Gå til innhold

Dere i parforhold som er for likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

LIkestilling betyr ikke at man må gjøre de samme tingene, men at alle skal ha de samme mulighetene uavhengig av kjønn og rettferdig behandling uavhengig av kjønn.

Når det kommer til hvilke oppgaver vi gjør så fordeler vi alt etter anledning, interesse og evne.

Vi hjelper hverandre når det trengs og deler oppgavene rettferdig oss i mellom.

Og ja, jeg gjør mange av disse tingene du kaller typiske manne ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skifte dekk på bilen gjør mannen.

Hugger ved gjør ingen av oss, vi kjøper ferdig hugget.

Snekrer gjør heller ingen av oss, det betaler vi snekker for å gjøre dersom vi har behov for det.

Sette opp kontakter gjør heller ingen av oss, det betaler vi også profesjonelle for å gjøre. (Er det lov å gjøre selv??)

Måker snø gjør vi begge to, i vinter var det mest jeg.

Bærer ved gjør vi også begge to. (Fyrer egentlig ganske lite med ved da).

Du glemte forresten klippe plenen, det er det jeg som gjør.

Skrevet

No er det vel skifte av dekk to gonger i året, medan sengetyet skiftast litt oftare håpar eg.. Snekring, elektrikararbeid og vedkløyving vert det ikkje så mykje av her, og måking har eg teke minst like mykje som han i vinter. Det same gjeld hagearbeid no på sommaren.

Me delar på oppgåvene i huset, men gjer ikkje alltid det same. Feks er mannen desverre ikkje noko interessert i matlaging medan eg likar det, så difor er det ei naturleg deling der, medan han er god på støvsuging og klesvask. Barnet vårt tek me like stort ansvar for.

No kan det verke som du har ein mann som driv med mykje praktisk arbeid i huset, og då er det sjølvsagt naturleg at du gjer meir av det andre sidan du ikkje er interessert i slikt arbeid. Men det er som regel mykje meir arbeid med hus og barn enn det er vedkløyving ol, og ofte er det kvinnene som endar opp med å bruke ettermiddagen og kvelden etter jobb på husarbeid, medan mannen slappar av, og slik vil ikkje eg ha det!

Dessutan er det kjekkare å dele på oppgåvene ute og inne.

Skrevet

Skjønar forresten ikkje det med at berre du Hi skal ha jobben med barna. Det er då verkeleg ein ting som er viktig å dele på, for alle i familien. Kunne ikkje tenkt meg å ha ein pappa som ikkje tok del i livet til barna våre.

Skrevet

Jeg gjør minst mulig.

Skrevet

Vi deler på alle oppgavene. uten om sengeskift. Han kan ikke fordra det og jeg vasker ikke toalettet. Det er hans jobb.

Bærer mindre nå siden jeg er gravid

Hvem vil ha en mann som ikke deltar i barnas liv. Ja, også fra de er nyfødte. Kunne ikke tenkt meg å fått barn med en slik mann.

Det er utrolig viktig for barn fra begynnelsen av å ha en fars figur og en morsfigur.

Skrevet

Far har da seff kontakt med barna selv om han ikke har jobben med de.

Skrevet

En annen ting man bør tenke over er at forhold kan gå i oppløsning, eller andre ting kan skje som at den andre part faller fra eller blir alvorlig syk, så det kan være greit at man er vant til å gjøre forskjellige oppgaver, da særlig hverdagslige oppgaver som å ordne med hus, barn, mat, vedlikeholde hjemmet, ta seg av økonomien osv.

Fryktelig trist hvis man gjør seg for avhengig av at den andre gjør bestemte ting.

Skrevet

Ja, far kan sitje med barna på fanget medan mor tek oppvasken, men han har jo ikkje noko ansvar for dei. Han er ein hyggeleg mann som bur i huset.

Skrevet

Jeg måker snø

Jeg klipper gresset

jeg fyller bensin og olje på bilen

Jeg vasker bilene

Jeg snekrer, maler, oljer hagemøbler, bruker vedkløver og stabler ved, henter ved i kjellern og tenner opp i peisen

OSV OSV OSV

Jeg skifter derimot ikke hjul fordi vi har så stor bil at jeg ikke makter å løfte hjulene:)

Vil si at jeg gjør ganske mye av det du kaller for typiske manneting!

Ellers synes jeg ikke man helt kan sammenlikne typiske manne- og kvinneting.

*Skifte hjul på bilen gjør man kanskje 2 ganger i året. Vanske klær gjør man hver dag

* Å sette opp kontakter er elektruikerarbeid, så med mindre mannen eller kvinnen i huset er elektriker, må man leie inn proffersjonell hjelp

* Snekre er vel noe de færreste driver met hver uke. mat må man lage hver dag

* Klippe plenen gjør man kanskje en dag i uka, barna må stelles hver eneste dag:)

Skrevet

Jeg tar meg av økonomi, kontrakter, alt som er av papirarbeid og juridiske ting og tang, når det kommer bil i hus blir det nok jeg som skifter dekk og olje + annet småplukk som det er greit å gjøre selv. Jeg tar stort sett det som er av småreparasjoner i huset, skifter lyspærer, henger opp ting osv. Han lager middag, bærer ut søpla, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen... Samt innreder og står for alt av pyntedill og dall hvis jeg lar ham :P Og så deler vi omtrent likt på rydding og støvsuging. Klesvask og gulvvask tar jeg meg av, mens han stort sett tar snømåking og vedbæring.

Så, ingen typiske kjønnsroller her i huset i alle fall :) Men likestilling er ikke noe jeg står på barrikadene for forsåvidt - det er bare naturlig at vi fordeler oppgavene etter evner og interesser :)

Skrevet

Jeg har ansvar for å kappe ved og klippe plen.

Han skifter dekk på bilene og sengetøy.

han lager 3/4 av middagene.

Vi forsøker å dele på innkjøpene, men går litt i perioder.

Han mater, steller, bader og legger den elste på kveldene. Jeg tar mesteparten på babyen.

Han tar seg av snekring og maling.

Jeg tar meg av alt som har med klær å gjøre. Innkjøp, vask, henge ut, brette, legge i skap osv.

Han er en rottstaur når det kommer til snømåking. Jeg har stått storgravid midtvinters og grått mine modige tårer mens jeg måka fram bil og hus mer enn en gang.

Skrevet

Jeg gjør alt dette m.m. + det typiske "kvinnearbeidet" i tillegg, men det er uansett ikke dette jeg ser på som likestilling.

Om det er slik i et hjem at begge er fulltidsarbeidende, og allikevel er det kun en som gjør noe hjemme når man er ferdig for dagen ser jeg ikke på dette som likestilling.

I mine øyne går det mer ut på å kunne fordele oppgavene slik at begge gjør sin del, og ikke slik det er i enkelte hjem der mannen legger seg på sofaen foran tven resten av kvelden, mens kvinnen setter i gang med matlaging, barnepass og andre huslige oppgaver og gjerne kan styre hele kvelden uten stans.

Skrevet

er det likestilling om jeg bærer ved og måker snø?? synes synd på de som må vente på mannen for at han skal hente ved og måke snø... Skal man fryse ihjel eller snø inne om han er borte en tur da? Ja da har vi virkelig likestilling i heimen....

Jeg henter ved om det trengs, måker snø om det trengs, han vasker opp om det trengs og det er han som har best tid til det. Han til og med smører brødskiva si selv om han er sulten.

Er kvinnfolk så hjelpeløse at de ikke klarer vanlig enkle huslige oppgaver som å hente ved?!

Skrevet

Jeg ligger på sofaen og koser meg mens mannen tar seg av alt det andre jeg!

Skrevet

Jeg klipper plen, måker snø, bygger møbler osv. Enkelte ting tar elektriker seg av, evt snekker. Og mannen min gjør samme ting som meg.

Skrevet

Selv om dette er mannen sine oppgaver så betyr det da ikke at han MÅ gjøre det.Jeg er kompetent til å hente ved,fyre i peisen,måke snø og alt det der selv.Men når han er hjemme så er dette han sine arbeidsoppgaver.Ikke mine. Jeg foretrekker å holde hus og heim fremfor dette arbeidet.

Man er da ikke lam hverken i hodet eller kropp fordi om man ikke deler likt på alt hjemme.

HI

Skrevet

Kommer du deg bort av og til da? Og er det da mannen som tar seg av hus og unger i så fall?

Skrevet

Vi gjør det vi liker og resten ber vi om hjelp til. Da blir det full harmoni og ingen krangling. Har to veninner som er meget nøye på likestilling. Skriver lister, kaver og stresser. Pluss at alt tar myyyye lengre tid når en må vente på at de BEGGE absolutt skal vaske hus, snekre ,handle. Ett mareritt å være sammen med slike personer, spør du meg!

Skrevet

nå er ikke jeg i et parforhold, men jeg bor likevel slik at jeg deler en del oppgaver med en mann.

han sa at i likestillingens navn burde jeg også måke snø og klippe gress, da sa jeg at det kunne jeg gjøre om han lagde halvparten av middagene.

da ble det stille. men jeg måker min parkeringsplass da, om jeg gidder. i vinter lot jeg bare bilen stå og tok bussen. bilen ble en snøball :D

men jeg gjør alt det praktiske. det er jeg som klatrer på taket for å ta ned mose, og det er jeg som fikser dataene, eller TVene og slikt om noe går i stykker.og det er jeg som bygger opp møbler ved inkjøp av møbler som ikke er ferdig bygd.

jeg gjør mest, men jeg har ikke spesielt mye å gjøre.

Skrevet

Flisespikeri har ingenting med likestilling å gjøre...de som må dele alt 50/50 for enhver pris har misforstått.

Skrevet

Såklart Ugl@. Jeg har en jobb som innebærer litt reising med overnatting,og da steller far hjemme.

HI

Skrevet

Men slik je tolker overskriften din så er ikke du for likestilling?

Tror du likestilling handler om at man flisespikker på å dele alle huslige oppgaver uansett hva det er?

I så fall har du missforstått...

Skrevet

HM, skal vi se!

JEG skifter dekk på alle bilene her i gården!!! 4 biler!

JEG vasker bil når det trengs!

JEG hugger ved og henter ved når det trengs!

JEG snekkerer og maler hus når det trengs! Har nylig satt opp veranda og bygd platting.. ( Nettopp ferdig med 2 året på byggfag )

JEG har malt og ordnet alt inne i huset.

Å JEG har alt med barnet å gjøre.

JEG handler inn all mat og lager mat.

JEG vasker inn i huset og skifter på sengene.

Så skal vi se hva han gjør..

Klipper plen når det trengs!

SÅ, det så! Å jeg er "bare" 18 år...

TJOFF! Tenkte den satt!

Skrevet

jeg vasker huset, passer på barna mesteparten av tiden, fikser bilen, sørger for at alt som skal ordnes blir ordnet, betaler regningene.......

Jeg er ikke alenemor, men føler det sånn, særlig i dag...blæh...er i tillegg høygravid nå på overtid også, så humøret er labert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...