barnet og stort sett mater til alle døgnets tider. Den biologiske forskjellen går det faktisk ikke ann å gjøre noe med. I de familiene der en ønsker at far og mor skal dele permisjonen likt eller der far skal ha mer enn mor så værsågod. Men gi oss frihet til å velge selv. Det er massevis av sider som skal belyses før hver enkelt familie gjør det valget som er best for dem. La oss bestemme selv!
2søtesmåh Skrevet 7. oktober 2010 #53 Skrevet 7. oktober 2010 Problemet er at vi også bestemmer for våre døtre..FOr veldig mange i dag har ikke noe valg..De har ikke råd til at mannen tar pemisjon, for kvinnen tjener så mye dårligere enn mannen..Og det trenger ikke være frivillig.... EN gang MÅ noen begynne og snu på flisa, hvis vi skal kunne gi ALLE kvinner og menn et reelt valg om hvem som skal gå hjemme og hvem som skal jobbe. Så lenge kvinnen tjener mindre enn mannen, så vil kvinnen være den som jobber redusert/tar ulønnet permisjon. Når vi tviholder på at kvinner skal og bør være lenger borte fra jobben enn menn, så har vi tatt et valg for våre døtre. Vi signalsierer at kvinner flest vil være hjemme, godtar reduserte stillinger og en lavere lønn. Og når våre døtre skal ut i jobb, så vil de ikke være like attraktive til samme jobb som våre sønner er..Fordi flertallet av VÅR generasjon delvis valgt, delvis måtte og delvis ikke hadde i tankene annet enn at mamma er den beste omsorgsperson. Og dermed tvinger vi våre døtre til og måtte gjøre det samme,- vi velger selv, og dermed så velger vi for våre døtre... Nei, tvangsdeling av permisjonen er kanskej ikke den beste løsning, ikke for alle..Men på sikt, så er det kanskje det som må til? Etterhvert som jeg ser mine barn og nevøer og nieser vokse opp, og begynner og se på deres drømmer om jobber, familieforhold osv,- så synes jeg det er fryktelig synd om min datter skal slite mye mer enn min sønn i forhold til å få seg den jobben hun ønsker, iallefall om hun ønsker en jobb som ikke er "kvinnejobb",- som jo er lavere lønnet, fordi kvinner pr.dags dato er dyrere enn menn gitt deres mye høyere fravære i forbindelse med barn...
solia Skrevet 7. oktober 2010 #54 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg synes absolutt dette burde være frivillig, og at pappa selvsagt burde ha selvstendig opptjeningsrett. Vi ønsket at pappa skulle ha 3 måneders permisjon, men ettersom jeg tok ut 100% så ville det si at jeg kunne ha perm i 5 måneder. Planen var at jeg da skulle ta fri uten lønn i 6 mnd og så skulle pappa overta perm i 3 mnd mens jeg begynte å jobbe. Men dette er ikke lov!!!! Pappa kan ikke utsette sin perm hvis han skal ha mer enn de 10 ukene!! Dvs at NAV mente jeg skulle begynne å jobbe etter 5 mnd! Dette er hull-i-hodet politikk og gjør det vanskeligere for pappa og få tatt lang permisjon. La foreldrene bestemme selv og slutt med disse byrokratiske reglene! Argumentet med likestilling er helt absurd. Kvinner føder og ammer! Det gjør ikke menn. Ikke alle kvinner ønsker seg en strålende karriere. De ønsker mest av alt å ta seg av barnet sitt. Etter å ha stemt rød-grønt i 20 år skifter jeg nå side pga familiepolitikken.
Ugl@ Skrevet 7. oktober 2010 #55 Skrevet 7. oktober 2010 Det er flott hvis det blir slik at fars permisjon er helt uavhengig av mors inntekt og rettigheter i hvertfall. Men samtidig så har jeg forståelse for alle de som selv vil bestemme over sin foreldre permisjon, det jeg lurer på er om 12uker også blir øremerket mor? Nå er det vel 3uker før og 6uker etter fødselen som er øremerket mor? Det bør jo gå begge veier hvis likestilling er argumentet.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 7. oktober 2010 #56 Skrevet 7. oktober 2010 Bimboline: kan jo like gjerne være mor som er selvst., som far, synd det ikke klaffet for dere, men går ikke an å generalisere en slik problemstilling. Sykdom, søvnvansker etc. er vel like mye fars "problem" som mors? Og det er faktisk normalt at små barn ikke sover godt hver natt, selv opp til 2-3 år... Lite søvn bør tas med i beregningen helt fra unnfangelsen. Har vært gjennom det meste, for å si det sånn, men har erfart at selv lange perioder med lite søvn går faktisk bra det òg:)
Slash Skrevet 7. oktober 2010 #57 Skrevet 7. oktober 2010 Er for at den enkelte familie må få velge selv! I Norge er det lover og regler for alt, noe må vi da kunne bestemme selv? Selvfølgelig skal far også få være hjemme med barnet, men da skal det IKKE gå utover mors permisjon. 1år går veldig fort! SÅ derfor signerer jeg PIKEN PÅ LANDET: Vel, så lenge det kun er mor som har opptjeningsrett, og mor kun har krav på 6 uker av permisjonen, så syns jeg det er heeeeelt bak mål at far skal ha 12 uker. Syns også det står i sterk kontrast til anbefaling om fullamming frem til 6 mnd og amming til 1 år. Og dette sier jeg ikke for at jeg vil ha permisjonen for meg selv. Jeg er skal ikke ha flere barn, så det har for meg ingenbetydning, men jeg er ganske sikker på at dette øker presset om å være supermamma ytterligere. Hvor mange barn er egentlig avvente med pupp på natten når de er 6 mnd? Dette kommer til å bli knalltøfft for mor. Ja til valgfri fordeling! ---------------------------- Er selv hjemme med mitt siste barn nå, så dette vil mest sannsynlig ikke berøre meg - men har likevel stor medfølelse for de det kommer til å gjelde. Ingen familier er like, ingen barn er like - la den enkelt familie gjøre det som er best i deres situasjon - det er også det beste for barnet.
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #58 Skrevet 7. oktober 2010 Applaus, Lemonia! Men opplegget er at Norge er et land fylt med sytepaver utstyrt med kjempedigre skylapper. Vi ser knapt nok lenger enn til egen nesetipp og klarer ikke å innse i hvilken luksus, overflod og bedagelighet vi lever. Vi har bl.a. altså en foreldrepermisjon som de aller, aller fleste bare kan skyte en hvit pil etter, og enda så syter vi som bare rakker'n! Siden dette er, som Lemonia sier, et gode, så synes jeg også at det faktisk er på sin plass at staten legger noen føringer.
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #59 Skrevet 7. oktober 2010 1 1/2 år, faktisk??? Det er innmari lenge å være utenfor det produktive arbeidsliv, altså! Jeg tør ikke engang tenke på hva det ville kostet staten... Vi er meget godt skodd med foreldrepermisjon som vi er her i landet, så å begynne å forvente enda mere, synes jeg blir drøyt.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ sommerfugl Skrevet 10. oktober 2010 #60 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg er for fri fordeling av permisjonen!
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 10. oktober 2010 #61 Skrevet 10. oktober 2010 Dette er sykt synes jeg. helt skjevt. ta heller tak i at far skal ha noe rett i det HELE tatt om mor har vært hjemme... I vårt tilfelle har jeg født april 07 og april 08 og vært hjemme med barna etter det. får ett nytt barn nå i oktober og far har altså INGEN rett til verken 10-12 el 14 uker... DET synes jeg er viktigere enn at staten skal bestemme at så og så mange uker er forbeholdt far ellers faller de bort. Greit at man fokuserer på det positive ved å ha far hjemme men hva med BARNET oppi dette??? for endel familier vil kanskje ikke far være hjemme/kan ikke pga selvstendig næringsdrivende/ Mor har ikke opptjent rett slik at far kan gå i permisjon... Dette går utover BARNET som ofte må i barnehage ved 9 mnd og tidligere. pga økonomien. Synes"svenske modellen" er bedre. LA FAMILIENE BESTEMME SELV!! ingen er like...verken mor-barn eller fedre. Ikke alle er så opptatt av likestilling heller! slik som meg selv. Kvinne og mann er forskjellige. Menn kan aldri amme,føde eller gå svangre..
rødt&blått Skrevet 10. oktober 2010 #62 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg synes det er flott at vi har et såpass godt velferdstilbud og sier ja til lengre permisjonstid! Det er for barnets skyld vi tar permisjon fra arbeidslivet og derfor synes jeg også det er rart at det ikke først og fremst legges tilrette slik at alle pappaer får ta ut lønnet perm uavhengig av om mor er student, selvstendig næringsdrivende eller annet som gjør at disse fedrene faller utenfor ordningen -for DET er urettferdig det! Deretter mener jeg at dersom det ikke passer at far tar ut hele eller deler av "fedrekvoten", så blir det helt feil at disse ukene faller helt bort! Det går jo ene og alene utover barnet som da må begynne i barnehage/park/dagmamma tidligere. Dermed er heller ikke ordningen slik at alle barn får samme utgangspunkt! Det samme gjelder der far ikke er intressert i å ta ut perm, for JA de fedrene finnes de også, og da er det fryktelig urettferdig at de 10-12-14 ukene blir borte. Dette er verdifulle uker i barnets første leveår, så hvorfor skal det være så firkantet at ikke ukene da kan overføres til mor? Fokus blir så feil når permisjonsukene skal tillegges større verdi for far enn for barnet! Når det kommer til argumentet om likestilling er det jo på viddene allerede når far til nå har flere uker med barnet enn mor! Hvor ble det av likestillingen til fordel for mor da? De 6 "barselukene" er forbeholdt mor på bakgrunn av at det er viktig å få ro og hvile etter et svangerskap og en fødsel. Mor gjennomgår store fysiske og psykiske påkjenninger for ikke å snakke om omveltinger ift amming og nattevåk. De 3 ukene før termin kan jo ikke engang regnes med siden disse ikke er sammen med barnet, men er fastsatt nettopp fordi det er en påkjenning å gå høygravid og fordi mor skal ta det roligere før den forestående fødsel. Jeg sier ja til like mange uker etter disse som er fastsatt mor ift til fars permisjon! Da snakker vi likestilling såfremt ikke far kan ta halvparten av svangerskapsukene...
Mazza** Skrevet 12. oktober 2010 #63 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg syns det er helt latterlig at staten skal bestemme over hvordan vi skal dele permisjonen i vår familie. her i huset betyr det ikke annet enn at barnet vårt blir den store taper og må i bhg når h*n er 9,5 mnd. Far skulle gjerne tatt ut sin del av permisjonen, men når man driver for seg selv med transport og er eneste arbeidstaker i firma, går han konkurs hvis han lar bilen stå i 10 uker (gudskjelov føder jeg før det går opp til 12!). Han taper altfor mye penger, til at firmaet, og vi som familie, kan overleve. jeg må ta ut 80 % for at barnet vårt skal få være mest mulig hjemme , hvis mannen min skulle lagt ned firmaet i 10 uker og fått 80 % av 6G, hadde det ikke vært nok tilbake til å betale utgiftene på firma i tillegg til private utgifter. Nav sier at fedre som driver for seg selv kan ta ut fedrekvote istedet for ferie på sommeren over 3 år, men da mener jeg hele formålet med fedrekvote er bortkastet. Som familie har vi jo ferie sammen, og da blir jo hensikten med pappaperm borte....Da sønnen vår ble født for 3 år siden, fikk han avtalt å ta ut 2 uker over 3 år, disse ukene fikk han tatt ut.men det tok jo 3 år, og ikke har han hatt noe mer tid alene med sønnen vår heller...trodde det var det som var meningen jeg....
Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #64 Skrevet 12. oktober 2010 Alle ukene burde kunne deles som man ønsker. Mannen min har ikke noe stort ønske om å være hjemme, og jeg ønsker å være hjemme lengre. Hvorfor kan ikke vi bestemme selv? Han er glad i barna, og elsker å være sammen med dem på ettermiddagene og i helgene, men har ikke lyst til å være borte fra jobben. Jobben gir han mye! Han var hjemme i 6 uker (tror jeg det var), med den første, og han sa det var jo fint å være sammen med barnet, men han ville heller jobbe. Og jeg trives ikke så veldig godt i min jobb, så jeg vil heller være hjemme lengre. Han er en kjempegod far, selv om han ikke har lyst til å være hjemme i flere måneder! Han hadde ingen venner som var hjemme på dagtid, så han syns det var veldig asosialt. Jeg derimot hadde flere venninner og barselgruppen å være sammen med. Med det neste barnet kommer vi ikke til å bruke pappapermisjonen i det hele tatt (bortsett fra en uke eller to når babyen er helt nyfødt og jeg trenger litt hjelp). men jeg kommer til å ta ulønnet permisjon frem til barnet er nærmere to år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå