Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Hvor ofte skifter dere dekkene på bilen,hugger ved,snekrer,setter opp kontakter,måker snø,bærer ved osv av alle de typiske tingene menn gjør i huset?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Han skifter dekk, jeg skifter sengetøy... Ellers henter jeg ved hver dag om vinteren, måker snø når det passer sånn, snekrer gjør jeg ikke, for da hadde jeg ikke hatt flere fingre igjen, men jeg maler både utvendig og innvendig.... Vi deler på det meste og begge gjør det vi orker. Jeg sitter ikke inne og ser på TV mens han er ute og snekrer og forventer at han skal ta oppvasken når han kommer inn igjen.. Men ikke kom og fortell meg at det er like mye arbeid ute som inne i et helt vanlig hus med vanlig hage!!!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Alt det der gjør vi like mye, bortsett fra å snekre. Siden mannen min er snekker så blir resultatet så uendelig mye bedre når han gjør snekkerarbeidet. Sette opp kontakter, og også alt av datakabling er det jeg som gjør.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 NÅ handler ikke likestilling om spesifikke arbeidsoppgaver, men om likeVERD og lik rett til å VELGE yrke, hobby, utdanning, interesser- og oppgaver i hjemmet. Samt å kunne DELE på ting. Det inkluderer for eksempel stell og oppdragelse av barn.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 -jeg skifter dekk 2 ganger i året, -Vi har vedkløyve og jobber da sammen med den da det går raskere -Jeg snekrer når det er behov for det, nå sist et hundehus, selv om han også snekret på det -Ingen av oss setter opp kontakter, det gjør elektrikkeren ved behov -Jeg bærer ved når det er tomt inne -Han måker nok mer snø enn meg, siden jeg ikke er helt stø på traktorkjøring ennå. Men jeg har planer om å lære det. Den snømåkinga som foregår uten traktor, dvs måke av trappa og verandaen gjør vi nok like mye av. Noe mer du lurte på?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Skifter ikke dekk eller gjør andre ting med bilene. Det gjør samboeren min, inkludert vaske bilen. Hugge ved gjør vi sammen. Hente ved gjør jeg ca annen hver dag om vinteren. Måkker snø gjør jeg like ofte som mannen. Alt malearbeid er det jeg som tar meg av. Snekring gjør jeg ikke. jeg setter heller ikke opp kontakter. Går ut fra du mener stikkontakter og siden mannen er elektriker så er det hans jobb. Ellers tar mannen vindusvask. Han støvsuger. Han skifter på sengene. Han rister mattene. Han baker brød. Det er de tingene jeg aldri gjør. Resten gjør vi begge to. Mener jeg gjør mest her hjemme. Men det er rett og slett fordi jeg er den som er mest hjemme, mannen jobber ofte seint.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Likestilling i hjemmet handler om spesifikke arbeidsoppgaver. Her i huset har vi ikke likestilling i hjemmet.Barn og hus stell er min jobb.Dette er tradisjonelle kvinneoppgaver i hjemmet. Selv om man ikke har likestilling i hjemmet så har vi likeverd,lik rett til å velge yrke,hobby,utdanning osv som du 11.27 nevner. HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Vi gjør sånt annenhvergang. Utenom å skifte dekk, for det kan ingen av oss;) he he. Klipper halve gresset hver f.eks. Er tungt med manuell klipper.
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Ingen av oss gjør noen av de tingene....Vi har vaktmester som måker snøen, vi fyrer ikke med ved, men med elektrisitet, har ikke bil, kjøper møblene våre ferdig laget osv...Å sette opp kontakter selv, om man ikke er elektriker, er vel ulovlig? Vi fordeler alle oppgaver i hjemmet likt, uavhengig av kjønn og deler utgiftene likt...
sånn ca Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Hehehe.. gressenke jeg så det er nok stortsett jeg som gjør det meste hjemme på alle fronter^^ Men jeg er jo også vokst opp med å gjøre alle de tingene hjemme, pappa mente alltid at vi burde kunne både typiske "kvinneting" og "manneting". Han mente det var viktig at vi var uavhengig av det andre kjønn og kunne klare oss helt fint selv uten en mann (eller dame i min brors tilfelle). De tinga du nevner over her, syns jeg faktisk er mindre stressende og enklere enn å styre et hjem med unger, handling, klesvask osv. Så når samboeren er hjemme, syns jeg det faktisk er litt deilig å kunne hogge no ved aleine^^ Så kan han ta seg av en trassen treåring og klesvaska;P
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Nå bor vi i leilighet, så slipper unna mange av de oppgavene. Men på hytta bytter vi på både vedbæring og snømåking. Kan skifte dekk på bil osv. men ikke så ofte jeg gjør det. Han kan like godt sstryke for meg som jeg stryker for han. Stort sett alltid jeg som monterer møbler o.l., han ordner datating.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Nå er vel oppgaver som husvask, bleieskift og lek med barn helårsarbeid, mens dekk skiftes 2 ganger i året og snømåking og vedbæring her jeg bor forekommer maks noen uker i året. Skal mannen få "fri" fra alt annet resten av året han da?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Jeg skifter dekk på varebilen, han på personbilen. Jeg hugger veden vi trenger hjemme (har traktorkløyver som han ikke vet hvordan man bruker), han hugger ved for hånd på hytta. Snekrer gjør vi sjeldent hjemme, men er det noe tar stort sett jeg det som er utvendig og han det som er inne. På hytta snekrer han så godt som alt. Setter opp kontakter overlater vi til elektrikkeren. Jeg måker snø av veien og gårdsplassen samt takene hjemme om det er nødvendig, han feier av trappa og måker eventuelt hyttetaket. Han bærer stort sett ved og tar ut søpla. Jeg lager oftest middag. Han rydder etter middag, tar vare på rester ol.
Bidleba*4unger Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 Vi gjør ikke nødvendigvis de samme tingene, men vi "jobber" like mye for fellesskapet. Han gjør omtrent like mye som meg inne av de fleste ting, bortsett fra klesvask - der er han elendig, og har fått forbud fra både meg og ungene Guttene i tenårene og jeg vasker klær. Foreløpig har vi så små barn at det er naturlig at en av oss holder på med de, mens den andre lager mat, tømmer oppvaskmaskinen, osv. Det varierer hvem som gjør hva. Likeverd er nok vel så riktig å si som likestilling. Og hos oss er det likeverd.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #18 Skrevet 8. juli 2010 Nei, det gjør ikke det, ser du. Likestilling handler om å dele på oppgavene slik at den ene slipper å gjøre absolutt alt. Og da deler man etter for eksempel evne og interesse. Vi har ikke fordelt oppgavene etter "mannfolk-/kvinnfolkarbeid", men etter hva vi selv foretrekker å gjøre. For eksempel har mannen ansvar for støvsuging, matlaging, vindusvask, hagearbeid og bil, mens jeg tar meg av klesvask, støvtørk, gulvvask, sengetøyskift, stell av dyra, økonomistyring og alt som har med data/tv og tekniske dupeditter å gjøre. Oppussing, maling og slikt deles noenlunde på. Barneoppdragelse, pass og stell, deler vi på, siden begge er interessert i barnet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #19 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er da FOR likestilling selv om mannen min og jeg ikke gjør de samme oppgavene i hjemmet. Det er jo litt misforstått av deg HI.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #20 Skrevet 8. juli 2010 Vi har hver våre oppgaver - slik at vi begge har like mye tid til det vi er interessert i. At jeg ikke skifter dekk har ingenting med likestilling å gjøre. Han lager mat og tar oppvask. Jeg hjelper til. Vi vasker og bretter klær begge to. Vi støvsuger begge to. Jeg rydder og vasker. Han går med søpla. Alt med barn er begges ansvar. Snømåking slipper vi. Borettslag:)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #21 Skrevet 8. juli 2010 De fleste av disse tingene gjør jeg akkurat like ofte som mannen min, dvs ingen av oss gjør dem :-D Bor i borettslag, med fyring og vaktmester. Altså ingen vedhugging, ingen vedbæring, ingen snømåking (dvs, jeg pleier å koste av trappa dersom det ligger snø der, og evt hakke bort is, samme gjør mannen min). Mannen min skifter dekk to ganger i året. Ingen av oss setter opp kontakter. Det snekres lite i vår lille leilighet, men det vi gjorde av oppussing gjorde vi sammen (mens jeg var gravid).
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #22 Skrevet 8. juli 2010 Han skifter dekk og bruker motorsag. Men jeg sekker også ved, bærer ved, måker snø, går ut med søpla, maler vegger og gjerder, klipper plen osv. Jeg sorterer barneklær som er for små. Ellers gjør begge alt, men han lager kanskje en smule oftere mat enn jeg. Jeg kan mange manneting som han ikke kan, som feks å sko en hest!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #23 Skrevet 8. juli 2010 Likestilling handler om like muligheter, ikke at menn gjør tradisjonelle kvinneting og motsatt.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #24 Skrevet 8. juli 2010 I denne tråden er det feil 13.00 Her er det likestilling på arbeidsoppgaver som gjelder. Men du gjør kanskje ikke slike ting,og deler alt annet husarbeid med mannen din siden du svare slik? HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #25 Skrevet 8. juli 2010 Så det er du som bestemmer hva likestilling betyr? Da bør du gjerne presisere det i hovedinnlegget ditt, for det er ganske mange av oss som ikke deler din oppfatning om hva likestilling faktisk innebærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå