Gå til innhold

Kaspara eller Alette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

helst Alette / pest og kolera spør du meg, men det er dere som skal like navnet, smaken er som baken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaspara:)

 

Ellers er Konstanse og Augusta gamle navn som er pene;)

Skrevet

Nord_Norge? Aldri vært.

 

Vestlandet, Østlandet og deler av Sør-Norge derimot. Kasspara er rett og slett blodharry. Litt som Karrrroline.

Skrevet

Deg om det.......! Bryr meg ikke så mye om hva andre folk mener er harry jeg :) Og har det godt med det. Må være travelt å mene så hardt om hvordan andre snakker?

 

 

Skrevet

Snakker? Dette handler om navn, ikke hvordan folk snakker. (det er ikke travelt i det hele tatt)

Skrevet

Kaspara!

 

Liker Alette også, men Kaspara er et navn jeg gjerne kunne brukt selv...

Skrevet

Vet om ei nydelig dame som het Alette :D Derfor må det bli det. Kaspara er litt tungt synes jeg.

Skrevet

Først likte jeg ingen av navnene, men helte kanskje litt mot Alette, til tross for at jeg føler det er en unaturlig versjon av Anette. (Slik jeg føler for f.eks. Bastian - Sebastian). Tenkte bare at Kaspara var en moteraritet skapt av navnet Kasper. Men etter å ha lest gjennom tråden vokser navnet på meg! Nå synes jeg Kaspara høres ut som et nydelig gammelt navn. Go for it! (Synes fortsatt Alette er en rar versjon av Anette)

Skrevet

Vi har en tendens til å like navn folk må tygge litt på ja... ;)

 

Jeg synest Kaspara blir finere og finere for hver dag så nå heller vi nok mot at det blir det....

 

HI

Skrevet

Jeg er nordlening, og ville lagt trykk på første stavelse.

 

Men jeg må innrømme at jeg synes Kapara er et litt for voldsomt navn, ser for meg en mannevondt gammel kjerringkrek. Alette blir på den annen side litt sånn luksusprostituert.

 

Jeg er som du skjønner fan av "vanlige" navn. Både jeg og pappaen til mine har vanlige navn for vår generasjon og har aldri opplevd det som problematisk at det av og til var flere med samme navn.

 

Fordelen med at så mange skal ha superspesielle navn nå til dags er jo at barn i mindre grad blir mobbet for navnet sitt. Men, du skal ha sterk rygg for å bære "Kaspara" gjennom barndommen og de sårbare tenårene...

Skrevet

Beklager, rettelse: ville lagt trykk på andre stavelse. Og det tror jeg faktisk de aller fleste nordmenn vill gjort. Ergo, kaller dere ungen Kaspara må dere bare venne dere til det.

 

Hilsen 12.55

Skrevet

Jeg har selv ett (vanlig) norsk navn som har tradisjon for å bli uttalt på ulike måter. Det har, med hånden på hjertet, ALDRI vært ett problem for meg - når man sier hva man heter så bruker de aller fleste den uttalen man selv bruker. Jeg kunne ramset opp en haug med ulike navn som kan ha ulik talemåte men det gidder jeg ikke - du skjønner nok hva jeg mener :)

 

Når det gjelder vanlige vs mindre vanlige navn holder jeg på det jeg har sagt tidligere - navnet skjemmer ingen!

 

Det er ikke navnet som bestemmer om ett barn blir mobbet eller ei - her er det nok ulike "egenskaper" og tilfeldigheter som rår desverre! Den eneste personen jeg kan huske som ble mobbet i min barndom het feks Siri - så å ha et "vanlig" navn beskytter nok ingen mot mobbing :(

 

Det eneste som faktisk hjelper mot mobbing er at man oppdrar sine barn til å bli tolerante og empatiske - og viser at sånn skal man være ikke bare med ord med også gjennom egen handling og gjerning!

 

Og så har vi nok en liten Kaspara her med oss nå ja :)

 

HI

 

 

Skrevet

Selvsagt er det ikke navnet man (først og fremst) blir mobbet for, men er man allerede utsatt eller er en nervøs liten sjel er det ekstra utfordrende å ha er krevende navn.

Skrevet

Blir man først mobbet er det nok helt forferdelig for både foreldre og barn helt uavhengig av hva mobberene finner av "feil".

 

Er man en allerede utsatt og nervøs liten sjel er nok sjansen større for at man blir mobbet om man så heter det mest vanlige navnet i verden. Beklageligvis!

 

HI

 

 

 

 

 

 

Skrevet

Hurra! Jeg heier så veldig på Kaspara, for jeg synes det klinger så nydelig sammen med Tidemann. Desuten er det et navn jeg kunne ha brukt selv, om det ikke var for at vi venter gutt og grunnet helsen min bare skal ha det ene barnet. Vi har valgt et gammelt navn til vår gutt også. Hva andre mener er vel helt uviktig, så lenge ens eget hjerte sier at du har tatt riktig valg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...