Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #26 Skrevet 23. juni 2010 Det er galt, det er faktisk ulovlig 20:14. HA HA!
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #27 Skrevet 23. juni 2010 Hysterisk er jeg slett ikke, lovlydig heter det. Men foreldre som synes at det å bryte lover er helt greit så lenge dem ikke passer, har en viss signalvirking. Er vel kanskje heller DET man reagerer på.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #28 Skrevet 23. juni 2010 Er du tjukk i hodet? Hva faen hjelper det om din bil har bremser og du er kjapp på bremsen med barnet ditt på fanget, hvis det kommer en annen idiot som ikke er det? Tror du ikke barnet ditt ville komme bedre ut av en slik påkjørsel/ulykke forsvarlig festet i barnesetet sitt enn på ditt fang? Forbanna naut!!!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #29 Skrevet 23. juni 2010 Haha, de fleste biler har bremser. De fleste har også et ratt og pedaller. Ikke sjelden at barnet sklir i fanget, spesielt ikke når man kjører samtidig. Har du tenkt på at barnet kan skli og havne under rattet og muligens på pedallene? I så fall bør du tenke på hvilke konsekvenser det kan få. Ikke minst at når dere sitter så sammenknept så er det ikke like lett å ha kontroll på pedallene. Man kan feks. hugge til bremsen og dermed klemme barnet ihjel mellom seg selv og ratttet. Skal ikke rare kreftene til før det er livstruende når et barn blir skivset av en voksen i fart.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #30 Skrevet 23. juni 2010 HI HER.. Ja, det var dumt.. det har skjedd to ganger, den ene gangen fordi minsten kastet opp blod og vi måtte fort til legevakta, desverre var bilsetet lånt bort for kvelden for vi skulle ikke kjøre likevel. (han fikk bekreftet svineinfluense, lagt inn på sykehuset og fikk godt stell, men fikk beskjeden om at dersom vi hadde ventet på ambulansen så hadde minsten ikke vært i live idag.. Dumt å låne bort bilsete, mulig.... men vi hadde vært på legevakten før vi lånte den bort og var "friskmeldt" med ett kom tilbake i morgen... vi skulle låne bort setet bare i 2 timer, til en av naboene som har meldt i fra idag.. så vi trodde vi kom til å få det tilbake i god tid før vi kom til å få bruk for det. den andre gangen var det bare veldig dumt at han fikk sitte på fanget fra postkassen og ned til huset. Barnevernet er pliktig å ta ALLE hendvendelser alvorlig så vi er kalt inn på samtale. Hun jeg snakket med sa at det ikke var grunn nok til å åpne sak, så jeg tror det går greit. Jeg skulle ønske at de som har meld i fra, kom til oss for å melde sin bekymring med beskjed om at de kom til å melde om det skjedde igjen. Det er meldt annonymt av noen i gata hvor vi har bodd i 3 mnd. Det er 4 mulige hus. I det ene huset sitter minsten stadig alene (2 år gml) på trampolinene og gråter i timesvis. I det andre huset kom de hjem i dag med datra sittende frami (2,5 år) uten sete og uten fang... (la jeg merke til...) i det øverste huset bor det barn som (8 og 10 år som alltid er alene hjemme... har de klaget over) og i det siste huset bor ett ektepar som aldri er ute, huset er såpass langt unna veien og på helt motsatt side, så de har antagelig ikke sett hvor barnet sitter i bilen. altså ingen av mulige annmelderene har stien sin helt ren.... jeg kjenner jeg blir veldig paranoid over at de ikke kan komme til oss for å uttrykke sin bekymring.. for det skal VELDIG mye til å faktisk GÅ å melde ifra, og ikke bare tenke at det hadde jeg også meldt tvert. Så litt statistikk.. 90 % av alle nyfødte blir kjørt hjem uten tilstrekkelig sikkerhet kom det fram i en dokumentar i vinter...Jeg er derfor ikke alene om å ha hatt barnet mitt på fanget mens bilen har kjørt... kommer til å møte opp i morgen, legge meg langflat og kommer antagelig til å lure på hvilken nabo som ikke kan komme rett til meg med sin bekymring.. ikke fint for ett nabolag slikt... (selvsag hadde det skjedd mange ganger og man har snakket med naboer om det så kan man melde til slutt.. men dette kom helt ut av intet...LENGE etter det skjedde... ) Hilsen HI:..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #31 Skrevet 23. juni 2010 Her er det snakk om en liten bakke ned veien VÅR -der kan det ikke komme andre biler fra, i så fall ser man om det står en bil der! Nei, det er jo dumt med bremser på en bil... Bilen RULLER nedover -har ikke gasspedalen inne engang! "Tjukk i hodet og Forbanna naut!" Hehe:) Jaja... Mulig det...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #32 Skrevet 23. juni 2010 Det er ikke bare mulig, det er sant. Hvorfor være så bastant på å gjøre noe ulovlig? Det har ført til at barnevernet har sak på deg, er det noe du synes er morsomt?
*juble juble* Skrevet 23. juni 2010 #33 Skrevet 23. juni 2010 kanskje jeg er det... men har som sagt kun hatt det på fanget i passasjersiden da.. har ikke kjørt selv med barnet på fanget, så han blir vel ikke klemt mellom rattet da... hi
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #34 Skrevet 23. juni 2010 Helt utrolig at vi som er foreldre i dag i det hele tatt har overlevd!!! Fy søren for en forferdelig og sinnsykt utrygg oppvekst vi alle må ha hatt... Jeg tror at (nesten) enhver forelder er i stand til å dømme selv hva som er riktig og ikke riktig. Jeg vil tro at det å la barna hoppe på trampoline er langt farligere enn å la poden sitte på fanget fra døra til postkassa. De som kjører til postkassa bor mest sannsynlig ikke på de mest trafikkerte stedene akkurat... Kanskje vi skal begynne å sende inn bekymringsmeldinger på alle som lar barna hoppe på usikret trampoline, eller som lar det være flere barn på trampolina samtidig? Tror det er dokumentert MYE skader de siste årene...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #35 Skrevet 23. juni 2010 Er det ingen av dere som selv fikk sitte på fanget og "kjøre" bil når dere var små?? Er 79 års modell og har foreldre som var opptatt av bilsikring, men av og til fikk vi sitte på fanget på gårdsplassen eller annen vei der det var helt sikkert at det ikke kom andre biler. Og dette var kjempestas!!! Slik jeg skjønner HI kjører hun jo ikke i trafikken med barnet usikret. Uansett hvor mye vi sikrer barna våre greier vi ikke fjerne alle farer. Det er farlig å leve, og hvis man fjerner alle farer har man ikke mye til liv etter min mening. Bilsikring er selvfølgelig viktig, men man kommer også langt med sunn fornuft.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #36 Skrevet 23. juni 2010 Er selv ganske udmyk... dersom man blir tatt av politiet sittende slik, så får man bot... og barnevernet blir ikke kontaktet for å sette ting litt i perspektiv... så jeg syns det er veldig dramatisk å melde ifra om det med en gang.. og som sagt det er en liten grusvei men få boliger ... så det skal godt gjøres at det skjer noe der.. Har utover det STOR respekt for loven... og skryter vel ikke av dette her... Bare lurer på om alle alltid følger alle lover og regler til en hver tid... for man skal være helt FEILFRI om man melder om noe så smått som det.. for i mine øyne ja dumt... men det er snakk om 10 meter opp en grusvei i LAV fart, tør jo ikke kjøre fort for alle andre unger i gata leker der når det er fint vær.. (ja de som har meldt om bekymring lar barna leke midt i veien.. vel vitende at det kjøres SAKTE noe jeg har reagert kraftig på og syns er uforsvarlig.......)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #37 Skrevet 23. juni 2010 TAKK for alle som støtter meg.. Takk til alle som ikke gjør det, for da er jeg forberdt på hvilken samtaler mine nye naboer antagelig har hatt.. og det syns jeg egentlig er greit å vite.. Og takk til trampolinesammenligning=) Nå logger jeg ut... så får dere andre diskutere saken videre.. og helt til slutt TAKK for ALLE svar... hilsen HI...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #38 Skrevet 23. juni 2010 Så klart vi ikke kan sikre barna våre mot alle farer. Men her er det snakk om et påbud som er lovpålagt og som man ikke følger. Da er man rimelig blåst mellom ørene. Hvorfor skal man risikere å skade noe man har kjært når det ikke er nødvendig? Dessuten går det ikke an å sammenligne hvordan ting var før i tiden. Da var det bl.a. MYE mindre trafikk enn det er i dag. Det morsomme med HI er at etter at hun har skrevet hovedinnlegget så senere så dukker det opp tilleggsopplysninger som det at de manglet sete da de skulle kjøre til legevakta. Akkurat DET er noe vi alle hadde kommet til å gjøre akkurat på samme måte som HI, men det blir for dumt å komme med noe slikt mye senere, når man nærmeste på en barnslig måte i hovedinnlegget forteller om at man er meldt til barnevernet.
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #39 Skrevet 23. juni 2010 Og igjen, er vel ikke det faktum at du hatt barnet på fanget som vil være den utløsende bekymringsfaktorn. Men det faktum at du tar så lett på og ignorerer noe som er vedtatt ved lov. Denne loven er der for å beskytte. Når du glatt ignorerer den sender det et signal om at du ikke tenker på ditt barns beste, samt synes det er greit å bryte lover fordi dem ikke passer DEG. DET er en barnevernsak. Hvis du bruker de samme unnskyldingene til barnevernet som til oss, er jeg redd konsekvensene kan bli større en et samtal med litt refs. Man kunne jo ihvertfall håpe at du innsett at dette ikke er greit.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #40 Skrevet 23. juni 2010 20.46 Dette er jo de samme opplysningene som naboene som har meldt heller ikke har.. derfor hadde det vært så fint om de hadde kontaktet oss, slik at de hadde fått disse opplysningene.. Jeg er meget lovlydig i hverdagen.. når vi ser bort fra denne ene glippen... og da mener jeg meget lovlydig... jobber selv for politiet for å si det slik, min mann er lærer og er spesialpedagog, så jeg anser oss for lovlydige og ordentlige mennesker... hi
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #41 Skrevet 23. juni 2010 Du jobber for politiet men retter deg ikke etter trafikkreglene? Spesielt. Det du har gjort er neppe verdens undergang, men heller ikke særlig lurt. Ta selvkritikk, informér barnevernet om at det ble gjort i god tro men det skal ikke gjenta seg. Det ordner seg nok:-)
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #42 Skrevet 23. juni 2010 anonym 20:40. jeg trur mange av oss skal være glade jeg ,for at vi faktisk lever idag, med tanke på den dårlige sikring i bil som var før. Er vel også på bakgrunn av alle de alvorlige ulykker som vært at lovene om sikring i bil komme til. Ergo kan ikke dette sammenlignes. Videre skriver du at hver enkelt forelder selve er i stand til å dømme hva som er riktig. VEL, de burde jo være det, men når man da med viten lar være å følge en lov, som er der for å beskytte, bør man ikke klage når den handlingen får konsekvenser. Man visste hva man gjorde. Er enig i at der er mange fæle ulykker på trampoliner, og det burde kanskje vært noen vedtatte lover for hvordan hopping skulle foregå, for alt for mange er for slappe når det kommer til tilsyn. MEN så lenge det ikke finnes noen slik lov er det lite å gjøre, annet en å håpe kunnskap fører til bedre kontroll. Jeg er svært bevisst på å følge de lovene vi har. Og ihvertfall overfor mine barn. Det har skjedd jeg har brutt en lov eller to,( tatt litt for mye med over grensen, og kjørt for fort), men ville ikke et øyeblikk forsvart meg selv hvis jeg hadde blitt tatt for det. Finnes lover jeg synes er overdrevne, men de innefatter ikke de lover som vil ivareta barns sikkerhet.
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #43 Skrevet 23. juni 2010 Ti Hi etter innlegg 20:30 Når det gjelder den første gangen er jeg helt enig med deg, at man må utvise skjønn. Da må man velge mellom 2 onder, og ingen vil vel klandre deg for det. I akutte tilfeller kan man jo få lov å bryte loven med politiets beskyttelse så den vil jo være grei. Den andre gangen du skriver om, sier du selv du innser det var en tåpelig ting å gjøre. Bra da har du lært. Skjønner det er kjipt å bli anmeldt av naboene, men for alt dem vet, eller for alt VI vet kan det være mer som ligger bak. Å rettferdigjøre egne ufornuftige handlinger utfra hva andre gjør er ikke ok uansett, for om naboen din er en barnmishandler (for å sette på spissen,) så blir ikke dine handlinger overfor dine barn mer legitim av den grunn. Du skriver selv at du vil legge deg flat, og det viser jo at du egentlig vet at det du gjorde var galt, og regner med du ikke vil gjøre det igjen. Se det som en lekse. Hev hodet og drit i dem som anmeldte. De gjorde det mest sannsynlig av omsorg for dine barn. I mange innlegg virket det som om du forsvarte handlingen din, isteden for å ta straffen som en "mann", be om unnskyldning, og lære seg at det var dumt. Her derimot viser du det, og det var jo fint.)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #44 Skrevet 23. juni 2010 Blir helt rar av alle disse dumme innleggene.... tror det er større fare for å sette en pølsebit i halsen og bli kvalt enn å skli ned på gassen de 7 sek du sitter på fanget opp til huset. Er ikke snakk om en traffikert veg!! Og ja.. rart at vi som foreldre har overlevd.... jeg fikk lov til å klatre i trær og jeg... hadde jeg ramla ned fra de hadde jeg lett kommet opp i en fart på 10 km t i hvertfall:S Og til dere som gir ungen deres sjokolade på en hverdag... Pass på!! De kan til slutt dø av fedme!! Fysj og fysj... skulle vært meldt til barneværnet!! Og apropo det å skli ned en sklie.. er ikke så farlig.. jeg tar nemlig alltid på en sykkelhjelm på ungen min så er han heeeelt trygg!!)
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #45 Skrevet 23. juni 2010 Joda, fikk det, og til og med sitte i traktorn til min morfar og styre den. Var da kjempestas det selvfølgelig. Men jeg var et barn, og de voksne valgte for meg. At de utsatte meg for en potensiell livsfare, takker jeg dem ikke for idag, med å la mine egne barn ta den samme risken. Dem var derimot litt mer unnskyldt, da det ikke var forbudt å kjøre usikret i bil på den tiden jeg var barn. Og å sitte i en traktor på eget jorde, var heller ikke ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #46 Skrevet 23. juni 2010 Og der glapp anonymknappen ja, he he he!
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #48 Skrevet 23. juni 2010 hehehe, at det kan være så vanskelig........... Anonym 21:16,du glemmer en bitte liten forskjell her. Det er ikke ulovlig å spise pølser, klatre i trær, være feit, eller spise sjokolade. DET, er forskjellen. Samme om du synes det er tåpelig. Du kan forsvare det til du blir blå, det er likevel DU, eller barnet ditt som må bøte for det. HVIS du blir tatt for det. Håper du synes det var verdt det da.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #49 Skrevet 23. juni 2010 Det er fortsatt ikke forbudt å sitte usikret i traktor.... buss, tog, eller fly... kun i bil.... paradoksalt nok
Cat.68 Skrevet 23. juni 2010 #50 Skrevet 23. juni 2010 Men jeg regner med at en 10 åring i traktor er det? I buss hvor det finnes seler er det påbudt, og på fly må man ha det når man går opp, og lander. Tog er uten belter. Men rent bortsett fra det er jeg helt enig i at det er et stort og tåpelig paradoks. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå