Gå til innhold

Hvorfor må man ha katt?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff, på lørdag da jeg stod på balkongen til mamma og pappa og titta ned på lekeplassen under meg stod det faktisk en katt og gravde et fint lite hull før den bæsja i hullet og gravde pent og pyntelig over etter seg.

Ellers er lekeplassen utenfor huset vårt ubrukelig. Fysj, for en stank, og det ligger kattebæsj tett i tett.

Katter er egentlig søte dyr, og jeg har alltid likt de. Men etter at jeg fikk barn har de faktisk irritert meg mer enn de har gledet meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehm... jeg hadde innekatt fra jeg var 8 til jeg var 18 så..... jeg veit åssen det er... og om man ikke vil ha syke katter så får man vaksinere dem hos vetten så er det problemet løst.

Skrevet

jo og forresten, om det skulle komme en lov si i morgen om at utekatter var forbudt da måtte jeg jo ha sperret kattene mine inne selv om de var vant til å gå ute.... (var sånn jeg mente..)

og der vi bodde da vi hadde innekatt, der gikk de faktisk og skøyt katter som var ute fordi akkurat der var det faktisk ikke lov med utekatt....

Skrevet

Enig i at det blir vanskelig/umulig å sperre inne katter som er vant til å være ute! Skøyt de utekatter?!? Det kunne ha blitt politianmeldt, katten er sin eiers eiendom iflg loven. Du er ikke lov til å skyte andres katter, like lite som du har lov til å skrape opp lakken på andres biler. Uavhengig av hva slags regler man (som regel et borettslag) lager om kattehold.

Skrevet

Til dere som ikke vil ha katter på eiendommen:

Ha vanngeværet parat. Kommer det katter, så dusj dem.. Skjer det ofte nok, gidder de ikke komme. (Min pappa bruker den metoden)

Alternativt, få dere katt selv. Katter går ikke på andre katters territorium.

Men å si at utekatter bør forbys, er å dra det for langt. Som hos oss, er det hos katter. Noen trives inne, noen trives ute. Kunne du tenkt deg å levd hele ditt liv inne i huset ditt? Aldri gått utenfor? Aldri fått tråkket på gresset? Aldri frisk luft??? Dessuten, en katt alene inne hele dagen vil fort begynne å bæsje både her og der av ren ensomhet og oppmerksomhetstrang dersom menneskene dens er på jobb hele dagene. Hjelper lite at en er redd kattebæsjen, hvis toxoplasmosen sitter over alt på naboen sine eiendeler? (Ja, ektremtilfelle, men ikke uvanlig med katter som ikke har kompiser å være med)

Jeg må innrømme at jeg har ikke lest hele tråden, men har fått noen av innleggene med meg. Det er et irritasjonsmoment. Det er ingen direkte fare for deg eller familien din, at kattene løper der de vil. Å ha da ikke vinduet åpent uten netting hvis du er redd kattene skal komme inn dit dere sover. (holder unna insektene også, så ingenting å sette seg imot der, vel?)

Det finnes enkle løsninger for dere som ikke vil ha katter i nærheten, men det virker ikke som om dere syns det er mer rettferdig å sperre inne et dyr som lever i "naturen" enn at dere må gjøre noen små tiltak.......

Skrevet

å guuud hvor sint jeg hadde blitt hvis noen hadde sprutet vann på katten min!

hva om jeg hadde sprutet vann på barnet ditt fordi det var i hagen min?

nei, aldri i verden om jeg hadde fått meg til å gjøre noe sånt.

men det siste du skrev er jeg fullstendig enig i :)

Skrevet

Sjansen er vel ganske liten for at et barn hadde kommet inn i hagen din å tisset og bæsjet for å markere seg...Da hadde jeg nesten hatt forståelse for at du hadde sprutet vann på barnet!

Ingen her kan si at det er helt greit at katten deres går inn i hagen til naboen og gjør fra seg, men er vel ikke så mye eieren kan gjøre. Men det med spruting av vann er kanskje en løsning.

Skrevet

nei, men barn bråker ! : o

(ikke for at jeg bryr meg, et barn er et barn! men så er en katt en katt også!!)

jo, jeg sier det.

det er en naturlig ting for kattene, dessuten er mine katter sterilisert også, men har alikevel behov for å markere seg.

men har aldri hørt naboene klage jeg! :)

jeg må vist ha ekstremt snille naboer når jeg ser hvordan dere andre skriver.

Skrevet

Jeg har alltid elsket katter, men nå som jeg ser at det er flere katte ri hagen vår så kan jeg ikke si at jeg liker det.. Finner jeg møkk etter de så kommer vannslangen frem, det lover jeg. I tillegg er jeg skeptisk til å la den nye babyen ligge ute i vogn alene når han kommer, er redd katter i vognen. Ser der er noen tips om å legge ting ut i bed ol, det skal jeg jammen prøve!

Ellim: du fremstår som en kattelskere, men du evner ikke helt å se saker og ting fra den andre siden, kan det ihvertfall virke som når en leser hva du skriver nedover. Kanskje derfor naboene dine ikke sier fra? Hva vet jeg. Men jeg har ihvertfall lært gjennom årene at det ofte lønner seg å se saker og ting fra begge sider, og tilpasse seg deretter.

Skrevet

Enig delvis med HI. Men nå er det jo ganske mange løskatter også da rundt omkring. Og viss det er ei hunnkatt i nabolaget, kan du være sikker på at den katta har mange beilere rundt seg. Fjern løskattene!! På landet går det jo greit, men i byer og tettsteder er det vel best å fjerne de...?

Her går naboens fem! katter rundt i hagen hele tiden. Blir helt sprø.. Og ALLE!! rundt denne naboen irriterer seg over disse kattene. Ser de tusler fint ut av av hekken til naboen, krysser veien.. Og finner seg en flekk der de kan gjøre fra seg, i vår hage! Vi tenkte å få i oss katt, men ser nå at vi ikke vil ha det på oss at vi har en katt som alle irriterer seg over. Mye bedre å være dus med naboene sine.

Gjest babyfabrikken1979
Skrevet

Når det er deilig vær ute setter jeg opp verandadøra. Og du aner ikke hvor forbanna jeg blir når jeg plutselig står ansikt til ansikt med naboens katt INNE i mitt eget hus. Ikke vet jeg hvor lenge den har vært der, i hvilke rom den har vært, eller hva den har gjort inne. Tenk om den har bæsja inne, kanskje i eller under senga til barna, den ene sønnen min er kjempeallergisk mot katter, så jeg må alltid sjekke alle rommene og sengene.

Når våren kommer og snøen forsvinner kommer all dritten til synet i hagen, og det er MASSE dritt på plenen etter andres katter. Kvalmt!

Vi har valgt å ikke ha husdyr, med det ansvaret det innebærer. Så jeg også blir dritsur når jeg må rydde opp etter naboenes husdyr i egent hus eller egen hage..

For ikke å snakke om sanda på lekeplassen. Det er sand under huskestativet, så barna leker i grunn i en stooor kattedo.. æsj..

Man får ikke gjort noe med dyr som går løse ute, men jeg regner med dere forstår frustrasjonen fra oss som ikke har valgt å ha dyr, men allikeveil blir sittende med problemet.

Hvis jeg ser katten din drite i hagen min, kan jeg be deg som eier om å plukke den opp????

Gjest babyfabrikken1979
Skrevet

at det var??????? Tuller du??? Skal vi som ikke liker at naboens katt kommer inn til oss, flytte??? Glad du ikke er naboen min..

Som jeg skrev tidligere; kan jeg be deg komme å plukke opp møkka til katten din, hvis jeg tar den på fersken?? Det må vel du ta regning for???

Skrevet

å hvis noen hadde spylt katten min med hageslange så skulle jeg jammen ha kommet å trykket hageslangen ned i halsen på den som gjorde det!

jeg ser det fra beggesider, men jeg har sterelisert kattene mine, å det er ALT jeg kan gjøre, for det er naturlig for kattene å gjøre fra seg i jord, sand etc..

å naboene mine har sakt til meg at de liker kattene mine, så NEI, de tørr nok å si i fra om det er noe ja.

men enkelte irriterer seg for lett over ting.

til dere som har barnevogna ut med barnet i : vær litt mere oppmerksom å følg bedre med da vel!! man lar ikke barnet være uten tilsyn heller da!

huffameg.

Skrevet

Ellim: akkurat det jeg mente med litt unyanserte svar fra deg. Selvsagt vil en passe på barnet når det ligger ute og sover. Men en sitter ikke å ser konstant på vognen i 3 timer.. Og for øvrig så forstår jeg meget godt at folk irriterer seg over det hvis katter gør fra seg i hagen, og jeg har ikke noen betenkligheter med å hysje etter en katt her, eller å spyle vann mot den for å gi beskjed om at dette er mitt revir, ikke hans.

Skrevet

jaja, du får gjøre hva du vil, men DET er dyremisshandling.

da er du et dårlig menneske

Skrevet

Jeg er definitivt ikke noe kattemenneske, og må si jeg støtter HI sitt syn på katter. Vi opplever stadig kattedritt i hagen og blomsterbed, men jeg har innfunnet meg med at det er fint lite jeg kan gjøre med problemet, og katter er katter!

Uansett er dette en "fillediskusjon" - ikke rart det er krig her i verden :)!

Skrevet

Sandkasser med lokk er dessverre veldig små....ellers så hadde vi hatt det.

Jeg irriterer meg også over hundemøkk, det er ikke vanskelig å ta opp bæsjen etter seg.

Kattebærsjen er ikke stor, men det lukter vondt og i en sandkasse hvor en katt har bæsjet...kommer det fort på hender, klær osv....

Skrevet

Og bor man på landet synes jeg det er helt naturlig å ha katt...

Derimot i byer og tettsteder...som f.eks borettslag synes jeg faktisk at katte-elskere skal bli pålagt å ha innekatt!

Hadde jeg fått en stor hestebæsj i hagen hadde jeg blitt lettere irritert...men på landet er det en naturlig del av bilde.

Men jeg synes faktisk at barn skal kunne få leke i sin egen sandkasse uten risiko for at naboens katter bruker det som do!!!!!

Skrevet

Hvis du er rett for at noen spruter vann på katten din, må du jo holde den inne. I min hage ligger hageslangen klar!!! Katter en nemlig forbudt i denne hagen :-) da vi ikke liker kattebæsj og tiss!!!

Og du..vann er faktisk noe eksperter som oppdrar dyr bruker. Så det er ikke så veldig ille. Du har kanskje aldri sett f.eks hva de gjør for å få hunder sauerene? Og det er det eierne til hundene som lar hundene sine gå igjennom.

Skrevet

Hvorfor må man ha hund?

Hvorfor må man ha marsvin?

Hvorfor må man ha barn?

Man kunne forby folk å holde katt, men kattene hadde ikke forsvunnet for det. Det hadde vel derimot blitt flere av dem, siden ingen hadde eiere som kastrerte dem.

Som flere over her har sagt, man kan ikke forby alt som er irriterende. Jeg irriterer meg ofte over naboen, men tror ikke jeg kommer langt med å prøve å forby ham...

En siste ting; Det er IKKE dyremishandling å sprute vann på en katt! Det er en effektiv måte å jage den vekk på, har ennå til gode å møte en katt som ikke tåler vann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...